Ο νέος είναι ωραίος, μα ο παλιός είναι αλλιώς.
Οι μεταπολιτευτικές εξεγέρσεις των νέων είναι κάτι αντίστοιχο του στρατού. Και τα δύο είναι μυητικά στάδια πριν την ουσιαστική ενηλικίωση, πριν την ολοκληρωτική είσοδο στην αγορά εργασίας. Όπως το ελληνικό κράτος απαιτεί να υπηρετήσεις, έτσι και η ελληνική κοινωνία σου προσφέρει τη δυνατότητα να αντισταθείς. Στον στρατό το κράτος σου εξηγεί σε μικροκλίμακα τι πάει να πει εξουσιαστική δομή και ιεραρχικό σύστημα, στις εξεγέρσεις η κοινωνία σου εξηγεί ότι όπως και να ΄χει, εδώ τα πράγματα είναι πάντα κάπως φλου και η εκάστοτε ισορροπία δεν προκύπτει τόσο από τους θεσπισμένους κανόνες, όσο από μια εν τοις πράγμασι αυτορρύθμιση όλων των παικτών του παιχνιδιού. Μετά, όταν τελειώσει η θητεία σου στις εξεγέρσεις και το στράτευμα, θα πρέπει να σοβαρευτείς. Κάπως να βολευτείς κι εσύ. Αν τα καταφέρεις δεν θα σου φτάνει. Θα θες κι άλλα κι άλλα κι άλλα. Θα τρέχεις και θα στρεσάρεσαι είτε για να τη βγάλεις καθαρή είτε επειδή κάνεις καριέρα. Συχνά η διαφορά ανάμεσα τους είναι θολή. Ανεβαίνουν και τα έξοδα άλλωστε. Με το κράτος θα αλληλοεχθρεύεστε. Ταυτόχρονα θα παλεύεις μανιωδώς είτε να σου δώσει δουλειά είτε να κάνεις δουλειές μαζί του. Τον έλεγχο της κοινωνίας θα τον απορρίπτεις ως φθόνο και υποκρισία. Αφού όλοι τα ίδια κάνουν. Ως μέλος της κοινωνίας θα ελέγχεις τη διαφθορά των άλλων. Και του κράτους. Θα μεγαλώνεις. Θα νοσταλγείς τις εμπειρίες των διαδηλώσεων. Θα τις συζητάς με τον κολλητό σου απ' τον στρατό.
(Κείμενο γραμμένο για το «Exodos»)
7 Comments:
Συμπυκνωμένη ελληνική πραγματικότητα!
[... που είναι θέμα χρόνου να καταλήξει σε περισσότερη εντροπία απ'όση σηκώνει το σύστημα, και...]
ok,to eipa mesa mou kamposes fores.meta vevea elega pos olo kai kati kalutero tha grapsei o old-boy.
tora einai stande.opos elege se kati antistoixes periptoseis o papous mou,BEST EVA!!!
I Ellada einai i monadiki xora opou mexri tin ilikia ton 35+, megaliteri simasi aexei pios einai o pateras sou, i mitera sou i o theios sou , para poios eisai esy o idios. To tavani sou iparxei apo prin genitheis kai se perimenei...To ti tha kaneis sti zoi sou isos exei mia mikri simasi agia ta paidia sou...
Knoulp, έχει ενδιαφέρον ότι η αναφορά στο "τίνος είσαι/τίνος είμαι" βαστάει από τον Όμηρο. Στην ΙΛΙΑΔΑ π.χ. ένας έλληνας κι ένας τρωαδίτης βρίσκονται αντιμέτωποι, ξεκινάει ο καθένας με το πατροπαράδοτο "ξέρεις ποιός είμαι εγώ ρεεεε;", προχωράνε στα "τίνος είμαι" και τελικά ανακαλύπτουν πως οι παπούδες τους είχαν ανταλλάξει όρκους φιλίας, οπότε οι δυο πολεμιστές μας ανανεώνουν αυτούς τους όρκους και ειρηνεύουν μεταξύ τους.
Γιατί το είπα; Έτσι μου ήρθε.
Μερικές σκόρπιες ιδέες των ημερών, όχι πάντα ιδιαιτέρως πρωτότυπες:
Ψάχνω να αναγνωρίσω μερικά θετικά σε όσα συνέβησαν. Ένα ίσως είναι ότι αναγκαστήκαμε να κοιτάξουμε τον πιο άσχημο εαυτό μας στον καθρέφτη (μαζί μας και όλος ο υπόλοιπος κόσμος). Ένα δεύτερο είναι ότι αρκετοί βρήκαν την ευκαιρία να ξεδώσουν από τον συσσωρευμένο θυμό τους. Το κακό είναι ότι ο θυμός ανακυκλώνεται.
Το 1967 η νεολαία σίγουρα δεν είχε λιγότερους λόγους να είναι δυσαρεστημένη, και ασφαλώς δεν ήταν πιο νωθρή, όμως τους πήρε επτά χρόνια να αντιδράσουν και ακόμη και τότε το κίνημα δεν είχε τη μαζικότητα του σήμερα. Ίσως γιατί τότε είχαν όντως να αντιπαλέψουν την κρατική βία.
Το κακό με τα ψευδοκινήματα είναι ότι ξυπνούν αντιδραστικά αντανακλαστικά στους υπολοίπους. Θέλω ακόμη να ελπίζω στην δυναμική ενός κοινωνικού κινήματος, αλλά νομίζω είναι αδύνατο να λάβει τη μορφή που θα ήθελα - ή που θα ήθελαν οι περισσότεροι.
Η τεχνολογία έχει όντως κάνει τη διοργάνωση κινημάτων πολύ ευκολότερη. Η συνταγή είναι απλή: μάζεψε ένα εξαγριωμένο πλήθος σε ένα σημείο. Τα υπόλοιπα θα συμβούν από μόνα τους. Όταν καταλύεται η ατομική ευθύνη τα ένστικτά μας παίρνουν το πάνω χέρι.
Νομίζω είναι η πρώτη φορά που τόσοι άνθρωποι ένιωσαν την ανάγκη να τοποθετηθούν δημόσια, να δώσουν τη δική τους ερμηνεία των γεγονότων (εμού συμπεριλαμβανομένου). Ίσως γίναμε περισσότερο πολιτικά όντα, κάτι που μένει να αποδειχθεί πάντως στις επόμενες εκλογές.
Όλοι διαμαρτύρονται κατά της κρατικής διαφθοράς, όμως το 99% θα κάνει χρήση του εκάστοτε βύσματος για μια καλύτερη θητεία, ή της εκάστοτε γνωριμίας για την εξασφάλιση μιας θέσης στο δημόσιο - ή θα έκαναν αν είχαν. Το κράτος είμαστε εμείς.
Για την περίπτωση της δολοφονίας, όλοι μιλούν γενικώς για κρατικές και πολιτικές ευθύνες, κάτι που ασφαλώς μας βολεύει για να καθιστούμε υπεύθυνο όποιον μας βολεύει κατά περίπτωση. Γιατί κανείς δεν προτείνει να ασκηθεί δίωξη σε όσους επέτρεψαν στον συγκεκριμένο αστυνομικό να οπλοφορεί; Συγκεκριμένα άτομα. Πραγματικά δεν γνωρίζω τι μπορεί να βγει, αλλά πιστεύω ότι μια τέτοια δίκη θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον και ανεξαρτήτως αποτελέσματος θα έδινε το έναυσμα για αλλαγές.
Ως γνωστόν, η δημοκρατία είναι το χειρότερο πολίτευμα αν εξαιρέσεις όλα τα υπόλοιπα. Μέχρι λοιπόν να εφευρεθεί κάποιο άλλο καλύτερο, θα πρέπει να μάθουμε να την υπομένουμε και να την ασκούμε αποτελεσματικά.
κάτι επίκαιρο
http://parmenidis.wordpress.com/
nhfalio, efstoxo, kyniko, melagxolio alla alhthino post!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home