Δευτέρα, Ιουνίου 29, 2009

Away we go

Οδηγίες Σπαραγμού
---
Δεν ξέρω αν η πειρατεία σκοτώνει την μουσική, ξέρω πως η πληροφορία σκοτώνει το σινεμά. Όσα περισσότερα ξέρεις για την ταινία που θα δεις, τόσο λιγοστεύουν οι πιθανότητες να σε πιάσει απροετοίμαστο και να σε εκπλήξει. Τρέιλερ - συνόψεις, κριτικές - περιλήψεις, ακόμα και η ίδια η κατηγοριοποίηση του σινεμά των ειδών είναι από μόνη της μια πληροφορία που σε προετοιμάζει για το τι περίπου θα δεις. Υπάρχει όμως και ένα άλλο είδος πληροφορίας που όχι μόνο δεν εμποδίζει τη γέννηση της κινηματογραφικής συγκίνησης, αλλά αντίθετα την προξενεί. Παράδειγμα: ο Μπερτ και η Βερόνα του «Πάμε Όπου Θες».
Αν τους δεις μόνους τους είναι ένα ζευγάρι τριαντατεσσάρηδων που ετοιμάζεται να κάνει παιδί και γυρνά Αμερική και λίγο Καναδά για να δει που θα το μεγαλώσει. Ε και; Όπως αν δεις την ταινία μόνη της, μπορεί να τη συμπαθήσεις, αλλά το «ε και;» σου πάλι θα το πεις. Αν όμως την δεις σε αντιδιαστολή με το υπόλοιπο έργο του σκηνοθέτη της, Σαμ Μέντες, κάτι αρχίζει να σε παραξενεύει. Αυτός ως τώρα γυρνούσε ταινίες ανά τριετία («Αmerican Beauty» 1999, «Δρόμος της Απώλειας» 2002, «Jarhead» 2005, «Δρόμος της Επανάστασης» 2008). Γιατί αυτήν την γυρνά καπάκι; Αυτός ως τώρα γυρνούσε ταινίες στουντιακές με την καλύτερη έννοια του όρου, φροντισμένες στην εντέλειά τους. Πώς τώρα γυρνά μια ταινία σαν ανεξάρτητου σινεμά, πήχτρα μάλιστα στην ατέλεια;
Στα έξτρας του dvd του «Δρόμου της Επανάστασης» o Mέντες εξηγεί πόσο παράξενο του ήταν να σκηνοθετεί τη δική του σύζυγο, την Κέιτ Γουίνσλετ, σε αυτή τη ζοφερή ιστορία της σχέσης ενός παντρεμένου ζευγαριού, που καταρρέει νικημένη από τον κομφορμισμό. Όποιος είδε την ταινία (κι αν δεν την είδε να σπεύσει, μα πάνω απ' όλα να διαβάσει το εκπληκτικό ομώνυμο μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Γέιτς) μπορεί να φέρει στο μυαλό του την Γουίνσλετ να σπαράζει. Μετά ας φανταστεί τον άντρα της να της δίνει οδηγίες σπαραγμού.
Κι αν σκεφτεί μετά, πως στην εμβληματική πρώτη του ταινία, το «Αmerican Beauty», o Mέντες σκηνοθέτησε ένα παντρεμένο ζευγάρι που η σχέση του καταρρέει νικημένη από τον υλισμό, δεν θα δυσκολευθεί να σχηματίσει στο μυαλό του μια εικόνα από τρια ζευγάρια που γεννούν το τέταρτο: τον Κέβιν Σπέισι και την Ανετ Μπένινγκ να τσακώνονται πάνω από τον 4.000 δολαρίων καναπέ τους από ιταλικό μετάξι, τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο να τσακώνεται με την Κέιτ Γουίνσλετ στο πανέμορφο σπίτι της Revolutionary Road, τον Σαμ Μέντες και την Κέιτ Γουίνσλετ επιστρέφοντας σπίτι τους έχοντας μόλις τελειώσει τα γυρίσματα, και την επιτακτική ανάγκη στην καρδιά του Μέντες να γυρίσει μια ταινία όσο πιο γρήγορα μπορεί μακριά από περφεξιονισμούς και στυλιζαρίσματα, να τη γυρίσει να υπάρχει.
Και κάπως έτσι ο Μπερτ και η Βερόνα βρίσκουν επιτέλους το σπίτι που έψαχναν.
Είτε οι αλήθειες έγιναν εξαιρετικά επώδυνες και ο Μέντες ένιωσε την ανάγκη να κλειστεί σε μια αγάπη άσπιλη, φεύγοντας από την τέχνη νυστέρι και βρίσκοντας καταφύγιο στο σινεμά παραμύθι, είτε αντίθετα ζει μια παρόμοια αγάπη και δεν άντεχε να έχει φιλμάρει μόνο σχέσεις που καταλήγουν στην καταστροφή.
Ο Μπερτ βρίζεται με την Βερόνα μόνο για πλάκα, ο Μπερτ και η Βερόνα ξαπλωμένοι σε ένα τραμπολίνο υπόσχονται ο ένας στον άλλο πως το μόνο που μπορούν να ελέγξουν είναι η δική τους σχέση.
Όχι αυτή του Ντι Κάπριο και της Γουίνσλετ, όχι αυτή του Σπέισι και της Μπένινγκ.
Ο Σαμ Μέντες απαρνήθηκε το κινηματογραφικό του στυλ, γιατί έπρεπε στο κινηματογραφικό του κόσμο να υπάρχει κι ένα ζευγάρι που αγαπιέται.
Ακόμα.
(Kείμενο γραμμένο για το ελculture).

6 Comments:

At 6/30/2009 11:20:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

νομίζω ότι ο Μέντες πρέπει να διαβάσει το post

 
At 6/30/2009 05:27:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Αν δεν το γράφεις ειρωνικά, θενκς, τώρα που θα ρθει Επίδαυρο, θα πάω να του το δείξω ;)
Αν το γράφεις ειρωνικά, δικαίως το ειρωνεύεσαι, γιατί παρέλειψα να κάνω την επισήμανση (που θεωρώ αυτονόητη, αλλά δεν είναι): ότι κάνοντας τέτοιου είδους εικασίες μπορεί κάλλιστα να γράφω μαλακίες και να έχω πέσει εντελώς έξω. Αλλά δεν διεκδικώ την ανακάλυψη της κρυμμένης αλήθειας, διεκδικώ απλά το δικαίωμα στην εκδοχή.

 
At 6/30/2009 09:23:00 μ.μ., Anonymous Φοίβος said...

Όταν είδα τον τίτλο "old boy talks cinema" τρόμαξα λίγο. Μετά ευτυχώς κατάλαβα ότι δεν γράφεις κριτική της ταινίας! Και φυσικά έχεις δικαίωμα στην εκδοχή! Δεν χρειάζεται να το διεκδικήσεις!

 
At 6/30/2009 10:14:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

o anonymos parapano:
na pas! den se eironeytika
na min sou po na to deixeis sti gynaika tou.

 
At 7/01/2009 02:37:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Φοίβο, ευτυχώς.
Ανώνυμε, ναι, με την Κέιτ, έχουμε οικειότητα και δεν θα είναι δύσκολο να της το δείξω.

 
At 7/01/2009 12:57:00 μ.μ., Anonymous anasthod said...

διάβασα για τον Moby πως η μητέρα του - εντάξει μη με φοβάσαι, η μαμά του - κατάπινε και κανά acid κατά τη διάρκεια κύησης και κάνοντας ένα συσχετισμό με το post, εφόσον εξαιρέσουμε το "μάθε τέχνη και μην την αφήνεις" σε ό,τι αφορά τις τέχνες για λόγους καλαισθησίας, οι τέχνες όποτε ασκούνται για λόγους ψυχοθεραπευτικούς παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον. Βέβαια, το πότε αυτές αφήνουν τα ίχνη τους για λόγους ψυχοθεραπευτικούς ανεξαρτήτως φόρμας και περιεχομένου, αυτό είναι κάτι το οποίο δύσκολα μπορούν να το γνωρίζουν οι φιλότεχνοι καταναλωτές, ούτε καν το οικείο περιβάλλον του καλλιτέχνη. Το σημειώνω δίχως να αρέσκομαι στην τέρψη θεαμάτων προς γέλιο και μόνο, π.χ. εγώ προτιμώ το έντεχνο στο ελληνικό τραγούδι, εάν πρέπει να ακούσω τραγούδια με στίχους στην ελληνική γλώσσα. Εν τέλει, αποτελεί σχεδόν κανόνα πως όσοι καλλιτέχνες είχαν υποστεί στην παιδική τους ηλικία λογής σοβαρές διαταραχές στον ψυχικό τους κόσμο, π.χ. χωρισμένοι γονείς, ναρκωτικά σε μικρή ηλικία, βιασμός, παιδοφιλία, κι εν γένει σωματική-ψυχολογική βία, έχουν να επιδείξουν αναλόγως ικανοτήτων και ταλέντου πολύ ενδιαφέροντα έργα.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home