Τετάρτη, Μαρτίου 31, 2010

Ούτε ο Ντικ

Μια από τις ιδιομορφίες του ελληνικού πολιτικού συστήματος, από τα νομιμόφρονα κόμματα που εκπροσωπούνται κοινοβουλευτικά έως τα από την μια και την άλλη πλευρά του φάσματος άκρα που βουτάνε στην παρανομία, είναι ο αντιαμερικανισμός, ο οποίος τα χρόνια του Μπους και των εισβολών σε Ιράκ και Αφγανιστάν έγινε πάνδημος.
Η ιδιομορφία αυτή αποκτά βέβαια ευθέως ειρωνική διάσταση όταν η επίσημη πολιτική της χώρας είναι παροχή βοήθειας, αποστολή στρατευμάτων κλπ, αλλά εν πάση περιπτώσει μέχρι να πέσει το σιδηρούν παραπέτασμα οι συντηρητικοί πολίτες επικροτούσαν την αμερικάνικη εξωτερική πολιτική.
Βγαίνει προχθές η Παπαρήγα και -δικαίως- μιλάει για τον πόλεμο που έφερε την οικογένεια των Αφγανών εδώ. Να ήταν μετανάστες από άλλη χώρα να το απέδιδες στη φτώχεια. Εδώ είχαν πόλεμο, πόλεμο κατεξοχήν αμερικάνικο.
Και διαβάζω τώρα αυτά που δήλωσε ο πατέρας του νεκρού παιδιού και προσπαθώ να τσιμπηθώ: Στο Αφγανιστάν ήταν διευθυντής δύο δημοτικών σχολείων στο Γκάζνι, το οποίο βρίσκεται νοτιοανατολικά της Καμπούλ, κοντά στα σύνορα με το Πακιστάν. «Ακολούθησα την οικογενειακή μας παράδοση. Έγινα δάσκαλος όπως ο πατέρας μου που έφτιαξε τα δύο αυτά σχολεία. Οι Ταλιμπάν όμως δεν θέλουν την εκπαίδευση κι εγώ δεν μπορούσα να αφήσω τα παιδιά μου και ακόμη περισσότερο τις κόρες μου χωρίς εκπαίδευση. Όταν ήρθαν οι Αμερικανοί πιστέψαμε πως είχαμε τελειώσει με τους Ταλιμπάν. Τον τελευταίο καιρό όμως απέκτησαν και πάλι δύναμη και η ζωή έγινε και πάλι εφιάλτης».
Ούτε ο Ντικ Τσένεϊ δεν θα μπορούσε να τα είχε πει καλύτερα, γεγονός που:
1) ενδέχεται να επιτρέψει στα δικά μας τα παιδιά (εάν και εφόσον το έκαναν αυτά) επιτέλους να αναθαρρήσουν και να πουν ότι τουλάχιστον έφαγαν γιο Αφγανού Δεξιού, αν όχι και ευθέως γιο πράκτορα της CIΑ,
2) αποτελεί το πρώτο κομμάτι του ντόμινο μιας σειράς αποκαλύψεων, οι οποίες θα μας κάνουν να καταλάβουμε ότι οι Κακοί δεν είχαν τελικά δίκιο μόνο στο οικονομικό σκέλος (απολάμβανα π.χ. προχθές στην εκπομπή του λατρεμένου Γιάννη Πολίτη -που παίζει κανείς στοίχημα ότι μόλις γυρνά σπίτι βλέπει σε βίντεο τις εκπομπές του, εισπράττοντας ηδονικά βάιμπς που καμία Τζούλια δεν μπορεί να προσφέρει- τον Μίμη Ανδρουλάκη να μιλά με τέτοιο Δέος και Πίστη για τις Αγορές, που εκ των υστέρων με κάνει να αντιληφθώ ότι η περίφημη αμφίπλευρη διεύρυνση του Γιώργου το 2004, αφήνει μόνο το σοσιαλιστικό Μαράκι στην μία πλευρά, αφού Μάνος, Ανδριανόπουλος και Ανδρουλάκης θα μπορούσαν αύριο κιόλας να είναι η ηγετική Αγία Τριάς των Νέων Ταύρων ορ σάμθινγκ), αλλά και στο πολεμικό,
3) με κάνει να ξανασκεφτώ σε άλλη πλέον βάση το ρούμπωμα του Στέφανου Κασιμάτη στον Μανώλη Γλέζο· «Είμαστε το μόνο έθνος που και οι δύο επέτειοί τους είναι απόφαση για αγώνα. Δεν εξετάζουμε το αποτέλεσμα, αλλά την απόφαση που παίρνουμε να αγωνιστούμε», είπε ο Γλέζος και ο Κασιμάτης εξηγεί τους υπόγειους δεσμούς πολέμου και οικονομίας: Έχει δίκιο – αλλά δεν ξέρω αν πρέπει να είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό. Με κάτι τέτοια να μας νανουρίζουν γλυκά φθάσαμε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.... Αυτό το γλυκό νανούρισμα να γιορτάζουμε ήττες και αυτοθυσίες και απονενοημένα διαβήματα και ηλίθιους αυτοκαταστροφικούς πολέμους την ώρα που η παράδοση ήταν η αντικειμενικά εξυπνότερη και ωφέλιμη λύση, αυτό το γλυκό νανούρισμα που μας έκανε να κοιτάμε τη νίκη επί των Ιταλών και όχι την πίπα από τους Γερμανούς στον αμέσως επόμενο γύρο (και χωρίς καν δικαιολογίες τύπου Γκαλίνοβιτς ή «πρώτος στόχος το πρωτάθλημα»), αυτό το γλυκό νανούρισμα που μας έκανε να ξεχνάμε ότι και η επανάσταση του 21 χάθηκε, μέχρι που ήρθε το Διεθνές Ναυαρινικό Ταμείο και μας ξελάσπωσε, αυτό το γλυκό νανούρισμα που μας εμπόδισε να καταλάβουμε ότι δυο αιώνες πριν την αδυναμία αυτοδύναμης ανταπόκρισης στα επιτόκια δανεισμού προηγήθηκε η αδυναμία αυτοδύναμης σύστασης κράτους, ότι ένα κράτος που δεν μπορεί να συσταθεί μόνο του αλλά θέλει ξένα δεκανίκια είναι καταδικασμένο να μην μπορεί και να σταθεί οικονομικά μόνο του, ότι ένα κράτος που όχι μόνο παράγει περισσότερα σύμβολα από όσα μπορεί να καταναλώσει, αλλά επιπλέον παράγει και σύμβολα ήττας αντί για σύμβολα νίκης, δεν μπορεί να κατανοήσει ας πούμε ότι ο Λεωνίδας και οι 300 έχασαν, αλλά το Χόλιγουντ που τους έκανε ταινία κέρδισε, δεν μπορεί τελικά να ξυπνήσει από το γλυκό νανούρισμα των συμβόλων χωρίς πρακτικό αντίκρισμα για το ίδιο, αφού τα καταναλώνει ιδεοληπτικά και παρηγορητικά, ενώ ο μόνος ορθός τρόπος διαχείρισης τους θα ήταν αυτός της εξωστρέφειάς τους, της ανταγωνιστικότητάς τους, της τζεραρντμπατλεροποίησης τους, ώστε να μετατραπούμε από τους μπάτλερ των ισχυρών στους ισχυρούς Μπάτλερ, σε Μπάτλερ που στο σίκουελ των «300» (τους «301») θα επιβιώνουν ως εκ θαύματος από τα τραύματά τους και θα εξοντώνουν τους Ξερξοταλιμπάν, σε μια νίκη πραγματικά αντάξια εθνικής εορτής, ενός έθνους που θα έχει ξυπνήσει για πάντα από το κακό όνειρο ενός εαυτού προσκολλημένου στους συμβολισμούς του λούζερ παρελθόντος του.

14 Comments:

At 3/31/2010 10:35:00 μ.μ., Blogger apologia pro sua vita said...

Εξαρτάται τί θέλεις να νικήσεις. Εξαρτάται επί τίνος θέλεις να κυριαρχίσεις. Δεν πειράζει να είσαι λούζερ (και οι λούζερ έχουν μεγάλη επιτυχία στο Χόλυγουντ, όπως σωστά επισήμανες)αλλά ας είμαστε καθαροί λούζερ. Λούζερ με περικεφαλαία. (αυτό δεν έχει εθνικιστικές αποχρώσεις, που πολύ κυκλοφορούν τελευταίως)
Χωρίς να κάνουμε ταμείο, εννοώ. Χωρίς να μας ενδιαφέρει το ταμείο. Κάτι σε ουτοπία μου κάνει αυτό. Θα το πάρω. Μου το τυλίγεται για το σπίτι;

Ξέρω θα φάτε Κλάσικ μπέργκερ. Εγώ γκώνω λίγο με τα μπέργκερ. Με την ουτοπία κάνω καλό ύπνο, είναι ευκολοχώνευτη. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι καμιά φορά ο ντελιβεράς μπερδεύεται και μου φέρνει δυστοπία.

Μαλακίες λέω πάλι βραδιάτικα. Φταίει που μου φέρανε δυο πιάτα σήμερα. Μια δυστοπία και μια ουτοπία αλλά δεν γράφουν επάνω ποιό είναι ποιό. Κορώνα- γράμματα θα το πάιξω. Είμαι υπέρ του κορώνα -γράμματα, όταν πρόκειται για την ευτυχία. Η ευτυχία μπορεί να είναι δυστοπία;;;;;;;;;

 
At 4/01/2010 12:10:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ενδιαφέροντα αυτά που λες, αλλά προτιμώ να ξαναδώ τη Juliette Binoche και το William Dafoe.

Σατυρικόν.

 
At 4/01/2010 08:48:00 π.μ., Blogger ο δείμος του πολίτη said...

Πολύ ωραίο άρθρο. Δυστυχώς κάποιοι πασχίζουν να αλλάξουν τη ζωή τους και κάποιοι είτε τους την αλλάζουν βίαια είτε τους λοιδορούν.

 
At 4/01/2010 03:37:00 μ.μ., Blogger celin said...

To δευτερο κομματι του κειμενου σου με μπερδεψε λιγο,πρεπει να το διαβασω μου φαινεται κ αλλες φορες για να καταλαβω που το πας αλλα αυτη η αμφισημια στην τελικη,ειναι κ μια συνιστωσα της γοητειας της γραφης σου..[αν ειναι αμφισημια,παιζει κ εγω να εχω χαζεψει λιγο τελευταια]

Να σχολιασω μονο τα λογια του Αφγανου δασκαλου
Εγω στον βωμο ενος τυφλου αντιαμερικανισμου,δε θα φαω το παραμυθι οτι ο εχθρος της Αμερικης ειναι de facto καλος
Τι να πει κανεις για καποια τυραννικα κατα κυριο λογο Μουσουλμανικα καθεστωτα,για τη θεση της γυναικας,για τα δικαιωματα των μειονοτητων,για τη κλειτοριδεκτομη,φρικτα πραγματα,εκτελουν ομοφυλοφιλους,παντρευουν τα κοριτσακια απο τα 9 τους χρονια,ε οχι,να στιγματισουμε οσο θελετε τη Δυση,αλλα μπροστα σε κρατη που η Γυναικα ειναι ακομα res κ υπανθρωπος,χιλιες φορες προτιμοτερο να κυριαρχει ο Δυτικος ανθρωπος στον πλανητη παρα αυτοι οι ακραιοι φονταμενταλιστες[μιλαω για τους βαχαμπιτες στη Σαουδικη Αραβια,για καποιες αφρικανικες χωρες,για τους ταλιμπαν κ ΟΧΙ για μουσουλμανικες χωρες τυπου πχ Ιορδανια,Λιβανος η Ιραν,οπου εκει σεβομαι τον πολιτισμο τους]

Προτεινω ενα βιβλιο επ αυτου του Πασκαλ Μπρυκνερ ονοματι Η ΤΥΡΑΝΝΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΕΛΕΙΑΣ

Αλλα,οση απεχθεια κ να κρυβεις για τετοια καταπιεστικα καθεστωτα,επ ουδενι εγω δε νομιμοποιω ηθικα τους"ανθρωπιστικους πολεμους"
Γιατι τα "ανθρωπινα δικαιωματα" των καταπιεζομενων,ειναι μια καραμελα,μια προφαση των πλανητητοισχυρων για να εισβαλλουν οπου γουσταρουν για λογους που πολυ απεχουν απο τους λογους που επικαλουνται
Θυμαμαι ακομα το σοκ απο την εισβολη στη Σερβια,εκει καταλαβα τι κουμασια ειναι οι Αμερικανοι,οτι ειναι οντως φονιαδες λαων κ οτι το ΚΚΕ δεν τα φαντασιωνεται[παρεμβασεις τους σε Παναμα η Χιλη ηταν πολυ μακρυνες για να μου διαμορφωσουν αποψη]

Επομενως?καμια συμπαθεια στα τυραννικα καθεστωτα,αλλα αμεριστη συμπαθεια σε οσους υποφερουν εκει.Κ θα πρεπει με καποιο τροπο οι ιδιοι να αντισταθουν κ να ανατρεψουν την εκει καταπιεση
Γιατι αν περιμενουν να σωθουν απο ΑμερικανοΕυρωπαιους
θα περιμενουν τσαμπα

 
At 4/01/2010 05:30:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Celin, προφανώς και ο εχθρός της Αμερικής δεν είναι de facto καλός. Απλά μου έκανε εντύπωση -για πολλοστή φορά- πόσο η πραγματικότητα δεν μπορεί να μπει σε καλούπια και πόσο υπερβαίνει ιδεολογίες, ακόμη και ιδεολογίες πανίσχυρες (ιδεολογίες που για να μη παρεξηγηθώ δεν θεωρώ λανθασμένες).
Το βιβλίο το έχω διαβάσει. Ο Μπρυκνέρ μου αρέσει πολύ ως μυθιστοριογράφος, αλλά ως δοκιμιογράφος ενώ γράφει εξίσου καλά, διακατέχεται από ένα πνεύμα που δεν με βρίσκει πάντα σύμφωνο.
Όσο για την τελευταία παράγραφο, δεν φταις εσύ, εγώ τα γράφω έτσι, αλλά πάντως γενικά το άρθρο του Κασιμάτη και ειδικά η συγκεκριμένη αποστροφή με τρέλαναν με την αρνητική έννοια.

 
At 4/01/2010 05:35:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Σατυρικόν, θα δεχθώ κι εγώ ότι ο «Άγγλος Ασθενής» είναι πιο ελκυστικός από το ποστ μου, αλλά λάβε υπόψη ότι το ποστ γράφτηκε με αρκετά μικρότερο μπάτζετ ;)
Δείμε, όπως θα έλεγε και ο Λέονανρτ Κοεν όλοι ξέρουν ότι τα ζάρια είναι πειραγμένα και όλοι τα ρίχνουν σταυρώνοντας τα δάκτυλα.
Αpologia, ακόμη και αν δεν είναι, στρατιές επί στρατιών ανθρώπων διαχρονικά την έχουν φοβηθεί και έχουν προσπαθήσει να την διώξουν σαν να ήταν δυστοπία.

 
At 4/01/2010 05:39:00 μ.μ., Blogger celin said...

Συμφωνω μαζι σου
Μια διευκρινιση για τον Μπρυκνερ,ουτε εγω συμφωνω με ολα οσα γραφει στο βιβλιο του,πολυ αμερικανολιμπεραλ,πολυ δικαιολογητικος για τις ¨"ανθρωπιστικες παρεμβασεις" απλα τον αναφερω γιατι πιστευω οτι ειναι σωστο να ριχνω που κ που καμια ματια σε κειμενα που βλεπουν με διαφορετικη ματια τα πραγματα
Στο μονο που συμφωνω πληρως μαζι του ειναι σε οσα λεει για την ενοχη της Δυσης κ ειναι αληθεια οτι καταντα υπερβολικη,καπου στο χω ξαναγραψει,μη μυριστει πουθενα ενοχη ο Δυτικος ανθρωπος,αμεσως τρεχει να τη φορτωθει
Διχως βεβαια να φτανω κ στο αλλο ακρο της πληρους απενοχοποιησης παραβλεποντας τα εγκληματα του στον πλανητη

 
At 4/04/2010 11:12:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

"Απλά μου έκανε εντύπωση -για πολλοστή φορά- πόσο η πραγματικότητα δεν μπορεί να μπει σε καλούπια και πόσο υπερβαίνει ιδεολογίες, "

Αν ανακάλυψες τώρα για τους Ταλιμπάν, τότε ο αντιαμερικανισμός σε είχε τυφλώσει πολύ. Αν η αντίδρασή σου σε αυτά που έστω τώρα καταλαβαίνεις είναι "κοίτα ρε φίλε τι γίνεται στον κόσμο, λες να μην είναι ο μεγαλύτερος εχθρός των Αφγανών οι Αμερικάνοι τελικά;" τότε συνεχίζεις να είσαι κολλημένος.

 
At 4/04/2010 11:16:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

celin: Μόνοι τους δεν μπορούνε να διώξουνε τους Ταλιμπάν. Αυτό το έχει αποδείξει η πρόσφατη ιστορία. Οπότε εσένα η συμπόνοια σου τι λεει; Τζιζ κακά οι Αμερικάνοι; Νόμιζα ότι η διεθνιστική αλληλεγγύη είναι αριστερή αξία. Κι αφού δεν μπορείς/θες να πας εσύ εθελοντής να τους βοηθήσεις (όπως ο Λερούνης) , τουλάχιστον άσε τις γελοίες συμβουλές από μακριά ("προσπαθήστε μόνοι σας"). Τι θράσος....

 
At 4/04/2010 11:50:00 μ.μ., Blogger celin said...

Aνωνυμε,γελοιες ειναι οι μπουρδες που καθεσαι κ αραδιαζεις,θα μπορουσα να κατσω να σου απαριθμησω ποσες μπουρδες καταφερες κ χωρεσες μεσα σε λιγες αραδες,αλλα δε νομιζω οτι εχει κανα νοημα
Αλλα ειναι δυνατον να νομιζεις οτι θα πανε οι Αμερικανοι να εγκαθιδρυσουν εκει τη Δημοκρατια?
ειναι δυνατον να θεωρεις οτι στο Ιρακ αυτη τη στιγμη,οι Ιρακινοι ευχαριστουν τον Αλλαχ που ηρθαν οι Αμερικανοι κ τους βουτανε το πετρελαιο με τους μισθοφορους στρατιωτες που πυροβολανε οτι σκουρο κινειται?
δε σε κοβω να διαβαζεις βιβλια,αλλα καλο θα ηταν να διαβασεις λιγο Σλαβοι Ζιζεκ για να ξεστραβωθεις
εσυ βεβαια θα αναρωτιεσαι ποιος ειναι ο Σλαβοι Ζιζεκ
κ εγω αναρωτιεμαι γιατι καθομαι κ στα γραφω ολα αυτα αφου δεν

 
At 4/04/2010 11:55:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Είχα βάλει στοίχημα αν θα αναφέρεις το Ζίζεκ... Τι να πεις, ούτε κασέτα να σας βάζανε.

Και, ξύπνα, άλλο το Αφγανιστάν, άλλο το Ιράκ.

 
At 4/05/2010 12:06:00 π.μ., Blogger celin said...

To αστειο ειναι που εβγαλες κ το πορισμα οτι ειμαι Αριστερος,ενω εγω ως τωρα δεν εχω ψηφισει ποτε μου Αριστερα,ασχετα οτι το σκεφτομαι οντως για τις επομενες εκλογες
Με ποιον ειχες βαλει στοιχημα?με τον εαυτο σου?το συνηθιζεις μεγαλε αυτο?να το κοιταξεις
Δε τρωω το παραμυθι του κακου δυτικου κ του καλου ταλιμπαν,αν διαβαζες τι εχω γραψει σε αυτη την αναρτηση,θα το καταλαβαινες
μην εισαι μανιχαιστης-οι ονειροπαρμενοι αριστεροι κ οι ξυπνιοι αμερικανολιμπεραλ-,
η απλουστευση ειναι ενας συντομος δρομος για τη κατανοηση των πραγματων αλλα παντα βγαζει σε αδιεξοδα,προσπαθησε οσο κ αν σου ειναι δυσκολο να εχεις πιο συνθετη σκεψη

 
At 4/05/2010 01:07:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Ανώνυμε, κάπως έτσι όπως τα λες. Μέχρι προχθές είχα την πεποίθηση ότι οι Ταλιμπάν άγγιζαν την τελειότητα και ξαφνικά ήταν σαν να είδα το φως το αληθινό.
Από εκεί και πέρα αν εσύ πιστεύεις ότι ο πόλεμος στο Αφγανιστάν γίνεται με κίνητρο τη λευτεριά του Αφγανικού λαού, πάω πάσο.

 
At 4/05/2010 02:02:00 π.μ., Blogger Auslaender said...

Φυσικά και μιλάει δικαίως η Παπαρήγα για τον πόλεμο που έφερε την οικογένεια των Αφγανών εδώ, ένας πόλεμος κατά των Ταλιμπάν τους οποίους οι ίδιοι οι Αμερικανοί εξέθρεψαν για να πολεμήσουν τους αγαθούς Σοβιετικούς που ήθελαν να εξυγχρονίσουν τη χώρα. Ελπίζω να κατήγειλε την προηγούμενη εβδομάδα και την ιμπεριαλιστική επέμβαση της Γαλλίας, Ρωσίας (ηρέμησε Αλέκα, ήταν τσαρική τότε) και Βρεταννίας το 1827 για την ανατροπή ενός καθεστώτος πολύ ηπιότερου των Ταλιμπάν. Αλλά τελικά σε μερικά πράγματα έχουμε ενστερνιστεί την οπτική γωνία των Κακών. Η μόνη καλή επανάσταση ήταν η δική Μας (και η μόνη καλή επέμβαση ξένων δυνάμεων η υπερ Αυτής)

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home