Κυριακή, Αυγούστου 02, 2009

Πες μου ποιόν φόβο αγάπησες πάλι

Δυο διαμετρικά αντίθετοι κόσμοι φιλοξενούνται διαδοχικά στην τηλεοπτική σου οθόνη. H μετάβαση από τις ειδήσεις στις διαφημίσεις είναι η μετάβαση από το βασίλειο του φόβου στο βασίλειο της προσδοκίας. Από την αφήγηση ενός κόσμου ο οποίος βάλλεται πανταχόθεν από κινδύνους που απειλούν να μετατρέψουν τη ζωή σου σε κόλαση, μεταφερόμαστε στην αφήγηση ενός κόσμου όπου το κάθε προϊόν είναι και μια υπόσχεση ετοιμοπαράδοτου παραδείσου.
Ας μην έχουμε αυταπάτες, τα πράγματα είναι πραγματικά σκούρα. Ο καύσωνας είναι αφρικανικός· η γρίπη νέα· η μετανάστευση ανεξέλεγκτη· η οικονομική κρίση παγκόσμια. Ευτυχώς, αμέσως μετά, τα πράγματα βελτιώνονται θεαματικότατα· γιατί τα επιτόκια είναι χαμηλά, ο χρόνος ομιλίας δωρεάν, οι τράπεζες ο καλύτερος σου φίλος και εκείνο που πραγματικά αγοράζεις στην τιμή ενός αναψυκτικού είναι η ευτυχία.
Ο φόβος διαπερνάει όλα τα ιδεολογικά ρεύματα. Άλλοι θα φοβηθούν την εγκληματικότητα και την τρομοκρατία, άλλοι θα φοβηθούν το υπερπανίσχυρο και αποτελεσματικότατο κράτος, που με τους δρακόντειους νόμους του και την υπερσύγχρονη τεχνολογία θα μπορεί να παρακολουθεί τους πάντες και τα πάντα. Ρούπι, σου λέει ο ένας, δεν θα μπορούμε να κουνηθούμε γιατί θα μας κόψουν το λαρύγγι οι εγκληματίες, ρούπι, σου λέει ο άλλος, δεν θα μπορούμε να κινηθούμε από το φακέλωμα, οπότε υπό τον φόβο του ελέγχου ας αυτοελεγχθούμε.
Αλλά μπας και δεν φοβάται το ίδιο το κράτος; Το κράτος φοβάται κατεξοχήν το πρόσωπο. Στην αρχή σου λέει μην του φορέσεις μάσκα και κουκούλα, γιατί τότε για το ίδιο ακριβώς αδίκημα πενταπλασιάζεται η ποινή σου, τώρα ετοιμάζεται να σου πει να του φορέσεις μάσκα για να μην μεταδώσεις το μικρόβιο της νέας γρίπης. H εμβληματική λέξη των διαφημίσεων, η λέξη «νέα», που προστίθεται επειδή το ίδιο ακριβώς προϊόν πρέπει να αναβαφτίζεται διαρκώς ονομαστικά για να μη μουχλιάζει η καταναλωτική σου φαντασίωση, έρχεται τώρα ειρωνικά να προσδιορίσει ενάν ιό.
Να φοβάσαι οπουδήποτε αλλού εκτός από την κατανάλωση. Εκεί να μη φοβηθείς να δανειστείς, να μη φοβηθείς να φεσωθείς. Εκεί όλα θα πάνε καλά. Εκεί ο κίνδυνος αποσιωπάται. Καταναλώνουμε φόβο χωρίς να φοβόμαστε την κατανάλωση. Και τελικά και ο δελτιοειδησεικός φόβος λειτουργεί εκ του αποτελέσματος διαφημιστικά, απλά είναι τα μεγέθη διαφορετικά και υποψήφιος αγοραστής είναι το κράτος που θα παραγγείλει συστήματα ασφαλείας και παρακολούθησης ή ένα εμβόλιο για τον καθένα (το εμβόλιο που ενώ υποτίθεται πως είναι η αποθέωση της επιστήμης και του ορθού λόγου, έχεις την αίσθηση πως μετατρέπεται ψυχολογικά σε placebo, σε ξόρκι, σε σταύρωμα των δακτύλων κάτω από τη σκαλωσιά). Στις διαφημίσεις κρίσιμο είναι το πορτοφόλι σου, στις ειδήσεις κρίσιμη γίνεται έτσι η διαμόρφωση της συνείδησής σου, η συναίνεσή σου στην αγορά από το κρατικό πορτοφόλι.
Και -ω της συμβολικότητας- στη Βρετανία φτάσαμε στο άκρο όπου το «Εθνικό Ίδρυμα για την Εγκυμοσύνη» πρότεινε στις γυναίκες να αποφύγουν να συλλάβουν μέχρι να περάσει η πανδημία. Να σταματήσουμε λοιπόν εντελώς να ζούμε για να μην κολλήσουμε καμιά αρρώστια, αρρώστιες και κίνδυνοι υπάρχουν μόνο εκεί που υπάρχει ζωή, κανείς νεκρός δεν κινδυνεύει, κανείς νεκρός δεν αρρωσταίνει, κανείς νεκρός δεν μένει άνεργος επειδή δεν υποχώρησε, κανείς νεκρός δεν πονά, ο θάνατος είναι η μόνη λύση και μέχρι να συμβεί αυτός το κοντινότερο υποκατάστατό του: ο φόβος που σε παραλύει, ο φόβος που σε καθηλώνει, ο φόβος που σε νεκρώνει.
Κάθε επικέντρωση σε μέτρα προφύλαξης από συγκεκριμένους κινδύνους μπορεί και να σημαίνει ότι έτσι αποκλείουμε από τον ψυχολογικό οπτικό μας ορίζοντα όλους τους υπόλοιπους. Θα αντιτείνει κανείς, πως όχι βέβαια, πως απλώς πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει απ’ το χέρι μας. Δεκτόν, αρκεί να μη νομίζουμε πως από το χέρι μας περνάνε όλα. Αρκεί να καταλάβουμε ότι υπάρχει ένα όριο ελέγχου που μπορούμε να έχουμε πάνω στα πράγματα.
Άπαξ δηλαδή και αποδεχθείς ότι αφενός δεν μπορείς να ελέγξεις τα πάντα και αφετέρου πώς, ακόμη και να μπορούσες, πάλι κάποια στιγμή στην άκρη του τούνελ παραμονεύει αναπόφευκτα η φυσική φθορά και η εκμηδένιση του θανάτου, τότε παύεις να είσαι τόσο υστερικός με τους κινδύνους, τότε παύεις να αποφεύγεις ζωογόνες δραστηριότητες επειδή σκέφτεσαι διαρκώς τι μπορεί να σου συμβεί. Γιατί το χειρότερο που μπορεί να σου συμβεί είναι να φοβηθείς να ζήσεις.
(Κείμενο γραμμένο για το «SMS» της «SportDay»)

10 Comments:

At 8/02/2009 08:30:00 μ.μ., Anonymous anasthod said...

Προάλλες έκοψα με ένα καινούργιο μαχαίρι τον αντίχειρα, καθώς ετοίμαζα σαλάτα. Προφανώς δεν φοβάμαι να ζήσω. Η λογική του κειμένου αντιστοιχεί σε αυτή του Γιώργου Πανόπουλου, σύμφωνα με την οποία όσοι ανήκουν στον αστερισμό της Παρθένου έχουν ανάγκη από σεξ. Κατ' επέκταση όσοι Παρθένοι στο ζώδιο, θα έπρεπε να ρωτούν το έτερον ήμισυ σε κάθε συνεύρεση "πάμε σπίτι μου;", στο σπίτι το οποίο δηλώνουν ως ιδιοκτησία στην φορολογική τους δήλωση. Εν συνεχεία όσοι δεν έχουν δικό τους σπίτι, θα έπρεπε να προτείνουν επίσκεψη σε ξενοδοχείο προς σεξουαλική συνεύρεση, ενώ καραδοκούν λογής φαντασιόπληκτοι όπως π.χ. οι κομμουνιστές, οι οποίοι όντας στην Ελλάδα νομίζουν πως βρίσκονται π.χ. στη Σουηδία. Σύμφωνα με την αντίστοιχη λογική, στην επιδίωξη προς σεξουαλική συνεύρεση σε ηλικία μετά τα 20-25, όλοι θέλουν να παντρευτούν και να κάνουν οικογένεια, γιατί άλλο να επιδιώξουν σεξουαλική συνεύρεση; Ίσως κατορθώσουν στα Μ.Μ.Ε. κάποια στιγμή να συμβαδίσει η λογική τους με αυτήν της πραγματικότητας.

 
At 8/02/2009 08:32:00 μ.μ., Anonymous anasthod said...

διευκρινίζω γιατί η φαντασία κάμποσων εξάπτεται, ένα κομμάτι δέρμα, όχι όλο τον αντίχειρα.

 
At 8/02/2009 09:09:00 μ.μ., Anonymous πρόεδροςσυλλόγουanasthodικών said...

anasthod, anasthod...κράτα γερά...σου στέλνω αγωνιστικούς χαιρετισμούς από την παραλία...

 
At 8/02/2009 11:35:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ένα κομμάτι δέρμα και όχι τον αντίχειρα όλον;
φτου γκαντεμιά... αν και ο δείκτης θα ήταν πιο χρήσιμος, να σταματήσεις να πληκτρολογείς...

 
At 8/03/2009 10:32:00 π.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Δεν υπάρχει καμιά τελειωτική
λύση και καμιά ευτυχία που να μη διατρέχει κινδύνους.
Οποιος πιστεύει στην ύπαρξη
τελειωτικών λύσεων φοβάται απλώς
ότι θα χάσει τη βεβαιότητα μιας ευτυχίας χωρίς κινδύνους.

Παναγιώτης Κονδύλης(1943-1998)

 
At 8/04/2009 03:41:00 π.μ., Blogger jean couceau rouceau said...

ωξνιςπο4θ6τ,
ΞΚΩΟΦΔ΄ΞΗΤΙΦΟΔΣΞΩΜΚΨΛΜΒΚΛΣ
TO J EINAI ENTYPVSIAK;O
ΤΟ Ξ ΔΗΛΑΔΉ

 
At 8/04/2009 08:46:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

τα πράγματα είναι πραγματικά σκούρα
αλλά μπορεί και να μην είναι.
Θα το ξέρουμε σε δύο ώρες.

 
At 8/06/2009 10:16:00 μ.μ., Anonymous Άντα Φτυς said...

Κοίτα τώρα που εγώ αυτή τη βρετανική οδηγία την αντιλαμβάνομαι σαν κατάφαση και όχι σαν άρνηση της ζωής. Αν δηλαδή θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα νοσήσω και γνωρίζω εκ των προτέρων ότι τα μέσα αντιμετώπισης ή πρόληψης της ασθένειας είναι τοξικά για το έρμο το έμβρυο, θα προτιμήσω να αναβάλλω την εγκυμοσύνη μου. Εδώ αναβάλλουμε τις εγκυμοσύνες μας γι΄άλλα κι άλλα.
Κατά τα άλλα, ρισπέκτ στον ολντ μπόυ, ρισπέκτ στον Γιώργο Πανόπουλο, χανζαπλάστ στον anasthod (που από την ταραχή του στη θέα του αίματος μπέρδεψε τους Παρθένους με τους Σκορπιούς)

 
At 8/06/2009 10:17:00 μ.μ., Anonymous Άντα Φτυς said...

Απορία: υπάρχει κόσμος που η φαντασία του εξάπτεται όταν διαβάζει για κομμένους αντίχειρες?

 
At 8/07/2009 12:19:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Σαν κατάφαση μιας ζωής χωρίς κανένα κίνδυνο :)
Εντάξει, η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση συνήθως, αλλά το τράβηξε από το ένα άκρο αυτό το ίδρυμα για την εγκυμοσύνη, οπότε το τράβηξα κι εγώ απ' το άλλο να ισορροπήσουμε.
Δεν πρόκειται πάντως για όποιους όποιους αντίχειρες, αλλά για σούπερ ντούπερ τρολάτους. Τα τρολ πιθανώς αιμορραγούν διαφορετικά δηλαδή.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home