Δευτέρα, Ιουνίου 04, 2012

Μην εμπιστεύεστε τον Σύριζεκ


Η Ελλάδα και η Ευρώπη
Του Τζιόρτζιο Αγκάμπεν 
Iσως να μην είναι τυχαίο ότι το πεπρωμένο της Ευρώπης αποφασίζεται σήμερα στην Ελλάδα, δηλαδή στη χώρα που γέννησε τη δυτική δημοκρατία. Η έκβαση αυτής της απόφασης θα εξαρτηθεί από το αν ο ελληνικός λαός θα μπορέσει να απορρίψει το μοντέλο της Ευρώπης που προσπαθεί να επιβάλει ο χρηματιστηριακός καπιταλισμός, ένα μοντέλο που όχι μόνο στερείται πλέον οποιουδήποτε πραγματικού πολιτικού περιεχόμενου, αλλά ανάγεται σε τελευταία ανάλυση στην επιβολή των συμφερόντων της πλουσιότερης και πιο βάρβαρης μειοψηφίας –η οποία τις περισσότερες φορές συμπίπτει με μία μόνο χώρα- πάνω σε μια πιο πολιτισμένη και πιο φτωχή πλειοψηφία.
Εάν η Ελλάδα καταφέρει στις προσεχείς εκλογές να αντικρούσει αυτό το μοντέλο, μπορεί σε άλλες χώρες –στην Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Γαλλία- να μπει σε κίνηση μια διαδικασία που να οδηγήσει στην επανεξέταση ενός προτάγματος, η ανεπάρκεια του οποίου γίνεται όλο και πιο εμφανής. Πρώτα απ’ όλα σε συνταγματικό επίπεδο, είναι καιρός να πούμε δημόσια ότι το λεγόμενο ευρωπαϊκό σύνταγμα στερείται νομιμότητας, διότι το κείμενο που εμφανίζεται με την ονομασία αυτή είτε δεν υποβλήθηκε σε λαϊκή ετυμηγορία είτε, όπου υποβλήθηκε (όπως στη Γαλλία), απορρίφθηκε πανηγυρικά. Από νομική άποψη, το έγγραφο αυτό δεν αποτελεί σύνταγμα, αλλά το ακριβές αντίθετό του, δηλαδή μια συμφωνία μεταξύ κυβερνήσεων. Και σίγουρα δεν χρειάζεται να είναι κανείς νομικός για να γνωρίζει ότι δεν μπορεί να υπάρξει σύνταγμα χωρίς συντακτική εξουσία και ότι, από συνταγματική άποψη, η Ευρώπη είναι σήμερα ένα ανδρείκελο χωρίς καμία πραγματική πολιτική οντότητα. Και όπου δεν υπάρχει πραγματική πολιτική οντότητα, η οικονομική ενότητα είναι μια μυθοπλασία που συγκαλύπτει ιδιαίτερα συμφέροντα.
Η ιδέα μιας ευρωπαϊκής συντακτικής εξουσίας είναι ένα φάντασμα που σήμερα κανείς δεν τολμά να αναφέρει. Ωστόσο, μόνο μια συντακτική εξουσία θα μπορούσε να ξαναδώσει ζωή και πραγματική ύπαρξη στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Και όντως, στην Ελλάδα μια τέτοια ευρωπαϊκή συντακτική εξουσία αρχίζει για πρώτη φορά να βρίσκει πολιτική έκφραση. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι και πάλι, όπως στην αρχή της ευρωπαϊκής ιστορίας, ο τόπος των καθοριστικών επιλογών. Γι’ αυτό προσβλέπουμε σε αυτήν ως τη χώρα όπου η μαριονέτα, την οποία ο χρηματιστηριακός καπιταλισμός αποκαλεί «Ευρώπη», θα αποκαλυφθεί μια για πάντα με το αληθινό της πρόσωπο, και όπου ένα πραγματικό ευρωπαϊκό σύνταγμα θ’ αρχίσει να παίρνει σχήμα και μορφή.

12 Comments:

At 6/04/2012 11:23:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αφού έχεις τόσο μεγάλη ανάγκη από είδωλα, γιατί δεν βρίσκεις κανένα σοβαρότερο από τον Τσίπρα και τον Ζίζεκ;

 
At 6/04/2012 12:38:00 μ.μ., Anonymous blackboy1955 said...

Ευχαριστώ για την ανάρτηση. Το έψαχνα.

Αφιερωμένο εξαιρετικά σε όσους χαρακτηρίζουν το Ζίζεκ μεγάλο μπαρουφολόγο.

 
At 6/04/2012 01:21:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Ανώνυμε, για σοβαρότερους διαβάζω Protagon και Αthens Voice. Ζίζεκ έβαλα για το comic relief, να δούμε λίγο τα τικ του.

 
At 6/04/2012 03:31:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Δηλαδή, για να καταλάβω, έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε πασπαρτού φιλόσοφους (γνωρίζετε ότι ο Ζίζεκ ήταν ο συγγραφέας των δημόσιων ομιλιών του Μιλόσεβιτς;) και νεοφιλελεύθερες αστειότητες;
Αλίμονό μας!

 
At 6/04/2012 03:44:00 μ.μ., Blogger ο δείμος του πολίτη said...

Ο τίτλος είναι όλα τα λεφτά...

 
At 6/04/2012 06:22:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ΟΚ. Αφού για σένα το δίπολο εκφράζεται ως Ζίζεκ-Πρωταγωνιστές, δεν μπορώ παρά να δείξω κατανόηση. Άντε, με το καλό και Κοέλιο!

 
At 6/05/2012 02:06:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

μπαρουτοκαπνισμένε απο σοβαρότητα και ρεαλισμό Ανώνυμε 6/04/2012 06:22:00 μμ
κλάσε ρε...

 
At 6/05/2012 11:51:00 π.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Ίσως να λειτούργησε η ετερογονία του σκοπού ίσως κάτι άλλο, νομίζω όμως πως την πρώτη Ιουνίου μπήκε μια σειρά. Και σ’ αυτή τη σειρά ο Σύριζα ανέλαβε το βάρος της απορρόφησης και διαχείρισης της αγανάκτησης. Από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

 
At 6/05/2012 03:26:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ανώνυμε 3:31 έχεις κάποιο στοιχείο για τη σύνδεση Ζίζεκ - Μιλόσεβιτς ή απλά τρολάρεις;
Αντί για αυτόν τον αυριανισμό Θα μπορούσες να μας εκθέσεις και τεκμηριώσεις τη διαφωνία σου για την ανάγνωση του Λακάν ή του Αλτουσέρ από τον Ζίζεκ ή για τις πολιτικές του εν γένει θέσεις (αν έχεις άγνωστες λέξεις στην πρόταση αυτή ζήτα εξηγήσεις).
Άσε που στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σκοινί: άλλοι ήταν αδέλφια με τον Μιλόσεβιτς (και άρα θα τους ήταν για τον λόγο αυτό προσφιλής ο δήθεν λογογράφος του Ζίζεκ), όχι ο Σύριζα. ip

 
At 6/05/2012 06:53:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Προς Ανώνυμο 6/04/2012 03:31:00 μμ
Παρέλειψες να αναφέρεις ότι ο Ζίζεκ έσφαζε μωρά στο Κόσσοβο και βίαζε γυναίκες στη Βοσνία. Α! και επίσης είχε βομβαρδίσει και το Ντουμπρόβνικ-αυτό πώς σου διέφυγε;

 
At 6/05/2012 08:55:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ανώνυμε των 3:26', ο Αλτουσέρ ήταν απατεώνας. Μιλούσε κι έγραφε περί μαρξισμού, χωρίς να έχει διαβάσει ούτε το "Κεφάλαιο". Το έχει ομολογήσει ο ίδιος -μέ σπάνιο κυνισμό- στην αυτοβιογραφία του "Το μέλλον διαρκεί πολύ" (εξαιρετικά μεταφρασμένη από τον Άγγελο Ελεφάντη).
Σε παραπέμπω, κι αν έχεις άγνωστες λέξεις, μη διστάσεις να ζητήσεις βοήθεια!

Ο Ζίζεκ ανακατεύει τα πάντα, όπως του 'ρθει. Υποστηρίζει τα πιο αντιφατικά πράγματα, αρκεί να είναι πιασάρικα. Δεν έχει καμία θεωρητική συνέπεια. Είναι ψευδο-θεωρητικός, με τον ίδιο τρόπο που και ο Κοέλιο είναι ψευδο-φιλόσοφος/στοχαστής ή οτιδήποτε.
Γενικά, ο Ζίζεκ κινείται στο ό,τι να 'ναι. Μια χαρά για αμόρφωτους Συριζαίους!

 
At 6/06/2012 12:29:00 π.μ., Anonymous aerosol said...

Όχι, ο Ζίζεκ ΔΕΝ "ήταν ο συγγραφέας των δημόσιων ομιλιών του Μιλόσεβιτς".

Νεαρός, το '77 (επί Τίτο), βρήκε δουλειά για 2-3 χρόνια στο Σλοβενικό Μαρξιστικό Κέντρο. Φαίνεται πως έγραψε και λόγους κάποιων τοπικών μεγαλο-κομμουνιστών. Το '79 βρήκε δουλειά στο Πανεπιστήμιο της Λιουμπλιάνα και άφησε το πόστο. Αυτά.

Ο Σέρβος Μιλόσεβιτς (τότε πρόεδρος της Τεχνογκάς και αργότερα διευθυντής της τράπεζας Μπεομπάνκα) τριγυρνούσε στα σαλόνια του Βελιγραδίου αλλά και στην Ευρώπη, απέχοντας ακόμα αρκετά από το '87 που πρωτοφάνηκε σαν υπολογίσιμη δύναμη στον πολιτικό στίβο.

Θέλετε να ψάξω αν η γιαγιά του δίδασκε γιόγκα τον Στάλιν ή μια παπάντζα τη φορά είναι αρκετή;

[Αλίμονό μας, indeed! Τόσος κόσμος είναι υπερβολικά ενήμερος για τον Κοέλιο!]

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home