Τετάρτη, Φεβρουαρίου 29, 2012

Η Διαρκής Επιστροφή



Λέω στον ολντ ότι τo Shame θα μου αρέσει μόνον εάν ξεπεράσει σαν έργο την ίδια την ατζέντα του: ότι το σεξ μπορεί να γίνει παράγοντας αλλοτρίωσης, ενδεχομένως και αιτία της. Όχι γιατί αυτή η προκείμενη είναι εσφαλμένη, αλλά γιατί η πραγμάτευσή της φιλμικά το 2011 είναι υποκριτική και άκαιρη σε έναν κόσμο που υποφέρει από α) τις συνεπειες του πουριτανισμού, της σεξουαλικής στέρησης και του rape culture και β) κυριότατατα από τη φτώχεια, τον ολοκληρωτισμό, την απληστία των ελίτ αλλά και τον καταναλωτισμό ως όρο και σκοπό ζωής των "μαζών". Όλα αυτά βεβαίως ισχύουν εάν δεν είναι ωραία ταινία: ως γνωστόν, το έργο τέχνης ξεπερνά και τις προθέσεις του και την ατζέντα του.
---
Καταλαβαίνεις λοιπόν ποια είναι η διαφορά μας από τους Σραόσες αυτής της γης. Εκείνοι πριν καν δουν μια ταινία έχουν ιδεολογικοποιήσει το ζήτημα, έχουν αποφανθεί ότι η ταινία έχει ατζέντα με συγκεκριμένο περιεχόμενο και θα μας κάνουν τη χάρη να της δώσουν το μπένεφιτ οφ ε ντάουτ, μπας και παρ' ελπίδα είναι ωραία και ξεπεράσει τις προθέσεις της, τις οποίες εκ των προτέρων έχουν δικάσει.
---
Πες όχι, αναγνώστη, στο Νεοδανίκα του Δώδεκα, γύρνα την πλάτη σε αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισης των ταινιών, διάγραψε τον Σραόσα από το ρίντερ σου, το φίντερ σου, τον πρίντερ σου, το κίντερ σου, όπου εν πάση περιπτώσει τον έχεις γραμμένο, και μείνε εδώ, κοντά μου, γιατί έχω έρμα και αρχές που δεν γίνονται κουρελόχαρτο με το πρώτο κοινωνικοοικονομικό κραχούλι. Θυμάμαι όταν είχαν πρωτοπροβληθεί στην Αθήνα οι «Ώρες», ήταν η εποχή που είχαν εισβάλλει οι ΗΠΑ στο Ιράκ πάλι και γίνονταν εδώ αντιπολεμικές διαδηλώσεις κι άλλα συναφή και κάποιος κάτι είχε γράψει με κόκκινη μπογιά σε μια αφίσα της ταινίας. Κάτι του στυλ "δολοφόνοι" κλπ. Είχα διαφωνήσει έντονα τότε με έναν αδελφικό φίλο που μου έλεγε για το Χόλιγουντ ως προπαγανδιστικό μηχανισμό κλπ κι εγώ του απαντούσα για την τέχνη που δεν πρέπει να μπαίνει σε αυτού του είδους την κριτική, για την αυτονομία του κινηματογραφικού έργου κλπ. Εννιά χρόνια αργότερα, μπορεί να έβαζα πολύ νερό στο κρασί της αυτονομίας (και εκείνος βέβαια να κατηγορεί πλέον εμένα ότι είμαι ανευθυνοαριστερίζων κλπ), ωστόσο η βασική μου θέση παραμένει η ίδια: αν μου αρέσει μια ταινία μου αρέσει μια ταινία και όλα τα υπόλοιπα είναι σχεδόν εκτός θέματος ή σωστότερα αφορούν ένα θέμα παράπλευρο, που το συζητάμε, πάντως δεν πρέπει να θολώνει την ματιά μας για την ταινία.
---
Μα τελικά κι ο Σραόσα το ίδιο δεν λέει; Ναι, αλλά έχει ήδη προσδώσει στο "Shame" τον ρόλο του ιδεολογικά υπόπτου. Δες την ταινία, αναγνώστη, χωρίς υποψίες στο μυαλό. Δες την και αν -αφού την δεις- έχεις θέματα σαν αυτά που εγείρει ο Σρου, εδώ είμαι να τα συζητήσουμε και να σου πω, γιατί, κατά τη γνώμη μου, τέτοιου είδους ατζέντα δεν υπάρχει ούτε με σφαίρες.
---
Σε πρώτη φάση πάντως, μπορείς να δεις και το τι εισέπραξα εγώ απ' τη Ντροπή, στο κείμενο που έγραψα για το ελculture:
Το «Shame» ξεκινά με τον Μπράντον ξαπλωμένο στα γαλάζια του μαξιλάρια και σκεπάσματα, που είναι ασορτί με το χρώμα των ματιών του. Το γαλάζιο μπορεί να είναι το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας, αλλά κάθε άλλο παρά σε καθαρό ουρανό δεν παραπέμπει η ματιά του. Κοιτάζει προς το κενό με βλέμμα ασορτί κενό. Κοιμήθηκε πάνω σε αυτά τα σεντόνια με κάποια το προηγούμενο βράδυ; Καθόλου απίθανο. Αλλά και στα σεντόνια να μην είχε κάποια, ας είναι καλά το λάπτοπ του και θα είχε εκεί πολλές για να τις βλέπει να κάνουν ό,τι θέλει και εκείνος να αντιδρά ανάλογα. Γιατί ο Μπράντον είναι σεξομανής και δεν περιορίζεται στις πανέμορφες γυναίκες που όντας γόης μπορεί με ευκολία να κατακτά, αλλά επεκτείνεται σε πόρνες, σε πορνό στο ίντερνετ και σε πληθώρα αυνανισμών, όχι μόνο σπίτι του, αλλά και στη δουλειά του. Ο τρόπος ζωής του αναστατώνεται όταν σχεδόν με το ζόρι έρχεται να συγκατοικήσει για λίγο καιρό μαζί του η μικρότερη αδελφή του. Μέρες τώρα προσπαθούσε να τον ενημερώσει ότι έρχεται, «σήκωσε το ακουστικό, σήκωσε το ακουστικό» τον παρακαλούσε στον τηλεφωνητή, αλλά εκείνος δεν το σήκωνε. Είχε τους λόγους του.
---
Ο Μπράντον θα μπορούσε να είναι σεξομανής, αλλά να τη βρίσκει. Το πρόβλημα δεν είναι στην ποσότητα ή στο είδος, αλλά στην έλλειψη χαράς Ψυχολογικά είναι πολύ λιγότερο κοντά στον Xανκ Μούντι του «Californication» και πολύ περισσότερο κοντά στον βασανισμένο παιδόφιλο του «Little Children»Το σεξ εκτρέπεται από τη φυσιολογική του διάσταση και από παράγοντας έκστασης μετατρέπεται ίσως σε μια διαρκή επιστροφή στον τόπο του εις βάρος του ψυχικού εγκλήματος Ίσως δηλαδή μέσω του σεξ επιστρέφει διαρκώς σε ένα παλιό τραύμα, τραύμα που ουδέποτε δηλώνεται ρητά στην ταινία, αλλά μόνο υπονοείται με μια φευγαλέα ατάκα της αδελφής του («Δεν είμαστε κακοί άνθρωποι. Απλά ερχόμαστε από ένα κακό μέρος»), η οποία σε άλλο κόντεξτ θα μπορούσε να σημαίνει πολύ αθωότερα πράγματα. Είναι όμως τα συγκείμενα που σε κάνουν να πάει το μυαλό σου στο κακό, είναι τα παλιά σημάδια στις δικές της φλέβες, είναι η δική του συνολική σεξουαλική συμπεριφορά και βεβαίως είναι αυτή η αλλόκοτη τσίτα στην μεταξύ τους σχέση. Αν είχαμε να κάνουμε με ελληνική ταινία των τελευταίων ετών θα μπορούσαμε να είμαστε σίγουροι ότι η τσίτα θα οδηγούσε τα δυο αδέλφια στο κρεβάτι, αλλά η ταινία δεν είναι ελληνική, οπότε μπορούμε να παρακολουθούμε την σχέση τους παραμένοντας σε αμφιβολία για το πώς θα εξελιχθεί.
---
Το αφεντικό του Μπράντον και την οικογένειά του την έχει και ξενοπηδάει ασύστολα, αλλά η δική του η συμπεριφορά αν έχει νοσηρότητα, είναι νοσηρότητα με κριτήρια κοινωνικής ηθικής. Η σχέση του με το σεξ μπορεί να είναι κατακριτέα από τους τρίτους, νοσηρή όμως σαν του Μπράντον δεν φαίνεται να είναι. Μπορεί λοιπόν να είναι υποκριτής (σε αντίθεση με τον Μπράντον που καμιά γυναίκα δεν μπορεί να του προσάψει συναισθηματικά τίποτα, αφού όταν δεν ικανοποιείται μόνος του, εξαντλεί το ρεπερτόριό του σε one night stands και σε πόρνες), αλλά κάνει ό,τι κάνει και το απολαμβάνει. Να ένα ενδιαφέρον δίπολο: Νοσηρός αλλά όχι ανήθικος ο ένας. Υγιής αλλά όχι ηθικός ο άλλος. Από τα βασικότερα συστατικά όμως της κοινωνικής ηθικής είναι η υποκρισία και τα προσχήματα. Το αφεντικό τη χρησιμοποιεί για να την πει στον Μπράντον που το κομπιούτερ του γραφείου του γέμισε ιούς. Το πήραν να το φτιάξουν και ο σκληρός του δίσκος ήταν γεμάτος πορνογραφία. «Βρώμικο, πολύ βρώμικο υλικό», του λέει. «Creampie»συνεχίζει, «δεν ξέρω καν τι είναι αυτό το πράγμα».
---
Τη μοναδική φορά που ο Μπράντον έχει έρθει σε συναισθηματική εγγύτητα με μια γυναίκα δεν μπορεί να λειτουργήσει σεξουαλικά. Μπλοκάρει. Δεν έχει συνδέσει το σεξ με συναισθήματα αλλά με την ολοκληρωτική απουσία τους. Έχει μάθει να κάνει σεξ μόνο κλειδώνοντας -πολύ βαθιά μάλλον- το διαπροσωπικό στοιχείο. Σε μια από τις πιο δυνατές στιγμές της ταινίας, ο σκηνοθέτης Στηβ Μακ Κουήν παρουσιάζει ένα σεξουαλικό όργιο του Μπράντον που με όρους πορνογραφίας είναι μια σκηνή θριάμβου και με όρους αντρικής μυθολογίας μια σκηνή ζηλευτή, ως ένα θέατρο απόγνωσης, όπου πηδάς με μανιασμένη απελπισία γιατί έχεις φτάσει σε οριακό σημείο και ο μόνος τρόπος για να μην σκεφτείς αυτά που δεν θέλεις, είναι καταπλακώνοντάς τα με περισσότερο, αγριότερο κι όσο πιο μηχανικό γίνεται σεξ. Το «Shame» δεν μιλά για το σεξ, αλλά για την παθολογία του σεξ. Ίσως για το φαύλο κύκλο του σεξ που καταστρέφεται μέσα σου από μικρός, και επειδή σου καταστρέφεται δεν σου χαλά μόνο το ίδιο το σεξ, αλλά σου μποϊκοτάρει την ψυχική επαφή με τους ανθρώπους, κι όλο αυτό ο μόνος τρόπος να το αντιμετωπίσεις είναι με την υπερπληθώρα του απρόσωπου σεξ.
---
Μια γυναίκα στο βαγόνι του μετρό. Είναι κούκλα. Φοράει δακτυλίδι. Ο Μπράντον την κοιτά, εκείνη ανταποδίδει. Την θέλει, τον θέλει. Έρχεται η στάση της, σηκώνεται. Θα την ακολουθήσει; Το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι ο λόγος για τον οποίο θα σηκωθεί ή θα κάτσει. Το «Μη σηκωθείς, γιατί αν σηκωθείς είσαι σεξομανής» ή, αντίθετα, το «Σήκω, μην αφήσεις να την ευκαιρία να πάει χαμένη», είναι δύο γενικά και αφηρημένα κριτήρια. Το θέμα είναι αν σηκωθεί, να σηκωθεί για να ζήσει μια εμπειρία που θα τον γεμίσει και θα γίνει ανάμνηση κι όχι για να οδηγηθεί ψυχαναγκαστικά προς μια ακόμη επιστροφή στην τιμωρία. Οπότε, μάλλον κάτσε, Μπράντον. Κάτσε όχι επειδή πρέπει να αντισταθείς σε κάτι που θέλεις αλλά είναι κακό. Αλλά κάτσε επειδή πρέπει να αντισταθείς σε αυτό που σε κάνει να θες το δικό σου κακό.
---
Δεν φάνηκε από την παραπάνω πολυλογία, αλλά η ταινία μου άρεσε πολύ. Σκηνοθετικά ο Μακ Κουίν δεν κάνει απλή επίδειξη στιλ, αλλά χρησιμοποιεί το στιλ του για να χτίσει την ατμόσφαιρα γύρω από τον ψυχισμό του ήρωά του. Ωστόσο είναι ο Μάικλ Φασμπέντερ που με στέλνει, είναι όλη αυτή η ένταση που εκπέμπει, είναι το βλέμμα του – βουβή υπαρξιακή κραυγή, αυτό που δύσκολα θα ξεθωριάσει από το μυαλό μου. He rules.





26 Comments:

At 2/29/2012 07:05:00 μ.μ., Blogger Τσαλαπετεινός said...

Σ` αγαπάω, σ` εκτιμάω, συμφωνώ μαζί σου μα μη μου ζητάς να διαγράψω τον Σραόσα!
Δεν μπορώ...

(Και στο λέει κάποιος που σκέφτηκε, αλλά δυστυχώς -όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων- δεν το έκανε, να διαλύσει σχέση βγαίνοντας από το Δαναό μετά από χοντρή διαφωνία για το Johnny Got His Gun)

 
At 2/29/2012 08:33:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Το σινεμά είναι μέσο. Ένα μέσο με το οποίο μπορεί να γίνει τέχνη, διασκέδαση, και τα δύο, προπαγάνδα, ή και άλλα πολλά πράγματα.

Οι Ώρες είναι αριστούργημα, από τις αγαπημένες μου ταινίες επίσης, και δε συμφωνώ ότι το βιβλίο είναι καλύτερο.

 
At 2/29/2012 08:41:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Τώρα, για το 'Shame': έτσι το προωθήσανε το έργο. Ίσως φταίνε αυτοί που το προωθήσανε και πρόδωσαν την ταινία: έχει συμβεί πάμπολλες φορές στο παρελθόν.

Η συζήτηση σχετικά με το τι διαμορφώνει τις προσδοκίες του αναγνώστη / θεατή πριν πάει να δει μια ταινία ή πριν ανοίξει ένα βιβλίο είναι τεράστιο θέμα με το οποίο έχουν ασχοληθεί εκτενώς θεωρητικοί της λογοτεχνίας, της τέχνης και τη κουλτούρας. Νομίζω ότι συγκλίνουν στο ότι υπάρχει πλήθος πραγμάτων που "θολώνει την ματιά μας για [μια] ταινία". Με άλλα λόγια:

Δεν μπορείς να δεις την ταινία, αναγνώστη, χωρίς υποψίες στο μυαλό, έστω και αν δεν είναι οι δικές μου υποψίες.

 
At 2/29/2012 09:25:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Καλά Τσαλαπετεινέ, εγώ όσο μπορούσα να προειδοποιήσω, προειδοποίησα :)

 
At 2/29/2012 09:34:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Sraosha, φυσικά και μπορείς να τη δεις χωρίς υποψίες. Ποιός ο λόγος να τις έχεις τις υποψίες; Για να μην πιαστείς απροετοίμαστος, με μειωμένες αντιστάσεις, και πέσεις θύμα της ατζέντας που προσπαθεί να περάσει; Ποιός ο λόγος δηλαδή, αν όντως υπάρχει η ατζέντα που λες πως υπάρχει, να μην το διαπιστώσεις την ώρα που βλέπεις την ταινία; Αυτή η προκατάληψη δεν κάνει κακό; Θέλω να πω αν από την πρώτη σκηνή δεν παρακολουθείς έναν συγκεκριμένο άνθρωπο, αλλά ένα δυνητικό σύμβολο μιας ιδεολογικής θέσης, δεν είσαι ήδη άδικος απέναντι του;

 
At 3/01/2012 12:36:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό μου θυμίζει έναν γνωστό μου που μου είχε δείξει στον ριζοσπάστη να γράφει "η τέχνη αποτελεί μορφή εξωραισμένου πολιτικού λόγου" και εγώ τότε ως γνήσιος φορμαλιστής κουτλουριάρης πήρα την εφημερίδα και την ΕΣΚΙΣΑ και την έκανα και μια χειροτεχνία (και την έδειξα και στην κυρία και μου βαλε δέκα)

Επίσης μου θυμίζει το κλασικότερο παράδειγμα τέτοιας ταινίας που είναι το Starship Troopers. Πραγματικά δεν ξέρω αν έστω και 10% από όσους την είδαν κατάλαβαν τι βλέπανε. Ξέρω μέχρι και συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας που την θεωρεί "αμερικανική προπαγάνδα", ενώ άλλοι πάλι την έχουν για σαχλαμάρα του χόλυγουντ, αντιπολεμική παρωδία, τρολλιά, κοινωνικό πείραμα από την CIA, ξεχαρβαλωμένο b movie κτλ (κλείνω στο παραπροτελευταίο)

Και το καλό με αυτήν την ταινία (ίσως και όλες που κάνουν polarizing) ήταν ότι στέκεται και σαν concept art (και μάλλον πρέπει και να κρίνεται ως κάτι τέτοιο, η σκηνοθεσία και άλλα τέτοια τεχνικά ήταν μάλλον δευτερεύοντα). Δηλαδή ξεκίνησε ο Verhoeven να κάνει κάτι μιλιταριστικό, το γύρισε στην υπερπαραγωγή με οπτικά εφφέ, το άλλαξε σε ειρωνία προς το χόλυγουντ τον πόλεμο βία κτλ, και σε εκείνο το σημείο στάθηκε στην εξής ιδέα, και αν τελικά όλα αυτά τα χαζοχαρούμενα, βαθιά μέσα μας τα θέλουμε, αν πχ ήμασταν κομμάντα, σφίχτες, με γκόμενες γύρω γύρω, και με στερεοτυπικούς κακούς που έχουμε κάθε δίκιο να καταστρέψουμε, θα γινόμασταν και εμείς "φασίστες"; Αν το θέλουμε βιολογικά κάτι.

Αλλά έχω την εντύπωση ότι τελικά βγήκε λίγο "my sarcasm was so advanced everyone thought I was retarded", ίσως τελικά οι πιο πολλοί να σκέφτονται χωρίς αποχρώσεις, και να περιμένουν (ή να θέλουν) οι ίδιοι να ακούσουν εξωραισμένο πολιτικό λόγο.

Ενδεικτικό πάντως του πόσο πέτυχε και σαν τρολλιά, το ότι όταν ρωτήθηκε για το στρατοκαβλικό βιβλίο που βασίστηκε η ταινία, ο σκηνοθέτης απάντησε, "Ναι βασίστηκε στο βιβλίο αλλά δεν το διάβασα καν γιατί ήταν παταγωδώς και εντελώς για τον πούτσο"

 
At 3/01/2012 03:25:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Να και ο αδελφικός φίλος που άκουσε ότι μιλάν γι' αυτόν κι είπε να επανέλθει.

Δεν ξέρω αν πρέπει να με προβληματίσει, που τότε έβλεπα κόκκινο στις ταινίες εκ Δυσμάς ("product" ήταν η λέξη στην αφίσα των Ωρών Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας) και τώρα σε εγκαλώ ως αριστερό.

Αλλά νομίζω ότι ισχύουν και τα δύο ;-).

Κατ'αρχάς τότε διαφωνώντας με την επέμβαση στη Μεσοποταμία, που έγινε αναίτια και βύθισε τη χώρα στο χάος και στον εμφύλιο πόλεμο, θεωρούσα ότι δεν έπρεπε, εμείς που διαφωνούμε με αυτή την επιλογή να ρίξουμε νερό στο μυλό του καπιταλισμού (από τον Περισσό μόνο απ'έξω έχω περάσει για να πάω στο Ναό).
Όποτε ένα ερώτημα που θα πρέπει να απαντήσουμε είναι εάν μπορούμε να αποσυνδέσουμε το προϊόν μίας κουλτούρας, εν προκειμένω της αμερικανικής, από τις επιλογές της ηγεσίας της. Και αν ναι, υπό ποιους όρους.

Το άλλο ερώτημα είναι εάν η τέχνη προπαγανδίζει. Και η απάντηση είναι ναι. Τόσο στο Χόλυγουντ, όπως και παντού στον κόσμο.

Όποτε νομίζω ότι η επιλογή να δούμε μία ταινία αποκομμένη από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που τη γεννούν είναι στάση απολιτίκ που δεν ταιριάζει στους καιρούς που ζούμε. Να πούμε ότι είναι ωραία η μουσική, ωραία η φωτογραφία, ωραία τα βυζιά της Πενέλοπε, ωραία και η πλοκή. Ε, τώρα με το αν τα χρήματα θα γίνουν σφαίρες εις βάρος αμάχων, θα ασχολούμαι;

Προϊόν μίας τέτοιας νοοτροπίας είναι η βράβευση του Χωρισμού. Δηλαδή: η Δύση στον επίσημο λόγο της κατακεραυνώνει το Ιράν. Κάποιοι θα πουν δικαιολογημένα. Γιατί καταπατούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Άλλοι θα πουν αδικαιολόγητα. Γιατί πρόκειται για μία δημοκρατία, έστω και θεοκρατική. Κάτι που ας πούμε δεν είναι η Σ. Αραβία, που είναι κι αυτή θεοκρατική αλλά δεν την κατακεραυνώνουμε. Ας αφήσουμε όμως το δίκαιο ή το άδικο του δημοσίου λόγου στην άκρη. Έχουμε την πολιτική πραγματικότητα που είναι δεδομένη.

Έρχεται λοιπόν η Ακαδημία και βραβεύει τον Χωρισμό. Λέω το εξής: δεν έχω δει το έργο και σιχαίνομαι να μιλάω για κάτι που δεν έχω δει. Αλλά στην παρούσα δεν με ενδιαφέρει το έργο, αλλά το μέσο, δηλαδή το μήνυμα. Έρχεται λοιπόν η Ακαδημία και λέει: ας μην ασχοληθούμε με την πραγματικότητα. Αφήστε τον πολιτικό ρεαλισμό στην άκρη. Δεν υπάρχει Αχμαντινετζαντ που αρνείται το Ολοκαύτωμα, δεν υπάρχει προσπάθεια δημιουργίας πυρηνικού όπλου, υπάρχουν μόνο ωραίες εικόνες, μία συνταρακτική ιστορία. Και την βραβεύουμε.

Ξέρετε γιατί; Γιατί το Χόλυγουντ δεν θέλει να σκεφτόμαστε για την εξωτερική πολιτική. Ίσως ούτε και για την εσωτερική. Ιδίως φέτος, αλλά και τα τελευταία χρόνια, έχουμε γλυκανάλατες ταινίες στυλ The Artist ή Hugo που παίρνουν όσκαρ, τη στιγμή που στα προάστια των αμερικανικών πόλεων μαίνεται ένας άδηλος πόλεμος με πολλούς νεκρούς ετησίως από τις σφαίρες του second amendment. Και πολλοί δηλωμένοι πόλεμοι στο εξωτερικό. Είδατε καμία ταινία για τον πόλεμο στο Αφαγανιστάν; Είδατε καμία ταινία για τον πόλεμο στο Ιράκ (εκτός από τη γελειότητα της Bigelow, που δεν ασχολείται με το γιατί πήγαμε εκεί, τι κάναμε, αν φταίξαμε); Είδατε καμία ουσιαστική ταινία (που να μην ασχολείται με ανθρώπινες ιστορίες) για το 9/11;
Όταν θα τις δείτε πάρτε με τηλέφωνο.

 
At 3/01/2012 12:24:00 μ.μ., Blogger δύτης των νιπτήρων said...

Εγώ θα ήθελα να σταθώ σε όσα διάβασα στο ελculture, αλλά έλα που δεν έχω δει την ταινία (ακόμα περιμένω τον Σμάιλυ εδώ στας επαρχίας). Ρωτώ λοιπόν ευθέως σε, Ολντ, αν έχεις δει τον Καζανόβα του Φελίνι και ποιες συγκριτικές παρατηρήσεις θα έκανες. Γιατί μου ακούγεται σαν η ίδια ταινία στο, χμ, μοντερνικότερον (το οποίο μοντερνικότερον ενδέχεται να δικαιώνει τον Σρου, κατά κάποιο τρόπο -για καλό το λέω).

 
At 3/01/2012 01:40:00 μ.μ., Blogger apologia pro sua vita said...

Εγώ λέω να τα μπερδέψουμε ακόμα πιο πολύ τα πράγματα.

Πάμε λίγο πιο πίσω:
Ψεύτης Ήλιος Μιχάλκοφ.
Είναι πολιτική τανία; Είναι.
Είναι προπαγάνδα; Είναι.
Τη βράβευσε η Ακαδημία; Τη βράβευσε.
Είναι καταπληκτική ταινία; Είναι.

Ποιός κέρδισε 20 χρόνια μετά;
Η προπαγάνδα;Η πολιτική;Η Ακαδημία;
Εγώ που την είδα; Με έμφαση, θα απαντήσω: Μόνο εγώ που την είδα.


Αφήστε ρε αγόρια, εδώ μια ολόκληρη αριστερή γενιά έχασε την απόλαυση της μουσικής των Μπητλς για τέτοιους λόγους. Έχασαν τον στίχο (τον πολιτικό) τη μελωδία, μια από τις μεγαλύτερες πρωτοπορείες στη μουσική γιατί τους έλεγαν από το Κόμμα ότι είναι καπιταλιστική προπαγάνδα. Άντε να συνενοηθώ τώρα με τον πατέρα μου. Μυαλό έχουμε, δεν χρειάζονται τέτοιου είδους προκαταλήψεις.

 
At 3/01/2012 04:31:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δύτη, σου απαντάω κι εγώ ευθέως ότι δεν τον έχω δει και είναι ντροπή μου :(

 
At 3/01/2012 04:32:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Ρίχτα, ρε Apologia :)

 
At 3/01/2012 04:33:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Bερχοφενικέ ανώνυμε, πολύ ωραίο σχόλιο.

 
At 3/01/2012 04:39:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Αδελφικέ Ανώνυμε, δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία ότι αν ο Φαραντί ήταν ευνοούμενος του Αχμαντινετζάντ η ταινία του δεν θα βραβευόταν. Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία πως το πολιτικό του στάτους έπαιξε ρόλο. Αυτό όμως δεν αναιρεί στο παραμικρό ότι το «Ένας Χωρισμός» είναι ταινιάρα που θα έπρεπε να βραβευτεί και στον ιδεατότερο των κόσμων.

 
At 3/01/2012 04:46:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Στα υπόλοιπα που λες, δυσκολεύομαι λίγο να τα πάρω πλέον τοις μετρητοίς, γιατί αντιφάσκουν με το σύνολο της υπόλοιπης πολιτικής σου στάσης. Ωστόσο αυτό είναι ινσάιντ ινφορμέισον που δεν προκύπτει από το σχόλιο. Αν πρέπει να το πάρω τοις μετρητοίς και να απαντήσω, θα πω πως η μέγιστη παραχώρηση που μπορώ να κάνω είναι η εξής: εγώ που γράφω κάθε βδομάδα για σινεμά θα έπρεπε ίσως να είμαι περισσότερο πολιτικά κριτικός απέναντι στο χόλιγουντ, θα έπρεπε να εξετάζω το θέμα λίγο συνολικότερα. Κανένας σκέτος θεατής όμως, ακόμη και ο γκεβαρικότερος των θεατών, δεν θα έπρεπε να επηρεάζεται τόσο από το συνολικό ρόλο του χόλιγουντ, ώστε να απέχει και να μη βλέπει τις ταινίες του για λόγους ιδεολογικούς και άσχετους από την κάθε μεμονωμένη ταινία.
Αν τώρα αυτό που λες για τα όπλα μπορείς να το στηρίξεις με εντελώς συγκεκριμένα στοιχεία, το ξανασυζητάμε.

 
At 3/01/2012 06:57:00 μ.μ., Blogger costinho said...

Δεν θα πάρω θέση στο ντημπέητ σχετικά με την ιδεολογικοποίηση των στόχων και των προκείμενων μιας ταινίας ή ενός έργου τέχνης εν γένει. Κυρίως γιατί ίσως φτάσω να τσακωθώ και με την ειλικρινή αγαθοσύνη της ματιάς του Ολντ, αλλά και με τους ακραίους γκεβαρικούς που βλέπουν συνομωσίες πριν δουν τις ταινίες (και δεν στιγματίζω εδώ τον Σραόσα, με τον οποίο εν μέρει συμφωνώ). Ο βασικότερος λόγος που δεν το κάνω είναι γιατί συχνά πιάνω τον εαυτό μου να βρίσκεται πότε στους μεν και πότε στους δε, με το κριτήριο που αποφασίζει τη στάση μου να είναι συγκλονιστικά έωλο κι αυθαίρετο. Ας πούμε, αγαπάω μερικούς αμερικανούς δημιουργούς, και τους αγαπάω μέχρι κεραίας, και ποτέ δεν θα δω συστημική προπαγάνδα στις καταθέσεις τους, ακόμα κι αν τις έχουν, ακόμα κι αν έχουν πληρωθεί από το λευκό οίκο για να γυρίσουν ταινία (λέμε τώρα). Η ματιά θολώνει έτσι κι αλλιώς, γιατί η ματιά μπορεί να θολώσει για χίλιους δυο λόγους και το γεγονός πως θολώνει είναι μια απτή απόδειξη ότι λειτουργεί, ότι υπάρχει. Από την άλλη, με τις προκαταλήψεις μου -δίκαιες ή άδικες- έχω αδικήσει πολλές φορές κάποιες ταινίες, κάποιες άλλες δεν τις έχω δει καν -τίγκα θολωμένος και φανατισμένος- ενώ για κάποιες είχα και δίκιο (και λίγα έλεγα).

Τι θέλω όμως πραγματικά να πω εδώ; Ότι το Shame είναι μια ταινία φτιαγμένη όπως πρέπει, τίγκα συνεπής, τίγκα άρτια, με τα όλα της, ίσως με όσα υποστηρίζει (χωρίς να την έχει δει) ο Σραόσας, για την ακρίβεια με όλα όσα υποστηρίζει ο Σραόσας, με όλα τα ντημπέητ που πιθανώς ανοίγει, αλλά, ΑΛΛΑ, ΑΛΛΑ:
όπως πλήθος αγγλοσαξονικών αναγνώσεων της φάρας της, στερείται ουσιαστικού βάθους και τομής στην διαπροσωπική ανάγνωση της ανθρώπινης εμπειρίας.
Δέκα σιωπές δεν μας κάνουν μια "εσωτερική ένταση". Τρία ευρήματα στο μοντάζ και το σενάριο δεν μας κάνουν σκηνοθέτη διάνοια. Με άλλα λόγια, είναι ταινία που αν τη στίψεις, δεν βγαίνει μια στάλα αίμα -παρά μόνο μια δήθεν ματιά, μια εστέτ αισθητικοποιημένη ματιά πάνω στα δήθεν πραγματικά θέματα των σχέσεων και τω πράξεων των ανθρώπων. Και μπορώ να σούρω πολλά περισσότερα.

Ως αντίβαρο στις κατηγόριες σου στους σραόσες κριτές, θα σου πω για τον κολλητό μου με τον οποίο την είδα, ο οποίος ήδη θολωμένος από το Hunger είχε ήδη προαποφασίσει ότι θα δει ταινιάρα, με ανάγνωση και βάθος, και αυτό θόλωσε ακόμα περισσότερο -από την άλλη μεριά- τη ματιά του. Να μιλήσουμε λοιπόν και γι'αυτούς; Να μιλήσουμε για το βάθος και τη σοφία που μας κληροδοτείται -με το ένδυμα της καλής προαίρεσης- είτε από περασμένες καταστάσεις είτε από δημοσιογραφικά μπλα μπλα;
Τουλάχιστον αυτό: μην υπερασπίζεσαι την καθαρότητα της ματιάς. Δεν μπορεί να είναι ποτέ καθαρή. Το πρόβλημα δεν είναι αυτά που γράφει ο Σραόσας. Το πρόβλημα είναι ότι δεν την έχει δει και τα λέει, κι αυτό τον εμποδίζει πιθανώς από το να τη δει και να έχει σαφώς πιο στέρεη γνώμη. Και το πρόβλημα αυτό υφίσταται μόνο γι'αυτόν, όχι για τους υπόλοιπους.

 
At 3/01/2012 07:01:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Όλος αυτός ο προβληματισμός, και ιδίως η θέση του Σρά..κάτι -δεν το 'πιασα το όνομα- παραπέμπει σε αντιπαράθεση για το αν μπορούμε με ασφάλεια να βλέπουμε άλλες ταινίες, εκτός απ' το "πώς δενότανε το ατσάλι". Σωστή, στα κύρια σημεία της, η θέση του Oldboy,αλλά κι αυτός τις διατηρεί τις αμφιβολίες και τις ενοχές του.
Τα διαβάζω και δεν πιστεύω στα μάτια μου ότι είναι δυνατόν να γίνεται τέτοια συζήτηση. Τι σας απασχολεί δηλαδή; Η χρησιμότητα της τέχνης, στην περίπτωση που δεν επιτελεί έργο πολιτικής προπαγάνδας; -διότι αυτή είναι η ουσία του προβληματισμού σας.

Cahiers de cinema

ΥΓ.Ο Γκόρκι είχε πείσει τον Στάλιν ότι μπορούσε να διασκευάσει ολόκληρη την κλασική γραμματεία, ώστε να την καταστήσει "κομμουνιστικώς ορθή". Μήπως θα έπρεπε να ξαναγυριστούν οι κλασικές ταινίες, με το ίδιο κριτήριο; Να κάτι που θα ελαχιστοποιούσε τους κινδύνους ιδεολογικής παραπλάνησης των μαζών!

 
At 3/01/2012 07:19:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Cahiers, θα μπορούσες να πιάσεις το όνομα με μεγάλη ευκολία. Οπότε εικάζω πως προτιμάς να είσαι επίτηδες προσβλητικός.

«Τι σας απασχολεί δηλαδή; Η χρησιμότητα της τέχνης, στην περίπτωση που δεν επιτελεί έργο πολιτικής προπαγάνδας; -διότι αυτή είναι η ουσία του προβληματισμού σας».
Καλά, εντάξει.

 
At 3/01/2012 07:22:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Το πρόβλημα δεν είναι αυτά που γράφει ο Σραόσας. Το πρόβλημα είναι ότι δεν την έχει δει και τα λέει, κι αυτό τον εμποδίζει πιθανώς από το να τη δει και να έχει σαφώς πιο στέρεη γνώμη».
Μα αυτό ακριβώς λέω.

 
At 3/01/2012 07:41:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«στερείται ουσιαστικού βάθους και τομής στην διαπροσωπική ανάγνωση της ανθρώπινης εμπειρίας.
Δέκα σιωπές δεν μας κάνουν μια "εσωτερική ένταση". Τρία ευρήματα στο μοντάζ και το σενάριο δεν μας κάνουν σκηνοθέτη διάνοια. Με άλλα λόγια, είναι ταινία που αν τη στίψεις, δεν βγαίνει μια στάλα αίμα -παρά μόνο μια δήθεν ματιά, μια εστέτ αισθητικοποιημένη ματιά πάνω στα δήθεν πραγματικά θέματα των σχέσεων και των πράξεων των ανθρώπων».
Εστέτ και αισθητικοποιημένη να δεχτώ ότι είναι. Αλλά δεν συμφωνώ ότι δεν βγαίνει στάλα αίμα. Για μένα αίμα βγαίνει άφθονο. Και δεν ξέρω ποιός είναι ο προσφορότερος τρόπος για να προκύψει η εσωτερική ένταση, ξέρω όμως πως εγώ ένιωσα ένταση στο φουλ από τον Φασμπέντερ.
Έπειτα τα κριτήρια για το ουσιαστικό βάθος και τη διαπροσωπική εμπειρία μου μοιάζουν εντελώς υποκειμενικά. Και ίσως μόνο τέτοια να είναι.
Αντιλαμβάνομαι ότι έχω στηρίξει ολόκληρο το κείμενο μου για την ταινία και τη θεωρία μου για την ταινία πάνω σε μια αόριστη ατάκα (We come from a bad place) και πάνω σε αυτήν έχτισα αιμομικτικό παρελθόν, που χάλασε ψυχικά και τους δύο ήρωες, που έκανε τον ένα υπεραπόμακρο και την άλλη υπερεξαρτώμενη από την αποδοχή των τρίτων, που χάλασε εντελώς τη σχέση του με το σεξ και την μετέτρεψε σε ψυχαναγκασμό με τον οποίο εν μέρει ξεχνά και εν μέρει θυμάται, εν μέρει απωθεί και εν μέρει επιστρέφει στο παλιό τραύμα. Ακόμα και αν όλα αυτά βρίσκονται στο μυαλό μου, εκείνο που δεν βρίσκεται στο μυαλό μου είναι ένας ήρωας που έχει αρρωστημένη σχέση και με το σεξ και με τον κόσμο γύρω του. Και όσο αισθητικοποιημένα και αν δίνεται αυτή η σχέση, η ταινία χτίζει έναν χαρακτήρα που θα με διαολίζει όσο ο πρωταγωνιστής του Leaving Las Vegas ας πούμε.

 
At 3/01/2012 07:43:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Να μιλήσουμε λοιπόν και γι'αυτούς; Να μιλήσουμε για το βάθος και τη σοφία που μας κληροδοτείται -με το ένδυμα της καλής προαίρεσης- είτε από περασμένες καταστάσεις είτε από δημοσιογραφικά μπλα μπλα;».
Ναι, φυσικά ισχύουν κι αυτά.

«Τουλάχιστον αυτό: μην υπερασπίζεσαι την καθαρότητα της ματιάς. Δεν μπορεί να είναι ποτέ καθαρή».
Οκ. Αλλά προτιμώ να βρωμίζει με αισθητικές προκαταλήψεις, παρά με εκ των προτέρων ιδεολογικοποίηση.

 
At 3/01/2012 08:59:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Ωχ θε μου.

Για όσους βαριούνται: όπως τα λέει ο Κοστίνιο.

Για τους μαζόχες: λέω μόνον ότι δε μου αρέσουν οι συνθηματολογικές ταινίες, ούτε τα κηρύγματα χρηστομάθειας, ούτε τα διδακτικά έργα, εκτός και εάν είναι ωραίες ταινίες.

Δεν κάνω χρηστικές-πλεχανοφικές απλοϊκές αναγνώσεις πάνω σε ταινίες, ιδίως πριν τις δω. Από αυτή την άποψη, μιλάμε για μια στάση διαμετρικώς αντίθετη από αυτή των Ρίζου-Δανίκα, που κάνουν πλεχανοφικές απλοϊκές αναγνώσεις πάνω σε ταινίες αφού τις δουν (θυμίζω την αντίδραση του Ρακάσα στην κριτική του ΔΔ στο V for Vendetta).

Μάλιστα, τις περισσότερες φορές δε με νοιάζει πού το πάει η ταινία, αν απλώς με διασκεδάζει. Πάνω κάτω αυτονόητα πράματα.

Αλλά. Αλλά μερικές ταινίες (όπως το Shame) συσκευάζονται από τους διανομείς και τους κριτικούς μέσα σε ένα μήνυμα, ενδεχομένως για να τραβήξουν θεατές. Δύο λέξεις: Brokeback Mountain. Όμορφη και συγκινητική ταινία, την πακετάρισαν σαν κραυγή υπέρ της gay lib. Τελικά κατάφερα να δω μια ιστορία αγάπης με φόντο το μεγάλο αμερικανικό τοπίο (Άνσελ Άνταμς κι έτσι).

Ο Ψεύτης Ήλιος είναι ακριβώς ο τύπος ταινίας (όπως και η Λευκή Κορδέλα) που ξέρεις πολύ καλά τι θέλει να σου πει αλλά σε παίρνει και σε σηκώνει.

 
At 3/02/2012 01:26:00 π.μ., Blogger apologia pro sua vita said...

@ Σραόσα, ε έτσι πες.

Αλλά να προσθέσω ότι έχουμε μπλέξει τα μπούτια μας. Άλλο Χόλυγουντ, άλλο Γιουνάιτεντ Κίνγκντομ. Και μη μου πέιτε ότι δεν είναι άλλο. Έχει καμία σχέση ο μετα-Ταραντίνο με τον Μάικ Λη; Εμ δεν έχει. Οι Βρετανικές παραγωγές έχουν ακόμα και σήμερα (όχι πάντα) άλλου είδους στόχους. Παλαιοευρωπαικούς.

 
At 3/02/2012 11:06:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αναφορικά με τα όπλα, αν καταφέρεις να το βρεις στο ίντερνετ, γιατί
το έχουν εξαφανίσει πρόσφατα, δες το back cover του CD Yanqui UXO
των Godspeed You Black Emperor. Όλες οι διασυνδέσεις των μεγάλων εταιριών
της Sony, της Universal, της Lockheed Martin και όλων των holding τους είναι εκεί.
Θα καταλάβεις πως το εισιτήριο σου γίνεται καθοδηγητικό laser σε πυραύλους αέρος εδάφους.

Apologia pro sua vita, είδα πολλές προπαγανδιστικές ταινίες που λάτρεψα,
αλλά ξέρεις, μεγαλώνοντας, αισθάνομαι την ανάγκη να έχω μία πιο συνεπής
στάση ζωής. Έχοντας δει τη Λίστα του Σίντλερ, τον Πιανίστα, το Αμήν και
μη έχοντας δει τίποτα για τα παιδιά της Παλαιστίνης που πεθαίνουν πριν
πάνε δημοτικό, ε, τότε μάλλον δε θα πάω να δω το The Reader. Δεν πρόκειται
να το δω όχι γιατί μου το απαγορεύει κάποια ιδεολογία, αλλά γιατί αισθάνομαι
μία ψυχική ανισορροπία όταν είμαι στο 15-0.

Επίσης, αγαπητέ φίλε, μπορείς να με χαρακτηρίσεις ασυνεπή, μόνο αν μου βάλεις
ταμπέλα. Είναι δεξιός. Θα του αρέσει το Χόλυγουντ και θα του αρέσει και η καταστολή.
Είναι αριστερός. Δεν θα του αρέσει το Χόλυγουντ και δεν θα του αρέσει και η καταστολή.

Λοιπόν, να σας πω κάτι; Βγείτε από τα κουτάκια σας. Οι άνθρωποι είναι σκεπτόμενοι.
Ναι, θα μου άρεσε να μπορούν να διαδηλώνουν ένα εκατομμύριο άνθρωποι στο κέντρο
της Αθήνας ειρηνικά και να μην είναι έρμαιο δύο χιλιάδων δειλών με κουκούλες,
τις ίδιες που φοράγανε και οι παππούδες τους το 42, είτε παρακρατικοί είναι, είτε
αυτοαποκαλούμενοι αριστεροί. Και θα μου άρεσε να μπορεί το κράτος να προστατεύσει
μία τέτοια διαδήλωση και να στείλει τα καθίκια σε ανήλιαγα κελιά. Πες με δεξιό, αν σε βολεύει.

Παράλληλα, θα μου άρεσε οι σκηνοθέτες και οι σεναριογράφοι να μην εξαρτώνται από ένα
σύστημα που τους υπαγορεύει τι θα παίξουν και πως, κι αν θέλουν κι ας κάνουν διαφορετικά.
Πες με αριστερό αν σε βολεύει.

Εγώ με λέω απλώς σκεπτόμενο.
Αλλά μη μου μιλάς για αντιφάσεις, γιατί νομίζω ότι κι εσύ δεν είσαι μακριά από αυτές.

 
At 3/02/2012 06:09:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Φυσικά και είμαι γεμάτος αντιφάσεις. Η αντίφαση η ίδια είμαι ;)

 
At 3/02/2012 06:22:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεν έχω ώρα ή διάθεση να το ελέγξω τώρα, πάντως για να είμαι δίκαιος:
http://www.freecodesource.com/album-covers/B00006RJ1I--godspeed-you!-black-emperor-yanqui-u.x.o.-album-cover.html

 
At 3/07/2012 01:05:00 π.μ., Blogger fpboy said...

oταν πηγαίνω σινεμά,
θέλω να ξέρω τα λιγότερα για την ταινία.
βλέποντας το αριστουργηματικό shame, με χάλασε όταν ο φίλος μου δίπλα μου είπε για την κοπέλα που είχε διαρρηξει το σπιτι του πρωταγωνιστή, η ''αδερφή του είναι''.
Όσο πιο άδειο είναι το κεφάλι μας,
τόσο περισσότερη τέχνη θα καταλάβει.

shame, σε οποιον δεν δει το shame !

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home