Τρίτη, Μαΐου 21, 2013

Το παιχνίδι και το σχέδιο


  ... ένας μπόμπιρας ήταν εκείνος που έκλεψε την παράσταση στο Στάμφορντ Μπριτζ. Πρόκειται για τον γιο του αναπληρωματικού γκολκίπερ των Μπλε Ρος Τέρνμπουλ, Τζος, ο οποίος την ώρα που ο μπαμπάς του και οι υπόλοιποι παίκτες με τα παιδιά τους πανηγύριζαν στο κέντρο του γηπέδου, αυτός ξεπόρτισε προσπαθώντας να σκοράρει με μια μπάλα ίσα με το μπόι του. Τελικά τα κατάφερε και γνώρισε την αποθέωση από τους φίλους της Τσέλσι, που άρχισαν να τραγουδούν «sign him up» (σ.σ. υπογράψτε τον)!
---
Ο μικρός παίρνει την μπάλα και αρχίζει να την κλωτσάει προς το τέρμα. Αν η εξέδρα ήταν γεμάτη γυναίκες, εκείνες θα ήταν ενθουσιασμένες με αυτό καθαυτό το θέαμα του μικρού (έχοντας πιθανώς κι ένα ποσοστό ανησυχίας για το αν θα το βαρέσει πολύ ο ήλιος ή αν ξεμακραίνει πολύ μόνος του ή αν φάει κανένα αδέσποτο σουτ και γκρεμιστεί). Το αν θα έβαζε ή δεν θα έβαζε γκολ πάντως θα τους φαινόταν εντελώς δευτερεύον. Αλλά όταν η εξέδρα είναι γεμάτη άντρες και όταν γίνεται αντιληπτό τι πάει να κάνει ο μικρός, το πράγμα αμέσως σοβαρεύει: υπάρχει ένα τέρμα, μια γραμμή, μια μπάλα που πρέπει να την περάσει, ένας στόχος, ένα διακύβευμα. Δεν είναι το ίδιο είτε το βάλει είτε όχι, δεν έχει σημασία το πόσο γλυκούλι είναι το παιδί και πόσο μαγευτικό αυτό που κάνει. Σημασία έχει να περάσει η μπάλα τη γραμμή. Και η χαρά τους όταν την περνάει και μπαίνει το γκολ δεν απέχουν και τόσο πολύ από τη χαρά για το γκολ του Ιβάνοβιτς στις καθυστερήσεις του ευρωπαϊκού τελικού. Η χαρά τους είναι μεν χαβαλεδιάρικη αλλά ταυτόχρονα σοβαρή, ενώ η αντίστοιχη χαρά των γυναικών θα ήταν συγκαταβατική, καθώς είτε περνούσε η μπάλα τη γραμμή είτε όχι, άλλα είναι τα σοβαρά και μεγάλα θέματα, σοβαρό και υπέροχο θέμα είναι το θαύμα της παιδικής ηλικίας.
Ενώ οι άντρες παίρνουν το παιχνίδι στο σοβαρά. Ενώ οι άντρες έχουν για τη ζωή παιχνιδιάρικη αντίληψη. Και για αυτό κάνουν σαν αλλόφρονες όταν βάζει γκολ ο Ιβάνοβιτς στο 92'. Και για αυτό εκτός από τον πανηγυρισμό για το γκολ του μικρού, τραγουδάνε μετά εν χορώ «Sign him up»· το παιχνίδι και ο χαβαλές, αυτά τα βασικά αντρικά χαρακτηριστικά. Όχι αποκλειστικά αντρικά βέβαια. Αλλά ο άντρας ζει τη ζωή του ως ένα μεγάλο παιχνίδι, ενώ η γυναίκα τη ζωή της ως ένα μεγάλο σχέδιο. Δεν ήμασταν ποτέ οι σοβαροί της υπόθεσης. Ήμασταν αυτοί που επικρατούσαμε με τη φυσική δύναμη. Κι αφού επικρατούσαμε, μας έπαιρνε και να παίζουμε και να χαβαλεδιάζουμε, ακόμα και να σκοτωνόμαστε μεταξύ μας στους πολέμους. Ενώ οι γυναίκες ήταν πάντα οι σοβαρές. Εν μέρει επειδή δεν γίνεται αλλιώς αν μεγαλώνεις μια ζωή μέσα στο σώμα σου και μετά έχεις να φροντίσεις να παραμείνει εν ζωή, εν μέρει επειδή απέναντι στη φυσική δύναμη και την καταπίεση των αντρών χρειαζόταν να ζεις τη ζωή σου με σχέδιο. 
Στα αντρικά μάτια το παιχνίδι είναι σοβαρό και συγκινητικό πράγμα· αν η μπάλλα θα περάσει ή δεν θα περάσει τη γραμμή κρίνει πολλά. Αυτή η συγκίνηση της επίτευξης του γκολ, είναι μια διαφορετική συγκίνηση από τη συγκίνηση που νιώθει μια γυναίκα βλέποντας ένα μωράκι να κλωτσά μια μπάλα. Ο άντρας συγκινείται με το γκολ, η γυναίκα με το μωράκι.

8 Comments:

At 5/21/2013 06:23:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αλλά ο άντρας ζει τη ζωή του ως ένα μεγάλο παιχνίδι, ενώ η γυναίκα τη ζωή της ως ένα μεγάλο σχέδιο. Μπήκα τυχαίως, αλλά αυτή η φράση εκφράζει 100% την άποψή μου επι του θέματος.

 
At 5/21/2013 08:17:00 μ.μ., Anonymous ΒΑΠ said...

Σε ένα δείπνο πριν χρόνια, μια Αμερικανίδα εξιστορούσε πως στα νειάτα της ο προοδευτικός φεμινισμός της την είχε κάνει να πιστεύει ότι άντρες και γυναίκες γεννιούνται ίδιοι -- με τον ίδιο ψυχικό κόσμο, κτλ. Και μετά αποκτούν διαφορετικά ενδιαφέροντα και διαφορετικό τρόπο σκέψης λόγω διαφορετικής ανατροφής και μεταχείρησης από τους γονείς τους. Περιβάλλον, δηλαδή, όχι γονίδια.

Αργότερα έκανε η ίδια παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, και με έκπληξη ανακάλυψε ότι η προηγούμενη πεποίθησή της γι αυτό ήταν λάθος. Αν και προσπάθησε να αναθρέψει και τα δύο με τον ίδιο τρόπο, το κορίτσι ήθελε κούκλες και το αγόρι πιστόλια και μπάλες.

Και κάτι σχετικό.

 
At 5/22/2013 01:34:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αναρωτιέμαι τι πραγματικά πυροδότησε αυτό το κείμενο; Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μας το αποκαλύψεις.
1) Ένα ενδοοικογενειακό επισόδειο με τη γυναίκα σου που σε έκανε να νιώσεις ανεύθυνος και ανώριμος και διόλου σοβαρός;
2) Το σχετικό άρθρο της ηλ. εφημερίδας που διάβασες;
3) Το σχόλιο της Inquiring Mind;

Κατά τα άλλα το κείμενο βρίθει από σεξιστικά κλισέ και λογικές ανακρίβειες.
1) Μια ματιά στα στατιστικά στοιχεία του παγκόσμιου πληθυσμού για την ισότητα των δύο φύλων του ΟΗΕ μπορεί να πείσει τον/την οποιονδήποτε/α σοβαρό άνθρωπο με στοιχειοθετημένη σκεψη ότι τα περί μυοσκελετικής ανάπτυξης είναι μύθος.
2) Το να υπονοείς ότι υπάρχουν μόνο δύο φύλα ή έστω να μην αναφέρεις ότι είναι καταγεγραμμένες από τα κέντρα των GLTB πολλές ομάδες ατόμων που (αυτο)προσδιορίζονται εντελώς διαφορετικά είναι -αν μη τι άλλο- οπισθοδρομικό και άκρως συντηρητικό.
3) Το να θεωρείς τους οπαδούς μιας ομάδας ως αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός ολόκληρου φύλου είναι απαράδεχτο για επιστήμονα άνθρωπο· χώρια το ότι υποθέτεις πως είναι άνδρες, ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να αυτοπροσδιορίζονται αλλιώς.
4) Το να κρίνεις εξ'ιδίων τα αλλότρια και να υποθέτεις ή να αφήνεις να εννοηθεί ότι αυτός ο τρόπος αντίληψης της ζωής ισχύει για όλα τα δισ. ανθρώπων σε όλα τα πέρατα της γης είναι επιεικώς αφελές.
5) Εάν πραγματικά έκανες έρευνα επί του θέματος, πριν γράψεις εκ του προχείρου «το ποστ της ημέρας», θα καταλάβαινες -όπως πολύ σωστά έλεγε και μια εξαιρετική καθηγήτρια νευροβιολογίας που θυμάμαι από τα πανεπιστημιακά μου χρόνια- ότι η ουσιώδης διαφορά που καθορίζει ανυπολόγιστα τη ζωή του Homo Sapiens στον αγώνα της επιβίωσης και υπαγορεύει ρόλους είναι το μέγεθος του ωαρίου και η τεστοστερόνη. Φυσικά αυτό που από μόνο του αποτελεί υλικό διάλεξης, εσύ το αγνοείς παντελώς.
6) Παραγνωρίζεις ότι, από νευρολογικής απόψεως, η χρήση του αριστερού ή δεξιού ημισφαιρίου του μυελού του εγκεφάλου υπαγορεύει συμπεριφορές. Η ικανότητα του ανθρώπου να μαθαίνει ασθητηριοκινητικά, κυρίως δια της μιμήσεως, να χρησιμοποιεί το αριστερό ή το δεξί ημισφαίριο υπαγορεύεται από το περιβάλλον όπου βιώνει το μαθησιακό του ρόλο. Εξάλλου, αυτό δε συνέβη και με το παράδειγμα του Τζος Τέρνμπουλ που αναφέρεις; Είναι ή δεν είναι αλήθεια ότι το περιβάλλον ενίσχυσε την εκδήλωση αυτής της μαθημένης συμπεριφοράς του Τζος.
7) Ο συλλογισμός σου περί έλλειψης σοβαρότητας του ανδρός, συνολικά, αποτελεί λογική ακροβασία με ατεκμηρίωτες υποθέσεις.
8) Παραγνωρίζεις εντελώς, ότι όλα τα πραγματολογικά, επιστημονικά στοιχεία για την παλαιολιθική εποχή συνηγορούν κατά οποιασδήποτε συλλογιστικής εμπεριέχει τη μυοσκελετική ανάπτυξη ως σοβαρό επιχείρημα στη δομή της κοινωνίας. Αντιθέτως, το πληθυσμιακό στοιχείο και η εγκαθίδρυση οικισμών αποτελούν σημαντικότατους παράγοντες θέσμισης κοινωνικών δομών.
9) Επίσης, παραγνωρίζεις ότι το παιχνίδι είναι κατεξοχήν γνώρισμα των ανηλίκων (ήτοι των παιδιών) και όχι των ενηλίκων και ότι οι γυναίκες, αφιερώνοντας συνήθως περισσότερο χρόνο στην ανατροφή και τη διαπαιδαγώγηση, έχουν περισσότερο ποιοτικό και ποσοτικό χρόνο παιχνιδιού με τα παιδιά τους από ότι οι άνδρες.
10) Παραγνωρίζεις εντελώς τους ανθρώπους που επιλέγουν συνειδητά να μην τεκνοποιήσουν ή να ζήσουν με τρόπο τόσο διαφορετικό που με το εξαιρετέο παράδειγμά τους (Case study) επανακαθορίζουν όλον τον κανόνα που θεωρείται κοινωνική νόρμα.
11) Και τέλος, από κοινωνιολογικής απόψεως, απλά απαξιώ να σου απαντήσω, απλώς θα προσθέσω ότι εάν σε άκουγε/διάβαζε ένας υπέροχος καθηγητής κοινωνιολογίας, από τον οποίο έμαθα πολλά για το κοινωνικο-ιστορικό και τη μεταγλώσσα, θα τράβαγε τα μαλλιά του άνθρωπος και δεν είχε και πολλά.

 
At 5/22/2013 02:24:00 μ.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Το κείμενο ωραίο, το βίντεο όμως είναι όλα τα λεφτά.

 
At 5/23/2013 02:23:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Επιστημονική ανάλυση για τις έμφυλες διαφορές ε;

gasireu

 
At 5/23/2013 06:52:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

gasireu οποιος κανει κριτικη μπορει να φυγει δε σας θελουμε εδω

 
At 5/23/2013 08:05:00 μ.μ., Anonymous Qui suis-je? said...

Άνθρωποι με τσακισμένα νεύρα, τυλίγονται το ψέμμα τους, τις λέξεις τους. Παριστάνουν κάποιους άλλους, σκιτσάρουν καλoσύνη. Τα σκυλιά αλιχτάνε μέσα τους φαρμακωμένα. Δηλητήριο το σάλιο τους. Δυστυχισμένοι άνθρωποι.

Κατερίνα Μ.

 
At 5/30/2013 12:03:00 π.μ., Anonymous Nefeli said...

Anonime, ασε την gasireu γυναικα θα'ναι, κατι θα σχεδιαζει.

BAΠ, φανταζομαι αυτα τα αμερικανακια ζουσαν στο βουνο, αποκομένα απο τον υπολοιπο κοσμο, μακρια απο σχολιο κι αλλα παιδια, χωρις τηλεοραση και λοιπα μεσα επικοινονιας και κοινονικοποιησης.

Old, συχνα τα κειμενα σου με συγκινουν και γι αυτο αποφευγω να αφηνω σχολια. αυτην την φορα ομως φοβαμαι πως αν δεν σου πω ξεκαθαρα "ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ? ΒΡΑΖΩ ΒΡΑΖΩ ΒΡΑΖΩ - ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΝΤΡΕΠΕΣΑΙ" δεν θα μπορεσω αποψε να κοιμηθω.

μακαρι να μην απολαμβανεις συνηδητα το προβοκατορικο αυτων που γραφεις

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home