O Oννεδίστας κι ο γυμνός της Κλαυθμώνος
1) Σπίτι, λίγο πριν το σινεμά: στις ειδήσεις ο Πρωθυπουργός μιλάει στην ΟΝΝΕΔ. Την ομιλία του διακόπτει ένα σύνθημα: «Εμπρός, λαέ, μη σκύβεις το κεφάλι, ο μόνος δρόμος είναι Καραμανλής και πάλι».
2) Πλατεία Κλαυθμώνος, αμέσως μετά το σινεμά: από το κέντρο της πλατείας ακούγεται έντονος θόρυβος. Ένας ολόγυμνος νέος άντρας χτυπάει εξακολουθητικά ένα καδρόνι στους κάδους των σκουπιδιών.
3) Στο σινεμά μια συμφωνία κινηματογραφικής ομορφιάς, ο «Κονφορμίστας» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι· αν και το παράδοξο είναι ότι ταινίες με τέτοια μεγάλη σκηνοθεσία μάς υπενθυμίζουν παραταύτα πόσο άδικο είναι τον τίτλο της ταινίας να ακολουθεί η γενική κτητική του σκηνοθέτη. Ο «Κονφορμίστας» λοιπόν των Μπερτολούτσι, Μοράβια, Στοράρο, Σκαρφιότι και πάει λέγοντας.
Σύμφωνα το λεξικό κονφορμιστής είναι «αυτός που προσαρμόζει τη στάση του στις εκάστοτε συνθήκες, που συμβιβάζεται και συμμορφώνεται με τις κυριαρχούσες απόψεις, ακόμα και όταν αυτές έρχονται σε σύγκρουση με τα βαθύτερα πιστεύω του ή με τις επιταγές της συνείδησής του».
Στην ταινία ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν δεν είναι ιδεολόγος φασίστας, απλώς θέλει να πάει με το ρεύμα, λαχταρά να είναι ένας φυσιολογικός άνθρωπος, ένας άνθρωπος απόλυτα ενταγμένος στην κοινωνία.
Ο κονφορμισμός του Ζαν Λουί Τρεντινιάν, ο ακραίος αντικονφορμισμός του μαινόμενου γυμνού της Κλαυθμώνος, οι νεολαίοι που αντικαθιστούν το «αντίσταση και πάλη» του κλασικού συνθήματος με τον «Καραμανλή και πάλι», φωνάζοντας κατά βάθος «Κονφορμισμός ή Χάος».
Αλλά ακόμη και αν δεν το αφήνουν οι πολλοί να κυριαρχήσει, το χάος πάντα θα βρίσκει πρόσφορο έδαφος στους ελάχιστους, σε εκείνους που δεν χωράνε στις νόρμες της κοινωνίας, σε εκείνους που δεν χωράνε πουθενά, σε εκείνους που πάνε αντίθετα στους μονόδρομους, σε εκείνους που πάντα κάτι θα τους οδηγεί στα άκρα, γδύνοντας τους από κάθε σύμβαση και κάνοντάς τους να χτυπιούνται απελπισμένοι τα σαββατόβραδα στην καρδιά της πόλης.
2) Πλατεία Κλαυθμώνος, αμέσως μετά το σινεμά: από το κέντρο της πλατείας ακούγεται έντονος θόρυβος. Ένας ολόγυμνος νέος άντρας χτυπάει εξακολουθητικά ένα καδρόνι στους κάδους των σκουπιδιών.
3) Στο σινεμά μια συμφωνία κινηματογραφικής ομορφιάς, ο «Κονφορμίστας» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι· αν και το παράδοξο είναι ότι ταινίες με τέτοια μεγάλη σκηνοθεσία μάς υπενθυμίζουν παραταύτα πόσο άδικο είναι τον τίτλο της ταινίας να ακολουθεί η γενική κτητική του σκηνοθέτη. Ο «Κονφορμίστας» λοιπόν των Μπερτολούτσι, Μοράβια, Στοράρο, Σκαρφιότι και πάει λέγοντας.
Σύμφωνα το λεξικό κονφορμιστής είναι «αυτός που προσαρμόζει τη στάση του στις εκάστοτε συνθήκες, που συμβιβάζεται και συμμορφώνεται με τις κυριαρχούσες απόψεις, ακόμα και όταν αυτές έρχονται σε σύγκρουση με τα βαθύτερα πιστεύω του ή με τις επιταγές της συνείδησής του».
Στην ταινία ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν δεν είναι ιδεολόγος φασίστας, απλώς θέλει να πάει με το ρεύμα, λαχταρά να είναι ένας φυσιολογικός άνθρωπος, ένας άνθρωπος απόλυτα ενταγμένος στην κοινωνία.
Ο κονφορμισμός του Ζαν Λουί Τρεντινιάν, ο ακραίος αντικονφορμισμός του μαινόμενου γυμνού της Κλαυθμώνος, οι νεολαίοι που αντικαθιστούν το «αντίσταση και πάλη» του κλασικού συνθήματος με τον «Καραμανλή και πάλι», φωνάζοντας κατά βάθος «Κονφορμισμός ή Χάος».
Αλλά ακόμη και αν δεν το αφήνουν οι πολλοί να κυριαρχήσει, το χάος πάντα θα βρίσκει πρόσφορο έδαφος στους ελάχιστους, σε εκείνους που δεν χωράνε στις νόρμες της κοινωνίας, σε εκείνους που δεν χωράνε πουθενά, σε εκείνους που πάνε αντίθετα στους μονόδρομους, σε εκείνους που πάντα κάτι θα τους οδηγεί στα άκρα, γδύνοντας τους από κάθε σύμβαση και κάνοντάς τους να χτυπιούνται απελπισμένοι τα σαββατόβραδα στην καρδιά της πόλης.
23 Comments:
ki egw eho aisthimata oiktou alla oxi gia gymnous tipakous stin kardia tis polis, gia kati allous... katholou gymnous, se allo eidos 'kaimenias' anaferomai..
ars
Εξοχος παράθεση του συνθήματος του ΟΝΝΕΔίτη απέναντι σε μια αλήθεια.
"Κονφορμισμός ή χάος"
Σκηνικό απο άλλη ταινία, παρωδία.
Γράφεις πολυ καλά.
το να βγάλω τα ρούχα δεν είναι πρόβλημα αλλά πιστέψτε με : τις νύχτες δεν βρίσκω ούτε έναν κάδο ελεύθερο...
Εχει ειδικότητα στους δρόμους βλέπεις...
Από τα καλύτερά σου :)
..ονεδίστας από το σαντινίστας, ε, επαναστατική κατάληξις.. ελπίζω και λήξις.
Συμφωνώ κι εγώ, από τα πολύ καλά σου κείμενα - ξεδιπλώνεις την "αντικομφορμιστική" ευρηματικότητα σου... :-)
Αυτό το χάος, αγαπητέ old boy, το χάος απέαντι στον κομφορμισμό ευτυχώς που υπάρχει. Το κακό είναι οτι το χάος είναι ανεξέλεγκτο, ως χάος που είναι - και συνήθως στρέφεται και κατά της κοινής λογικής, της οργανωμένης δημιουργίας, του συλλογικού πνεύματος και άλλων πολλών που σπανίζουν σ' αυτή τη χωρα.
Δεν έχω δει το έργο. Έχω δει όμως το άλλο "έργο", αυτό της καθυστέρησης. Αυτό που κάνει την παραδοσιακή αριστερά και τη λαϊκή (ακρο)δεξιά να χορεύουν στο ίδιο παλκοσένικο - δήθεν και καλά "αντιμαχόμενες". Στην ουσία όμως συναντώμενες στην πίσω πλευρά της σφαίρας, κάπου εκεί στη Χαβάη.. ΑΠολύτως περιγραφικό λοιπόν το "Οννεδίστας"...
Χωρίς να συμφωνώ απολύτως, θέτω στην κρίση των αναγνωστών σου ένα ενδιαφέρον άρθρο-αφορισμό του Φύσσα, στην Athens Voice (http://www.athensvoice.gr/politics/av,16125,ΠOΣO_ΣYNTHPHTIKOΣ_EIΣAI;.html)
Ένας φίλος
Το Οννεδίστας θα μπορούσε να βγαίνει κι απ' τους Ζαπατίστας... ξέρετε αυτούς που κάνουν όλη μέρα ζάπινγκ κι όλο πάνω στον Καραμανλή θα πέσουν.:-P
Καλά όλα αυτά. Αλλά κονφορμισμός τι είναι; μήπως κομφορμισμός με κονφορ; ;-)
Aντώνη, ο Mπαμπινιώτης το έχει και με νι, το έχει και με μι.
Αφού λοιπόν η προέλευση της λέξης είναι από το conform, προτίμησα το νι.
Αν είναι με όλα τα... κομφόρ, θα έλεγα κομφορμισμός. Αν πάλι κάτι του λείπει, ας μείνει κονφορμισμός. ;-)
και στα γαλλικά είναι conformisme, το *ν* μάλλον είναι ελληνική πατέντα, επειδή δεν υπάρχουν ελληνικές λέξεις με *νφ* αλλά με *μφ*, όπου το *ν* προ του *φ* γίνεται *μ* χάριν ευφωνίας, π.χ. έμφραγμα
..αλλά.. άντε να γράψεις αλλιώς το "Φανφαρόνο" του Φελλίνι..
Αλλού αυτά πονηρέ oldboy. Το νί σου είναι ομοφυλοφοβικό. Άλλη φορά να συμβουλεύεσαι Τριανταφυλλίδη...
Πρέπει να πρόκειται για το μοναδικό μπλογκ που ξέρω όπου τα σχόλια αυξομειώνονται... θα πρότεινα την εξής λύση: να μπει λεκτική (μάλλον ψυχική) επαλήθευση στα πλαίσια της οποίας ο σχολιαστής θα υποχρεώνεται, πριν δημοσιεύσει το σχόλιο να γράψει στο σχετικό κουτάκι μια από τις εξής φράσεις: α)'ΔΕΝ θέλω θα ξεσπάσω εδώ', β)'ΔΕΝ θα ξαναπώ παλιοκουβέντες', γ)'σίγουρα δεν έχω κάτι καλύτερο να κάνω;' ;-)
Γεράσιμε, αν μη τι άλλο μου δίνει τεράστια ψυχική ικανοποίηση ότι σπάνε τα νεύρα του με κάθε σβήσιμο. Επί μήνες έσπαγε μόνο τα δικά μου, τώρα το σπάσιμο είναι αμοιβαίο.
Ροδιά, πειστικό φαίνεται αυτό που λες.
Αντώνη, κι όμως ο ορισμός στο ποστ από Τριανταφυλλίδη είναι (μέσω γκούγκλ βέβαια) :)
αυτά τα λες ολντ μπόι γιατι δεν εχεις βρεθει στη δυσάρεστη θέση του να βρίσκεσαι μ΄αυτους που πάνε αντίθετα στο μονόδρομο, πόσω μάλλον δεν θα χτυπιόσουν ποτέ γυμνός σε έναν κάδο σαβιάτικα.
Aνώνυμε, κάργα αντίθετα στους μονοδρόμους έχω πάει από ένα σημείο και ύστερα στη ζωή μου. Βέβαια είχα πάντα δίχτυα ασφαλείας, που έκαναν την πορεία μου σε έναν βαθμό ντεμέκ. Σε έναν βαθμό όμως και όχι απόλυτα.
Όσο για τον συγκεκριμένο άνθρωπο δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς θες να πεις ή τι κατάλαβαες ότι εννοώ.
Αν θες μου εξηγείς.
χάριν ευφωνίας prepei na einai ,exeis dikio ROdia, alla ti mikroprepes sxolio tou Antony...
@antonis
psarosane oloi:)
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
κουταμαρες indeed
μπράβο ΟΒ, η γεωμετρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα.
Θα μπορούσες να μας αναλύσεις λίγο αυτό το "δίχτυα ασφαλείας"?Ή πηγαίνεις αντίθετα στο μονόδρομο ή όχι.Εκτός αν εννοείς ότι συμβιβάστηκες προσωρινά για να "αντεπιτεθείς".Μάλλον και η αντίδραση θέλει την πολιτική της για να έχει νόημα...
«Ή πηγαίνεις αντίθετα στο μονόδρομο ή όχι». Σπανίως τα πράγματα στη ζωή είναι τόσο ξεκάθαρα. Μπορεί να πηγαίνεις αντίθετα στο μονόδρομο ούτε από επαναστατικότητα ούτε από υψηλά κίνητρα, μπορεί να σε οδηγεί εκεί η ευκολία και η παραίτηση ή μπορεί η δική σου ευκολία να είναι δύσκολη για τους πολλούς. Όσο για το δίχτυ δεν χρειάζεται να το ξέρεις συνειδητά ότι υπάρχει. Αρκεί στο πίσω πίσω μέρος του μυαλού να ξέρεις ότι μπορείς να πέσεις πάνω του την ύστατη ώρα.
Ταχείας κλήσεως ο θάνατος, διαδίχτυος, αλλά η ευχή πάσης σαρκός υπαρκτή: μακάρι να την είχαμε υπαρκτικώς γαμήσει απ' το Σύμπαντο εκτός! σύντροφοι, γλυκερές παρθένες, θανατηφόρα αγόρια των ερωτημάτων αναπάντητων, όλοι εσείς, πού πάτε! Αντίο αγόρια;
Βαγγέλη!
Τάσο!
χωρίς μπιζέλια δίκροκα
πώς έρχεστε στο διαδίχτυο, απρόσκλητοι!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home