Τρίτη, Νοεμβρίου 10, 2009

O δαιμονολόγος λείπει σε ταξίδι για δουλειές

Η αφίσα της «Μεταφυσικής Δραστηριότητας» σε προειδοποιεί: «Μην την δεις μόνος σου». Θα συμφωνήσω, αλλά σκέτη η φράση είναι ημιτελής και δημιουργεί παρανοήσεις. Χρήζει συμπλήρωσης: μην τη δεις μόνος σου, μην τη δεις με παρέα, μην τη δεις στο σινεμά, μην τη νοικιάσεις να τη δεις σπίτι, μην την κατεβάσεις από το ίντερνετ, μην την πάρεις από πλανόδιο, μην τη δεις ποτέ.
Γιατί παίζει και να μην ξεπεράσεις το σοκ· σοκ που δεν θα σου προξενήσει ο τρόμος, αλλά αντίθετα η παντελής έλλειψή του, η γενική μηδαμινότητά της ταινίας σε όλα τα επίπεδα και πάνω απ' όλα η απορία για το πώς είναι δυνατόν αυτό το πράγμα που βλέπεις να φτάνει ήδη τα 100.000.000 δολάρια εισπράξεις στις ΗΠΑ (και άγνωστο στα πόσα θα σταματήσει). Αν καταφέρνεις να τρομάξεις κάπως, είναι μόνο στην τελευταία σκηνή, η οποία δεν υπήρχε καν στην αρχική εκδοχή της ταινίας, όταν δηλαδή αυτή η ανεξάρτητη παραγωγή των 11.000 δολαρίων αγοράστηκε από το μεγάλο στούντιο. Η τελευταία σκηνή ξαναγυρίστηκε και περιλαμβάνει το μοναδικό πειστικό οπτικό εφέ. Τα υπόλοιπα περιορίζονται σε μια πόρτα που κλείνει και ένα σεντόνι που ανασηκώνεται. Την έλλειψή τους αναπληρώνουν όμως ευρηματικότατα ηχητικά εφέ, όπως δυνατές πατημασιές στο σκοτάδι.
Η απορία για την εμπορική πορεία της ταινίας απαντάται μερικώς με το προηγούμενο προώθησης του «Βlair Witch Project». Στην «Μεταφυσική Δραστηριότητα» η καμπάνια έλεγε μπείτε στη ιστοσελίδα μας και απαιτήστε να παιχτεί και στην πόλη σας. Αν φτάσουμε το 1.000.000 θεατές που θα το απαιτούν, θα διανεμηθεί ευρέως. Η δύναμη είναι στα χέρια σου. «Viral φαινόμενο ή κομπίνα;» αναρωτιέται ένα άρθρο της Washington Post. To μεγαλοστέλεχος της «Paramount» απαντά: «Ψάχναμε για ένα εργαλείο με το οποίο θα βλέπαμε πόσοι ήθελαν να δουν την ταινία, ώστε η αγορά να έδειχνε ποιά είναι η ζήτηση, αντί να καθορίζουμε εμείς τη ζήτηση. Θέλαμε να αντιστρέψαμε τη διαδικασία. Ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης εκδημοκρατίστηκε. Όχι, παίζουμε.
Δίπλα στον ορθολογισμό της προώθησης της ταινίας, ο ανορθολογισμός του περιεχομένου της (η σύγχρονη Αμερική και ο ανορθολογισμός κάθε άλλο παρά ξένοι είναι άλλωστε, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς τόσο από εντελώς σχετικά βιβλία όσο και από κατ' αρχήν άσχετες ταινίες). Το θορυβημένο από την υπερφυσική δραστηριότητα ζευγάρι καλεί ειδικό. Ο ειδικός αφού αφουγκράζεται το σπίτι, τους εξηγεί ότι άλλο τα φαντάσματα (πνεύματα μακαριτών) κι άλλο οι δαίμονες (πνεύματα εξωανθρώπινα). Στην ατμόσφαιρα υπάρχει δαίμονας κι αυτός δεν είναι ο τομέας της ειδικότητάς του. Αυτός είναι φαντασματολόγος και θα πρέπει να καλέσουν δαιμονολόγο. Τους παραπέμπει στον αρμόδιο. Του τηλεφωνούν. Ο δαιμονολόγος όμως είναι δυστυχώς εκτός Λος Άντζελες και θα γυρίσει σε λίγες μέρες. Και όπως ο Ρότζερ Έμπερτ -στον οποίον πάντως η ταινία άρεσε, όπως και σε πολλούς άλλους συναδέλφους του- το ότι δεν απευθύνθηκαν σε κάποιον άλλον είναι το πιο δυσκολοχώνευτο κομμάτι της πλοκής, αφού η Καλιφόρνια είναι μια πολιτεία με περισσότερους ενεργούς δαιμονολόγους από ό,τι ποιητές που έχουν εκδοθεί.
Αν όμως το μάρκετινγκ εξηγεί ως ένα βαθμό τον εισπρακτικό θρίαμβο της ταινίας, το εντελώς ανεξήγητο παραμένει γιατί με αυτή την ταινία και όχι με μια άλλη καλύτερη; Μια ερμηνεία θα μπορούσε να είναι ότι έβαλαν στοίχημα δυο «Παίκτες» του Χόλιγουντ («Μπορώ να κάνω μεγάλη επιτυχία και το τελευταίο σκουπίδι, αν το προωθήσω έξυπνα». «Ε, όχι, αυτό εδώ αποκλείεται». «Τώρα θα δεις»). Μια δεύτερη, επικρατέστερη, ερμηνεία είναι ότι, όπως είδαμε και διαβάσαμε αυτές τις μέρες σε αφιερώματα για τα εικοσάχρονα της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου, παρανοήσεις και συγκυρίες επιτάχυναν αλυσιδωτά τις εξελίξεις. «Το χάος βασιλεύει» δηλαδή, όπως διαπίστωσε και η αλεπουδίτσα στον «Αντίχριστο»· και βασιλεύοντας και Τείχη ρίχνει πριν την ώρα τους και ίσως μετατρέψει την «Mεταφυσική Δραστηριότητα» στην ταινία με την μεγαλύτερη αναλογία κερδών κόστους όλων των εποχών.
(Κείμενο γραμμένο για το ελculture)

12 Comments:

At 11/10/2009 09:59:00 μ.μ., Blogger FaneZan said...

Καλησπέρα αγαπητέ.
Επιτυχία κατευθυνόμενη και μαζική υστερία ανέκαθεν υπήρχαν, ίσως τώρα πια να είναι πιο εύκολη η μόχλευση λόγω των επικοινωνιακών εξελίξεων. Έχουμε δεί ουκ ολίγες βραβευμένες "πατάτες" στο σινεμά στα νιάτα μας, ας δούμε και μερικές ακόμα μήπως μάθουμε το μάθημά μας. Το χειρότερο είναι ότι, τελικά, δεν φτάνει που κάποιοι γνωστοί και συγκεκριμένοι μας κατευθύνουν εφάπαξ, τους δίνουμε την δυνατότητα για επαναλήψεις. Το δις εξαμαρτείν είναι το πρόβλημα.
Όπως είχε πει και ο Αβραάμ Λίνκολν, μπορείς να κοροϊδεύεις πολλούς ανθρώπους για λίγο καιρό, ή λίγους ανθρώπους για πολύ καιρό. Δεν μπορείς όμως να τους κοροϊδεύεις όλους για πάντα. Μπορείς όμως να κάνεις μια πολύ δυνατή αρπαχτή σήμερα έστω και με τη μία.
Εκείνο το σημείο που βρήκα πολύ γλαφυρό στην ανάρτησή σου ήταν η παρατήρηση: η Καλιφόρνια είναι μια πολιτεία με περισσότερους ενεργούς δαιμονολόγους από ό,τι ποιητές που έχουν εκδοθεί.
Σε παραπέμπω λοιπόν στους στίχους του Νίκου Δήμου (μόλις χτες έκανα σχετική ανάρτηση)
Ο ΤΡΙΑΚΟΣΙΟΣΤΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ
Τριάντα χιλιάδες Έλληνες
δημοσιεύουν ποιήματα.

Ο Ελύτης, ο Σαχτούρης,
η Δημουλά,
άλλοι τριακόσιοι καλοί
και μετά εσύ (κι εγώ).

Τί περιμένεις από τους στίχους;
Ούτε κάν
να ρίξεις γκόμενα...

καληνύχτα μας

 
At 11/10/2009 11:31:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

φάντασμα! φάντασμα! μόλις είδα τον αριθμό 3 στα σχόλια, ενώ στην πραγματικότητα είναι ...1!

βοήθεια!!!

 
At 11/10/2009 11:32:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

old boy υπάρχεις στ' αλήθεια; μήπως είσαι φάντασμα;
μπρρρ...

 
At 11/10/2009 11:43:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

:) Ε, ναι ο δαιμονολόγος μπορεί να λείπει, αλλά ο τρολολόγος είναι παρών και σβήνει (τρολ: πνεύμα μοχθηρό, μισό φάντασμα - μισό δαίμων).

 
At 11/10/2009 11:47:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Fanezan, από τους στίχους περιμένεις να την πεις κάπως αλλιώς και τότε μπορεί και να τη ρίξεις :)

 
At 11/14/2009 02:39:00 π.μ., Blogger livioon olinabeauty said...

Ειμαι μέσα στο σύστημα αυτών που επηρρεάζονται απο οτι μπορεί να επηρρεάσει τη μάζα. Αλλά χαίρομαι που είμαι κι απο αυτούς που μπορούν να επηρρεάσουν. Δεν κατάλαβαίνω τη παραπάνω ανάλυση χρειάζεται όλο αυτό;

 
At 11/14/2009 02:43:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Να επηρεάσουν πώς όμως;

 
At 11/14/2009 02:49:00 π.μ., Blogger livioon olinabeauty said...

Με μια Paranormal Activity..όλοι μας έχουμε μια διαστροφή μέσα μας. Αλλά το θέμα είναι οτι η ταινία θέλει κάτι να πει. Πραγματικά τυχεροί όσοι την θεωρούν ένα φθηνό εμπορικό προϊόν!Πολύ τυχεροί!

 
At 11/14/2009 02:57:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Σαν τι θέλει να πει, δηλαδή; Ότι γινόμαστε οι χειρότεροι φόβοι μας;

 
At 11/15/2009 10:05:00 μ.μ., Blogger livioon olinabeauty said...

Αν γινόμαστε οι χειρότεροι φόβοι μας, δεν γνωρίζω. Πάντως ξέρω ότι ζώντας σε ένα πολυδιάστατο σύμπαν μπορούμε να τους προκαλέσουμε και μάλιστα πολλές φορές χωρίς να το θέλουμε. Δεν είναι εμετός με πράσινα μπιζέλια (βλ. Εξορκιστής) η ταινία.

 
At 11/24/2009 10:35:00 π.μ., Blogger pantsik said...

Ας πω κι εγώ τη γνώμη μου, ως ένας σινεφίλ που έχει δει πολλές ταινίες τρόμου και που δεν τρομάζει εύκολα με αυτές.
Η ταινία δεν μου φάνηκε ως ένα κόλπο μάρκετινγκ. Δεν απογοήτευσε περίπου τους μισούς από όσους την είδαν, ανάμεσά τους κι εμένα. Είναι σχετικά πρωτότυπη και ρεαλιστική. Δεν χρειάζονται οπτικά εφέ για να με τρομάξουν. Ένα έξυπνα στημένο σκηνικό (κάμερα που καταγράφει τρομακτικά συμβάντα τη στιγμή που κοιμόμαστε και άρα είμαστε ανήμποροι να αντιδράσουμε) είναι αρκετό.
Καταλαβαίνω όμως και την άποψη του oldboy που λέει πως δεν τρόμαξε καθόλου. Είναι και θέμα ψυχοσύνθεσης, διάθεσης και συνθηκών μέσα στην αίθουσα. Πραγματικά είναι δύσκολο να δεις αυτήν την ταινία χωρίς να ακούς τα χαχανητά των πιτσιρικιών που προσπαθούν να διασκεδάσουν το φόβο τους.
Συνολικά, δεν λέω πως ήταν ότι πιο τρομακτικό έχω δει, αλλά βγαίνοντας από την αίθουσα δεν αισθάνθηκα προδομένος.

 
At 11/24/2009 04:47:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεκτόν :)

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home