Δευτέρα, Μαρτίου 08, 2010

Σκοτώνουν τις χώρες όταν γεράσουν

Ποδόσφαιρο ξέρουμε από παλιά τι είναι: αυτό που παίζουν έντεκα εναντίον έντεκα και στο τέλος κερδίζουν πάντα οι Γερμανοί. Τώρα επιβεβαιώθηκε για μια ακόμη φορά και τι είναι ο Έλληνας: αυτός που ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν του συμβεί, στο τέλος θα του φταίνε πάντα οι Γερμανοί (όχι απαραίτητα οι Γερμανοί - Γερμανοί, αλλά πάντα κάποιοι άλλοι, που μπορεί κάλλιστα να είναι και ντόπιοι, αρκεί να είναι άλλοι από κείνον). Κι έτσι ξαφνικά επικαλούμαστε τους Ναζί, σε μια εποχή που το χιλιοπαραλλαγμένο απόσπασμα από την «Πτώση» στο You Tube έχει δια της διαρκούς επαναλήψεως μετατρέψει παγκοσμίως τον Χίτλερ από αρχετυπικό κακό σε περφόρμερ, σε κάτι σαν καρτούν.
Έλληνα και ποδόσφαιρο λοιπόν τους έχουμε, αλλά γουάτ αμπάουτ πολιτική; Εδώ θα πάρουμε τη βοήθεια του 50 – 50 και συγκεκριμένα του ανθρώπου που πενήντα κι άλλα πενήντα χρόνια τώρα συμμετέχει ενεργά στην πολιτική ζωή του τόπου ειδικευόμενος στο ρόλο του μάντη κακών. Το βράδυ λοιπόν της περασμένης Τρίτης στην ιστορική του εμφάνιση στο δελτίο του Mega, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης (όχι, τι είναι αυτά που λες, όχι απολογούμενος σαν κατεξοχήν εκφραστής ενός πολιτικού συστήματος που οδήγησε τη χώρα εδώ που την οδήγησε, αλλά ως δικαιωμένος τιμητής του λαού που κάποτε κυβέρνησε, καταφανώς μάλιστα συγκινημένος που βλέπει προσδοκίες μιας ζωής να γίνονται πραγματικότητα από τον γιο της Νέμεσής του) μας εξήγησε τι είναι πολιτική: πολιτική είναι αυτό που ό,τι κι αν κάνεις εντός της χώρας σου κι όπως κι αν το κάνεις, στο τέλος σε κρίνουν πάντα οι αγορές.
Η επιτυχής λοιπόν συμμόρφωσή μας στα μέτρα θα έχει ως τελικό κριτή τις αγορές. Αλλά, όλα κι όλα, ελευθερία και δημοκρατία έχουμε και μπορούμε να τις κρίνουμε κι εμείς. Απλά η κριτική που μας κάνουν οι αγορές αποτυπώνεται σε όρους επιτοκίων δανεισμού, άρα είναι μια κριτική που οδηγεί απευθείας στην τσέπη μας, ενώ η δική μας η κριτική είναι φιλολογική, όσο τουλάχιστον οι πολιτικοί που εκλέγουμε αντιλαμβάνονται φιλολογικά το ρόλο τους και τις θεσμικές τους δυνατότητές απέναντι στις αγορές.
Επίσης οι αγορές θωρακίζονται από την κριτική μας διά του απρόσιτα τεχνοκρατικού τρόπου της λειτουργίας τους. Δίπλα στην αληθινή οικονομία, σε επιχειρήσεις που παράγουν κάτι που έχει αντίκρισμα, υπάρχει και αυτή η τόσο μπερδεμένη σφαίρα της χρηματιστηριακής οικονομίας. Όσο πιο πολύπλοκο γίνεται ένα σύστημα τόσο πιο έξω από την αμφισβήτηση τίθεται, τόσο μεγαλύτερο περιθώριο ασυδοσίας έχει. Μέχρι που αποδείχθηκε το φθινόπωρο του 2008 ότι το τέρας που οι αγορές είχαν δημιουργήσει ήταν εκτός ελέγχου, μόνο και μόνο όμως για να αποδειχθεί ταυτόχρονα και ότι οι αγορές είχαν τον ουσιαστικότερο έλεγχο, τον έλεγχο που μετράει, τον έλεγχο εκείνων που κυβερνούν και νομοθετούν.
Aλλά ένα λεπτό· όταν το 1999 όλη η Ελλάδα μπήκε στο χρηματιστήριο για να βγάλει λεφτά σε μια μέρα, η κερδοσκοπία ήταν προφανώς καλό πράγμα. Ένας λαός φάνηκε να μην έχει ηθικό κώλυμα να πλουτίσει χωρίς κόπο, χωρίς αξία, χωρίς έργο, με αέρα κοπανιστό. Και μπορεί πέρσι το σλόγκαν «το νόμιμο είναι και ηθικό» να λοιδωρήθηκε, αλλά τουλάχιστον δυο δεκαετίες τώρα η ηθική είχε περίπου ταυτιστεί με τη μαλακία. Μπορεί επίσης η ηθική να συκοφαντήθηκε ως γεγονός μη πολιτικά αξιόλογο και να δόθηκε η ερμηνεία πως μόνο η αποτελεσματικότητα μετράει, αλλά νά όμως που δεν είναι σκέτα οικονομικό το πρόβλημά μας απέναντι στην Ε.Ε.: είναι το ηθικό μας έλλειμμα, είναι το μαγείρεμα στοιχείων, είναι το δεν σας έχουμε πια εμπιστοσύνη, λαμόγια.
Όσο για την περιβόητη προσκόλληση στο δικομματικό σύστημα είχε ένα βασικό λόγο: την επιθυμία να μην αλλάξει τίποτα, τίποτα που θα μπορούσε να μας ξεβολέψει ή να μας πάει στο άγνωστο, τίποτα που θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε περιπέτειες. Οι περιπέτειες όμως ήρθαν. Ο νοικοκυραίος από τους μετανάστες και τους κουκουλοφόρους το φοβόταν κι από την εκλεγμένη του κυβέρνηση το βρήκε. Εντάξει, μην την αδικούμε. Από την εκλεγμένη του κυβέρνηση υπό την ιδιότητά της ως εντολοδόχου της ΕΕ και τελικά των αγορών.
Και τώρα τι; Το σίγουρο είναι ένα, όλοι άλλωστε μας το λένε: Δεν έχουμε περιθώρια επιλογών. Όλοι θα γίνουμε φτωχότεροι. Εκτός από αυτούς που θα γίνουν πλουσιότεροι. Κι αυτό δεν είναι θεωρία συνωμοσίας. Είναι νόμος της αγοράς, της αγοράς ενώπιον της οποίας τελικά όλοι κρινόμαστε.
(Κείμενο γραμμένο για το «SMS» της «SportDay»)

9 Comments:

At 3/08/2010 02:18:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Μη μιλάς κι εσύ για νοικοκυραίους: θα σε γιαουρτώσουν.

Ωραίο:

"όταν το 1999 όλη η Ελλάδα μπήκε στο χρηματιστήριο για να βγάλει λεφτά σε μια μέρα, η κερδοσκοπία ήταν προφανώς καλό πράγμα. Ένας λαός φάνηκε να μην έχει ηθικό κώλυμα να πλουτίσει χωρίς κόπο, χωρίς αξία, χωρίς έργο, με αέρα κοπανιστό. Και μπορεί πέρσι το σλόγκαν «το νόμιμο είναι και ηθικό» να λοιδωρήθηκε, αλλά τουλάχιστον δυο δεκαετίες τώρα η ηθική είχε περίπου ταυτιστεί με τη μαλακία."

 
At 3/08/2010 02:28:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Καλά, κείμενο ανθολογίας:

"Ο νοικοκυραίος από τους μετανάστες και τους κουκουλοφόρους το φοβόταν κι από την εκλεγμένη του κυβέρνηση το βρήκε. Εντάξει, μην την αδικούμε. Από την εκλεγμένη του κυβέρνηση υπό την ιδιότητά της ως εντολοδόχου της ΕΕ και τελικά των αγορών.
Και τώρα τι; Το σίγουρο είναι ένα, όλοι άλλωστε μας το λένε: Δεν έχουμε περιθώρια επιλογών. Όλοι θα γίνουμε φτωχότεροι. Εκτός από αυτούς που θα γίνουν πλουσιότεροι. Κι αυτό δεν είναι θεωρία συνωμοσίας. Είναι νόμος της αγοράς, της αγοράς ενώπιον της οποίας τελικά όλοι κρινόμαστε."

Και δεν είμαι και κανας γκρούπι... (θα μιλήσω για τις μαλακίες που έχεις γράψει άλλη φορά).

 
At 3/08/2010 04:32:00 μ.μ., Blogger jean couceau rouceau said...

λαϊκιζεις επικινδυνα

 
At 3/08/2010 05:31:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Sraosha, δεν γιαουρτώνουν οι νοικοκυραίοι. Οι νοικοκυραίοι είναι φιλήσυχοι άνθρωποι. Αντίθετα είναι οι πάσης φύσεως εκπρόσωποί τους που γιαουρτώνονται.
Έχω ποτέ ΕΓΩ γράψει μαλακίες; Θα πηδηχτώ απ' το παράθυρο.
Jean Couceau Rouceau, δεκτή η κριτική.

 
At 3/08/2010 11:22:00 μ.μ., Blogger jomarch said...

έγραψες πάλι...

 
At 3/09/2010 11:28:00 π.μ., Anonymous Magica de Spell said...

Με κάλυψες απολύτως.

 
At 3/10/2010 02:08:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Aman me auto to loidoro pia. Poses fores tha poume oti grafetai me omikron.

 
At 3/10/2010 11:52:00 π.μ., Blogger pantsik said...

"Δεν έχουμε περιθώρια επιλογών. Όλοι θα γίνουμε φτωχότεροι. Εκτός από αυτούς που θα γίνουν πλουσιότεροι."

Ακριβώς έτσι...

 
At 3/10/2010 06:52:00 μ.μ., Blogger celin said...

Eiπες
Και μπορεί πέρσι το σλόγκαν «το νόμιμο είναι και ηθικό» να λοιδωρήθηκε, αλλά τουλάχιστον δυο δεκαετίες τώρα η ηθική είχε περίπου ταυτιστεί με τη μαλακία.

ακριβως ετσι.οταν ερρεε το χρημα στην αγορα,την ειχαμε δει ολοι μαικλ νταγκλας στο wall street
τωρα που τραβαμε ζορια,τωρα θυμηθηκαμε τη διαβρωτικη επιρροη του χρηματος,τις κοινωνικες ανισοτητες κ ο μπερες μας λειπει,το πουρο κ θα βγουμε στους δρομους αυριο να υποδυθουμε τον τσε γκεβαρα,hasta la victoria sempre,δεν θα πεθανουμε ποτε κουφαλες μονεταριστες

ειπες
ο νοικοκυραίος από τους μετανάστες και τους κουκουλοφόρους το φοβόταν κι από την εκλεγμένη του κυβέρνηση
το βρηκε
ακριβως
οσο υποκριτες κ αν ειμαστε,οσο συμπλεγματικοι,ο κυριος λογος που φαληρισε η χωρα δεν ειναι η υποκρισια μας,ουτε το οτι ειμαστε καλοπερασακηδες
αλλα,οι εκλεγμενες κυβερνησεις μας
που δεν τιθασσευσαν τις εγγενεις ανθρωπινες ροπες στην απατεωνια κ το ευκολο χρημα
που δεν εφαρμοσαν τους νομους
με αποτελεσμα να επικρατησει ο νομος της ζουγκλας
μας αρεσε ο νομος της ζουγκλας αλλα ξεχασαμε κατι βασικο
οτι,στη ζουγκλα,εν τελει,οταν εξαφανιστει η τροφη,αυτοι που επιβιωνουν,ειναι τα μεγαλα σαρκοβορα αρπακτικα
σαν αυτον τον προεδρο των ελληνων βιομηχανων
που βγηκε σημερα να δηλωσει οτι ο λογος που καταντησαμε ζητιανοι στην ευρωπη,ειναι αυτοι που θα απεργησουν αυριο κ οι διεκδικησεις τους
κουβεντα για τα λαμογια πολιτικους
κουβεντα για τους καρχαριες πλουτοκρατες που εκμεταλλευονται την υπεραξια της εργασιας των υπαλληλων τους
αυτα βλεπω κ ξεχνω-ισως κακως-τις ατομικες ευθυνες του καθενος μας
αυτα βλεπω κ αναφωνω,εστω ματαια κ ουτοπικα...που ειναι οι ροβεσπιεροι κ οι σεν ζυστ?ποτε θα πεσει η βαστιλλη?
κ ξεχναω οτι η βαστιλλη ειναι σαν τη λερναια υδρα
για καθε βαστιλλη που πεφτει,9 γεννιουνται

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home