Παρασκευή, Μαΐου 03, 2013

Το εκφυλιστικό έλεος της μνήμης

 
Ο συγγραφέας, ο μουσικός, ο κινηματογραφιστής, όλοι φτιάχνουν κάτι που υποτίθεται πως θα μπορούσε να μείνει. Ο σκηνοθέτης του θεάτρου πώς αντέχει να κάνει τέχνη τόσο θνησιγενή, τόσο έξω από την ματαιοδοξία της ανά πάσα στιγμή προσφυγής σε αυτήν, τόσο φτιαγμένη για να μη μείνει οπουδήποτε αλλού παρά μόνο στις μνήμες των θεατών; Ο σκηνοθέτης του θεάτρου ίσως πεθαίνει πολλές φορές πριν την τελευταία, ίσως πεθαίνει με την τελευταία παράσταση κάθε έργου που ανεβάζει.
Πεθαίνει ο συγγραφέας αλλά μπορείς πάντα να διαβάσεις τα βιβλία του. Πεθαίνει ο μουσικός αλλά μπορείς πάντα να ακούσεις τα τραγούδια του. Πεθαίνει ο κινηματογραφιστής αλλά μπορείς πάντα να δεις τις ταινίες του. Είναι εξαιρετικά σχετικό λοιπόν το ότι έχουν πεθάνει. Αντίθετα πότε πρωτοπέθανε ο Λευτέρης Βογιατζής; Πόσο σκανδαλώδης είναι ο θάνατος των θεατρικών παραστάσεων; Τα βιβλία, τα τραγούδια και τις ταινίες που αγαπάς μπορείς να τα επισκέπτεσαι όσο συχνά θέλεις. Οι παραστάσεις που αγάπησες μένουν στο έλεος της μνήμης, το οποίο είναι ανελέητα εκφυλιστικό: ναι, μπορεί ίσως να μένει μια γενική αίσθηση, ένα τελικό αποτύπωμα, ωστόσο η τέχνη δεν είναι ούτε αίσθηση ούτε αποτύπωμα, είναι πράγμα υποτίθεται σύνθετο, είναι κατασκεύασμα υποτίθεται ολοκληρωμένο· όλο αυτό λοιπόν συντρίμμια
Σε κάθε παράσταση που βλέπεις δεν πεθαίνει μόνο η ίδια και ο σκηνοθέτης της, πεθαίνεις κι εσύ ως θεατής της: η παράσταση θα αποκαλυφθεί μπροστά στα μάτια σου για μια και μόνη φορά και μετά το τέλος της παύει να αναπνέει, παύει να είναι αυτή κι εσύ, είσαι πλέον εσύ και η ανάμνησή της, εσύ και η σταδιακή λησμονητική αποσάρθρωσή της
Ιδωμένο αντίστροφα, αν κάθε θεατρική παράσταση παίζεται μπροστά σε θεατές που έχουν διάρκεια ζωής όσο και η ίδια, αν κάθε θεατρική παράσταση παίζεται μπροστά σε μέλλοντες νεκρούς, τότε κάθε άνθρωπος του θεάτρου μπορεί να προσπαθήσει να αντιπαρέλθει την αντιφατική ματαιότητα ενός έργου τέχνης προορισμένου να ξεχαστεί, με ένα περίσσευμα καλλιτεχνικής απόγνωσης, με μια επίγνωση δηλαδή πως εδώ, απόψε, σε αυτό εδώ το θέατρο, θα πεθάνουμε σε μια δυο ώρες όλοι μαζί -παράσταση, συντελεστές και θεατές-, οπότε ας τις ζήσουμε αυτές τις μια δυο ώρες όσο πιο τεντωμένα γίνεται, όσο πιο ακραία γίνεται, αφού, είτε μας αρέσει είτε όχι, συμβαίνει μεταξύ ημών πάνω στη σκηνή και υμών κάτω από τη σκηνή κάτι αληθινά ανεπανάληπτο.   

6 Comments:

At 5/03/2013 09:40:00 π.μ., Anonymous zaxos said...

Δεν υπάρχει τελειότητα , υπάρχει λεπτομέρεια, αυτή έχει σημασία .
Πόσο δίκιο έχει!

 
At 5/03/2013 10:04:00 π.μ., Blogger Martina said...

H τελευταία παράγραφος δεν περιγράφει μόνο την πραγματική φύση της ίδιας της ζωής-εφήμερη και ανεπανάληπτη-αλλά αποκαλύπτει και τον τρόπο που αυτή πρέπει να βιωθεί ώστε να έχει νόημα η κάθε στιγμή της. Ως προς αυτό θέατρο και ζωή εναρμονίζονται. Ίσως γι αυτόν ακριβώς τον λόγο το θέατρο να είναι και η πιο αυθεντική μορφή τέχνης.

 
At 5/03/2013 03:24:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Πάντως δεν καταλαβαίνω γιατί δεν βιντεοσκοπούνται οι θεατρικές παραστάσεις. Ναι μεν δεν είναι το ίδιο με το "ζωντανό", αλλά το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ικανοποιητικότατο:

http://www.youtube.com/watch?v=N6CVBvvNTjw

 
At 5/03/2013 10:17:00 μ.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Πολλές όπερες πάντως βιντεοσκοπούνται πολύ έντεχνα από δεκαετίες και τα αποτελέσματα είναι πράγματικά εντυπωσιακά. Πολλές (κρυμμένες) κινούμενες κάμερες, ζούμ σε πρόσωπα κτλ. αλλά ακούγονται και οι αντιδράσεις του ακροατηρίου. Βλέπεις πολύ καλύτερα μια όπερα έτσι παρά αν έχεις θέσεις στον δεύτερο εξώστη.

Δύο παραδείγματα: Η αρχή του Γάμου του Φίγκαρο (με Schrott και Persson) και ένα ντουέτο από την τρίτη πράξη της ίδιας όπερας (με Röschmann και Persson). Covent Garden 2006 -- μια θετρική στιγμή που δεν θα χαθεί.

 
At 5/03/2013 11:36:00 μ.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Άλλη μια προσπάθεια για το δεύτερο λινκ..

 
At 5/04/2013 08:47:00 π.μ., Anonymous sunCoater said...

Ωραία το θέτεις στο 1ο σκέλος, στο 2ο θα μπορούσα να πω ότι και στο σινεμά ο θεατής πεθαίνει όταν τελειώνει η ταινία - μόνο που εκεί έχει τη δυνατότητα της ανάστασης.
Μ΄αυτά και μ΄αυτά ίσως να βρήκες τον τρίτο δρόμο μεταξύ του "η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερή" και του "η ζωή είναι μεγάλη, μη την κάνεις καρναβάλι".

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home