Το πλυντήριο τελείωσε

Το χιόνι πέφτει τόσο όμορφα. Το αγοράκι γλιστράει; Παίζει; Τι σημασία έχει; Σημασία έχει ότι πέφτει τόσο όμορφα στον χιονισμένο δρόμο. Και το αρκουδάκι πέφτει εξίσου όμορφα· ελάχιστα αργότερα από το παιδί, λόγω της βαρύτητας, που απλά επιτείνει την ονειρική ομορφιά της σκηνής. Το μοντάζ είναι παράλληλο. Μέσα στο δωμάτιο ο άντρας τελείωσε. Μέσα στην αγκαλιά του η γυναίκα τελείωσε. Έξω στο χιόνι το παιδί τους τελείωσε. Στο μπάνιο το πλυντήριο τελείωσε.
Ο πρόλογος του «Αντίχριστου» του Λαρς Φον Τρίερ μόλις τελείωσε, μαζί με αυτήν την υπέροχη άρια, που είναι ο μόνος ήχος που ακούγαμε καθ΄όλη τη διάρκειά του προλόγου. Ούτε εμείς ακούγαμε μπουκάλια να πέφτουν, τον αέρα να φυσά, τις καρέκλες να τρίζουν, εκείνον κι εκείνη να αγκομαχούν: όπως το άξιο λόγου σεξ, έτσι κι ο άξιος λόγου κινηματογράφος επιβάλλει κυριαρχικά τους όρους της δικής του ατμόσφαιρας.
Μετά το χαμό του παιδιού τους εκείνη δεν μπορεί να συνέλθει. Εκείνος είναι ψυχοθεραπευτής και εκείνη (η μάνα που όντας για λίγο γυναίκα δεν ήταν για εκείνο το λίγο αρκετά μάνα) γίνεται τώρα ασθενής του. Εκείνος όμως γιατί μπορεί να συνέλθει; Αν είναι λογικό να μην τρελαίνεσαι για τον θάνατο του παιδιού σου, ίσως είναι η λογική παράλογη και το παράλογο λογικό. Όπως και να ΄χει εκείνος θεωρεί το Λόγο το μεγάλο του όπλο, στον Λόγο νιώθει σιγουριά, στον Λόγο είναι σίγουρος ότι θα ανακτήσει τον έλεγχο. Της ζητά να του αναλύσει τι είναι αυτό που φοβάται. «Πρέπει να φοβάμαι κάτι συγκεκριμένο»; Είναι όλοι οι φόβοι μας λογικά εξηγήσιμοι; Είναι ο Λόγος το ασφαλές μας καταφύγιο έναντι των πάντων;
Μετά το χαμό του παιδιού τους εκείνη δεν μπορεί να συνέλθει. Εκείνος είναι ψυχοθεραπευτής και εκείνη (η μάνα που όντας για λίγο γυναίκα δεν ήταν για εκείνο το λίγο αρκετά μάνα) γίνεται τώρα ασθενής του. Εκείνος όμως γιατί μπορεί να συνέλθει; Αν είναι λογικό να μην τρελαίνεσαι για τον θάνατο του παιδιού σου, ίσως είναι η λογική παράλογη και το παράλογο λογικό. Όπως και να ΄χει εκείνος θεωρεί το Λόγο το μεγάλο του όπλο, στον Λόγο νιώθει σιγουριά, στον Λόγο είναι σίγουρος ότι θα ανακτήσει τον έλεγχο. Της ζητά να του αναλύσει τι είναι αυτό που φοβάται. «Πρέπει να φοβάμαι κάτι συγκεκριμένο»; Είναι όλοι οι φόβοι μας λογικά εξηγήσιμοι; Είναι ο Λόγος το ασφαλές μας καταφύγιο έναντι των πάντων;
Όταν τα πράγματα φύγουν από κάθε έλεγχο, όταν η ασθενής του ξεφύγει και το τέταρτο ζευγάρι ρόλων που θα διαδραματίσουν εκείνος κι εκείνη θα γίνει αυτό του θύματος και του θύτη, ο ψυχοθεραπευτής βρίσκει την πλέον δραστική θεραπεία, την μοναδική θεραπεία που διασφαλίζει ότι οι φόβοι οι λογικοί και οι παράλογοι έφυγαν οριστικά, η διανοητική αστάθεια έφυγε οριστικά, οι ενοχές κι ο πόνος έφυγαν οριστικά. Γιατί εκτός των άλλων η φύση ζητά και την αυτοσυντήρησή σου. Το αν ξεπέρασε εκείνος τα όρια, αν επισημοποίησε το πέρας των συνεδριών του με συμβολικές τελετουργίες, μπορεί να το συζητήσει αργότερα με το δικό του ψυχοθεραπευτή. Ή τη δική του ψυχοθεραπεύτρια. Όχι πάντως με τον δικό του άφυλο ψυχοθεραπευτή. Κάτι τέτοιο δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχουν άφυλοι σκηνοθέτες, όπως δεν υπάρχουν και άφυλοι θεατές· και το φύλο μας μάς επηρεάζει στο πώς βλέπουμε αν όχι τα πάντα, σίγουρα όμως τα θέματα τα οποία αφορούν τη σχέση των δύο φύλων.
Έτσι, ως άντρας θεατής βρίσκω υπερβολικές τις κατηγορίες για μισογυνισμό του Λαρς Φον Τρίερ. Μπορεί να μην είμαι πεισμένος ότι είναι ακριβείς, αλλά πάντως βρίσκω συγκριτικά πολύ λιγότερο υπερβολικές τις διακηρύξεις του ότι είναι ο καλύτερος σκηνοθέτης του κόσμου.
(Κείμενο γραμμένο για το ελculture)
9 Comments:
πως σχολιαζεις το γεγονος οτι ο παπανδρεου λεει θα γινουμε Δανια, χωρα καταγωγης του Φον Τριερ, και ξεκιναει βαζοντας γυναικες σε υπουργεια?
μπορεί το επόμενο στάδιο να είναι αν δεν πετύχουν το αναμενόμενο, να τις ακρωτηριάσουν τύπου Αντίχριστος...fb πολύ σουρεάλ το σχόλιο...:)
Fight Back, μεσομακροπρόθεσμα το σχέδιο είναι η χώρα να μετατραπεί σε Dogville :)
Εάν γίνουμε Δανία, αυτό πα να πει ότι μεσομακροπρόθεσμα θα επανακάμψει ο θεσμός της βασιλείας;
Πείτε μου για να βγάλω το στέμμα μου από τη ναφθαλίνη.
Άννα-Μαρία δεν σου έχω πει να μην μιλάς με κοινούς θνητούς;
koko dipla sou xoris emena den epitrepetai na omileis se tsoulitses.. Kiki
Πίσω στην ταινία. Αυτή τη γνώμη έχω κι εγώ. Όχι απλά υπερβολικές οι κατηγορίες για μισογυνισμό, αλλά και αβάσιμες.
Noμίζω ότι, υπό μία έννοια, το αντίστοιχο των κατηγοριών για μισογυνισμό του Τρίερ είναι η χαρά για τον αριθμό των γυναικών στη νέα κυβέρνηση.
Νομίζω ότι η ταινία προκάλεσε πολύ θόρυβο για το τίποτα. Δεν φτάνει στα ύψη των δαμασμένων κυμάτων ή της σκυλόπολης. Το έργο είναι εξαιρετικό. Αλλά για το θέατρο. Νομίζω ότι η εποχή του Ταρκόφσκι και του Μπέργκμαν έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Συνέβαλαν τα μάλα στην εξέλιξη του είδους, αλλά δε χρειάζεται να τους βρυκολακιάσουμε.
Τέλος, τα περί μισογυνισμού είναι αστεία.
satyricon
υ.γ. χαίρομαι που άλλαξες γνώμη για την όπερα, και μάλιστα με μία άρια που έχει γραφτεί για castrati.
Κρίμα που έχει παιχτεί ήδη σε ταινία, και όχι πριν από πολύ καιρό.
http://www.youtube.com/watch?v=SdaYXIuEebs&feature=related
Υπάρχουν τόσες ωραίες άριες να διαλέξει ένας σκηνοθέτης, και διαλέγουν τις ίδιες και τις ίδιες.
Αν ήταν να βάλουν Handel, ας έβαζαν αυτή που ταιριάζει περισσότερο
http://www.youtube.com/watch?v=tqjZ2saNoNE
αν και επειδή ακολουθεί θάνατος, θα προτιμούσα
http://www.youtube.com/watch?v=Tltje8l2VNI
Απολογούμαι για την ποιότητα του ήχου αλλά είναι η καλύτερη σοπράνο στον κόσμο και είναι στο Μαρίνσκυ.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home