Παρασκευή, Απριλίου 10, 2009

Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας

«Ο διευθυντής του σχολείου περιγράφει το νεαρό δράστη ως ένα ήσυχο άτομο, κλεισμένο στον εαυτό του, χωρίς ιδιαίτερες σχέσεις με τους συμμαθητές του»*,
του οποίου η μετάφραση στα αγγλικά,
όπως λέγαμε πριν μόλις δέκα μέρες,
είναι κάτι σαν
---
Κάπως έτσι καταρρέουν οι ψευδαισθήσεις, ψευδαισθήσεις για το αλλιώτικο του τρόπου της ελληνικής κοινωνίας,
που μπορεί να γουστάρει κάργα χάος και ασυδοσία,
που μπορεί ακόμη να σκίζει και στην εγκληματικότητα,
τόσο αυτή των αλλοδαπών που φοβόμαστε,
όσο κι αυτή των άγονων γραμμών που ψηφίζουμε
(την ψηφίζουμε ίσως επειδή δεν την ονομάζουμε «εγκληματικότητα», αλλά από «διαφθορά» στη χειρότερη ως «κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού» στην καλύτερη -χωρίς αυτό να σημαίνει, όπως προσφυώς παρατήρησε στη Βουλή ο Αριστοτέλης Παυλίδης, ότι δεν την έχουν πληρώσει «τα κόμματά μας, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ»-),
αλλά που πάντως διατηρεί στη ρίζα της -ίσως ακριβώς λόγω του χάους που ενεργεί ως βαλβίδα εκτόνωσης- ένα μίνιμουμ ψυχικής ισορροπίας.
Κάπως έτσι καταρρέουν οι ψευδαισθήσεις ότι υπάρχει μορφή εγκλήματος που δεν θα απομιμηθεί και μεταφερθεί κι εδώ.
Επειδή όμως ο ελληνικός τρόπος αντιστέκεται ακόμη, ο σημερινός δράστης δεν πήρε φόρα να εκτελέσει δεκάδες δικαίους και αδίκους· εκτέλεσε μόνο έναν -δίκαιο ή άδικο-, έφυγε από τη σχολή του, έκαναν να τον πιάσουν, αμύνθηκε
και μετά πήγε κι έκατσε σε ένα παγκάκι,
όπου κάτω από τον λαμπερό ελληνικό ήλιο και ηλιάτορα,
τίναξε το ταραγμένο του μυαλό στον αέρα,
παύοντας να πονά για αυτά τα νιάτα που δεν θα τα ζήσει,
για αυτήν την Άνοιξη που δεν θα τον ερωτευθεί.
---
*(Το γεγονός έσπευσαν να σχολιάσουν άμεσα εκπρόσωποι κομμάτων με λόγο κομματικό, τηλεπαρουσιαστές με λόγο τηλεοπτικό κι εγώ με λόγο ιστολογικό)

23 Comments:

At 4/10/2009 06:48:00 μ.μ., Blogger Αφροδίτη Κουκουτσάκη said...

Μην ξεχνάς και την άλλη κατηγορία που θα μιλήσει, έχοντας προνομιακή πρόσβαση στα ΜΜΕ ως εξ ορισμού έγκυροι και αξιόπιστοι σχολιαστές: οι πάσης φύσεως ειδικοί/ανατόμοι της ανθρώπινης ψυχής που, βιαστικά, θα ανασύρουν το "κατάλληλο" ερμηνευτικό κουτάκι, καθησυχαστικά θα διαγνώσουν, θα ταξινομήσουν, θα διαχωρίσουν. Έχοντας ήδη αποκρούσει διάφορες προτάσεις να επιτελέσω αυτόν τον ρόλο και να προσφέρω προς κατανάλωση την [εξ ορισμού, πάντα] "έγκυρη γνώμη μου", σήμερα δεν θ' ακούσω ούτε ειδήσεις επειδή η ανθρώπινη οδύνη δεν χωράει σε ετοιμοπαράδοτα κουτάκια. Κρατάω το τελευταίο μέρος της ανάρτησής γιατί, μέσα από παράδοξους πιθανόν, συνειρμούς, μου θύμισε κάποιον άλλο που έστρεψε κατευθείαν ένα άλλου είδους όπλο στην καρδιά του:
Κάποτε θα 'ρθουν να σου πουν
πως σε πιστεύουν, σ' αγαπούν
και πώς σε θένε
Έχε το νου σου στο παιδί,
κλείσε την πόρτα με κλειδί
ψέματα λένε
Κάποτε θα 'ρθουν γνωστικοί,
λογάδες και γραμματικοί
για να σε πείσουν
Έχε το νου σου στο παιδί
κλείσε την πόρτα με κλειδί,
θα σε πουλήσουν
Και όταν θα 'ρθουν οι καιροί
που θα 'χει σβήσει το κερί
στην καταιγίδα
Υπερασπίσου το παιδί
γιατί αν γλιτώσει το παιδί
υπάρχει ελπίδα

Παύλος Σιδηρόπουλος

 
At 4/10/2009 06:53:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Έχοντας ήδη αποκρούσει διάφορες προτάσεις να επιτελέσω αυτόν τον ρόλο και να προσφέρω προς κατανάλωση την [εξ ορισμού, πάντα] "έγκυρη γνώμη μου"»
Και κάπως έτσι ίσως μπαίνουμε στον φαύλο κύκλο: οι σοβαροί άνθρωποι ακόμη και όταν καλούνται να πουν την τσάτρα πάτρα γνώμη τους αρνούνται ακριβώς γιατί είναι σοβαροί και θέλουν να κατασταλάξουν -όσο αυτό είναι δυνατό- κι έτσι τα μικρόφωνα μένουν μόνο -ή σχεδόν μόνο- στους ασόβαρους.

 
At 4/10/2009 07:00:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

http://copycateffect.blogspot.com/2006/10/predicted-more-school-shootings.html

Μια μικρή ανάλυση για τα media και την βία...

 
At 4/10/2009 07:32:00 μ.μ., Blogger Rodia said...

...κι έτσι, "το παράλογο θα είναι να μη τρελαθούμε όλοι μας" ή κάπως έτσι, όπως λέει το βυτίο στην εκπομπή του..
..φοβερό και το timing να κλείνει τώρα τις Μονάδες Εξωτερικής Ψυχιατρικής Παρακολούθησης ο κ. Αβραμόπουλος..
..όλα για την οικονομία ρε γ.μ.τ., μόνο 270 εκ. γιούρο περισσέψαν κι αυτά για να ποτιστεί ο καμπος του κ. Σουφλιά..
(ευτυχώς που ακομα δεν πουλιούνται μπιστόλια στα περίπτερα λέμε)

 
At 4/10/2009 07:35:00 μ.μ., Blogger gasireu said...

*(Το γεγονός έσπευσαν να σχολιάσουν άμεσα εκπρόσωποι κομμάτων με λόγο κομματικό, τηλεπαρουσιαστές με λόγο τηλεοπτικό κι εγώ με λόγο ιστολογικό ΚΑΙ ΑΥΤΟΑΝΑΦΟΡΙΚΟ)
Καμπουράκης, Οικονομέας, τοποθετήθηκαν ή έχουν μείνει στον μαξιλαροπόλεμο; Αν δεν, τι πεταγόμεθα...

 
At 4/10/2009 08:07:00 μ.μ., Blogger Αφροδίτη Κουκουτσάκη said...

Ποτέ τσάτρα πάτρα γιατί μπορεί και να με πάρουν στα σοβαρά! Όσο για τη στάση μου, δεν παριστάνω τον θυμωμένο Αχιλλέα. Αυτό που λέω είναι ότι η δημοσιογραφική αφήγηση μιας ιστορίας εγκλήματος από τα ΜΜΕ είναι μια συμβολική ανασυγκρότηση της «πραγματικότητας» του εγκλήματος και, ως τέτοια, δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα στην οποία αναφέρεται αλλά την ανασυνθέτει, την ερμηνεύει, της προσδίδει συγκεκριμένο περιεχόμενο και, μ’ αυτήν έννοια, αποτελεί μέρος ενός πιο σύνθετου συστήματος ορισμών και ερμηνειών περί εγκλήματος, εγκληματία και ποινής. Επειδή δε το έγκλημα, σε σχέση με άλλα θέματα της δημόσιας ζωής, είναι μάλλον «κλειστό» σε πολλαπλές ερμηνείες, οι εναλλακτικές απόψεις όχι απλώς εμπεδώνουν δύσκολα τη θέση τους στον δημόσιο λόγο αλλά, αντίθετα, καταλήγουν να ενισχύουν την εγκυρότητα των ερμηνειών που, μέσα από την επανάληψή τους με όρους «κοινής λογικής», εμφανίζονται ως «αυτονόητες» και «αδιαφιλονίκητες». Και όπως λέει κάποιος Stuart Hall: «Η αλλαγή των όρων ενός επιχειρήματος είναι εξαιρετικά δύσκολη, εφ’ όσον ο κυρίαρχος ορισμός του προβλήματος απαιτεί, με την επανάληψη, το βάρος και την αξιοπιστία εκείνων που τον προτείνουν ή τον αποδέχονται, την επικύρωση της “κοινής λογικής”. Τα επιχειρήματα που επιμένουν σ’ αυτόν τον ορισμό του προβλήματος θεωρούνται ότι αποτελούν “λογικό” επακόλουθο. Τα επιχειρήματα που επιδιώκουν να αλλάξουν τους όρους αναφοράς διαβάζονται “ως απομακρυνόμενα από το θέμα”»
Γιατί να παίξω, λοιπόν, αυτό τον άχαρο ρόλο;

 
At 4/11/2009 11:36:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ειμαστε δύο- ειμαστε τρείς , θα γίνουμε και 33.
κάθε αρχή και δύσκολη αδέλφια.

 
At 4/11/2009 04:49:00 μ.μ., Anonymous Αναγνώστης said...

Συγκινητικό.

Ιδιαίτερα μου άρεσε αυτό:

"Επειδή όμως ο ελληνικός τρόπος αντιστέκεται ακόμη.."

 
At 4/11/2009 06:50:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Αφροδίτη Κουκουτσάκη, απομακρύνθηκες από το θέμα του ποστ ;) Αστειεύομαι. Δεν διαφωνώ ότι όπως τα λες είναι τα πράγματα. Είναι επίσης πολύ πιθανό ότι αν ανταποκρινόσουν στις προσκλήσεις, σύντομα αυτές θα έπαυαν, ακριβώς για τις αιτίες που αναλύεις κι ακριβώς γιατί ο λόγος σου δεν θα ανταποκρινόταν στις προκάτ απαιτήσεις τους.
Αλλά και πάλι, ίσως θα άξιζε τον κόπο, έτσι για να μην πεις ότι δεν προσπάθησες.

 
At 4/11/2009 07:50:00 μ.μ., Blogger Knoulp said...

Emena i oli istoria mou thimizei ton Robert De Niro sto taxi driver.Me polla circuel fisika.

 
At 4/11/2009 08:41:00 μ.μ., Blogger Αφροδίτη Κουκουτσάκη said...

Το σημερινό πρωτοσέλιδο των ΝΕΩΝ είχε ως τίτλο: "Ο θάνατος καθόταν στο διπλανό θρανίο" [Μπρρρ!] Στο διπλανό θρανίο, στο διπλανό σπίτι, στον διπλανό από τον χώρο που σου αναλογεί στα αθηναϊκά πεζοδρόμια... Κάπου εκεί είναι το ερμηνευτικό context και καταπίνει αμάσητα τα "επιχειρήματα που επιδιώκουν να αλλάξουν τους όρους αναφοράς" ή τα αφήνει να λειτουργήσουν, μέσα από την αποσπασματικότητα της παρουσίας τους στο δημόσιο λόγο, ως επικύρωση της εγκυρότητας των κυρίαρχων ορισμών και ερμηνειών. Οι διαδικασίες ανακατασκευής της πραγματικότητας απ' τα ΜΜΕ κάθονται πάντα στο διπλανό θρανίο και, το χειρότερο, είναι πάντα τόσο αληθοφανείς που να νομίζουμε ότι φωτογραφίζουν τα γεγονότα στα οποία αναφέρονται. Αν γίνω κι εγώ κομμάτι τους, θα αποκαλύψω μια σχιζοφρενική αντίφαση λόγων και πράξης κι εκεί να δεις "απομάκρυνση από το θέμα [μου]"!

 
At 4/11/2009 09:15:00 μ.μ., Anonymous Dimitris said...

Αυτά γράφεις, για αυτό σε αγαπάμε και μας αρέσουν οι νηφάλιες και συγκροτημένενες απόψεις σου.

 
At 4/12/2009 01:00:00 π.μ., Blogger Γνωμοδότης said...

Emena i oli istoria mou thimizei ton Robert De Niro sto taxi driver.

Me polla circuel fisika.


Με πολλά quotation marks εννοείς.

Δύσκολα ο De Niro στο Taxi Driver να έχει circuel, και δη πολλά.

 
At 4/12/2009 11:26:00 π.μ., Anonymous Διαδικτυακός ψυχολόγος said...

ΑΝΑΒΑΛΕ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ, ΓΙΑ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΙΣΤΟΡΙΕΣ, ΑΜΑΡΤΙΕΣ & ΜΕΓΑΛΑ ΛΑΘΗ

Σε απασχολεί πολύ απ' ότι φαίνεται το γεγονός του θανάτου.
Έτσι εξηγείται ο τίτλος της σελίδας σου.
Έτσι εξηγείται και ο Γιάλομ...

Ίσως όμως και να λειτουργεί το σλόγκαν σου θεραπευτικά για έναν επισκέπτη.

Μάλιστα...

 
At 4/12/2009 02:37:00 μ.μ., Blogger Knoulp said...

Sigoura einai anepanaliptos, den ennoousa afto.
Anyway i istoria enos enedaktou koinwnika atomou pou aporiptetai apo mia ginaika.Nomizo iparxoun kai alles tetoies istories sto cinema.

 
At 4/12/2009 03:16:00 μ.μ., Blogger apologia pro sua vita said...

Από μια ματιά στην παγκόσμια λίστα του "school shooting" τα στοιχεία είναι εξειρετικά ενδιαφέροντα. Κατ' αρχάς ξεκινά στην Αμερική το 66. Τη δεκαετία του 70 γίνεται πιο συχνό. Το ογδόντα σχεδόν σταματάει. Το 90 ξαναρχίζει και το 2000 πια κάθε χρόνο και μία σχεδόν. Στην Ευρώπη ξεκινά τη δεκαετία του 90, και κορυφώνεται στον 21ο. Κάθε χρόνο και μία. Πρώτη χώρα, η Γερμανία. Δεύτερη η Φινλανδία. Αλλά αυτά με τους περισσότερους νεκρούς ήταν της Σκωτίας και της Ρωσίας.

Καλημέρα και βοήθειά μας. Κάτι για τζάμια λέγαμε τις προάλλες. Φτου φτου φτου.

 
At 4/13/2009 07:15:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αλήθεια, ποιος ήταν ο σχολιαστής που στο ποστ για για το VT έλεγε ότι δε γίνονται τέτοια στη χώρα μας;

thoreau

 
At 4/13/2009 07:21:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Α, το βρήκα: ο Γνωμοδότης.

thoreau

 
At 4/13/2009 07:26:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

http://www.economist.com/world/unitedstates/displayStory.cfm?story_id=13447986

Κι έναν ενδιαφέρον, και δυστυχώς επίκαιρο, άρθρο του Economist για το μακελειό του Virginia Tech, την διαπίστωση του οποίου ασπάζομαι. Αδύνατο να βγάλεις συμπεράσματα από σφαγές μοναχικών τρελών. Λίγο τα ΜΜΕ, λίγο η οπλοκατοχή, λίγο όλα, αλλά τελικά τίποτε καθοριστικό.

thoreau

 
At 4/13/2009 09:58:00 μ.μ., Blogger Γνωμοδότης said...

@thoreau

Αλήθεια, ποιος ήταν ο σχολιαστής που στο ποστ για για το VT έλεγε ότι δε γίνονται τέτοια στη χώρα μας;

Α, το βρήκα: ο Γνωμοδότης.


Χαρακτηριστικό ενός δεδομένου τύπου ακατανοησίας σε μια συζήτηση είναι η διόγκωση του επιμέρους σε σχέση με το γενικό. Μπερδεύει δηλαδή κάποιος μια πρόταση που περιλαμβάνει μια γενική κρίση, έχει κάποιες προϋποθέσεις, συνιστά μια ιεραρχική αξιολόγηση κλπ με μια μονοσήμαντη απόλυτη δήλωση.

Όχι, λοιπόν, thoreau δεν έγραψα πουθενά ότι "δε γίνονται τέτοια στη χώρα μας". (Εκεί που σπούδασα μάλιστα είχε γίνει και άλλο τέτοιο περιστατικό προ εικοσαετίας).

Έγραψα ότι αυτά τα περιστατικά καλλιεργούνται και εμφανίζονται σε δεδομένες πολιτισμικές συνθήκες, όπως π.χ. αυτές στις δυτικές κοινωνίες (ΗΠΑ κλπ). Ενώ δεν ταιριάζουν σε άλλες (ανάφερα για παράδειγμα την Ιαπωνία και την Κρήτη όπου η οπλοκατοχή δίνει βεντέτες αλλά όχι τέτοια περιστατικά).

Έγραψα επίσης ότι κάτι τέτοιο οφείλεται γενικά στην: "Υπαρξιακή αγωνία και νεύρωση του δυτικού ανθρώπου στην ανταγωνιστική και εξατομικευμένη σύγχρονη κοινωνία". Στο βαθμό που και η χώρα μας μετέχει σιγά-σιγά ή και γρήγορα-γρήγορα σε αυτές τις πολιτισμικές συνθήκες θα έχουμε και εδώ τέτοια.

Για την ώρα δεν μετέχει απολύτως, γι' αυτό και τέτοια φαινόμενα δεν είναι συνηθισμένα. Γι' αυτό και ο Old Boy γράφει: "Επειδή όμως ο ελληνικός τρόπος αντιστέκεται ακόμη" που λέει το ίδιο με αυτό που γράφω εγώ εδώ.

Θα πρέπει επίσης στα ίδια πλαίσια να διαχωρίζουμε αυτό που συνιστά στατιστικό λάθος (του βάρεσε ενός και έγινε) με αυτό που συνιστά τάση (η κοινωνία είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο ώστε οδηγεί πολλούς να τους "τη βαρέσει" έτσι).

 
At 4/14/2009 06:27:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Γι' αυτό και ο Old Boy γράφει: "Επειδή όμως ο ελληνικός τρόπος αντιστέκεται ακόμη" που λέει το ίδιο με αυτό που γράφω εγώ εδώ».

Νομίζεις ;)

 
At 4/14/2009 08:02:00 μ.μ., Blogger Γνωμοδότης said...

Ε, έστω το λέει ειρωνικά, ενώ εγώ το εννοώ.

Ούτως ή άλλως, εγώ έχω δίκαιο ;-)

 
At 4/15/2009 12:33:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Kαλά, αυτό εννοείται ;)

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home