Swamp Rats
Σε μια σκηνή της αγαπημένης «25ης Ώρας», ο Έντουαρτ Νόρτον μπροστά σε ένα καθρέφτη αρχίζει να βρίζει κάθε πιθανή και απίθανη εθνότητα της σύγχρονης Αμερικής· κι αφού έχει πάρει φόρα, συνεχίζει βρίζοντας από τους χρηματιστές και τις μαμάδες βορείων προαστίων ως τους κολλητούς του και την οικογένειά του, καταλήγοντας στο τέλος να βρίζει τον εαυτό του. Aν αυτή είναι μια σκηνή στιγμιαίου ξεσπάσματος, στο «Gran Torino» το στράβωμα του πρωταγωνιστή είναι πάγιο, καθώς είναι στραβωμένος με όλους και με όλα, των παιδιών και των εγγονιών του ρητώς συμπεριλαμβανομένων. Πιθανώς να εξαιρούσε τη γυναίκα του· αλλά η ταινία ξεκινάει με την κηδεία της και τίποτα δεν στραβώνει χειρότερα έναν στραβωμένο άνθρωπο από την ξαφνική μοναξιά των γηρατιών.
Πρόσφατα ο Μπαράκ Ομπάμα προσπάθησε να αυτοσαρκαστεί για τον τρόπο που παίζει μπόουλινγκ και στην ρύμη του αυτοσαρκασμού του επάνω είπε ότι οι επιδόσεις του είναι καλές για τα «Special Olympics». Αυτό θεωρήθηκε τόσο μα τόσο φάουλ, αφού, ως γνωστόν, σε αυτά τα θέματα απαγορεύεται να σου ξεφύγει λέξη χιουμοριστικής ή συμπονετικής χροιάς, καθώς κάθε είδους πνευματική ή σωματική αναπηρία δεν είναι παρά μεταμφιεσμένη ευλογία και ειδική ικανότητα, καθώς κάθε είδους διαφορά πρέπει ή να αποσιωπάται εντελώς ή να λατρεύεται αυτομάτως· και κατεξοχήν διαφορές που πρέπει ή να αποσιωπούνται ή να λατρεύονται (= «να γίνονται σεβαστές») είναι οι φυλετικές - εθνοτικές. Σε ένα τέτοιο ιδεολογικό περιβάλλον ο Ίστγουντ παρουσιάζει στην τελευταία του ταινία τον ίδιο ως πρωταγωνιστή να πετάει πέντε ρατσιστικά επίθετα ανά πρόταση, σε βαθμό που να σε κάνει να σκέφτεσαι ότι μπροστά σε τέτοια λεκτική βία χίλιες φορές προτιμότερη η πολιτική ορθότητα.
Και μετά αρχίσει να βρίζεται ρατσιστικά (;) με τους φίλους του, τον Ιταλό και τον Ιρλανδό, αυτός ο Πολωνός. Και σαν να μην φτάνει αυτό, καλεί αργότερα τον προστατευόμενό του πιτσιρικά να του δείξει πώς μιλάνε οι άντρες, πώς δηλαδή αλληλοπροσβάλλονται, ίσως επειδή στις αντρικές φιλίες αυτό δεν συνιστά τόσο βία, όσο έναν κώδικα εκδήλωσης ζεστασιάς που δεν είναι ύποπτος για κρυπτο-ομοφυλοφιλία.
Ο πιτσιρικάς προστατευόμενός του είναι ο Ασιάτης γείτονάς του· όχι, ο Ίστγουντ δεν ξεκίνησε με ενδιαφέρον να ανακαλύψει την κουλτούρα των δίπλα του· υπό νορμάλ συνθήκες δεν θα ήθελε να έχει να κάνει μαζί τους· μακριά απ' το γρασίδι μου - μακριά απ' την περιουσία μου· το όπλο μου σας στοχεύει αν τα καταπατήσετε. Όταν όμως οι συνθήκες το φέρνουν να τους γνωρίσει, όταν βλέπει ότι τα δικά του παιδιά δεν του δίνουν τίποτα χωρίς να ζητήσουν κάτι πίσω, ενώ αυτοί οι Ασιάτες του προσφέρουν συνεχώς φαϊ και λουλούδια χωρίς τον όρο της άμεσης ανταποδοτικότητας, τότε, εξακολουθώντας να μη θεωρεί όλη την κοινωνία μια μεγάλη οικογένεια, απλώς αλλάζει οικογένεια.
Ο Κλιντ Ίστγουντ αποφασίζει για μια ακόμη φορά να προστατεύσει τους δικούς του· μόνο που τώρα έκανε δικούς του τους άλλους· και στο τέλος η ήδη αμφισβητηθείσα από το «Μυστικό Ποτάμι» αυτοδικία συναντά την αυτοθυσία, η οποία μοιάζει οριακά με την ευθανασία του «Μillion Dollar Baby», αφού υπάρχει η ζωή που αξίζει να ζεις και η ζωή που αξίζει να στερηθείς, αν ήδη έβηχες αίμα κι αν απροσδόκητα αγάπησες στα τελειώματα δυο «αρουραίους των βάλτων».
Πρόσφατα ο Μπαράκ Ομπάμα προσπάθησε να αυτοσαρκαστεί για τον τρόπο που παίζει μπόουλινγκ και στην ρύμη του αυτοσαρκασμού του επάνω είπε ότι οι επιδόσεις του είναι καλές για τα «Special Olympics». Αυτό θεωρήθηκε τόσο μα τόσο φάουλ, αφού, ως γνωστόν, σε αυτά τα θέματα απαγορεύεται να σου ξεφύγει λέξη χιουμοριστικής ή συμπονετικής χροιάς, καθώς κάθε είδους πνευματική ή σωματική αναπηρία δεν είναι παρά μεταμφιεσμένη ευλογία και ειδική ικανότητα, καθώς κάθε είδους διαφορά πρέπει ή να αποσιωπάται εντελώς ή να λατρεύεται αυτομάτως· και κατεξοχήν διαφορές που πρέπει ή να αποσιωπούνται ή να λατρεύονται (= «να γίνονται σεβαστές») είναι οι φυλετικές - εθνοτικές. Σε ένα τέτοιο ιδεολογικό περιβάλλον ο Ίστγουντ παρουσιάζει στην τελευταία του ταινία τον ίδιο ως πρωταγωνιστή να πετάει πέντε ρατσιστικά επίθετα ανά πρόταση, σε βαθμό που να σε κάνει να σκέφτεσαι ότι μπροστά σε τέτοια λεκτική βία χίλιες φορές προτιμότερη η πολιτική ορθότητα.
Και μετά αρχίσει να βρίζεται ρατσιστικά (;) με τους φίλους του, τον Ιταλό και τον Ιρλανδό, αυτός ο Πολωνός. Και σαν να μην φτάνει αυτό, καλεί αργότερα τον προστατευόμενό του πιτσιρικά να του δείξει πώς μιλάνε οι άντρες, πώς δηλαδή αλληλοπροσβάλλονται, ίσως επειδή στις αντρικές φιλίες αυτό δεν συνιστά τόσο βία, όσο έναν κώδικα εκδήλωσης ζεστασιάς που δεν είναι ύποπτος για κρυπτο-ομοφυλοφιλία.
Ο πιτσιρικάς προστατευόμενός του είναι ο Ασιάτης γείτονάς του· όχι, ο Ίστγουντ δεν ξεκίνησε με ενδιαφέρον να ανακαλύψει την κουλτούρα των δίπλα του· υπό νορμάλ συνθήκες δεν θα ήθελε να έχει να κάνει μαζί τους· μακριά απ' το γρασίδι μου - μακριά απ' την περιουσία μου· το όπλο μου σας στοχεύει αν τα καταπατήσετε. Όταν όμως οι συνθήκες το φέρνουν να τους γνωρίσει, όταν βλέπει ότι τα δικά του παιδιά δεν του δίνουν τίποτα χωρίς να ζητήσουν κάτι πίσω, ενώ αυτοί οι Ασιάτες του προσφέρουν συνεχώς φαϊ και λουλούδια χωρίς τον όρο της άμεσης ανταποδοτικότητας, τότε, εξακολουθώντας να μη θεωρεί όλη την κοινωνία μια μεγάλη οικογένεια, απλώς αλλάζει οικογένεια.
Ο Κλιντ Ίστγουντ αποφασίζει για μια ακόμη φορά να προστατεύσει τους δικούς του· μόνο που τώρα έκανε δικούς του τους άλλους· και στο τέλος η ήδη αμφισβητηθείσα από το «Μυστικό Ποτάμι» αυτοδικία συναντά την αυτοθυσία, η οποία μοιάζει οριακά με την ευθανασία του «Μillion Dollar Baby», αφού υπάρχει η ζωή που αξίζει να ζεις και η ζωή που αξίζει να στερηθείς, αν ήδη έβηχες αίμα κι αν απροσδόκητα αγάπησες στα τελειώματα δυο «αρουραίους των βάλτων».
18 Comments:
Ενδιαφέρον ακούγεται.. στα υπ'όψιν
Yesss... ;-)
Ένας φίλος
http://www.youtube.com/watch?v=QRO3RJ9cYSo
Πρόσφατα είδα την ταινία και εγώ. Πραγματικά έμεινα εντυπωσιασμένος από τον Ιστγουντ και τη εξέλιξή του μεσα στον χρόνο.
Αργό τέμπο, απλή ιστορία. Πραγματικά πολύ καλή ταινία!
Sraosha, αφού έβαλες το λινκ ας βάλουμε και τα λόγια:
Well, fuck you, too. Fuck me, fuck you, fuck this whole city and everyone in it. Fuck the panhandlers, grubbing for money, and smiling at me behind my back. Fuck the squeegee men dirtying up the clean windshield of my car. Get a fucking job! Fuck the Sikhs and the Pakistanis bombing down the avenues in decrepit cabs, curry steaming out their pores, stinking up my day. Terrorists in fucking training. SLOW THE FUCK DOWN! Fuck the Chelsea boys with their waxed chests and pumped up biceps. Going down on each other in my parks and on my piers, jingling their dicks on my Channel 35. Fuck the Korean grocers with their pyramids of overpriced fruit and their tulips and roses wrapped in plastic. Ten years in the country, still no speaky English? Fuck the Russians in Brighton Beach. Mobster thugs sitting in cafés, sipping tea in little glasses, sugar cubes between their teeth. Wheelin' and dealin' and schemin'. Go back where you fucking came from! Fuck the black-hatted Chassidim, strolling up and down 47th street in their dirty gabardine with their dandruff. Selling South African apartheid diamonds! Fuck the Wall Street brokers. Self-styled masters of the universe. Michael Douglas, Gordon Gekko wannabe mother fuckers, figuring out new ways to rob hard working people blind. Send those Enron assholes to jail for FUCKING LIFE! You think Bush and Cheney didn't know about that shit? Give me a fucking break! Tyco! Worldcom! Fuck the Puerto Ricans. 20 to a car, swelling up the welfare rolls, worst fuckin' parade in the city. And don't even get me started on the Dom-in-i-cans, 'cause they make the Puerto Ricans look good. Fuck the Bensonhurst Italians with their pomaded hair, their nylon warm-up suits, their St. Anthony medallions, swinging their, Jason Giambi, Louisville slugger, baseball bats, trying to audition for the Sopranos. Fuck the Upper East Side wives with their Hermes scarves and their fifty-dollar Balducci artichokes. Overfed faces getting pulled and lifted and stretched, all taut and shiny. You're not fooling anybody, sweetheart! Fuck the uptown brothers. They never pass the ball, they don't want to play defense, they take five steps on every lay-up to the hoop. And then they want to turn around and blame everything on the white man. Slavery ended one hundred and thirty seven years ago. Move the fuck on! Fuck the corrupt cops with their anus violating plungers and their 41 shots, standing behind a blue wall of silence. You betray our trust! Fuck the priests who put their hands down some innocent child's pants. Fuck the church that protects them, delivering us into evil. And while you're at it, fuck JC! He got off easy! A day on the cross, a weekend in hell, and all the hallelujahs of the legioned angels for eternity! Try seven years in fuckin' Otisville, J! Fuck Osama Bin Laden, Al Qaeda, and backward-ass, cave-dwelling, fundamentalist assholes everywhere. On the names of innocent thousands murdered, I pray you spend the rest of eternity with your seventy-two whores roasting in a jet-fuel fire in hell. You towel headed camel jockeys can kiss my royal Irish ass! Fuck Jacob Elinsky, whining malcontent. Fuck Francis Xavier Slaughtery my best friend, judging me while he stares at my girlfriend's ass. Fuck Naturelle Riviera, I gave her my trust and she stabbed me in the back, sold me up the river, fucking bitch. Fuck my father with his endless grief, standing behind that bar sipping on club sodas, selling whisky to firemen, cheering the Bronx bombers. Fuck this whole city and everyone in it. From the row-houses of Astoria to the penthouses on Park Avenue, from the projects in the Bronx to the lofts in Soho. From the tenements in Alphabet City to the brownstones in Park slope to the split-levels in Staten Island. Let an earthquake crumble it, let the fires rage, let it burn to fucking ash and then let the waters rise and submerge this whole rat-infested place.
No. No, fuck you, Montgomery Brogan. You had it all, and you threw it away, you dumb fuck!
Παράπλευρη παρατήρηση: πόσο φτωχό είναι το υβριστικό λεξιλόγιο των αμερικάν των φίλων μας! Σ' ένα τέτοιο κατεβατό, όλα κι όλα τα ίδια και τα ίδια fuck και asshole ανακυκλώνονται.
Έλλειψη ... δημιουργικής φαντασίας;
Ή αποτέλεσμα εκκοσμίκευσης; Άμα δηλαδή δεν έχεις θεούς να βρίσεις, τότε φτωχαίνουν κι οι βρισιές σου;
Δεν την έχω δει ακόμα, την έχω κατεβάσει...
Τον γουστάρω πάρα πολύ τον Κλιντ Ίστγουντ, οι ταινίες του έχουν κάτι να σου πούνε χωρίς να είναι απαραίτητο να γνωρίζεις Ευρωπαική Ιστορία της Τέχνης μεταξύ 15ου και 18ου αιώνα, ούτε να έχεις ξεκοκκαλίσει τον Τσόμσκυ και τον Χοπσμπάουμ...
Σχετικά με την πολιτική ορθότητα...
Τι μαλακίες είναι αυτές;
Τι πάει να πει "έγχρωμος";
Μάυρος είναι ο άνθρωπος, κίτρινος, κόκκινος, δεν είναι τηλεόραση...
Τι πάει να πει "άτομο με ειδικές ικανότητες";
Αναπηρία λέγεται και δεν είναι ντροπή, απλά έτυχε...
Και ο ίδιος ο ανάπηρος θα ήθελε να είναι σαν τους υπόλοιπους ανθρώπους απλά ήταν άτυχος, δεν θα τον χλευάσω, θα τον βοηθήσω, θα του συμπαρασταθώ, θα τον βοηθήσω για να σταθεί στα πόδια του και να φτιάξει μια ζωή όπως αυτός νομίζει αλλά μαλάκίες περί "ειδικών ικανοτήτων" δεν θα του πω...
Νιώθω σαν να τον κοροιδεύω...
Δεν σχολιάζω για τον Ίστγουντ, γιατί είναι στα προσεχώς μου, αλλά κάτι μου λέει πως πάλι θα με καθηλώσει.
Σκάλωσα όμως με την αναφορά στου στην '25η ώρα', μια ταινία που -αν εξαιρέσεις αυτό το κλιπάκι που αναφέρεις- ήταν ντροπή για την νοημοσύνη μου και μια μεγάλη απογοήτευση από ένα σκηνοθέτη που εκτιμούσα πολύ. Και το οποίο κλιπάκι είναι ουσιαστικά ξένο σώμα μέσα στην ταινία, θα μπορούσε άνετα να είναι deleted scene από το 'Fight Club' (ταιριάζει κι ο ηθοποιός), δηλαδή Fincher, δηλαδή εν προκειμένω Palahniuk -για όσους έχουν διαβάσει το βιβλίο και ξέρουν. Όπως ακριβώς και το φινάλε της ταινίας, το οποίο απλά μας υπενθυμίζει μετά από πολλά λεπτά ενόχλησης -ή ύπνου στην καλύτερη ή καύλας για όσους κατάφεραν (γιες!) και εστίαζαν μόνο στη Ροζάριο- ότι ο Σπάικ απλά είδε φως και μπήκε. Ή μάλλον, δεν μπήκε.
Κατά λάθος το έγραψα στο προηγούμενο ποστ. Είναι αλήθεια ότι θα καταργηθεί η ανωνυμία στα μπλογκς;
Snowball: Τι πάει να πει "έγχρωμος";
Μάυρος είναι ο άνθρωπος, κίτρινος, κόκκινος, δεν είναι τηλεόραση...
ΛΑΘΟΣ φίλε!
Υπάρχει έγχρωμος άνθρωπος κι αυτός είναι ο ΛΕΥΚΟΣ.
Όταν θυμώνει κοκκινίζει, όταν ζηλεύει πρασινίζει, όταν φοβάται ασπρίζει, όταν λυσσάει κιτρινίζει!
Τι έγχρωμος; MULTICOLOR!
@costinho γιατί τόση απέχθεια για την "25η Ώρα";;;
Εμένα μου άρεσε, πολύ μάλιστα...
«Είναι αλήθεια ότι θα καταργηθεί η ανωνυμία στα μπλογκς;»
Και να θελήσουν να την καταργήσουν, ανώνυμε, εύκολο είναι;
Πώς θα το κάνουν πρακτικά;
Snowball, δεν πολυδιαφωνούμε.
Costinho, αφού συμφωνήσω απόλυτα ότι η συγκεκριμένη σκηνή ΔΕΝ κολλάει με το κλίμα της ταινίας (αν και δεν θα την έλεγα τόσο κομμένη σκηνή του «Fight Club» όσο κομμένη σκηνή από το «Do the Right Thing»)δεν μπορώ παρά να μείνω εμβρόντητος με τα υπόλοιπα που λες για την 25η Ώρα.
Απ΄ ό,τι ακούγεται από κύκλους προσκείμενους στην πλάση τυγχάνεις σε φάση τρελού έρωτα ;))) Εμένα λοιπόν η καψούρα μου για την «25η Ώρα» παραμένει αμείωτη 5-6 χρόνια τώρα κι έρχεσαι ΕΔΩ να μου την κακολογήσεις;
My lawn - my property - my shot gun.
Λοιπόν φύγε από εδώ και τράβα να παίξεις τα τραγουδάκια σου απόψε στο Καφέ Αλάβαστρον (Δαμάρεως 78, συμβολή με Φρύνης) ;)
Καταπληκτική ταινία η 25η ώρα... μάλλον καλύτερη από το Gran Torino.
Καλησπέρες.
Το γράφω κι εδώ:
Μπορείς μήπως να αναρτήσεις σχετική δημοσίευση με θέμα τα αποτελέσματα ερευνών της Γενετικής πάνω στο dna των λαών;
Θα έχει ενδιαφέρον πιστεύω.
Επίσης θα ήθελα να σου προτείνω να ανοίξεις ένα φόρουμ δημόσιου διαλόγου και προβληματισμού.
Έχεις τα φόντα νομίζω να γίνεις διαχειριστής του.
Τί γνώμη έχεις;
Eυχαριστώ για την πρόταση, αλλά εμένα με ενδιαφέρει να γράφω. Αν αυτά που γράφω ενδιαφέρουν και γίνεται συζήτηση στα σχόλια, είναι ευχαρίστησή μου. Αλλά άλλος ρόλος δεν νομίζω πως μου πάει.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home