Σάββατο, Μαΐου 04, 2013

Κρυφτό

Έλα να μετρηθούμε, ελα να συγκρίνουμε εαυτούς, τον παλιότερο και τον τρέχοντα, έλα να συγκρίνουμε απορίες, το «Πώς γίνεται να ζεις χωρίς Θεό;» και το «Πώς γίνεται να ζεις με Θεό;». Έλα να χρησιμοποιήσουμε μια ατάκα από μια αγαπημένη ταινία όλων σου των εαυτών: As time went on we saw less and less of Teddy and Vern until eventually they became just two more faces in the halls. That happens sometimes. Friends come in and out of your life like busboys in a restaurant. Έλα δηλαδή να αναρωτηθούμε αν αυτό που ισχύει για τους φίλους, μπορεί να ισχύσει και για τον Θεό: να εμφανίζεται και να εξαφανίζεται από τη ζωή σου σαν να μην τρέχει τίποτα, σαν να ήταν ένας ακόμα γνωστός, σαν να είναι νορμάλ χθες να ήταν παρών και σήμερα απών. Ο μόνος τρόπος για να γίνεται αυτό είναι αν ο Θεός δεν μπορεί ποτέ και σε καμία συνθήκη, ακόμη και του πιο αφιερωμένου ερημίτη, να είναι πανταχού παρών, όπως αντίστροφα αν δεν μπορεί ποτέ και σε καμία συνθήκη, ακόμη και του πιο συνειδητοποιημένα άθεου, να είναι πανταχού απών. Ο μόνος τρόπος για να γίνεται αυτό είναι αν με τον Θεό παίζουμε όλοι μας κρυφτό. Άλλοτε τα φυλάμε εμείς και ψάχνουμε να τον βρούμε. Άλλοτε τα φυλάει εκείνος και ψάχνει να μας βρει. Πέντε - Δέκα - Δέκα πέντε - Βγαίνεις. Ο Θεός είναι πάντα κάπου εδώ και ποτέ ακριβώς εδώ. Υπάρχει και δεν υπάρχει ταυτοχρόνως. Χωρίς η ύπαρξή του να αναιρεί την ανυπαρξία του. Χωρίς η ανυπαρξία του να αναιρεί την ύπαρξή του. Το μεγάλο του κόλπο είναι πως όταν πέσεις στα γόνατα τσακισμένος, και τον επανεφεύρεις, και τον ανακαλέσεις, δεν θα γυρίσει να σου πει ούτε ότι τον θυμήθηκες αργά, ούτε ότι δεν υπάρχει. Δεν έχει τρόπο να διαψεύσει την ύπαρξή του: έτσι κερδίζει. Έτσι παραμένει stand by και stand by me και όλα τα συμπαρομαρτούντα. Και στέκεται στο πλάι σου. Και μετά τον ξεχνάς ξανά. Και δεν τον νοιάζει. Γιατί δεν ξέρει κι ο ίδιος αν υπάρχει. Κι αφού δεν ξέρει ο ίδιος, πώς να το ξέρεις εσύ; Αλλά όταν πέφτεις τσακισμένος και τον επανεφευρίσκεις και τον ανακαλείς, κρύβεστε και οι δύο στην προσευχή σου, τα φυλάτε μαζί, προσποιείστε ότι υπάρχετε κι εσύ κι αυτός, και βγαίνετε να βρείτε ο ένας τον άλλον. 

18 Comments:

At 5/04/2013 05:06:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ανεξάντλητη η βλακεία σου να καταγίνεσαι και με θεολογικά ζητήματα σε ένα ποστάκι. Το κακό με όλους εσάς τους υπερφίαλους κόπρους είναι ότι δεν υπάρχει τίποτα που να σας πείσει για το μη λόγο της ύπαρξής σας διότι παίζετε κρυφτό ακόμη και από τον εαυτό σας.

 
At 5/05/2013 07:47:00 μ.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

Πάντως είναι πολύ περίεργο να είσαι άθεος στην Ελλάδα αυτές τις μέρες. Πάμε εκκλησία, όχι γιατί, δεν θέλω, μα πρέπει, κτλ κτλ. Βάλε και τις τιμές αρχηγού κράτους, και τους τύπους στις ειδήσεις να σου λένε 'Χριστός ανέστη' λες και θέλουν να απαντήσεις, είναι σουρεάλ κατάσταση.

 
At 5/05/2013 10:04:00 μ.μ., Blogger Theo said...

Αγαπητέ μου Oldboy, Χριστός ανέστη!

Φυσικά ο Θεός υπάρχει και το ξέρει πως υπάρχει. Απλώς, επειδή είναι τελείως άλλο μέγεθος από μας και δεν μπορούμε να Τον αντέξουμε αν μας φανερωθεί όπως πράγματι είναι, είτε κρύβεται είτε μας φανερώνεται όχι ακριβώς Αυτός ο ίδιος αλλά τα περί Αυτόν.
"Ἐλεήσω ὃν ἂν ἐλεῶ, καὶ οἰκτιρήσω ὃν ἂν οἰκτίρω. Καὶ εἶπεν Οὐ δυνήσῃ ἰδεῖν μου τὸ πρόσωπον• οὐ γὰρ μὴ ἴδῃ ἄνθρωπος τὸ πρόσωπόν μου καὶ ζήσεται." λέει στον Μωυσή, σ' ένα συγκλονιστικό εδάφιο του 33ου κεφαλαίου της Εξόδου, που το ακούσαμε προχθές στις εκκλησίες. Και οι Πατέρες της Εκκλησίας όρισαν αργότερα πως αμέθεκτη είναι η ουσία του Θεού, ενώ μεθεκτές είναι οι ενέργειές Του, δηλαδή ό,τι δικό Του φθάνει ώς εμάς. Κάποιοι απ' αυτούς, όπως ο συγγραφέας των Αρεοπαγιτικών συγγραμμάτων, επιμένουν στην αποφατική θεολογία, δηλαδή ότι ο Θεός δεν είναι τίποτα απ' αυτά που μπορούμε να νοήσουμε ή να ορίσουμε λογικά και λεκτικά. Είναι ό,τι και όπως μας αποκαλύπτεται και ό,τι βιώνουμε, μετέχουμε. Αλλά κι αν περιγράψουμε αυτή τη βίωση, πάλι δεν μπορούμε να "ακριβολογούμε", πάλι το σημαίνον δεν ορίζει ακριβώς το σημαινόμενο, ούτε η Αλήθεια εξαντλείται στη λεκτική διατύπωσή της.
Αυτές οι εμπειρίες εμφανίσεως/αποκαλύψεως του Θεού και αποκρύψεως/φαινομενικής απουσίας του είναι κοινές στους Αγίους, ή τουλάχιστον σε όσους απ' αυτούς περιγράφουν τις ένθεες εμπειρίες τους. Κι ονομάζουν την απόκρυψη "οικονομική", δηλαδή για παιδαγωγικούς λόγους, για να ζητήσει ο άνθρωπος και πάλι τον Θεό, να κάνει αγώνα για να καθαρθεί προκειμένου να δεχτεί τη χάρη Του ("μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐυτοὶ τον Θεὸν ὄψονται", μας λέει ο Χριστός), να ξαναδεχτεί με κόπο αυτό που προηγουμένως του δόθηκε δωρεάν, να καταλάβει την αξία του.
Κι ο "σκοτεινός" Ηρἀκλειτος έγραφε προ Χριστού: "Ἡ φύσις κρύπτεσθαι φιλεῖ", με το "φύσις" εννοώντας μάλλον τη θεία φύση. Μάλλον κάτι ήξερε. Κάποιες εμπειρίες ανάλογες με του Μωυσή και των άλλων Προφητών είχε.

@ChrisMrSly:
Για μένα, το φυσικό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, στην οποία πάνω από το 95% έχουν γεννηθεί χριστιανοί και το 81% δηλώνει πως πιστεύει, είναι να λέμε "Χριστός ανέστη" αυτἐς τις μέρες. Το σουρεαλιστικό είναι να το απαγορεύει ο Καμίνης στους υπαλλήλους του Δήμου να το λένε.
Τι θα βλάψει αυτό τους μη πιστεύοντες; Και γιατί αυτοί να μη σέβονται επιτέλους την πίστη της πλειοψηφίας των συμπολιτών τους;

 
At 5/05/2013 10:46:00 μ.μ., Blogger Theo said...

ΥΓ.
@ChrisMrSly:
Συμφωνώ μαζί σου πως οι τιμές αρχηγού κράτους προς το άγιο Φως των Ιεροσολύμων είναι κομμάτι κιτς και σουρεαλιστικό. Αλλά δεν είναι αυτή η ουσία της πίστης μας. Δεν είναι το "θαύμα", έξω από την ελεύθερη βούληση, συνεργία και συμμετοχή του ανθρώπου στα του Θεού. Είναι η σχέση, η κοινωνία Θεού και ανθρώπου, όπως έγραψα παραπάνω.
Διάβασε, αν θέλεις, κι ένα σχετικό κείμενο του Γιανναρά στη χθεσινή "Καθημερινή" (http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_04/05/2013_497303), όπου έγραψα κι ένα σχόλιο προς κάποιον διαπορούντα και ειρωνευόμενο (δεν το έχουν ανεβάσει ακόμα).

 
At 5/05/2013 11:28:00 μ.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

Δεν σέβομαι; Γιατί, τι έκανα και δεν τους σέβομαι; Απαγόρευσα κάτι; Τους είπα μαλάκες; Το μόνο που έκανα ήταν να πω ότι μου φαίνεται περίεργο. Και από πού βγαίνει πως ο Καμίνης τους απαγόρευσε να λένε Χριστός ανέστη; Σοβαρή απορία αυτό το τελευταίο, ειδήσεις μόνο περιστασιακά κοιτάω.

 
At 5/06/2013 12:02:00 π.μ., Blogger Theo said...

@ChrisMrSly:
Δεν έγραψα για σένα ότι δεν σέβεσαι την πίστη της πλειοψηφίας των συμπολιτών σου, αλλά για τον Καμίνη.
Τον σχετικό "φετβά" (για τον 9,84, όχι τον Δήμο) ο Καμίνης τον εξέδωσε το προπέρσινο Πάσχα:
"Σύμφωνα με πληροφορίες, οι παραγωγοί του ραδιοφωνικού σταθμού "Αθήνα 9,84" πήραν εντολή από τη διεύθυνση να μην εύχονται "Χριστός Ανέστη" αλλά μόνο "Χρόνια Πολλά".
Μάλιστα, σχετικά...
με τα δημοσιεύματα που φέρουν τον "9,84" να μην προτίθεται να μεταδώσει μετά από πολλά χρόνια τη λειτουργία της Μεγάλης Εβδομάδας ούτε και την Ανάσταση για να μην προσβληθούν οι μουσουλμάνοι που διαβιούν στη χώρα..." (http://www.inews.gr/135/o-kaminis-ekopse-to-christos-anesti-gia-na-min-prosvlithoun-oi-mousoulmanoi-lathrometanastes.htm)

 
At 5/06/2013 03:39:00 π.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

@Theo
Κρίμα που το iNews γράφει "σύμφωνα με πληροφορίες" χωρίς καμία μαρτυρία ή απόδειξη. Ούτε δήλωση του Καμίνη, ούτε κάποιου παραγωγού, ούτε τίποτα. Κρίμα επίσης που δεν προκύπτει πως ήταν απόφαση του Καμίνη πέρα από τον τίτλο που διάλεξε ο διαχειριστής του i. Και κρίμα που δεν είμαι Αθήνα και δεν μπορώ απλά να ακούσω τον σταθμό για να βεβαιωθώ. Ποιος μου λέει πως το i δεν δημοσίευσε κάτι χωρίς καμία εξακρίβωση;

Αέρας κοπανιστός, μίστερ.

ΥΓ: Πολλοί μουσουλμάνοι ήρθαν νόμιμα στη χώρα, διαμένουν νόμιμα σε αυτή, είναι Έλληνες πολίτες και έχουν ταυτότητες που το αποδεικνύουν. Ο διαχειριστής του iNews μπορεί να χαράξει το "μουσουλμάνοι λαθρομετανάστες" σε ατσάλινη μπάρα και να το βάλει στον κώλο του. Αυτός δεν δείχνει σεβασμό σε Έλληνες πολίτες, εγώ δεν δείχνω σεβασμό στη δική του σκατόφατσα. Δεν αποφασίζει ένας διαδικτυακός πανίβλακας ποιος είναι Έλληνας και ποιος όχι.

 
At 5/06/2013 03:45:00 μ.μ., Blogger Theo said...

@ChrisMrSly:
Προπέρσι την είδηση για την απαγόρευση του "Χριστός ανέστη" από τον Καμίνη την άκουσα από κάποιους ραδιοφωνικούς σταθμούς (ούτε εγώ μένω στην Αθήνα, ούτε και έχω τηλεόραση). Ψάχνοντας χθες τη βρήκα στο inews. Πρώτη φορά μπαίνω στην εν λόγω ιστοσελίδα, και δεν ξέρω τι πρεσβεύει ο διαχειριστής της, ούτε και με απασχολεί ιδιαίτερα. Τη μνήμη μου ήθελα να φρεσκάρω.

Γενικότερα συμφωνούμε στο θέμα των μεταναστών (όλους τους ανθρώπους τους θεωρώ αδελφούς μου). Απλώς, εν ονόματι της οιασδήποτε πολυπολιτισμικότητας, δεν νομίζω πως δικαιούται κανείς να προσπαθεί να καταργήσει τις παραδόσεις του του τόπου που ζούμε. Και το "Χριστός ανέστη" δεν νομίζω πως βλάπτει κανένα αν το ακούει.

Αλλά νομίζω πως ξεφεύγεις από έναν πολιτισμένο διάλογο όταν χρησιμοποιείς χαρακτηρισμούς όπως "σκατόφατσα", "πανίβλακας", κ..ους, και άλλα κοπρανικά παρόμοια.

 
At 5/06/2013 09:07:00 μ.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

@Theo
Έχω συνηθίσει σε πιο ανεπίσημα μέρη όπου "πολιτισμένος διάλογος" σημαίνει πως επιτρέπεται να είσαι αγενής, αρκεί να έχεις επιχειρήματα. Πράγματι δεν θα μίλαγες έτσι σε ακαδημαϊκό περιβάλλον, αλλά σε καθημερινό περιβάλλον (προέκταση του οποίου είναι το Ίντερνετ) μερικές φορές ο άλλος είναι τόσο λάθος, ώστε η καλύτερη απάντηση είναι να τον αποκαλέσεις γιδοτύρι και να φύγεις.

Δεν βλέπω, όμως, κάποια προσπάθεια "κατάργησης" σε τίποτα ελληνικό ή χριστιανικό. Δεν ξέρω, μπορεί μερικοί να νομίζουν πως οποιαδήποτε αλλαγή είναι προσωπική επίθεση, κακόβουλη και καταπιεστική. Θεωρώ πως πρόκειται απλά για μερικές παραχωρήσεις, με σκοπό να απαλειφθεί ο κίνδυνος κάποιας "προβληματικής" μειονότητας. Το "Χριστός ανέστη" στο ραδιόφωνο πράγματι δεν βλάπτει κανέναν. Ούτε και η απουσία του όμως. Η αποφυγή του είναι απλά μια συμβολική κίνηση, που δείχνει στους Έλληνες άθεους ή αλλόθρησκους πως το κράτος δεν τους εχθρεύεται.

Να γυρίσουμε ανάποδα αυτό που είπες: δεν μπορούμε με πρόσχημα τη διατήρηση των παραδόσεών μας να δημιουργούμε Έλληνες πολίτες δύο κατηγοριών.

 
At 5/06/2013 09:39:00 μ.μ., Blogger Theo said...

@ChrisMrSly:
Ζούμε σε μια χώρα που έχει μια α παράδοση, την Ορθόδοξη χριστιανική, καθόλου μισαλλόδοξη, όπως θέλουν να την παρουσιάσουν οι χρυσαυγίτες, οι αρχαιομανείς, οι κάθε λογής εθνικιστές, κλπ.
Κι είναι φυσικό και καθόλου σουρεαλιστικό το να ακούγεται το "Χριστός ανέστη" στα δημόσια ΜΜΕ. Αυτό δεν δείχνει καμιά εχθρότητα προς κανένα. Ο Χριστός αποκαλεί όλους τους ανθρώπους αδελφούς Του.
Απορώ, λοιπόν, με την άποψή σου πως η εκφώνησή του δείχνει στους Έλληνες άθεους ή αλλόθρησκους πως το κράτος τους εχθρεύεται.
Αν εγώ ζούσα πχ στην Κένυα κι άκουγα από το ραδιόφωνο έναν παραδοσιακό κενυάτικο χαιρετισμό αυτό δεν θα θα οδηγούσε ποτέ τη σκέψη μου στο ότι τάχα το κενυάτικο δημόσιο με εχθρεύεται επειδή δεν είμαι κενυάτης, ούτε θα χαιρόμουν αν τον καταργούσε.

Εντέλει, οι μειονότητες οφείλουν να σέβονται τα αισθήματα της πλειονότητας και να μην προσπαθούν να τη μάθουν πώς θα εκφράζεται κλπ., γιατί τάχα μου η α ή η β έκφραση της δημιουργεί πολίτες δύο κατηγοριών. Αν ακολουθήσει κανείς τη λογική σου, θα καταλήξουν οι διάφορες μειονότητες να κάνουν την πλειονότητα των πολιτών πολίτες β΄ κατηγορίας.

Αυτά, και νομίζω πως ο κύκλος του μεταξύ μας διαλόγου κλείνει κάπου εδώ.

 
At 5/07/2013 02:06:00 π.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

@Theo
Η Ελλάδα δεν έχει ΧΟ παράδοση. Έχει ελληνική παράδοση. Υπάρχουν κι άλλες ΧΟ χώρες, αλλά δεν έχουμε κοινή παράδοση και οι μεταρρυθμίσεις του Μ. Πέτρου δεν αποτελούν κομμάτι της ελληνικής ιστορίας. Δεν πιστεύω να νομίζεις πως με πέρασες για μαλάκα, έτσι; Αυτό δε με την Κένυα είναι ο ορισμός της ψευδούς αναλογίας.

Κατά τα άλλα, ως ΧΟ (και μάλιστα τόσο πολύ που αμολάς ολόκληρα κείμενα με κομμάτια από τις γραφές με κάθε ευκαιρία), μου φαίνεται φυσικό να μην καταλαβαίνεις πως βρίσκεσαι σε μία θέση απόλυτου πλεονεκτήματος έναντι οποιουδήποτε άλλου. Ως μέλος της πλειοψηφίας, μου φαίνεται φυσικό να νομίζεις πως οι διαφορές σου με τις μειοψηφίες λύνονται με την υποταγή τους στις δικές σου ιδέες. Και ως μέλος της "από πάνω" ομάδας, μου φαίνεται φυσικό που νομίζεις πως οποιαδήποτε ένδειξη σεβασμού στο "μη πλειοψηφία" ισοδυναμεί με ήττα και υποδούλωση. Έλα, μη ντρέπεσαι, πες το: είμαι μέρος των πολλών και γουστάρω, είμαι με τους αποπάνω και μου αρέσει. Δεν είναι κακό, όλοι οι αποπάνω της ανθρωπότητας έτσι σκέφτονταν και σκέφτονται ακόμα, βρήκα σε μια ακόμα πλειοψηφία να σε βάλω. Ευχαρίστησέ με αργότερα.

Αν θες, τώρα κλείνει ο κύκλος των συνομιλιών μας.

 
At 5/07/2013 03:11:00 μ.μ., Blogger Theo said...

@ChrisMrSly:
Λίγα λόγια, για να τελειώνουμε:
Η παράδοσή μας είναι ρωμέικη (όπως γράφει η Αρβελέρ στο "Γιατί το Βυζάντιο" η ρωμιοσύνη βασίζεται σε τρεις πυλώνες: α) στους ρωμαϊκούς θεσμούς, β) στην ορθόδοξη χριστιανική πίστη και γ) στην πολιτιστική ελληνοφωνία). Κανείς από τους προγόνους μας, εκτός από κάποιους αρχαιομανείς λογίους, χοντρικά από το 500 έως το 1800 μ.Χ. (αν θες, βρες πρωτογενείς πηγές από τη λαϊκή, όχι λόγια παράδοση, που να αποδεικνύουν το αντίθετο) δεν αυτοπροσδιοριζόταν ως "Έλλην" αλλ' ως "Ρωμαίος/Ρωμιός" και τον όρο "Έλλην" τον σιχαίνονταν γιατί τον είχαν ως συνώνυμο του ειδωλολάτρη, ασεβή, κλπ. (Εξάλλου, όπως γράφει η Αρβελέρ, κανείς δεν χρησιμοποίησε αυτόν τον όρο εθνικά πριν από τον 12ο αιώνα). Ο όρος "Έλλην" μας επιβλήθηκε από τα ομογενή μας τέκνα του γαλλικού Διαφωτισμού και τους Βαυαρούς κυβερνήτες που έκαναν το παν για να εξαφανίσουν την Ορθόδοξη ιδιοπροσωπία του τόπου μας: Κατεδάφισαν 70 εκκλησίες μόνο στην Αθήνα, έκλεισαν τα 4/5 των μοναστηριών, προτρέποντας τους κάτω των 40 μοναχούς να παντρευτούν, πούλησαν τα ιερά σκεύη τους στα παζάρια, όπως γράφει ο Μακρυγιάννης, έπνιξαν στο αίμα τις λαϊκές εξεγέρσεις, όπως αυτήν του Παπουλάκου, κλπ και επέβαλαν το ιδεολόγημα της ελληνικής εθνοφυλετικής συνέχειας. (Περισσότερα στο άρθρο μου "Το ψευδεπίγραφο "Βυζάντιο", η ιστορική τεκμηρίωση και οι σοφιστείες των κλασικιζόντων" στο antifono.gr, όπου και εκτενής συζήτηση.)
Ανήκω σε μια μικρή μειονότητα, λοιπόν, που, βάσει των ιστορικών πηγών, πιστεύει στη ρωμιοσύνη του γένους μας, με βάση τους τρεις πυλώνες. Αντίθετα, οι κυβερνητικές θέσεις, τα ΜΜΕ και τα κέντρα διαμόρφωσης γνώμης και πολιτικής στη χώρα μας στελεχώνονται και εκπροσωπούν τους "φωταδιστές" και "ευρωλιγούρηδες" και τις απόψεις τους προπαγανδίζουν. Ούτε είμαι, λοιπόν, με το μέρος των πολλών, ούτε το γουστάρω. Απλώς, δεν μ' αρέσει κάποιοι να μας θεωρούν βλάκες και να θέλουν να ξεριζώσουν ό,τι έχει μείνει σ' αυτόν τον τόπο από την παράδοσή του, επικαλούμενοι σοφιστείες σαν τις δικές σου.

 
At 5/07/2013 04:25:00 μ.μ., Blogger Theo said...

ΥΓ. Διευκρίνηση:
Φυσικά ο όρος "Ρωμιοσύνη" είναι υπερεθνικός και ευνοεί τη συμβίωση πολλών εθνών βάσει των τριών πυλώνων που αναφέρει η Αρβελέρ, όπως έγινε και στο λεγόμενο "Βυζάντιο". Γι' αυτό και χρησιμοποιώ τον όρο "γένος" κι ὀχι "έθνος", κατι πολύ πιο κλειστό και μισαλλόδοξο για μένα.

 
At 5/07/2013 05:02:00 μ.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

@Theo
Η Αρβελέρ δίνει το χριστιανισμό ως ένα μόνο στοιχείο της ελληνικής παράδοσης. Μην την επικαλείσαι όταν λες πως έχουμε "χριστιανική" παράδοση, γιατί δεν λέει αυτό.

Θα μου δώσεις ξεκάθαρες πηγές για την καταπίεση της εκκλησίας από το κράτος. Και επίσης να μου εξηγήσεις γιατί οι συντάκτες της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας της Ελλάδας αυτοπροσδιορίζονται ως απόγονοι του "Έθνους των Ελλήνων", αν η ιδέα της εθνικής συνέχειας καθιερώθηκε μετά τον Καποδίστρια.

Πάντως από αυτά που μου λες, νομίζω πως πράγματι ανήκεις σε μια μικρή μειονότητα. Δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί που θα ήθελαν να επιστρέψουν στο Βυζάντιο, στο όνομα κάποιας "παράδοσης" η οποία, εν τέλει, δεν εξηγείς τι περιέχει και πώς πλήττεται.

 
At 5/07/2013 10:11:00 μ.μ., Blogger Theo said...

@ChrisMrSly:
1) Δεν έγραψα κάτι διαφορετικό από την Αρβελέρ, δηλαδή πως η παράδοσή μας είναι μόνο ο χριστιανισμός. Έγραψα πως "η παράδοσή μας είναι ρωμέικη" κι ένας από τους τρεις πυλώνες της είναι η ορθόδοξη χριστιανική πίστη.

2) Αν ζητάς πηγές για την καταπίεση της εκκλησίας από τους Βαυαρούς, βρες και διάβασε το Διάταγμα για τη διάλυση των μοναστηριών της 25-9-1833, την Εγκύκλιο του Υπουργείου Εκκλησιαστικών για την ίδια διάλυση της 19-12-1833 και το Διάταγμα του Όθωνα για τη διάλυση των γυναικείων μοναστηριών (και την άδεια να υπάρχουν μόνο 3) της 25-2-1834 (ΦΕΚ 15/23.4.1834). Τα βρήκα στο βιβλίο του Σπύρου Κοκκίνη "Τα μοναστήρια της Ελλάδος", Αθήνα 1976, σσ, 232-236). Τα μοναστήρια που έκλεισαν ανέρχονται σε 417.

Δες τι γράφει κι ο Μακρυγιάννης:
“Αφάνισαν όλως διόλου τα μοναστήρια και οι καημένοι οι καλόγηροι, όπου αφανίσθησαν εις τον αγώνα, πεθαίνουν της πείνας, μέσα στους δρόμους, οπού αυτά τα μοναστήρια ήταν τα πρώτα προπύργια της επανάστασής μας… Και θυσιάστηκαν οι καημένοι οι καλόγεροι, και σκοτώθηκαν οι περισσότεροι εις τον αγώνα. Και οι Μπαυαρέζοι παντύχαιναν ότι είναι Καπουτσίνοι της Ευρώπης, δεν ήξεραν ότι είναι σεμνοί και αγαθοί, άνθρωποι και με τα έργα των χεριών τους απόχτησαν αυτά αγωνίζοντας και δουλεύοντας τόσους αιώνες και ζούσαν μαζί τους τόσοι φτωχοί κι έτρωγαν ψωμί. Και οι αναθεματισμένοι της πατρίδας πολιτικοί μας και οι διεφθαρμένοι αρχιερείς … συμφώνησαν με τους Μπαυαρέζους και χάλασαν και ρήμαξαν όλους τους ναούς των Μοναστηριών»

Για τις κατεδαφίσεις των αθηναϊκών εκκλησιών αυτά βρήκα πρόχειρα:
"Την ίδια εποχή έγινε και το πολιτιστικό έγκλημα της κατεδάφισης πολλών παλιών βυζαντινών εκκλησιών για να αποκαλυφθούν οι αρχαιότητες. Βλέπετε η εποχή εκείνη ευνοούσε την αρχαιολατρία με τις επακόλουθες συνέπειές της βέβαια." (http://www.greekhotel.com/sterea/attica/athens/history/otto-period-gr.htm) "Αν και ο επαναπροσδιορισμός του παρελθόντος τον 19ο αιώνα βιώθηκε δραματικά και στην ίδια την πόλη με την κατεδάφιση, για παράδειγμα, εκατό περίπου Βυζαντινών και μετά-Βυζαντινών εκκλησιών ..." (http://www.encephalos.gr/48-2-03g.htm) "Άλλωστε
πολλές από τις
εκκλησίες της Αθήνας θυσιάστηκαν κατά την περίοδο του 1843 όταν αποφασίστηκε η καταστροφή 72 εκκλησιών της Αθήνας οι οποίες ήταν είτε ερειπωμένες είτε μερικώς φθαρμένες." (http://estia.hua.gr:8080/dspace/bitstream/123456789/261/1/Metaptychiaki27.pdf).

Όταν η Επανάσταση του 21 κινδύνευε να σβήσει, η βοήθεια της Δύσης ήταν απαραίτητη για την επιβίωσή της. Δεν μπορούσαν όμως οι επαναστάτες να τη ζητήσουν ως Ρωμιοί, όπως αυτοπροσδιοριζόταν ο λαός, γιατί οι Φράγκοι κατακτητές της Δυτ. Ευρώπης είχαν σφετεριστεί τη ρωμαϊκή κληρονομιά (γι' αυτό, άλλωστε, ονόμαζαν τους πραγματικούς Ρωμαίους "Γραικούς" και μόλις τον 16ο αιώνα εφηύραν τον όρο "Βυζάντιο"). Τη ζήτησαν λοιπόν ως απόγονοι του "Έθνους των Ελλήνων", γιατί έτσι θα ηχούσε καλύτερα στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Αυτό το κατά συνθήκην ψεύδος που διέδιδαν οι "φωταδιστές" στη χώρα μας δεν θα μπορούσε να μην το δεχτεί κι ο Καποδίστριας, αν ήθελε να ελπίζει σε δυτική βοήθεια. Περισσότερα στη συζήτηση του άρθρου μου στο antifono.gr.

Όπως σου εξήγησα, η παράδοσή μας εδράζεται στους τρεις πυλώνες: α) στους ρωμαϊκούς θεσμούς (που επιβίωσαν στις κοινότητες της Τουρκοκρατίας, β) στην ορθόδοξη χριστιανική πίστη και γ) στην πολιτιστική ελληνοφωνία και περιέχει όσα αυτοί ορίζουν. Το πώς
πλήττεται από τους επιγόνους του Κοραή και σία θα χρειαστεί πολύς χρόνος να το εκθέσω (που δεν τον έχω). Είναι όμως εύκολα ορατό από έναν απροκατάληπτο παρατηρητή.

 
At 5/08/2013 01:26:00 π.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Theo, αν καταλαβαίνω σωστά παίρνεις αυτές τις τρεις θέσεις:

1. Η χώρα μας έχει κυρίως Ορθόδοξη Χριστιανική, όχι Ελληνική, παράδοση (μέχρι την επανάσταση).

2. Θεός υπάρχει, και όλες οι υπερφυσικές εμφανίσεις και παρεμβάσεις του που αναφέρονται στις γραφές έγιναν πραγματικά.

3. Ο Χριστιανισμός, και ιδιαίτερα ο ορθόδοξος Χριστιανισμός, είναι η (πιο;) αληθινή θρησκεία.

Για το #1, χωρίς να ειμαι ειδικός, συμφωνώ. Με το #2 διαφωνώ, άθεος γαρ. Δεν είμαι σίγουρος αν πράγματι ισχυρίζεσαι το #3 -- αλλά αυτή την εντύπωση πήρα.

Ο λόγος που διαχωρίζω αυτά τα τρία λήμματα είναι ότι μπορεί κανείς να δέχεται (ή να απορρίπτει) διάφορους συνδυασμούς αυτών. Όπως εγώ, που όπως είπα, δέχομαι το #1 αλλά όχι τα άλλα δύο.

Επίσης: Και οι άθεοι μπορούν να είναι πολιτιστικά χριστιανοί (ή μωαμεθανοί ή οτιδήποτε). Να πηγαίνουν στην εκκλησία, να απολαμβάνουν τους ύμνους και την αρχιτεκτονική των μεγάλων χώρων, ακόμα και να παίρνουν μέρος σε ομαδικές δράσεις και βέβαια σε γιορταστικές εκδηλώσεις.

Και τέλος: Αν και συμφωνώ με αυτά που λες περί χριστιανικής και Ελληνικής παράδοσης, εγώ προσωπικά χαίρομαι που άλλαξε η ταυτότητά μας από θρησκευτική σε εθνική. Και θα χαρώ ακόμα περισσότερο όταν εμείς και όλοι οι άλλοι λαοί ξεπεράσουμε και τις εθνικές ταυτότητές μας -- να τις κρατήσουμε, δηλαδή, μόνο πολιτιστικά (γλώσσα, μουσική, κτλ) αλλά όχι "εθνικιστικά".

 
At 5/08/2013 03:23:00 π.μ., Anonymous michael said...

Μιας και έκανε την αρχή ο ΒΑΠ με την πολύ ωραία επέμβασή του, επιτρέψτε μου και εμένα μια κουβέντα στη συζήτηση.

Αν και ο Theo είναι ιδιαίτερα ευγενικός συνομιλιτής και εκφράζει ένα είδος σχετικά ανοιχτού λόγου, που έχει ανάγκη η εκκλησία σήμερα, αδυνατεί να κατανοήσει ότι η άρνηση της επιβολής του θρησκευτικού λόγου δεν αποτελεί προσπάθεαι ξεριζωμού των "παραδόσεων" και της εκκλησίας. Εφόσον η ελληνική είναι μια δυτικού τύπου κοινωνία, όπου η ελευθερία των απόψεων οφείλει να προστατεύεται, η προσπάθεια επιβολής μιας συγκεκριμένη ιδέας καταντάει καταχρηστική (ανεξαρτήτως του πόσοι πιστεύουν σε αυτή και σε ποιο βαθμό.)

Το να πεις πχ δεν θα διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία ή δεν θα υπάρχουν εικόνες και σταυροί μέσα στις τάξεις δεν γίνεται για να πληγεί ή εκκλησία, αλλά για να δωθεί η δυνατότητα στα μικρά παιδιά να κάνουν τις δικές τους επιλογές.

Είναι η ίδια συζήτηση περίπου με το αν θα πρέπει να απαγορεύεται η μαντήλα των μουσουλμάνων στα σχολεία. Από τη μια είναι παράδοση της θρησκείας τους, αλλά από την άλλη πρόκειται για επιβολή στις γυναίκες, που επειδή γίνονται αποδέκτες αυτής σε νεαρή ηληκία, μετά δύσκολα μπορούν να την απορρίψουν.

Και, βέβαια, η περίπτωση της μαντήλας είναι πιο περίπλοκη από των θρησκευτικών στο σχολείο. Από τη μια είναι ξεκάθαρη επιβολή, από την άλλη είναι πολύ σημαντική ελευθερία να μπορεί ο γονιός να αντρέψει τα παιδιά του μέσα στα πλαίσια που αυτός ορίζεις, εφόσον τους φέρεται με αγάπη και νοιάζεται για την ανατροφή τους. Επομένως, τα θρησκευτικά στο ελληνικό σχολείο είναι μια ακόμα πιο αυθέραιτη περίπτωση, αφού δεν είναι ο γονιός που επιλέγει για το παιδί, αλλά το κράτος.

Κατ' επέκταση και στον κόσμο των "μεγάλων", το κράτος οφείλει να προσέχει να τηρούνται οι ισορροπίες μεταξύ των αναγκών μιας μεγάλης ομάδας και όλων των υπολοίπων.

Και αν και την έχουμε ξανακάνει αυτή τη συζήτηση, το γεγονός ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων δηλώνουν Χριαστιανοί Ορθόδοξοι, δεν σημαίνει τίποτα (ή πιο σωστά, πολύ λίγα.)

Αφενός μεν γιατί λίγοι είναι οι πραγματικά πιστοί. Είναι όπως και με τις ομάδες, όπου άλλοι είναι φανατικοί και άλλοι δηλώνουν ότι υποστηρίζουν μία απλώς και μόνο για να έχουν να πουν κάτι. Ο φανατικός όμως είναι μόνο "πελάτης" του συλλόγου, ο αδιάφορος δεν αποτελεί καν τάργκετ γκρουπ του έξυπνου διαφημιστή. (θα είχε πραγματικό ενδιαφέρον, αν ποτέ εφαρμοζόταν η βορειοευρωπαϊκής προέλευσης ιδέα Δραγασάκη για πληρωμή της εκκλησίας μόνο μέσω των φόρων "δηλωμένων" πιστών, να δούμε πόσοι θα ήταν αυτοί.)

Αφεταίρου δε, και πραγματικά συντρηπτική πλειοψηφία να είναι. αυτό δεν σημαίνει τίποτα, αφού για να επιβιώσει μια ελεύθερια κοινωνία, κανείς δεν πρέπει να καταπιάζει κανέναν.

 
At 5/08/2013 04:55:00 μ.μ., Anonymous ChrisMrSly said...

@Theo
Συμφωνώ καταρχάς με αυτά που είπε ο ΒΑΠ. Παράδοση είναι το Βυζάντιο και οι Οθωμανοί, παράδοση είναι και οι δύο αιώνες κοσμικού εθνικού κράτους. Με αυτή την έννοια ναι, πλήττεται μια παράδοση η οποία πέθανε από το 1829. Λυπούμεθα ιδιαιτέρως.

1) Ψεύδεσαι όμως για την 'ρωμέικη' παράδοση. Εκεί είναι το σχόλιό σου, λίγο πιο πάνω, όπου γράφεις πως η χώρα έχει "μια α παράδοση, την Ορθόδοξη Χριστιανική". Αν αυτή σου η θέση είναι λάθος να το παραδεχτείς, όχι να αρχίσεις τα μα και μου και μη και δεν το είπα ποτέ αυτό. Δεν είναι θέμα περηφάνιας, θέμα εντιμότητας είναι.

2) Για την δίωξη της εκκλησίας από τους Βαυαρούς, δεν έχω να ψάξω τίποτα. Είσαι αυτός που εκφράζει μια συγκεκριμένη θέση, έτσι το βάρος της απόδειξης πέφτει επάνω σου. Εκκλησίες και μοναστήρια μπορεί να έκλεισαν για πολλούς λόγους, όπως η εγκατάλειψη, η διάσωση αρχαιοτήτων και οι φθορές που είχαν ήδη υποστεί (και δεν ξέρω κατά πόσο η επισκεύασή τους με τις δυνατότητες της εποχής θα έκανε καλό ή κακό). Το κλείσιμο μερικών μοναστηριών δεν λέει κάτι αν δεν μπορείς να αποδείξεις πως όντως έγιναν λόγω οργανωμένου διωγμού.

3) Μπερδεύεσαι. Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας γράφτηκε στην Επίδαυρο, και χρονολογείται από 15/1/1822. Τι σχέση είχε ο Καποδίστριας με αυτό, και σημαντικότερα γιατί να δεχθώ τη δική σου ερμηνεία πως οι συντάκτες δεν πίστευαν αυτά που έγραφαν αλλά κορόιδευαν την Ευρώπη κτλ κτλ κτλ κτλ, όταν μια πιο απλή ερμηνεία λέει πως οι συντάκτες πράγματι εννοούσαν αυτά που έγραφαν;

Τέλος, μην το πάρεις προσωπικά, αλλά προτιμώ τους επιγόνους του Κοραή από τους αντιπάλους του.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home