Τρίτη, Δεκεμβρίου 04, 2012

Ιδιαιτερότητα - Ιδιαιτερότητα - Ιδιαιτερότητα

Στις παλιές ένδοξες μέρες της παντοκρατορίας του Σωκράτη Κόκκαλη στον γάβρο, κάθε φορά που προέκυπτε ένα πρόβλημα στην ομάδα, τα πανταχού σπαρμένα παπαγαλάκια άρχιζαν με κοινή φωνή να ανακοινώνουν πως πλέον το θέμα «θα το χειριστεί προσωπικά ο Πρόεδρος». Είναι ακριβώς η ίδια μεθοδολογία που ακολουθούν τα παπαγαλάκια του Αντώνη Σαμαρά, όταν με κοινή φωνή μας ανακοινώνουν πως το όποιο σκαλωμένο ζήτημα αναλαμβάνει να το «χειριστεί προσωπικά ο Πρωθυπουργός». Από τις μεταγραφές ποδοσφαιριστών ως τα φορολογικά νομοσχέδια, ο Ανώτατος Ηγεμών είναι εκείνος που έρχεται ως από μηχανής Θεός να δώσει τη λύση εκεί που οι ανεπαρκείς υφιστάμενοί του τα κάνουν μαντάρα. Αντί δηλαδή ο Πρόεδρος μιας ΠΑΕ ή ο Πρωθυπουργός μιας χώρας να είναι ο κατεξοχήν υπεύθυνος και υπόλογος εκ της θέσεώς του, όταν τα πράγματα φτάνουν να γίνονται μαντάρα σε τομείς στρατηγικής σημασίας στο μαγαζί που διοικεί, εμφανίζεται με μια εντυπωσιακά γραφική αντιστροφή των όρων, ως ο ιππότης με το λευκό άλογο που έρχεται (από ποιό μακρινό υπερπέραν άραγε;) να σώσει και πάλι την κατάσταση.
Και μια και μιλάμε για μπάλα, αν το περιστατικό με τους δεκαπεντάχρονους, που σκότωσαν κυριολεκτικά στο ξύλο επόπτη, δεν είχε συμβεί στην Ολλανδία αλλά στην Ελλάδα -και δη στην τωρινή Ελλάδα- θα είχαν πάρει φωτιά τα πληκτρολόγια και θα είχαν εξαντληθεί όλα τα αποθέματα των κλισέ. Και οκ, αναφέρομαι βασικά στην από εκεί πλευρά, αλλά και η από εδώ πλευρά δεν θα πήγαινε τόσο πίσω, χρησιμοποιώντας τα δικά της, έστω σε απάντηση της χρήσης των της από εκεί. Όλοι αυτοί οι ποταμοί της μπαρουφολογίας που θα γράφονταν, όλες αυτές οι βαθυστόχαστες και σπαραξικάρδιες παπαριές (των δικών μου συμπεριλαμβανομένων). Ιδιαιτερότητα, ιδιαιτερότητα, ιδιαιτερότητα: μπορεί το τρίπτυχο αυτό να είναι βασικό εργαλείο (ή και όπλο) των από εκεί στην ανάλυση της ελληνικής πραγματικότητας, ωστόσο τελικά ελάχιστοι μπορούμε να ξεφύγουμε από τον επαρχιωτισμό στο βλέμμα, υπό την έννοια πως αν το συγκεκριμένο συμβάν συνέβαινε εδώ, η γραμμή άμυνάς μας απέναντι στα περί κουλτούρας της βίας κλπ, θα ήταν πως εδώ μας έφεραν τα νεοφιλεύθερα πειράματα κλπ. Εκείνο δηλαδή που τελικά όλοι έχουμε την τάση να ξεχνάμε είναι πως πριν από Έλληνες είμαστε άνθρωποι σαν όλους τους ανθρώπους, πως όταν μερικοί δεκαπεντάχρονοι σαπίζουν στο ξύλο μέχρι θανάτου έναν επόπτη μπροστά στον γιο του, τον σαπίζουν όχι επειδή είναι προϊόντα του ολλανδικού πολιτισμού, όχι επειδή εκτονώνουν έτσι παθογένειες της ολλανδικής κοινωνίας, αλλά επειδή έτσι είναι οι άνθρωποι, στα 15 βράζει το αίμα τους, μπορεί να ξεκίνησε να βαράει ένας που είχε οικογενειακό υπόβαθρο βίας και να ακολούθησαν αγεληδόν οι υπόλοιποι, μπορεί να έτυχε να καταλήξει από τα χτυπήματα ο επόπτης, μπορεί αν σήκωνε ή δεν σήκωνε το σημαιάκι πιο δίκαια να μην είχε συμβεί τίποτα, μπορεί αυτό που συνέβη στην Ολλανδία να είχε συμβεί με τους ίδιους ακριβώς όρους στην Αίγυπτο, την Αυστραλία, την Βόρεια Κορέα, την Παραγουάη, την Ελλάδα.
Κι όσο το ξανασκέφτομαι και για να το επικεντρώσω: αυτός ο επαρχιωτισμός της από εκεί επιχειρηματολογίας, δυσκολεύεται πλέον να κρύψει την κατάληξή του σε έναν ιδιότυπο ρατσισμό, με την ελληνική κοινωνία να δέχεται έτσι ταυτόχρονα δύο διαφορετικά ρεύματα ρατσισμού, που καταλήγουν και τα δύο στα περί ελληνικής ιδιαιτερότητας, με τη διαφορά πως ο χρυσαυγίτικος μιλάει για τη φυλή και το αίμα που μας κάνει ξεχωριστούς, ενώ ο καθεστωτικά μεταρρυθμιστικός μιλάει για τις νοοτροπίες και τη κουλτούρα που μας κάνει ξεχωριστούς από την ανάποδη. 

24 Comments:

At 12/05/2012 12:43:00 π.μ., Blogger Кроткая said...

Αν και συμφωνώ στο πού καταλήγεις, νομίζω πως δεν είναι κλισέ και επαρχιωτισμός να αναλύεις τα γεγονότα, λαμβάνοντας υπόψη τις υποκειμενικές συνθήκες, την ιστορικότητα και, ναι, τις ιδιαιτερότητες της κάθε κοινωνίας.

 
At 12/05/2012 01:27:00 π.μ., Anonymous sunCoater said...

Στα 15 βράζει το αίμα τους;
Το ότι ο γείτονας δέρνει τη γυναίκα του σημαίνει το παιδί μου να νιώθει cool και χαλαρό που αύριο και γω θα δέρνω τη μάνα του; Ειδάλλως θα μας πουν επαρχιώτες που δεν μπορούμε να συλλάβουμε τη γενικότερη εικόνα της βίας, ώστε να καταλαγιάζουμε την αναστάτωσή μας; Κάτι δε πάει καλά...

 
At 12/05/2012 04:50:00 π.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Θυμίζει λίγο "σιχτίρ κι εσύ κι ο γρύλος σου".

Αλλά αθωώνεσαι με το "(των δικών μου συμπεριλαμβανομένων)".

 
At 12/05/2012 10:28:00 π.μ., Anonymous Συμεών said...

Σε επίπεδο κοινωνιολογικό , ανθρωπολογικό , ψυχολογικό , δεν νομίζω ότι θα μπορούσε κανείς να διαφωνήσει - πλην ίσως των κυρύκων του φυλετικού ρατσισμού- ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι : έχουν τις ίδιες ανάγκες , τα ίδια πάθη και τις ίδιες εν δυνάμει ικανότητες. Όταν όμως φεύγουμε από τον άνθρωπο και πάμε στον πολίτη και μιλάμε συνεπώς για τις σχέσεις κράτους και πολίτη αλλά και κατ'επέκταση για τις σχέσεις πολιτών μεταξύ τους ,τότε νομίζω ότι οι αποστάσεις είναι τεράστιες , αφού το επίπεδο της πολιτικής παιδείας , της κοινωνικής αγωγής και της δημοκρατικής συνείδησης ποικίλλει . Δεν νομίζω λοιπόν ότι ενέχει κάποια ρατσιστική χροιά η απλή διαπίστωση ότι άλλο πολίτης της Ολλανδίας του 2012 , άλλο πολίτης της Ελλάδας του 2012 , άλλο υπήκοος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας επί Τουρκοκρατίας , κ.ο.κ. Πάντως , γεγονός είναι , για να συμφωνήσουμε , ότι υπάρχει όντως η άποψη - στο εξωτερικό κυρίως αλλά και στο εσωτερικό- που εξηγεί τη δική μας μεονεξία στο παραπάνω επίπεδο με όρους ρατσιστικής μισαλλαδοξίας , ενώ αυτή η ιδιαιτερότητά μας έχει - όπως όλες οι ιδιαιτερότητες άλλωστε - συγκεκριμένες αιτίες και χειροπιαστό υπόβαθρο ( π.χ. 400 χρονιά σκλαβιά, παιχνίδια των ξένων δυνάμεων σε βάρος της ελληνικής δημοκρατίας , κ.ο.κ. ).

 
At 12/05/2012 01:00:00 μ.μ., Anonymous Σωτήρης said...

“…,στα 15 βράζει το αίμα τους,…”. Πλάκα θα κάνεις βέβαια.
Όσο για τον επαρχιωτισμό, από παλιά, από την εποχή του unisex,
προσπαθώ να ορίσω το αντίθετο του για να τον κατανοήσω.
Δεν τα’χω καταφέρει όμως γιατί σκοντάφτω σε
συμφέροντα-συμφέροντα-συμφέροντα.

 
At 12/05/2012 02:56:00 μ.μ., Blogger costinho said...

μιλάμε πάντα για μια χώρα, η οποία εκπροσωπείται παγκοσμίως σε ποδοσφαιρικό επίπεδο με μια ομάδα στην οποία βασικά μέλη είναι ο Φαν Μπόμελ και ο Ντε Γιονγκ.
και μια χώρα, όπου πολλοί σύνδεσμοι ultras (και όχι μόνο σε μία ομάδα) είναι ταυτόχρονα εθνικιστικές κ νεοφασιστικές ομάδες. (πρόσεξε: ταυτόχρονα)

ας μη μιλήσουμε για τον πολιτισμό της, οκ. ο συγχρονισμός των στοιχείων στον ποδοσφαιρικό πολιτισμό της δεν σου λέει κάτι; όχι φυσικά κάτι το τόσο απόμακρο από τον αντίστοιχο π.χ. εδω κάτου ή της μπραζίλιας.

ξέρω. υπάρχει κι η ομορφιά του Γκούλιτ, το μεγαλείο του Φαν Μπάστεν. αυτά παλιά όμως. πριν ο ενιαίος κ παστεριωμένος πολιτισμός της ευρωζώνης μπει στα τζάκια των μεσοαστών απανταχού του ευρωπαϊκού άτλαντα.

 
At 12/05/2012 05:10:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Кроткая, λες «δεν είναι κλισέ και επαρχιωτισμός να αναλύεις τα γεγονότα, λαμβάνοντας υπόψη τις υποκειμενικές συνθήκες, την ιστορικότητα και, ναι, τις ιδιαιτερότητες της κάθε κοινωνία». Όχι προφανώς και δεν είναι. Επαρχιωτισμός όμως είναι οτιδήποτε συμβαίνει στην Ελλάδα να το αντιμετωπίζουμε ως κάτι που μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να συμβεί και ως κάτι που τελικά χαρακτηρίζει ειδικά τους Έλληνες.

 
At 12/05/2012 05:16:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Suncoater, δεν εννοώ ότι βράζει το αίμα τους, άρα δεν τρέχει τίποτα. Φυσικά και δεν εννοώ αυτό. Εννοώ πως αντί να προσπαθούμε πάντα να εξηγήσουμε τα φαινόμενα με χαρακτηριστικά συγκεκριμένων πολιτισμών και συγκεκριμένων κοινωνιών, υπάρχει και η εξήγηση που ανάγεται σε πανανθρώπινα χαρακτηριστικά. Εννοώ δηλαδή πως στην κατηγορία Ολλανδός 15χρονος ή Έλληνας 15χρονος αντί η έμφαση να δοθεί στην εθνικότητα, μπορεί και να δοθεί στην ηλικία. Κι όπως συνεχίζω αμέσως πιο κει, στο ότι αυτός που πρωτοστάτησε μπορεί να είχε ας πούμε οικογενειακό υπόβαθρο βίας, ενδεχόμενο που επίσης μπορεί να συμβεί παντού.
Και κάθε άλλο λέω να καταλαγιάσουμε την αναστάτωσή μας. Για να γράφω για το συμβάν σημαίνει ότι με τσίγκλισε. Απλά λέω ότι η αναστάτωσή μας δεν πρέπει να είναι πάντα προσανατολισμένη σε πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.

 
At 12/05/2012 05:25:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Δεν νομίζω λοιπόν ότι ενέχει κάποια ρατσιστική χροιά η απλή διαπίστωση ότι άλλο πολίτης της Ολλανδίας του 2012 , άλλο πολίτης της Ελλάδας του 2012 , άλλο υπήκοος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας επί Τουρκοκρατίας , κ.ο.κ.». Όχι. Απλά εκείνο που λέω είναι πως όσο κι αν είναι άλλο, είναι επίσης σε ένα βαθμό και το ίδιο. Πράγματι «το επίπεδο της πολιτικής παιδείας, της κοινωνικής αγωγής και της δημοκρατικής συνείδησης ποικίλλει», αλλά υπάρχουν και χαρακτηριστικά που παραμένουν κοινά σε όλους τους ανθρώπους και τα οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν κάνουμε κρίσεις, ειδικά όταν πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις και όχι για γενικευμένα φαινόμενα.

 
At 12/05/2012 05:28:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Σωτήρη, όχι δεν κάνω πλάκα, το εξηγώ και πιο πάνω στην απάντηση στον Suncoater. Όσο για τον επαρχιωτισμό δίνει έναν ορισμό ο Σραόσα στο λινκ που παραπέμπω: «Επαρχιωτισμός είναι η αδυναμία (ή άρνηση) να δούμε την κουλτούρα μας μέσα σε ευρύτερα συμφραζόμενα». Αλλά για τα συμφέροντα που λες, καμία αντίρρηση.

 
At 12/05/2012 05:34:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Costinho, εγώ το σκέφτομαι ως εξής: όταν στις ΗΠΑ κάθε τρεις και λίγο ένας βουτάει ένα όπλο και σκοτώνει όποιον βρει μπροστά του σε πανεπιστήμια, σινεμά, πολυκαταστήματα κλπ κι όταν αυτό συμβαίνει κατά 90% στις ΗΠΑ και κατά 10% σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο, αυτό ειναι φαινόμενο που ξεκάθαρα έχει να κάνει με τη συγκεκριμένη κοινωνία.
Αν στην Ολλανδία ή όπου αλλού πλακώνουν στο ξύλο επόπτες κάθε τρεις και λίγο κι αν αυτό συμβαίνει βασικά στην Ολλανδία και όχι αλλού, τότε επίσης αυτό είναι φαινόμενο που έχει να κάνει με τη συγκεκριμένη κοινωνία.
Το να λέμε όμως πως αυτό που συνέβη προχθές αντανακλά στο τι είναι η ολλανδική κοινωνία και πώς μπορεί να εξηγηθεί με αναγωγή στις δικές της ιδιαιτερότητες, μου φαίνεται πως είναι αυθαίρετο. Και πως πάντως έχει την ίδια βασιμότητα η πολιτισμική εξήγηση ενός μεμονωμένου περιστατικού με την εξήγηση που δίνω εγώ, ότι δηλαδή το ίδιο συμβάν θα μπορούσε να είχε λάβει χώρα και σε πάρα πολλές άλλες χώρες, που τις χωρίζουν μεγάλες πολιτισμικές διαφορές.

 
At 12/05/2012 05:55:00 μ.μ., Blogger costinho said...

πάντως, ακόμα και δολοφονία αρχηγού πολιτικού κόμματος (και μάλιστα λαοφιλούς) εκεί έχει συμβεί. δεν λέω ότι πρέπει απαραίτητα η κοινωνία (ή έθνος ορ γουατ) να δίνει πρόσημο (ή εξήγηση) στο γεγονός. λέω όμως ότι τα γεγονότα κάτι λένε και για την κοινωνία. ας πούμε, όλα αυτά τα ακραία γεγονότα στην καρδιά της κοσμικής και "ορθολογιστικής" και ευρωζωνικής ευρώπης, δεν ακούγονται κάπως; δεν χρήζουν παρατήρησης;

κατά τ'άλλα, εμείς οι αριστεραίοι τα'χουμε λύσει αυτά. το κεφάλαιο δεν βλέπει πατρίδες, σημαίες κ κοινωνίες. έχει παντού την ίδια μούρη. και κάμει τους αθρώπους το ίδιο.

Φαν Μπόμελ όμως. ΦΑΝ ΜΠΟΜΕΛ.
ούτε ο χασάπης παπασταθόπουλος δεν του κλάνει.

 
At 12/05/2012 06:00:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Το είδα το λινκ. Είπατε να το πιάσετε και κοσμοπολιτικά το θέμα του ελληνικού -δήθεν αριστερού- μπαχαλακισμού.

Καλή η προσπάθεια, αλλά δεν πείθει!

 
At 12/05/2012 06:07:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεν με ενδιαφέρει να σε πείσω, ανώνυμε. Για την ακρίβεια αδιαφορώ παντελώς.

 
At 12/05/2012 06:11:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Ρε Κοστίνιε, καταρχάς ο Ντε Γιονκ που ανέφερες κάνει για δέκα Φαν Μπόμελ σε κάθε του τάκλιν. Κατά δεύτερον το πόιντ του ποστ δεν είναι πως πρέπει να εξετάζουμε τα γεγονότα ωσάν να μη συμβαίνουν μέσα σε συγκεκριμένες κοινωνίες και ωσάν το τι συμβαίνει μέσα σε αυτές τις κοινωνίες να είναι αδιάφορο. Το πόιντ είναι πως εκτός από αυτήν την ερμηνευτική προσέγγιση ή μάλλον δίπλα σε αυτήν υπάρχει και η άλλη που ανέφερα. Και πως είναι λάθος να αποκλείουμε αυτή τη δεύτερη προσέγγιση από τη σκέψη μας, εξαντλώντας την επιχειρηματολογία μας στην πρώτη.

 
At 12/05/2012 06:22:00 μ.μ., Blogger costinho said...

η πλάκα είναι ότι δεν πολυδιαφωνούσα με τίποτα απ'όλ'αυτά. έγραψα μόνο για να μη χάσω την ευκαιρία να καταδείξω ότι το σύμβολο της πάλαι ποτέ ομορφιάς που απέπνεε το τόταλ φούτμπολ, τώρα εκπροσωπείται από ένα μάτσο κατσαπλιάδες. που σε σχέση με τους δικούς μπασκίνες, είναι δέκα φορές πιο εκνευριστικοί.

στα σοβαρά πάντως, δεν θα το τοποθετούσα ποτέ εθνικά το θέμα. για την ακρίβεια, η δική μου θεώρηση βρίσκει τις δύο προσεγγίσεις που λες πάρα πολύ κοντά. ότι ασούμε δεν είναι έτσι τα 15χρονα καλά και σώνει -από τη φύση τους ξερωγώ- αλλά ότι έτσι έχουν γίνει τα 15χρονα, μέσα σ'αυτό τον κόσμο που ζουν -το συγκεκριμένο- όπου ακόμα και οι διαφορές ολλανδία-ελλάδα-μπραζίλια δεν είναι δα και τόσο μεγάλες. εννοώ πάντα τις κοινωνικές παραμέτρους που μπορούν να επηρεάσουν σε τέτοιο βάθος τον ψυχισμό του ανθρώπου. κι όταν μιλώ για βάθος και ντεκαντάνς εννοώ στην ουσία τη νοηματική αφετηρία της πράξης, δηλαδή τη συλλογιστική βάση "ο επόπτης φταίει και πρέπει να αντιδράσουμε" η οποία παράγει τις διάφορες προεκτάσεις -που φτάνουν μέχρι τη χειροδικία κ τη δολοφονία. δεν μπορώ να ξεχωρίσω αν η κοινωνία στην οποία έχει βρει θέση το "ο επόπτης πρεπει να τιμωρηθεί" μπορεί να είναι αυστηρά ολλανδική ή λιγότερο ελληνική ή ενδημεί μόνο στο μπραζίλι. μπορώ όμως να πω ότι αυτό είναι απότοκο μιας σύγχρονης κοινωνίας, της οποίας τα χαρακτηριστικά φυσικά μπορούν να ανιχνευθούν σε διάφορα γεμωτερικά πλάτη.

 
At 12/05/2012 07:53:00 μ.μ., Anonymous Ζωή said...

Με μεμονωμένα περιστατικά δε νομίζω πως έχει νόημα η οποιαδήποτε ανάλυση ή σύγκριση. Φυσικά αυτό που ως αρνητικό γράφεις για τα πληκτρολόγια που θα έπαιρναν φωτιά αν παρόμοιο περιστατικό συνέβαινε στην Ελλάδα, προσωπικά το βρίσκω θετικότατο. Η παρακολούθηση των συμβάντων από θέση σιωπώντος απροβλημάτιστου θεατή με βρίσκει κάθετα αντίθετη. Επίσης δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν τα πληκτρολόγια στην Ολλανδία άναψαν λιγότερο ή αν άφησαν ανεξάντλητα τα κλισέ. Ακόμα δεν ξέρω αν όταν δύο ανήλικες στην Ελλάδα πριν ένα χρόνο κάρφωσαν 80 μαχαιριές σε έναν ηλικιωμένο η Ολλανδική κοινωνία έψαξε να βρει κοινωνικά, οικογενειακά , οικονομικά αίτια της Ελληνικής κοινωνίας. Απ' όσα διαβάζω σε ξένες εφημερίδες ό,τι συμβαίνει στην Ελλάδα τρέχουν να το αποδώσουν στην φτώχεια του τόπου.
Νομίζω ότι όλοι οι λαοί έχουν την υποσυνείδητη και συνειδητή λογική του "υπάρχουν και χειρότερα" και ψάχνουν την ανακούφιση μέσα από την σύγκριση.
Η Ελλάδα πάντως βρήκε μία πολύ καλή ευκαιρία να παρηγορήσει την κατάντια της δικαιώνοντας τα περί ηθικής, οικογενειακής και πολιτισμικής της κληρονομιάς και υπόστασης, μέσα από την σύγκριση του περιστατικού της Ολλανδίας με την ανυπαρξία παρόμοιου γεγονότος εδώ.

 
At 12/05/2012 11:15:00 μ.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Δεν νομίζω κι εγώ ότι αν το συγκεκριμένο επεισόδιο είχε συμβεί στην Ελλάδα θα το απέδιδαν οι ξένοι σε Ελληνικές ιδιαιτερότητες. (Δηλαδή πρόκειται για αχυράνθρωπο, κι αυτό εννοούσα με τον γρύλο).

Σε θέματα βίας ξέρουν πολύ καλά, νομίζω, ότι ζουν σε γυάλινα σπίτια και δεν θα κατηγορούσαν έυκολα άλλους.

Η ιδιαιτερότητες που μας καταλογούν έχουν να κάνουν με διαφθορά και οικονομικό παρασιτισμό μεγαλύτερης κλίμακας από ότι υπάρχει αλλού. Αλλά αυτό νομίζω γίνεται δεκτό από όλους μας.

 
At 12/06/2012 08:54:00 π.μ., Anonymous michael said...

ΒΑΠ, χαιρετίσματα, καιρό έχουμε να τα πούμε. Ο οικονομικός παρασιτισμός ως όρος μου μοιάζει υπερβολικά με αχυράνθρωπο γιατί δεν μπορώ να καταλάβω βάση ποιών κριτηρίων ορίζεται.

Στη διαφθορά, όμως, δυστυχώς είμαστε από τους πρωτοπόρους. Παρόλα αυτά, έχω μια παρατήρηση, που δεν ξέρω αν την έχουμε ξανασυζητήσει και μαζί. Η διαφθορά στην Ελλάδα ξεκινάει από πολύ χαμηλά, χαρακτηριστικό τριτοκοσμικών χωρών, που ως φαινόμενο την κάνη πιο έντονη. Τι θέλω να πω. Διαφθορά υπάρχει παντού. Σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Πχ η προτεσταντικής ηθικής γερμανική βιομηχανία αποδείχθηκε πρωτοπόρος σε αυτή με τη Ζίμενς. Η ζημιά, μάλιστα, που προκάλεσε σε σειρά κρατών είναι τεράστια. Παρόλα αυτά, τη διαφθορά αυτή είναι δύσκολο να τη δει κανείς. Δεν του επηρεάζει τη ζωή, γι' αυτό και δεν τον ενδιαφέρει. Η διαφθορά όμως σε χαμηλό επίπεδο πονάει. Όταν ξέρεις πως δεν μπορείς να κάνεις δουλειά σε ορισμένες δημόσιες υπηρεσίες (πχ πολεοδομία) χωρίς να λαδώσεις, τότε το φαινόμενο σου φαίνεται εντονότερο.

Σε τριτοκοσμικές χώρες, που βρίσκονται πιο ψηλά στις σχετικές λίστες και από την Ελλάδα, διαφθορά παρατηρείται μέχρι και στα πολύ χαμηλά επίπεδα, όπως πχ στις επαφές αστυνομίας και πολιτών (περιστατικά σε χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, ή πληρώνεις επί τόπου πρόστιμο για μέθη ή αν αμφισβητείς το αλκοτέστ έλα στο αστυνομικό τμήμα και βγάλε άκρη).

Επομένως και πάλι θα πρέπει να βρούμε τι ορίζεται ως διαφθορά, σε ποιο επίπεδο και ποια κλίμακα, αν θέλουμε να κάνουμε μια δίκαιη σύγκριση.

 
At 12/06/2012 07:23:00 μ.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Η συζήτηση είχε να κάνει με τις (αρνητικές) ιδιαιτερότητες που καταλογίζει στους Έλληνες η διεθνής κοινότητα. (Και όχι αν αυτό γίνεται δίκαια ή όχι).

Είναι γενικά παραδεκτό, νομίζω, ότι διαφθορά υπάρχει σε όλες τις χώρες, αλλά η Ελλάδα παίρνει πρωτιά στην Ευρώπη και είναι σε επίπεδο Αφρικής. Και η λέξη "διαφθορά" εμφανίζεται σε πολλά άρθρα για την Ελλάδα αυτές τις μέρες. Άρα νομίζω ότι αυτή είναι πράγματι μια ιδιαιτερότητα που μας αποδίδουν (άσχετα με το πως θα μπορούσαμε να την αναλύσουμε εμείς).

Νομίζω ότι μας αποδίδεται εξίσου και ο οικονομικός παρασιτισμός (που περιγράφεται και ώς living beyond our means, living with borrowed money, financial irresponsibility, bottomless pit, κτλ.). Αυτές οι κατηγορίες έρχονται από πολλές πηγές -- από τους Γερμανούς πχ, από πολλούς ξένους αρθρογράφους, αλλά και από υποστηρικτές της Ελλάδας όπως ο Κρούγκμαν, ο οποίος, ενώ ενοχοποιεί κυρίως την δομή της ΕΖ για τα δεινά της περιφέρειας, δεν παραλείπει συνήθως όμως να προσθέσει ότι, σε αντίθεση με Ιρλανδία / Ισπανία / Πορτογαλία, η Ελλάδα φταίει και η ίδια γιατί είχε ανεύθυνη οικονομική πολιτκή. (Για παράδειγμα, ο Κ είπε στο Spiegel: "... the Greeks were actually irresponsible. The Greeks actually did behave badly" και αμέσως μετά "... Spain and then Portugal and Italy, all of which did nothing wrong on the official side...". Και αλλού: “Greece was seriously, seriously irresponsible").

Θα μπορούσε κανείς να πει πολλά για την ουσία αυτών των ιδιαιτεροτήτων (και ποιός πράγματι φταίει, οι Έλληνες ή οι κυβερνήσεις τους, και ποιά είναι η σημασία αυτού του διαχωρισμού). Αλλά τελικά εδώ μιλάμε απλώς για το τι λένε οι άλλοι.

Τέλος, το παραπάνω σχόλιό μου βασικά αμφισβητούσε τον ισχυρισμό ότι άν νεαροί αθλητές είχαν δείρει έναν διαιτητή στην Ελλάδα θα μας κατηγορούσαν ότι είμαστε και βίαιη ράτσα ή κοινωνία. Αυτή ήταν η γνώμη μου και την εξήγησα.

 
At 12/06/2012 09:08:00 μ.μ., Anonymous michael said...

Χμ, νομίζω κάνεις λάθος στο θέμα της συζήτησης. Διάβασε ξανά το κείμενο του Old. Η υπόθεση εργασίας που κάνει δεν είναι τι θα έλεγαν οι ξένοι, αν το συγκεκριμένο γινόταν στην Ελλάδα, αλλά τι θα έλεγαν η ελληνική μνημονιακή πλευρά, που έχει χρησιμοποιήσει σε βαθμό εξάντλησης το "μαζί τα φάγαμε" για να δικαιολογήσει κατάφωρες παραβιάσεις των ευρωπαϊκών κεκτημένων.

Το λέω γιατί δεν διαφωνώ με τις γενικές παρατηρήσεις σου για τη διαφθορά, όπως θα είδες. Απλώς ήθελα να ορίσουμε καλύτερα τη διαφθορά στην Ελλάδα και γιατί αυτή μας επηρεάζει τόσο.

Ακόμα και το "bottomless pit" δεν αμφισβητείται με τίποτα. Αυτό μας έλειπε. Ξέρουμε πολύ καλά πως λειτούργησε το κομματικό κράτος και τα οργανωμένα συμφέροντα.

Απλώς, ο παρασιτισμός (μια πολύ large μετάφραση της ελληνικής νεοφιλελέ πλευράς) υποδηλώνει όχι μόνο κακοδιαχείριση (financial irresponsibility) αλλά πως δεν αξίζεις να ζεις με αυτά τα στάνταρ. Και εδώ διαφωνώ κάθετα, αφού η είσοδος στην ΕΕ έγινε με την υπόσχεση των ευρωπαϊκών κεκτημένων. Ασχέτως αν η ευρωζώνη αποδείχθηκε εν τέλει ο Δούρειος Ίππος του νεοφιλελευθερισμού.

 
At 12/07/2012 02:11:00 π.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Το ξαναδιάβασα και έχεις δίκιο, παρεξήγησα νομίζω το "στην από εκεί πλευρά". Ίσως επειδή διαβάζω περισσότερα περί της Ελλάδας σε ξένα ΜΜΕ και μπλόγκ και οι κεραίες μου είναι πιο ευαίσθητες σε ξένες κριτικές (τις οποίες ενίοτε προσπαθώ να αντικρούσω με στοιχεία). Οπότε όσα έγραψα στέκουν αλλά όχι σαν απάντηση στο ποστ.

Γι αυτά που γράφεις στην τελευταία παράγραφο ("η είσοδος στην ΕΕ έγινε με την υπόσχεση των ευρωπαϊκών κεκτημένων") έχω επιφυλάξεις, αλλά ας μην αρχίσουμε αυτή την συζήτηση.

 
At 12/13/2012 12:54:00 π.μ., Anonymous sunCoater said...

Μετά τη μαζική επιμνημόσυνη τελετή σκέφτηκα την παλιά, καλή αντιθετοαντιστροφή: εντάξει, ό,τι βάρβαρο και απολίτιστο συναντάται εδώ συναντάται και έξω, αλλά γιατί ευγενικά πράγματα που συμβαίνουν έξω εμάς μας αφήνουν παγερά αδιάφορους;

 
At 12/13/2012 02:48:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Μ' αρέσει που τελικά οι νεαροί ήταν μετανάστες και ορθώς δεν το βγάλαν στην φόρα για να μην πει κανείς για ρατσισμό. Παρ όλα αυτά εδώ πέρα ήταν ωραίο πάτημα για να αναλυθεί ο "μνημονιακός ρατσιμός και υποκρισία ". Και όταν είχε σκάσει η βόμβα στον Αφγανό και κάναν συγκεντρώσεις με θεωρίες συνομωσίας (ποιος θα το περίμενε) για το πως το σύστημα σπιλώνει καταδιώκει και φιμώνει τις ιδέες των συντρόφων μας η κάτι τέτοια κουλά, τότε δεν υπήρχε υποκρισία

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home