Eνηλικίωση
Το «Χρίσμα» ξεκινά με τον δεκαεπτάχρονο Τζέι να βλέπει ένα τηλεπαιχνίδι με την μητέρα του. Κάθονται δίπλα δίπλα στον καναπέ. Εκείνη φαίνεται να την έχει πάρει ο ύπνος, αλλά ο Τζέι το παρακολουθεί κανονικά. Η πόρτα χτυπάει, νοσοκόμοι μπαίνουν, τους δείχνει τη μητέρα του. «Τι έχει πάρει;», τον ρωτούν. «Ηρωίνη», τους απαντά ατάραχος. Την εξετάζουν ενώ εκείνος, όρθιος πια, συνεχίζει να ρίχνει κλεφτές ματιές στο τηλεπαιχνίδι. Στην επόμενη σκηνή τηλεφωνεί στη γιαγιά του για να την ενημερώσει πως η κόρη της πέθανε και κυρίως για να την ρωτήσει τι πρέπει να κάνει τώρα αυτός με την κηδεία και τα σχετικά. Η γιαγιά του του απαντάει να φτιάξει μια βαλίτσα. Έρχεται να τον πάρει. «Θυμάσαι ακόμη που μένουμε;», τη ρωτάει. Η μάνα του είχε κόψει επαφές με τη δική της και την υπόλοιπη οικογένειά της, η οποία αποτελείται από τους τρεις αδελφούς της. Η γιαγιά -η υποψήφια για όσκαρ β' γυναικείου ρόλου Τζάκι Γουίβερ- έχει το ψευδώνυμο «Στρουμφίτα» και μολονότι για τον θάνατο της κόρης της δεν φαίνεται να πολυπονάει, έχει μεγάλη αδυναμία στα αγόρια της, αφού κάθε που είναι να τα χαιρετήσει ή να τα καληνυχτήσει τα φιλά περιπαθώς στο στόμα. Τα αγόρια της -οι θείοι του Τζέι- είναι διαβόητοι κακοποιοί της Μελβούρνης. Ο μεγάλος κάνει ληστείες. Ο μεσαίος είναι έμπορος ναρκωτικών. Ο μικρότερος, δεκαεννιά μόλις χρονών, δεν έχει μπει ακόμα για τα καλά στα κόλπα. Τον μεγάλο τον κυνηγά μια ειδική αστυνομική μονάδα αντιμετώπισης ληστειών, η οποία ενεργεί σαν σερίφης στο φαρ ουέστ και δεν διστάζει ενίοτε να σκοτώνει αντί να συλλαμβάνει, γλιτώνοντας έτσι τον Αυστραλό φορολογούμενο από ένα σωρό έξοδα που θα κόστιζε η ανάκριση, η δίκη, η φυλάκιση κλπ. Όλοι στο σπίτι φοβούνται, γιατί όπως μας πληροφορεί με φωνή οff o Τζέι, οι εγκληματίες στο τέλος πάντα την πατάνε. Βέβαια ο Τζέι είναι μόνο 17, οπότε δικαιούται να διατυπώνει τέτοιες απόψεις με τόση σιγουριά. Δεν γεννιόμαστε κυνικοί ή πικρόχολοι, μας παίρνει κάποια χρόνια για να γίνουμε.
Ο Τζέι αρχίζει λοιπόν να μένει με τη νέα του οικογένεια. Πάλι με φωνή off μας εξηγεί ότι ο εγκληματικός περίγυρος δεν του κάνει τόσο εντύπωση. Προσαρμόζεται, όπως θα προσαρμοζόταν και σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον. Είναι σε ευπροσάρμοστη ηλικία. Πολύ σύντομα βέβαια τα πράγματα θα στραβώσουν και ο Τζέι θα πρέπει να αποφασίσει πού ακριβώς ανήκει, θα πρέπει να αφήσει την ευκολία της προσαρμογής χωρίς επιλογή, και να κάνει την εντελώς δική του επιλογή, επωμιζόμενος και το κόστος της.
Ο Ντέιβιντ Μισό έχει γράψει και σκηνοθετήσει την ταινία και κατά τη γνώμη μου ο τρόπος που γράφει είναι πιο συναρπαστικός από τον τρόπο που σκηνοθετεί. Ίσως αυτό είναι που τελικά λείπει από την ταινία, μια σκηνοθεσία με εντονότερο αποτύπωμα (μαζί με μια πιο μεγάλη φροντίδα σε τομείς όπως η φωτογραφία κι η καλλιτεχνική διεύθυνση), ώστε να μετατραπεί σε κάτι περισσότερο από αξιοπρόσεκτη και ενδιαφέρουσα (που αναμφίβολα είναι). Γιατί σεναριακά έχει τις προϋποθέσεις για το κάτι περισσότερο, έχει και ευανάγνωστη πλοκή (η οποία στο τελευταίο κομμάτι του έργου πυκνώνει, με αποκορύφωμα μια πανέξυπνη σκηνή που διαδραματίζεται σε γκαλερί ζωγραφικής) και εξαιρετικές ατάκες και μια σειρά από σχηματισμένους χαρακτήρες και ενδιαφέρουσες σχέσεις μεταξύ τους και ένα αβανταδόρικο φινάλε (πολύ ευρηματικά πάντως αυτό σκηνοθετημένο). Επίσης μολονότι δεν έχει και τόσα πολλά εξωτερικά γυρίσματα, αυτά τα λίγα αρκούν για να δώσουν μια μυρωδιά Αυστραλίας, την οποία ακόμα περισσότερο τη δίνουν με την προφορά τους (αλλά και το σουλούπι τους και την κινησιολογία τους) οι ηθοποιοί, περισσότερο ή λιγότερο άγνωστοι -πλην του Γκάι Πιρς- και κατά τούτο ιδιαίτερα ευπρόσδεκτοι: το ίδιο ακριβώς έργο, γυρισμένο σε αμερικάνικη μεγαλούπολη με χιλοφορεμένους πρωταγωνιστές θα έχανε πολύ σε φρεσκάδα.
Ο μεγάλος αδελφός, με ένα παράταιρο χαβανέζικο πουκάμισο που θαρρείς πως δεν αλλάζει ποτέ, σκιαγραφεί έναν ασυνήθιστο «κακό», ο μεσαίος χωμένος στη σπίντα των ναρκωτικών που εμπορεύεται, ο μικρός σε παρόμοια περίπου φάση με τον Τζέι, μη κατασταλαγμένος ακόμα ποιός ακριβώς είναι, αδύναμος να αντισταθεί στην ισχυρή βούληση και στο μανιπουλάρισμα του μεγάλου. Στο μανιπουλάρισμα ειδικεύεται και η μάνα τους, η οποία δεν είναι ευθέως κακή όπως ο μεγάλος της γιος, είναι όμως πραγματίστρια κι αν χρειαστεί να κάνει το κακό, θα το κάνει. Σε μια σκηνή εξηγεί σε έναν απρόθυμο αστυνομικό ότι υπάρχουν πράγματα που μας είναι πολύ δυσάρεστα και προτιμούμε να μην τα κάνουμε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τα κάνουμε. Του το εξηγεί ζητώντας του να κάνει κάτι εντελώς παράνομο, ενώ η συνομιλία διεξάγεται σε δικηγορικό γραφείο και αυτός την ακούει έχοντας στο φόντο νομικά βιβλία.
Το «Αnimal Kingdom» (όπως είναι ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας) είναι η ιστορία ενός νέου που καλείται να βρει τη δική του θέση μέσα στην τάξη των πραγμάτων, να βρει ποιός είναι, τι είναι σωστό να κάνει, ποιό από τα μεταξύ τους σπαρασσόμενα ζώα του ζωϊκού βασιλείου είναι το δυνατότερο και το ικανότερο να τον προστατεύσει, αφού αυτός έχει βρεθεί στο επίκεντρο της μεταξύ τους σύγκρουσης. Κάθε ενηλικίωση είναι μια έξοδος στη ζούγκλα.
Ο Τζέι αρχίζει λοιπόν να μένει με τη νέα του οικογένεια. Πάλι με φωνή off μας εξηγεί ότι ο εγκληματικός περίγυρος δεν του κάνει τόσο εντύπωση. Προσαρμόζεται, όπως θα προσαρμοζόταν και σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον. Είναι σε ευπροσάρμοστη ηλικία. Πολύ σύντομα βέβαια τα πράγματα θα στραβώσουν και ο Τζέι θα πρέπει να αποφασίσει πού ακριβώς ανήκει, θα πρέπει να αφήσει την ευκολία της προσαρμογής χωρίς επιλογή, και να κάνει την εντελώς δική του επιλογή, επωμιζόμενος και το κόστος της.
Ο Ντέιβιντ Μισό έχει γράψει και σκηνοθετήσει την ταινία και κατά τη γνώμη μου ο τρόπος που γράφει είναι πιο συναρπαστικός από τον τρόπο που σκηνοθετεί. Ίσως αυτό είναι που τελικά λείπει από την ταινία, μια σκηνοθεσία με εντονότερο αποτύπωμα (μαζί με μια πιο μεγάλη φροντίδα σε τομείς όπως η φωτογραφία κι η καλλιτεχνική διεύθυνση), ώστε να μετατραπεί σε κάτι περισσότερο από αξιοπρόσεκτη και ενδιαφέρουσα (που αναμφίβολα είναι). Γιατί σεναριακά έχει τις προϋποθέσεις για το κάτι περισσότερο, έχει και ευανάγνωστη πλοκή (η οποία στο τελευταίο κομμάτι του έργου πυκνώνει, με αποκορύφωμα μια πανέξυπνη σκηνή που διαδραματίζεται σε γκαλερί ζωγραφικής) και εξαιρετικές ατάκες και μια σειρά από σχηματισμένους χαρακτήρες και ενδιαφέρουσες σχέσεις μεταξύ τους και ένα αβανταδόρικο φινάλε (πολύ ευρηματικά πάντως αυτό σκηνοθετημένο). Επίσης μολονότι δεν έχει και τόσα πολλά εξωτερικά γυρίσματα, αυτά τα λίγα αρκούν για να δώσουν μια μυρωδιά Αυστραλίας, την οποία ακόμα περισσότερο τη δίνουν με την προφορά τους (αλλά και το σουλούπι τους και την κινησιολογία τους) οι ηθοποιοί, περισσότερο ή λιγότερο άγνωστοι -πλην του Γκάι Πιρς- και κατά τούτο ιδιαίτερα ευπρόσδεκτοι: το ίδιο ακριβώς έργο, γυρισμένο σε αμερικάνικη μεγαλούπολη με χιλοφορεμένους πρωταγωνιστές θα έχανε πολύ σε φρεσκάδα.
Ο μεγάλος αδελφός, με ένα παράταιρο χαβανέζικο πουκάμισο που θαρρείς πως δεν αλλάζει ποτέ, σκιαγραφεί έναν ασυνήθιστο «κακό», ο μεσαίος χωμένος στη σπίντα των ναρκωτικών που εμπορεύεται, ο μικρός σε παρόμοια περίπου φάση με τον Τζέι, μη κατασταλαγμένος ακόμα ποιός ακριβώς είναι, αδύναμος να αντισταθεί στην ισχυρή βούληση και στο μανιπουλάρισμα του μεγάλου. Στο μανιπουλάρισμα ειδικεύεται και η μάνα τους, η οποία δεν είναι ευθέως κακή όπως ο μεγάλος της γιος, είναι όμως πραγματίστρια κι αν χρειαστεί να κάνει το κακό, θα το κάνει. Σε μια σκηνή εξηγεί σε έναν απρόθυμο αστυνομικό ότι υπάρχουν πράγματα που μας είναι πολύ δυσάρεστα και προτιμούμε να μην τα κάνουμε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τα κάνουμε. Του το εξηγεί ζητώντας του να κάνει κάτι εντελώς παράνομο, ενώ η συνομιλία διεξάγεται σε δικηγορικό γραφείο και αυτός την ακούει έχοντας στο φόντο νομικά βιβλία.
Το «Αnimal Kingdom» (όπως είναι ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας) είναι η ιστορία ενός νέου που καλείται να βρει τη δική του θέση μέσα στην τάξη των πραγμάτων, να βρει ποιός είναι, τι είναι σωστό να κάνει, ποιό από τα μεταξύ τους σπαρασσόμενα ζώα του ζωϊκού βασιλείου είναι το δυνατότερο και το ικανότερο να τον προστατεύσει, αφού αυτός έχει βρεθεί στο επίκεντρο της μεταξύ τους σύγκρουσης. Κάθε ενηλικίωση είναι μια έξοδος στη ζούγκλα.
(Κείμενο γραμμένο για το ελculture)
10 Comments:
Καταπλήκτική ταινία! Την είδα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο. Χαίρομαι που βγήκε και στις αίθουσες. Και καλά έκανες και την είδες.
Δυνατη ταινια και ωραια η αναλυση σου, αλλα διαφωνω σε ενα καιριο σημειο και των δυο,
"το μανιπουλάρισμα ειδικεύεται και η μάνα τους, η οποία δεν είναι ευθέως κακή όπως ο μεγάλος της γιος, είναι όμως πραγματίστρια κι αν χρειαστεί να κάνει το κακό, θα το κάνει."
Μα, η root of all evil της ταινιας, δεν ειναι η μανα; Για μενα δεν ειναι απλως κακη, ειναι και Αρχετυπο κινηματογραφικου Κακου. δειχνοντας σε ολη τη ταινια ποσο εχει ευνουχισει και οδηγησει τα παιδια της στον κακο το δρομο.
Το γεγονος οτι δειχνει ψιλοσυμπαθητικη
(κυριως στο πρωτο μερος της ταινιας) ειναι ακομα πιο ανατριχιστικο, βλεπεις δηλαδη ενα μακιγιαρισμενο τερας κι αυτα ειναι τα χειροτερα, τα τερατα που δειχνουν ανθρωπινα.
Ακομα και ο μεγαλος της γιος, μπροστα της δεν ειναι παρα ενα πιονι-μπουχεσας:)
Παντως κι εγω συμφωνω οτι θα μπορουσε να ειναι πολυ καλυτερη. Ειχε ολα τα φοντα για να γινει κλασσικη στο ειδος της, αλλα,οκ, παραμενει ενα απο τα πιο ενδιαφεροντα φιλμ που εχω δει τελευταια..aussie cinema rules!!
Aνεβασμενοι οι Αυστραλοι τελευταια
Xρήστο, ναι, σίγουρα δεν το μετάνιωσα :)
Spoiler Alert:
Celin, εγώ το βλέπω ως εξής. Ο μεγάλος γιος σκοτώνει την πιτσιρίκα, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο. Όχι ως έσχατη λύση, αλλά πριν φτάσει εκεί. Του είναι πρόβλημα, το βγάζει από την μέση. Η έννοια "κακό" δεν φαίνεται να τον πολυαπασχολεί. Η μάνα πάλι λέει να εξοντώσουν τον Τζ. όταν βλέπει πως αυτή είναι η μόνη λύση για να σώσει τα παιδιά της. Ξέρει πως κάνει κάτι κακό, αλλά είναι διατεθειμένη να το κάνει για λόγους πραγματισμού. Θα προτιμούσε να μην το έκανε.
Τέλος πάντων, υποκειμενικά τελείως είναι αυτά, συμφωνούμε στο βασικότερο, στο ότι η ταινία είχε όλα τα φόντα να γίνει κλασσική.
SPOILER
Εννοειται μεγαλο καθαρμα ο μεγαλος γιος, καθολη τη διαρκεια της ταινιας ηθελα να του σπασω τα μουτρα:)
(Για αυτο ηταν και πολυ ωραιο το τελος!)
Ασχετο: Ειδα μια ταινια που λεγεται the temptation of st tony,
http://www.imdb.com/title/tt1247696/
Απιστευτη ταινια, Εσθονεζικος Κινηματογραφος στα καλυτερα του!
(Παντα ηθελα να γραψω αυτη τη φραση καπου:)
Περα απτη πλακα, αν σου αρεσαν τα ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟ ΟΡΟΦΟ του Αντερσον, προσθεσε και πολυ Ταρκοφσκυ, Μπουνιουελ,
λιγος Κιουμπρικ απο eyes wide shut
και εχεις ενα πραγματικο αριστουργημα, που ξεκιναει σαν μπλακ χιουμορ και καταληγει πραγματικη γροθια στο στομαχι,
απο τις καλυτερες σινεφιλ ταινιες που εχω δει ποτε.
Αν τη πετυχεις πουθενα, δες τη, μιλαμε για εμπειρια ζωης.
«Εσθονεζικος Κινηματογραφος στα καλυτερα του»
Χαχαχ. Αυτά είναι ;)
http://www.youtube.com/watch?v=K1G4AMEDggM...για την κλασσικοτητα της ταινιας,οταν ενα γνωστο κομματι απο το παρελθον αντι να σε μεταφερει στην εποχη του χωνευεται απο την σκηνη και αποκτα αλλο ή και ενα ακομη σημειο αναφορας,δηλαδη το θυμασαι πια ως κομματι απο το animal kingdom με ολη την στιγμη του,τοτε αν δεν γινει κλασσικο,θα συνοδοιπορει σε παραλληλη τροχια με τα κλασσικα σαν φαντασμα.
Δεν είχε την ίδια επίδραση σε μένα το συγκεκριμένο τραγούδι, αλλά δεν έχει ΚΑΜΙΑ σημασία, αφού μου αρέσει πολύ το σχόλιο και ο τρόπος που αντιμετωπίζει το σινεμά :))
spoudaia tainia kai ayta ta oliga apo mena... http://moviesfromthelastnight.tumblr.com/post/6036995745/animal-kingdom
Xα, έπαθες κι εσύ με τη σκηνή στο μουσείο ε;
τι σπουδαια σκηνη!!!
Μ.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home