Τρίτη, Νοεμβρίου 24, 2009

Whatever works

Υπάρχουν δυο λογιών αναμνήσεις σε σχέση με το σινεμά. Την πρώτη ας την ονομάσουμε αυτοτελή: η τάδε ταινία σού μένει στο μυαλό μόνο επειδή σου άρεσε ή δεν σου άρεσε. Υπάρχει όμως και η δεύτερη, η μη αυτοτελής. Πόσο εύκολα μπορείς να ξεχάσεις π.χ. το πρώτο έργο που είδες στον κινηματογράφο με τον άνθρωπό σου; Δεν βλέπουμε ταινίες εκτός τόπου και εκτός χρόνου, τις βλέπουμε ενόσω ζούμε, με αποτέλεσμα μια στις τόσες να συμπίπτουν με ξεχωριστές στιγμές της ζωής και να στιγματίζονται από αυτές ανεξίτηλα. Έτσι, το «Whatever Works» θα είναι για μένα πάντα συνδεδεμένο με την μέρα που γέννησαν ο Ιάκωβος κι η Άννα. Δεν είχα ξαναεπιλέξει ως τώρα αίθουσα με κριτήριο την απόστασή της από μαιευτήριο. Πρωτοείδα την κόρη τους αμέσως μετά την ταινία. Είναι κούκλα.
Το «Whatever Works» («Κι αν σου κάτσει;», σύμφωνα με την σχεδόν χυδαία ελληνική απόδοση του τίτλου, αφού άλλο η υπαρξιακή διάσταση της τύχης που διακηρύσσει ο πρωταγωνιστής κι άλλο η τζογαδόρικη διάσταση που διακηρύσσει η διαφήμιση του τζόκερ) είναι το τεσσαρακοστό έργο του Γούντι Άλεν, ο οποίος επί τέσσερις δεκαετίες γράφει και σκηνοθετεί περίπου μια ταινία το χρόνο. Αριθμοί και ρυθμοί που ζαλίζουν, όγκος έργου που προκαλεί δέος. Κι αν είναι να βγει εκτός προγράμματος, θα βγει για να το επισπεύσει: επειδή τα τελευταία χρόνια προτιμά να δουλεύει καλοκαίρια που τα παιδιά του έχουν διακοπές, όταν άκουσε ότι αυτό το καλοκαίρι μπορεί να είχαν απεργία οι ηθοποιοί, έβγαλε ένα παλιό σενάριο της δεκαετίας του 70 από τα συρτάρια του και τη γύρισε νωρίτερα. Κι έτσι προέκυψε το «Whatever Works». Ίσως ο βασικός λόγος για τον οποίο κατορθώνει να έχει τέτοια παραγωγή, είναι επειδή το κυριότερο τμήμα της δουλειάς το κάνει γράφοντας. Άπαξ και γραφτεί το σενάριο, όλα τα υπόλοιπα έρχονται σαν φυσική του συνέπεια. Άπαξ και γραφτεί μια ταινία του Γούντι Άλεν, διαβάζοντας το σενάριο πιθανότατα μπορείς να φανταστείς και την εικόνα της.
Στο «Whatever Works» σχεδόν όλοι οι ήρωες αλλάζουν και δη δραματικά, αλλά στην πραγματικότητα δεν σχεδιάστηκαν τόσο για να πείσουν για την αλήθειά τους, όσο για να υπηρετήσουν λαμπρές ατάκες, λαμπρές ιδέες και προαποφασισμένες αλλαγές. Αυτό όμως κάθε άλλο παρά σε ενοχλεί ως θεατή. Παρασύρεσαι στον ρυθμό των καταστάσεων που τις ρουφάς διάλογο το διάλογο, λέξη τη λέξη. Η απόλαυση που σου προξενεί η ταινία -όπως και μεγάλο μέρος του έργου του Άλεν- είναι πρωτίστως πνευματική. Σαν να κάνει πάρτι η ευφυϊα και να είναι καλεσμένο και το δικό σου πνεύμα (αν διάβαζε αυτή την πρόταση θα τη σχολίαζε με κάποιο αστείο -σωματικής πιθανότατα διάστασης- που θα μετέτρεπε μια βαρύγδουπη μεταφορά σε μια ακόμη πηγή ευφορίας).
Αν στο χαρτί τα λόγια του ήταν έξυπνα, όταν εκστομίζονται από τους ηθοποιούς αποκτούν μια δεύτερη, ακόμη καλύτερη ζωή. Οι λέξεις παύουν να είναι σενάριο και γίνονται σινεμά. Ο Λάρι Ντέιβιντ, έχοντας χτίσει μια περσόνα περίπου μισανθρώπου στο «Curb your Enthusiasm» ήταν η προφανής επιλογή για τον παρόμοιο πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο Εντ Μπέγκλεϊ Τζούνιορ είναι στη σκηνή του μπαρ απολαυστικός. Η Πατρίτσια Κλάρκσον, σε χτυπητή αντίθεση με τα όσα έγραφα την προηγούμενη φορά, είναι μια πενηντάρα που μοιάζει με πενηντάρα, και ίσως δεν είναι τυχαίο ότι η καριέρα της άρχισε να ανθίζει μαζί με τις φλέβες στο λαιμό της. Όσο μεγάλη ηθοποιός όμως κι αν είναι η Κλάρκσον, την παράσταση μάλλον κλέβει η Έβαν Ρέιτσελ Γουντ, που με κάποιο -ανεξήγητο μεν, απαράμιλλα κομψό δε- τρόπο κατορθώνει και υποδύεται τη χαζούλα με πρόσωπο που αστράφτει από εξυπνάδα.
Τι πρεσβεύει ο ήρωας στην αρχή της ταινίας; Πως κι ο Ιησούς καλά τα έλεγε κι ο Μαρξ καλά τα έλεγε κι η ιδέα της Δημοκρατίας πανέμορφη είναι, αλλά όλες αυτές οι σπουδαίες ιδέες βασίζονται στην εσφαλμένη προϋπόθεση ότι οι άνθρωποι είναι κατά βάση σωστοί κι ότι αν τους δώσεις την ευκαιρία να κάνουν το καλό θα το κάνουν, ενώ στην πραγματικότητα είναι κοντόφθαλμα, άπληστα, δειλά και εγωϊστικά σκουλήκια. Γι' αυτό στη ζωή πρέπει να στοχεύουμε μόνο σε ό,τι μας κάνει καλό, σε όποια χαρά μπορούμε να ξεκλέψουμε. Αρκεί να μην πληγώνουμε τους άλλους. Τι πρεσβεύει στο τέλος της; Ο θεωρητικά μισάνθρωπος προσπαθεί να παραστήσει ακόμη τον μισάνθρωπο, ενώ διακηρύσσει τον δοτικότερο ύμνο στη ζωή, ακριβώς επειδή είναι σύντομη, τελειώνει κι ο τάφος μας περιμένει όλους. Φαίνεται παράδοξο αλλά δεν είναι. Από το «ό,τι σου κάνει καλό» του μηδενιστή ερημίτη, στο «ό,τι σου κάνει καλό» του ανθρώπου που συμμετέχει στη ζωή. Επειδή ακριβώς θα πεθάνεις, εκείνο που έχει σημασία είναι όση αγάπη προλάβεις να δώσεις και να πάρεις, όση ευτυχία προλάβεις να ξεκλέψεις ή να δώσεις, κάθε τι που σε οδηγεί στη χάρη, έστω και προσωρινά. Η αλλαγή του δεν έχει προέλθει τόσο από την πλοκή, όσο από την γνώμη του Άλεν πώς πιο κοντά στον άνθρωπο είναι ο θεωρητικά μισάνθρωπος παρά ο δογματικά ιδεολόγος.
(Κείμενο γραμμένο για το ελculture)

17 Comments:

At 11/24/2009 07:48:00 μ.μ., Anonymous Κρυστάλλης said...

Εξαιρετική κριτική, από τις καλύτερες που έχω διαβάσει για ταινία. Και ακόμη πιο σημαντική καθώς με πληροφόρησε για ένα πολύ ευχάριστο νέο :)

 
At 11/24/2009 08:44:00 μ.μ., Blogger gaidara said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

 
At 11/24/2009 10:33:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Περιμένω το DVD της ταινίας ως δώρο στα πρώτα της γενέθλια. Να ξεκινήσει σωστά τα πρώτα βήματά της.Αλήθεια, σε ποια αίθουσα την είδες; Άντε θα με κάνεις να δω πάλι τον Γούντι.

Ιάκωβος

 
At 11/25/2009 05:47:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

«Γιατί να χαλάσεις μια καλή ιστορία λέγοντας την αλήθεια;»Ταδε εφη Γουντι Αλεν...που για παντα θα μου φερνει στο μυαλο μου την (αυτοτελη αν θες..) αναμνηση του νευρικου εραστη....στη μεγαλη του κινηματογραφικη στιγμη...που επ'ευκαιριας του αρθρου σου θυμηθηκα να ξαναδω...«Αρκει να μη πληγωσουμε τους αλλους..»Και εδω η προηποθεση ενος νευρικου (με την καλη εννοια!!!!)blogger....Και οι 2 σας εχετε δικαιο...Φανταζει ομως κατα τη γνωμη μου ενδιαφερον αν τα σκεφτεις μαζι...Γιατι αν ξεχνας το 2ο σκελος δεν θα ναι ημιτελεις μονο οι αναμνησεις...

Υ.Γ.1Μακαρι ολοι μας να επιλεγαμε αιθουσες με κριτηριο την αποσταση απο την ευτυχια...Να τους ζησει η μικρη...
2Γραφω δικη σου προυποθεση γιατι πιστευω πως συμφωνεις...

akira 13(ας ξεφυγουμε και λιγο απο την ανωνυμια..):-)

 
At 11/25/2009 02:51:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Μια καλύτερη ελληνική απόδοση του τίτλου;

 
At 11/25/2009 03:42:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

"Δεν βλέπουμε ταινίες εκτός τόπου και εκτός χρόνου, τις βλέπουμε ενόσω ζούμε, με αποτέλεσμα μια στις τόσες να συμπίπτουν με ξεχωριστές στιγμές της ζωής και να στιγματίζονται από αυτές ανεξίτηλα."



Τι θα πει "εκτός τόπου και χρόνου";
Τι θα πεί "ενόσω ζούμε";

Μήπως "εκτός τόπου και χρόνου" θα πει ότι μου τη συστήνει ο Old Boy και ότι στην πραγματικότητα η δική μου η ζωή είναι "αλλού";

Μήπως το "ενόσω ζούμε" της δικής μας γενιάς είναι τελικά μια αναμονή βαρετή ανάμεσα στα διαλείμματα έμπνευσης ενός σκηνοθέτη και παραγωγού;


Έχεις ζήσει ποτέ αληθινά Old Boy; Έξω από ταινίες και σενάρια ξένων;
Είσαι πρωταγωνιστής στη ζωή σου, ή σε ορίζει η σκηνοθεσία ενός τρίτου μυαλού;

Έχεις ζήσει ποτέ έστω και μία στιγμή απογυμνωμένη από την επιρροή μιας "σκηνής", που να σου ανήκει αποκλειστικά;

Μια σκηνή που να ανήκει στον άνθρωπο Old Boy, στις κατάδικές του επιθυμίες, στην κατάδική του θέληση, στην κατάδική του σκέψη και αντίληψη, στην κατάδική του ψυχή και καρδιά και να είναι έτσι εξ ολοκλήρου "φτιαγμένη" από εσένα τον ίδιο για εσένα;

Θα μπορούσες ποτέ να περιμένεις στην αίθουσα του μαιευτηρίου χωρίς να έχει προηγηθεί η "τεχνική" της αισθητικής απόλαυσης μιας ξένης οπτικής ματιάς από τη δική σου;...

ΝΚ

 
At 11/25/2009 04:03:00 μ.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Πολύ καλό κείμενο,
ανυπομονώ να δω την
ταινία και με τη
δική σου ματιά.

 
At 11/25/2009 07:45:00 μ.μ., Anonymous βασιλης said...

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΤΗΤΑ ΤΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΠΑΛΙΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ. Η Πατρίτσια Κλάρκσον ομως ειναι πραγματικο διαμαντι...

 
At 11/25/2009 07:56:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Κρυστάλλη, σκοπός μου είναι πάντα τα κείμενά μου να είναι χρηστικά και χαίρομαι που επιτέλους το κατάφερα ;)
Ιάκωβε, εσύ τι πετάγεσαι σαν την πορδή σε κείμενα που δεν σε αφορούν;
Ανώνυμε των 2:51, «Ο Κουτσός, η Χαζοβιόλα και οι Ανεκδιήγητοι Γονείς της» :) Για να σοβαρολογήσω, δεν αμφισβητώ ότι έχει μια ευρηματικότητα ο τίτλος που επιλέχθηκε. Αλλά θεωρώ ότι είναι μια ευρηματικότητα που δεν ταιριάζει με το πνεύμα της ταινίας.

 
At 11/25/2009 07:59:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Akira 13, σχολιάζεις καιρό στο παρών ιστολόγιο;Γιάτι το ύφος και ο τρόπος γραφής σου με παραπέμπουν σε πολλά σχόλια των τελευταίων άρθρων του old boy. Μπορεί και να είναι ιδέα μου βέβαια γιατί τα τσιτάτα, που φαίνεται ότι σου αρέσουν τόσο πολύ, έχουν γίνει μόδα τελευταία......
(Άλλαξε το το akira. Τον ημίθεο Kurosawa δεν τον αναφέρουμε επί ματαίω)

old boy, απλά πρέπει να συνεχίσεις να γράφεις στο elculture....απλά πρέπει.

 
At 11/25/2009 09:30:00 μ.μ., Blogger lemon said...

"Ότι πιάσει"? Αυτός νομίζω πως θα ήταν πολύ καλύτερος τίτλος από το κι αν σου κάτσει, το οποίο ακούγεται κάπως χυδαίο διότι παραπέμπει στην κακόγουστη διαφήμιση...

 
At 11/26/2009 04:47:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Φιλε ανωνυμε των 7:59 για ενα περιεργο λογο που αδυνατω να καταλαβω εχεις κανει εγκυρες εκτιμησεις.
Τωρα οσο για το συγκεκριμενο βαπτισμα το κανα μπας και με προσεξει περισσοτερο ο oldboy και δωσει απαντηση.
Δε θεωρω πως ειναι και τοσο ιεροσυλια παντως να δηλωνω απο κεινου τις 2 μου μεγαλες μου αγαπες για αυτο και δε το βλεπω ματαιο.
Και που σαι...Απο το 98 και μετα εγινε Θεος.Και απο οτι ειδες τις εβγαλα τις τελειες(.....).Aλλα ξεχασα να παρω τον Αγγελη για ποκερ.Ελα τα λεμε αυριο.


akira 13

 
At 11/26/2009 04:52:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Όλα τα σχόλια τα προσέχω, πόσο μάλλον όταν υπογράφουν με τον μαγικό αριθμό στο τέλος τους ;)

 
At 11/26/2009 07:43:00 μ.μ., Blogger pensierix said...

Δεν μπορώ να πω ότι η ταινία με ενθουσίασε. Υποψιάζομαι ότι αν είχε γυριστεί πριν από 10-15 χρόνια θα την αντιμετωπίζαμε ως μια ταινία ενός Αλλεν που επαναλαμβάνεται ενώ τώρα θεωρείται η επιστροφή στον παλιό καλό Γούντυ. Η χαζούλα ξανθιά που στέλνει αδιάβαστο τον εμμονικό εξηντάρη, που είναι γεμάτος νευρώσεις κτλ κτλ. Το έχουμε δει σε πολλές ταινίες το σκηνικό αυτό...

pensierix13

;))

 
At 11/26/2009 08:20:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεν θα διαφωνούσα, αλλά τα σχόλια είχαν φτάσει στον μαγικό αριθμό και τον χάλασες ;)
Γούντι - θρησκεία - θύρα 13.

 
At 11/27/2009 12:33:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ηθικο διδαγμα:Το 13 κερδιζει τον blogger μας.Ετσι αν ψαχνεται για απαντηση στο σχολιο σας κολλατε και το νουμερο στο τελος και ο oldboy δηλωνει παρων!!!
Eχε χαρη που μολις βγηκε καινουργιο αρθρο και πρεπει να το τιμησουμε..

Y.Γ.1Το σαβ\κο επιβαλλεται επικαιρο αρθρο για την αιωνια κοντρα...
2Και αν δεν ειναι και αντικειμενικο ακομη καλυτερα...:-)


akira 13(μακρια απο τις απομιμησεις)

 
At 11/28/2009 05:57:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Απλώς μία καλησπέρα, γιατί δεν μ' αρέσει ο αριθμός στον οποίο έχουν φτάσει τα σχόλια.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home