Τετάρτη, Φεβρουαρίου 07, 2007

Η ποιότητα της δημοκρατίας

Το να έχουν η Φίφα κι η Ουέφα μια ντιρεκτίβα προς τους τηλεσκηνοθέτες, που τους υπαγορεύει να μη δείχνουν όσους εισβάλλουν στα γήπεδα, είναι κάτι που μπορώ να το καταλάβω: χάνοντας την τηλεοπτική προβολή οι επίδοξοι εισβολείς χάνουν σε μεγάλο βαθμό και το κίνητρο.
Το να αποσιωπά όμως ο εκφωνητής του αγώνα Ελλάδα - Νότια Κορέα το περιεχόμενο του πανό των εισβολέων είναι κάτι που μπορώ να καταλάβω πολύ πιο δύσκολα: η Φίφα κι η Ουέφα θέλουν να προστατεύσουν το εμπορικό τους προϊόν αλλά -θεωρητικά τουλάχιστον- ο εκφωνητής παραμένει πρώτα και κύρια δημοσιογράφος και δουλειά του δημοσιογράφου είναι η καταγραφή των γεγονότων και όχι η επιλεκτική λογοκρισία τους.
Θα μου πεις, τόσο σημαντικό είναι; Και ναι και όχι. Όχι ότι έγινε και τίποτα τρομερό που δεν το είπε. Αλλά με ενοχλεί ιδεολογικά η αντίληψη ότι η κοινωνία χωρίζεται σε κουτάκια, το δικό μου κουτάκι είναι το αθλητικό, το άρτος και θεάματα, εδώ έχω έρθει να περιγράψω έναν αγώνα και αυτά που λένε αυτοί για 70 ημέρες απεργία πείνας είναι επικίνδυνα, μυρίζουν αντιεξουσίλα και αναρχίλα, οπότε ας μην εμπλακώ καλύτερα.
Η δημοκρατία όμως δεν λειτουργεί έτσι, δημοκρατία σημαίνει ακριβώς ότι, όσο αντιδημοφιλές κι αν είναι ή όσο και να καίει ένα συμβάν, οφείλουμε να το καταγράψουμε. Το καταγράφουμε κι από εκεί και πέρα ο πολίτης κρίνει. Σωπαίνοντας όμως, αποκρύπτοντας όμως, δεν επεμβαίνεις μόνο στο περιεχόμενο ενός πανό, αλλά και στο αίσθημα μερίδας ανθρώπων ότι η κοινωνία έχει στεγανά και ότι είμαστε εμείς και εσείς.
Ακριβώς αντίθετη στάση από τον σπορτκάστερ είχαν στο διπλανό κανάλι οι «Φάκελοι» του Παπαχελά, όπου ο Τέλλογλου έδειξε ανθρώπους που σαπίστηκαν στο ξύλο από την αστυνομία off camera και άρα off shock όλων ημών των ανυποψιάστων.
Το συμπέρασμα είναι ότι η ποιότητα της δημοκρατίας δεν είναι δεδομένη, αλλά εξαρτάται και κρίνεται από το πώς θα συμπεριφερθεί την κάθε φορά ο κάθε Παπαχελάς, ο κάθε Τέλλογλου κι ο κάθε Παλομπαρίνι.
Όλα αυτά που λέω βέβαια είναι σε μεγάλο βαθμό υποκριτικά, γιατί κι εγώ δεν είχα γράψει από εδώ λέξη για την απεργία πείνας του Ταράσιου Ζαντορόζνι και του Γεράσιμου Κυριακόπουλου. Αλλά από την άλλη δεν είμαι δημοσιογράφος και μόνη υποχρέωσή μου (διόρθωση: μόνη καύλα μου - τσακώθηκα με τις υποχρεώσεις χρόνια τώρα) είναι να καταγράφω τον μέσα κόσμο μου και ό,τι από τον έξω κόσμο επιδρά σε αυτόν. Η απεργία πείνας δεν επέδρασε επαρκώς. Ίσως αν οι μέρες είχαν γίνει εκατό. Την επόμενη φορά, στους επόμενους απεργούς. Τώρα το αίτημα των συγκεκριμένων για άρση της προφυλάκισής τους έγινε δεκτό και ελεύθεροι πια μπορούν να πλακωθούν στα σπληνάντερα.

30 Comments:

At 2/07/2007 09:10:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

αν και δεν είμαι γιατρός φαντάζομαι πως αν πλακωθούν στα σπληνάντερα θα πεθάνουν αμέσως μετά από τέτοια εξάντληση :|

αυτό με το πανό τελικά από τα μπλόγκια το έμαθα... αυτό κάτι λέει.

 
At 2/07/2007 09:32:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Το έγραψε κι ο Τύπος, φίλε Νull, αλλά όντως κάτι λέει.

 
At 2/07/2007 09:51:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Η δημοκρατία όμως δεν λειτουργεί έτσι, δημοκρατία σημαίνει ακριβώς ότι, όσο αντιδημοφιλές κι αν είναι ή όσο και να καίει ένα συμβάν, οφείλουμε να το καταγράψουμε.

Τι σχέση έχει η δημοκρατία με τη δημοσιογραφία; Η δημοσιογραφία είναι διοίκηση (management), διαχείριση της πληροφορίας με σκοπό το κέρδος. Οχι η δημοσιογραφία που εγώ, και ίσως εσύ, έχω στο μυαλό μου. Οχι η αντικειμενική.

Αλλά η ρεαλιστική, αυτή που υπάρχει γύρω μας και τη βιώνουμε καθημερινά. Μην κάνεις λοιπόν σαν να ανακάλυψες τον Κολόμβο. Η "δημοσιογραφία" του Πρετεντέρη, του Κακαουνάκη και του Κασσιμάτη.

Η τελευταία παράγραφος σώζει το κείμενο. Οχι γιατί δεν έγραψες για τη συγκεκριμένη απεργία πείνας, προτού γίνει γνωστή μέσω Σεούλ. Αλλά γιατί από μια γρήγορη βόλτα στο μπλογκ σου αντιλαμβάνομαι αυτό που λες: ότι γράφεις μόνο γι' αυτά που σε νοιάζουν.

Αν θέλεις να ενδιαφερθείς για άλλους απεργούς πείνας, προτού πεθάνουν, ρίξε μια ματιά εδώ:
http://www.ecocrete.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=3218&Itemid=85. Τα λευκά κελιά σε μια μακρινή μας χώρα.

 
At 2/07/2007 10:15:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

«Τι σχέση έχει η δημοκρατία με τη δημοσιογραφία;»
Τεράστια κατά τη γνώμη μου. Και φυσικά δεν ανακάλυψα την Αμερική. Απλά επισημαίνω συμπεριφορές της μίας και της άλλης αντίληψης.
Όσο για την απεργία πείνας δεν την έμαθα μέσω του πανό, ούτε ο λόγος που δεν έγραψα ήταν γιατί δεν με ένοιαζε. Δεν έγραψα γιατί δεν θεωρούσα ότι έχω να προσφέρω κάτι.

 
At 2/07/2007 10:41:00 μ.μ., Blogger Φασιστοειδές Κουμούνι said...

70 ημέρες απεργία πείνας μου φαίνονται λίγο έως πολύ υπερβολικές (για να μην πω τίποτε άλλο). Όχι ότι εκεί βρίσκεται η ουσία της υπόθεσης, αλλά...
Στην ουσία της υπόθεσης, έχω πολλά να πω (και εκ των έσω, χωρίς να διευκρινίζω τι εννοώ) αλλά και μόνη η παρουσία μου μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στο μπλογκ. Ίσως σου στείλω e-mail - αν το έχεις σε κοινή θέα, φυσικά.
Παραμένεις ωραίος ως βάζελος, όπως όλοι μας.

 
At 2/07/2007 10:51:00 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Για το θέμα αυτό υπήρξε μια τεράστια συνωμοσία σιωπής από όλα τα ελληνικά ΜΜΕ. Γιατί να είναι η εξαίρεση οι σχολιαστές του ποδοσφαιρικού αγώνα;

 
At 2/07/2007 10:54:00 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

¨Οσο για οτν Τέλλογου και τον Παπαχελά που αναφέρεις, επειδή την είδα την εκπομπή, από το θέμα των απεργών πείνας κράτησαν τεράστιες αποστάσεις, και το ανέφεραν μόνο έμμεσα και πάρ απολύ επιφανειακά. Άρα δεν βλέπω καμμιά διαφορά από όληντην υπόλοιπη 'συνωμοσία σιωπής' που ανέφερα.

Παρεμπιπτόντως, αποστάσεις κράτησα κι εγώ, γιατί δεν έχω επαρκή στοιχεία για να κρίνω την ουσία της υπόθεσης, πμπορώ όμως να κρίνω ότι οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι αποσιώπησαν εντελώς το γεγονός της απεργίας πείνας, ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ, χωρίς καμμιάν εξαίρεση.

 
At 2/07/2007 11:04:00 μ.μ., Blogger άσκεπος said...

Ενδεικτικό είναι, σε σχέση με τα όσα λέει ο μαύρος γάτος, ότι σε κανένα ηλεκτρονικό σάιτ ενημέρωσης, πλην της ηλεκτρονικής έκδοσης της "Ε", δεν αναφέρθηκε όλες αυτές τις μέρες τίποτα το σχετικό με την υπόθεση. Το μόνο που διάβασα ήταν σήμερα, που έγραφαν ότι κάποιοι που έκαναν απεργία πείνας και είχαν μετάσχει σε κάτι επεισόδια, αφέθησαν ελεύθεροι. Είναι να είναι φιλάνθρωπο το κράτος τελικά...
Πάντως οι απεργοί θα κάνουνε πολύ καιρό να συνέλθουν για να φάνε σπληνάντερα...

 
At 2/07/2007 11:07:00 μ.μ., Blogger polydeukis said...

Η δημοσιογραφία λειτουργεί ως δεκανίκι της εξουσίας. Γιαυτό και δεν προβάλει οτιδήποτε ενοχλεί, οτιδήποτε μυρίζει "αντιεξουσίλα και αναρχίλα" όπως λες. Απλά στην συγκεκριμένη περίπτωση έγινε αντιληπτή η αποσιώπηση.

 
At 2/08/2007 12:41:00 π.μ., Blogger holidays in the sun said...

πολλακις μνημονευθηκαν οι απεργοι πεινας στις αποφασεις των γενικων συνελευσεων στα αγωνιστικα πλαισια.

η δημοσιογραφια εγκειται και στο ποια συμβαντα καταγραφεις,γιατι ολα ειναι αδυνατο.καποια επιλεγεις να αναφερεις.μπορει να μη λες ψεμματα,να μη λες ανακριβειες,μπορει απλα να μη λες τιποτα.κι ειναι κι αυτο σταση.ευκολα για παραδειγμα διαπιστωνεις διαβαζοντας δυο διαφορετικες εφημεριδες οτι ειναι σαν να κυκλοφορουν και να περιγραφουν αλλες χωρες...ειναι κι η δημοσιογραφια (εγκλημα) τελουμενο δια παραλειψεως...

 
At 2/08/2007 02:14:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Φασιστοειδές Κουμούνι, δεν έχει και τόσο σημασία αν είναι υπερβολικές οι 70 μέρες ή αν η απεργία πείνας πιθανώς δεν ήταν απόλυτη.
Μαύρε Γάτε, ούτε εγώ έψαξα σε βάθος την ουσία της υπόθεσης, αλλά από ένα χρονικό σημείο και ύστερα ουσία της υπόθεσης φαντάζομαι ότι είναι η απεργία καθαυτή. Όσο για τους Φακέλους δεν τους είδα όλους, δέχομαι ως αληθινό όμως αυτό που λες.
Εxiled, τα σπληνάντερα δεν ειρωνεύονται την απεργία. Είναι το στυλ μου λίγο ιδιότυπο και ενδεχομένως ώρες ώρες ρέπει προς την χοντράδα, πάντως αν κάποιον ειρωνεύομαι είναι τον ίδιο μου τον εαυτό.

 
At 2/08/2007 08:57:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Δεν επιδιώκω να αποδυναμώσω την κριτική σας στην δημοσιογραφία αλλά επειδή οι γενικεύσεις δεν κάνουν καλό ούτε στην δημοκρατία, ούτε στην αλήθεια, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι η "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και συγκεκριμένα ο δημοσιογράφος Παναγιώτης Μπουγάνης, δημοσίευσε πριν από δύο Κυριακές ρεπορτάζ για τους απεργούς πείνας.
Κατά τα λοιπά, συμφωνώ με την τοποθέτηση του οικοδεσπότη.

 
At 2/08/2007 11:24:00 π.μ., Blogger gasireu said...

http://athens.indymedia.org

αν σας ενδιαφέρουν τέτοια θέματα μπορείτε να ενημερώνεστε από το προαναφερόμενο link!

 
At 2/08/2007 01:28:00 μ.μ., Blogger ggl said...

Ο GASIREU είναι προβοκάτορας! Πού τους στέλνεις τους αμνούς, ακόλαστε; Μπας και είσαι του Συριζα; Μια θεάρεστη δημοκρατία πρέπει να απογορεύει τέτοιες ιστοσελίδες. Όλοι στην εκκλησία της ενορίας σας για εξομολόγηση.

 
At 2/08/2007 01:41:00 μ.μ., Blogger Τζιτζίκος said...

όπως έγραφε ο βασίλης Ραφαηλίδης κάποτε, δεν έχουμε δημοκρατία αλλά αντιπροσωπευτισμό (ρεπουμπλικανισμό).

λίγο-πολύ έχει δίκαιο, και καλό ειναι να μην κοροιδεύουμε τον εαυτό μας με την λέξη δημοκρατία. Αυτό μόνο για τον τίτλο σου.

 
At 2/08/2007 02:32:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

old boy, όταν λέω τι σχέση έχει η δημοκρατία με τη δημοσιογραφία δεν εννοώ ότι το πολίτευμα και ο τύπος δεν αλληλεπιδρούν το ένα στο άλλο, όπως απάντησες. Εννοώ ότι ο τρόπος που είχες γράψει άφηνε να εννοηθεί ότι στη θέση της λέξης δημοκρατία στη φράση η δημοκρατία όμως δεν λειτουργεί έτσι, θα μπορούσε να μπει η λέξη δημοσιογραφία, και αυτό γιατί στην προηγούμενη παράγραφο μιλάς για τη δημοσιογραφία και την αποσιώπηση της απεργίας. Για τον αναγνώστη σου, που αμφισβητεί τις 70 ημέρες να τον παραπέμψω στις 290 που μόλις σταμάτησε ο Τούρκος δικηγόρος που διαμαρτυρόταν για το καθεστώς των λευκών κελιών.

 
At 2/08/2007 02:37:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Α., για την ακρίβεια η Ελευθεροτυπία είχε πολύ συχνά ρεπορτάζ, αλλά και άρθρα για το θέμα.
Tζιτζίκο, δεν συμπαθούσα τον Βασίλη Ραφαηλίδη.

 
At 2/08/2007 03:03:00 μ.μ., Blogger gasireu said...

δε νομίζω αλλά σόρρυ ggl δεν ήξερα ότι κυκλοφορούν και ανήλικα εδώ μέσα...συγνώμη ...μία άλλη πληροφόρηση παράθεσα..ναι είμαι κολασμένος και μάλλον άθεος επίσης...ελπίζω να με συγχωρέσουν τα αμνοερίφια!

 
At 2/08/2007 04:09:00 μ.μ., Blogger Τζιτζίκος said...

ουτε και γω ολντ μπου.

Αλλά κάποια που έλεγε ήτανε αξιοσημείωτα.

 
At 2/08/2007 05:36:00 μ.μ., Blogger Filboid Studge said...

old boy,
παραθέτω την άποψη του G. B. Shaw για τους Δημοσιογράφους και την Δημοσιογραφία, την οποία ασπάζομαι καθ' ολοκληρίαν.

"… Οι Δημοσιογράφοι ... είναι ακατάλληλοι για την άσκηση οιουδήποτε άλλου συνηθισμένου επαγγέλματος, επειδή πάσχουν από εγγενή ροπή προς σφάλματα που τους καθιστά ανίκανους να περιγράψουν επακριβώς αυτό που βλέπουν ή να κατανοήσουν αυτό που ακούνε και εν συνεχεία να το μεταδόσουν πιστά.
Η μόνη εργασία, για την οποία τέτοια μειονεκτήματα δεν αποτελούν εμπόδιο, είναι η Δημοσιογραφία, επειδή οι εφημερίδες δεν είναι υποχρεωμένες να ενεργήσουν βάσει των δημοσιευμάτων τους, αλλά απλώς επιδιώκουν να πουλήσουν φύλλα στους αργόσχολους και τους περίεργους, οπότε ακόμη κι αν δημοσιεύουν ανακρίβειες ή αναλήθειες, το μόνο που διακυβεύεται είναι η υπόληψή τους.
Τα άτομα λοιπόν αυτά γίνονται κατ’ ανάγκην Δημοσιογράφοι, και προσποιούνται τους άνετους, ενώ δίνουν σκληρό καθημερινό αγώνα ενάντια στην αμάθειά τους και την αβεβαιότητα της εργασίας τους."

The Doctor’s Dilemma, Act IV (1906)

 
At 2/08/2007 06:35:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Kαι η άποψη του «Βαθιού Λαρυγγιού» στο «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» ήταν (με τα δικά του λόγια) : "I don't like newspapers. I don't care for inexactitude and shallowness".
Ανακρίβεια και ρηχότητα, ρηχότητα και ανακρίβεια.
Ωστόσο εγώ αγαπώ τις εφημερίδες και απόψεις όπως αυτές που παραθέτεις φίλε Fliboid Studge είναι κάπως υπερβολικές, όπως και να το κάνουμε ;)
Gasireu, το 85% των αναγνωστών του μπλογκ είναι ανήλικοι, ενώ 35% εξ αυτών είναι βρεφικής και προνηπιακής ηλικίας.

 
At 2/08/2007 07:29:00 μ.μ., Blogger Τζιτζίκος said...

αγκου

 
At 2/08/2007 07:36:00 μ.μ., Blogger itelli said...

"Πω πω... Τι κόδμοθ μπαμπά..."

 
At 2/08/2007 08:02:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Tζιτζίκο, εννοείται βέβαια ότι είσαι επίτιμος πρόεδρος των αναγνωστών βρεφικής - προνηπιακής ηλικίας.

 
At 2/08/2007 09:18:00 μ.μ., Blogger gasireu said...

α μάλιστα...οι ιστορικοί του μέλλοντος θα στραφούν κατά ή υπέρ old boy για τα χαρακτηριστικά των επερχόμενων γενεών όπως στον Π.Κωστό και το Κλικ για τους σημερινούς τριαντάρηδες...ενδιαφέρον...μεγάλο το ηθικό φορτίο....να κάνεις βάρη ;)........

προτροπή: κινήστε για το Pan's Labyrinth να έχουμε να συζητήσουμε τίποτα σοβαρό με το νηπιαγωγείο next week....

 
At 2/08/2007 11:55:00 μ.μ., Blogger Τζιτζίκος said...

είναι έμισθη η θέση;

 
At 2/09/2007 04:32:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Gasireu, είναι στο πρόγραμμα ήδη ο Παν :)
Τζιτζίκο, όλοι οι επίτιμοι τα λεφτά σκέφτεστε;

 
At 2/09/2007 04:38:00 μ.μ., Blogger Τζιτζίκος said...

η δόξα είναι γι αυτούς που θέλουνε να βγάλουνε βιβλία :Ρ ;)

 
At 2/10/2007 08:13:00 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Σχετικό: Για το ρεπορτάζ της Κυριακάτικης Ε που αναφέρθηκε, δεν ήξερα.

Άσχετο: Βρε πώς μεγάλωσε ο Τζιτζίκος.......

Σ;))))

 
At 2/13/2007 08:44:00 μ.μ., Blogger Περιπετών said...

Eάν σε μια χώρα χρειάζεται να κάνεις απεργία πείνας και να διακινδυνέυσεις την ζωή σου ώστε να βρεις (έστω ένα μέρος) το δίκιο σου, τότε είναι ντροπή αυτό να το αποκαλούμε δημοκρατία και δικαιοσύνη

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home