Άλογα - Παιδιά - Λεμονάδες
Πριν λίγους μήνες, στις «Νύχτες Πρεμιέρας», το εξαιρετικό «ΖΟΟ».
Πριν λίγες μέρες, σε DVD, το «Deliver Us from Evil» («Ανήθικος Πειρασμός»).
Άνθρωποι που κάνουν σεξ με άλογα. Σου γυρνά το στομάχι; Σου γυρνά. Αλλά εν τέλει βλάπτουν κανέναν;
Παπάδες που αποπλανούν παιδιά· εδώ όσο να 'ναι τα πράγματα αλλάζουν ριζικά. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που δίνει το ντοκιμαντέρ, το φαινόμενο έχει τρομακτικές διαστάσεις και κάθε άλλο παρά μεμονωμένο είναι.
Σε σχέση με τη σεξουαλική διαστροφή του «Ζoo» και τα σεξουαλικά εγκλήματα του «Deliver Us from Εvil», οι τρελοί του Δρομοκαϊτειου είναι σχεδόν οικείοι, ο δικός τους νους φαντάζει να έχει λοξοδρομήσει λιγότερο. «Η απόλαυση μου είναι η λεμονάδα» λέει ένας ηλικιωμένος τρόφιμος στον Σταύρο Θεοδωράκη, ενώ η Φωτεινή Τσαλίκογλου του επισημαίνει λίγο αργότερα ότι η κατάθλιψη θα είναι σε λίγα χρόνια η υπ' αριθμόν δύο ασθένεια παγκοσμίως.
Ποτέ μου δεν κατάλαβα πώς ορίζεται ιατρικά η κατάθλιψη και πώς ξεχωρίζεται με επιστημονική σιγουριά από την θλίψη, τη δυστυχία, την έλλειψη ελπίδας, πάντως αν η κατάθλιψη είναι η νέα μεγάλη παγκόσμια νόσος, ίσως η τρέλα είναι η νέα μεγάλη παγκόσμια υγεία.
Όταν το φυσιολογικό θεωρείται αμαρτωλό και απαγορευμένο (η αγαμία των καθολικών ιερέων), ό,τι απαγορεύεται να εκδηλωθεί σε ενηλίκους (αλλά πόσο και πώς να το πνίξεις) διοχετεύεται σε ανήλικους που αδυνατούν να αντιδράσουν.
Όταν το -σε μεγάλο βαθμό- φυσιολογικό θεωρείται επίσημα νόσος (η μάστιγα της κατάθλιψης), ό,τι «απαγορεύεται» να νοιώθεις (αλλά πόσο και πώς να το πνίξεις) ίσως μπορεί να διοχετευθεί ανεμπόδιστα μόλις το μυαλό κάνει το κλικ και ο πόνος σου μετατραπεί σε ενοχλητικές φωνές που ακούς στα αυτιά σου και σκοτεινές φιγούρες που βλέπεις στα μάτια σου.
33 Comments:
φωτεινή, φωνές, φιγούρες, φευ... (τα υπόλοιπα...προσεχώς, σήμερα απέχομεν)
Στην κοινωνιολογία και ιδιαίτερα στη medical sociology (αλλά όχι μόνον), συναντάμε τον όρο 'medicalisation' για τις διαδικασίες μέσω των οποίων διαρκώς περισσότερες συμπεριφορές κατηγοριοποιούνται ως 'νοσήματα' που χρήζουν ανάλογης αντιμετώπισης.
αλλο η σεξουαλικη διαστροφη,αλλο η καταθλιψη κι αλλο η τρελα.Μπορει να εισαι διεστραμμενος σεξουαλικα και κανεις να μην παρει πρεφα...Αν εισαι καταθλιπτικος ή παρανοικος το οικειο σου περιβαλλον θα το αντιληφθει αργα ή γρηγορα.Το θεμα δεν ειναι τι απο ολα ειναι "καλυτερο" ή "πιο ακινδυνο" να εχεις.Το θεμα ειναι οντως οτι οσο ο πολιτισμος και η τεχνολογια προοδευουν τοσο πιο θλιμμενοι γινομαστε.Η σεξουαλικη διαστροφη και η τρελα νομιζω εκδηλωνονται ανεξαρτητα απο την οικονομικη και τεχνολογικη προοδο και περισσοτερο σε σχεση με το ευρυτερο κοινωνικο περιβαλλον.Αν ζεις μονος σου σε ενα ξερονησι σε μια κλειστη και καταπιεστικη κοινωνια με αλλους 100 κατοικους,πιο πιθανο να θες να κανεις σεξ με παιδια ή ζωα ή να αρχισεις να μιλας με τις πετρες παρα να παθεις καταθλιψη.Σε μια πολυβουη μεγαλουπολη ομως που μπορεις να κανεις ο,τι θες μαλλον κινδυνευεις να παθεις το τελευταιο.
Ολα αυτα με ολο τον ερασιτεχνισμο επι του θεματος.Δεν ειμαι ουτε κοινωνιολογος ουτε ψυχολογος.
Για την τρέλα υπάρχει και το περίφημο βιβλίο του Michel Foucault, ‘Madness and Civilization’. Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου: ‘In recent years the question of madness and how to define it has become the centre of a great deal of discussion. This is the question the distinguished French psychologist and philosopher Michel Foucault seeks to answer by studying madness from 1500 to 1800 – from the Middle Ages when insanity was considered part of everyday life and fools and madmen walked the streets, to the point when these people began to be considered a threat, asylums were built for the first time, and a wall was erected between the insane and the rest of humanity.’
Πιστεύω ότι τα όρια φυσιολογικού και τρελού είναι πολύ κοντά. Πολλοί είμαστε κοντά στη γραμμή, όποιος την περάσει δύσκολα γυρνά.
Ίσως όλες αυτές οι διαστροφές - κτηνοβασία και παιδεραστία - να είναι εν τέλει "εξισορροπητικές", who knows..."άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου", σοφός αυτός που το είπε..
@gerasimos, εσύ που μάλλον τα ξέρεις καλύτερα, δε λες και για τον Ivan Illich και την iatrogenesis?
@old boy, αν η τρέλα είναι η νέα παγκόσμια υγεία, δλδ να αναχωρήσει ο καθένας για την μέσα του χώρα του παραδόξου, αν αυτό τον σώζει, τότε σε τι μας ωφελεί ο...Τσίπρας και ο Ομπάμα;
@niemandrose: εσύ φαίνεσαι να γνωρίζεις καλύτερα, so go on!
Τα όρια της τρέλας και της φυσιολογικότητας είναι πράγματι μικρά και δυσδιάκριτα.
Είναι όμως υπαρκτά. Και όσο και αν επιδέχονται αλλαγών στους ορισμούς τους από εποχή σε εποχή, οι αλλαγές των ορισμών αυτών δεν είναι αυθαίρετοι.
Σε τελική ανάλυση μόνο εσωτερικά μπορείς να βρεις την ειδοποιό διαφορά. Ο τρελός δεν μπορεί να πετύχει τους ίδιους τους σκοπούς του. Δεν είναι λειτουργικός όχι σύμφωνα με την κοινωνία αλλά σύμφωνα με τον εαυτό του.
@niemandsrose
Μα και οι δυο τους τρελοί είναι και μας θέλουν παρέα για να μην νιώθουν μοναξιά. ;-)
τα όρια ποτέ δεν είναι υπαρκτά, γιατί απλά είναι υποκειμενικά, κάποιος οριοθετεί και κάποιος όχι. δεχόμενοι ότι οι αρχές ή οι πλειοψηφίες δεν έχουν το δικαίωμα ή το αλάθητο της οριοθέτησης, όρια αναγνωρίζονται μόνο αν κανείς συμφωνεί.
θα μπορούσε κάποιος να διαφωνεί και με τα νομικά όρια ανεξάρτητα αν τα ακολουθεί και τον περιορίζουν ή όχι. ανοίγεται μια μεγάλη συζήτηση έτσι.
Το βιβλίο του Foucault που αναφέρει ο gerasimos υπάρχει και στα ελληνικά με τον τίτλο "Ιστορία της τρέλλας στους κλασσικούς χρόνους" (που είναι και αυθεντικότερη μετάφραση του τίτλου). Εκεί δείχνεται πώς πρωτοδιαμορφώθηκαν τα όρια που αναφέρουν οι παραπάνω. Εννοείται ότι μιλάμε για τρέλλα σαν κοινωνική κατηγορία και όχι σαν επιστημονικό αντικείμενο. Η διάκριση τρελλού/"φυσιολογικού" ή τουλάχιστον ο ερχομός της στο προσκήνιο είναι σχετικά πρόσφατο φαινόμενο, αφορά τον διαφωτισμό και την επιστημονική επανάσταση του 17ου αιώνα. Και φυσικά δεν είναι ζήτημα γνώμης πλειοψηφιών ή μειοψηφιών (αυτά προέκυψαν με τον κύριο Gallop), αλλά συγκρότησης μιας κοινωνίας.
Η αναφορά στο πόσο κοντά είναι η τρέλλα με την "υγεία", καταμαρτυρά τον φόβο για την τρέλλα. Φοβόμαστε περισσότερο αυτό που μας μοιάζει. Και το αστείο είναι ότι αυτός ο φόβος είναι σημάδι ψυχικής "υγείας". Αστείες είναι και οι περσόνες της Πάνια, που ξορκίζουν αυτόν τον φόβο. Γελούν πιο φωναχτά όσοι έχουν λόγους να φοβούνται περισσότερο.
Την εκπομπή του κ. Θεοδωράκη δεν την είδα. Διαβάζω γι΄αυτήν κυρίως στα μπλογκς και συμφωνώ απόλυτα με τον Χασοδίκη για την κατάφορη παραβίαση όχι μόνο προσωπικών δεδομένων, αλλά και ιατρικών που πήγε να ξεπετάξει ο κος Θεοδωράκης με μια μελέτη στο πόδι και χωρίς ιδιαίτερη ιατρική συνδρομή. Κρίμα...
@Niemandsrose: Γιατί χρειαζόμαστε τον ΤΣΙΠΡΑ
"Άνθρωποι που κάνουν σεξ με άλογα. Σου γυρνά το στομάχι; Σου γυρνά. Αλλά εν τέλει βλάπτουν κανέναν;"
Πιθανόν τα άλογα, Old boy, τα οποία δεν μπορούν και να φέρουν αντίρρηση...
Τρεις σκέψεις.
1. Υπάρχει κανείς που να "μπορεί να πετύχει τους ίδιους τους σκοπούς του"; Όποιος δεν τους πετυχαίνει είναι τρελός;
2. Τα άλογα μπορούν ευκολότατα να πολτοποιήσουν ένα κεφάλι με ένα χτύπημα. Νομίζω πως στη σχέση της ταινίας ο επιβήτορας δεν ήταν ο άνθρωπος. Ακριβώς γι αυτό βρήκε τον θάνατο.
3. Συμφωνούμε απνευστί περί διαστροφών, θεωρώντας πως κάπου υπάρχει ένας θεϊκός νόμος για το τι είναι διαστροφή και τι όχι. Αξίζει να σκεφτούμε πως είναι κάτι που μας το διδάσκει κάθε κοινωνία και το οποίο αλλάζει ανά λίγες δεκαετίες. Η ένταση της αντίδρασής μας δεν σημαίνει πως υπάρχουν κάποιοι συμπαντικοί κανόνες που να οριοθετούν βολικά τα πράγματα.
Για τον Θεοδωράκη έχω ξαναγράψει ότι έχει το χάρισμα να κοιτάζει εκεί όπου το σύνηθες δημοσιογραφικό βλέμμα μένει από αδιάφορο έως τυφλό. Θεωρώ την εκπομπή του κόσμημα για την ελληνική τηλεόραση και επίσης θεωρώ ότι μεγαλύτερος κίνδυνος στην εποχή μας είναι η δαιμονοποίηση λέξων («τρελός» - «ανάπηρος» κ.ο.κ) ή το να προσδίδουμε μεταφυσική διάσταση σε έννοιες όπως τα προσωπικά δεδομένα. Το βασικότερο σε όλα τα πράγματα είναι το πώς κοιτάει κανείς, είναι η ποιότητα του βλέμματος.
Ένας άλλης ποιότητας βλέμμα θα συμφωνούσα ότι θα συνιστούσε κατάφωρη παραβίαση της αξιοπρέπειας και των δεδομένων των τροφίμων.
Αλλά όχι το συγκεκριμένο.
«Τα άλογα μπορούν ευκολότατα να πολτοποιήσουν ένα κεφάλι με ένα χτύπημα. Νομίζω πως στη σχέση της ταινίας ο επιβήτορας δεν ήταν ο άνθρωπος. Ακριβώς γι αυτό βρήκε τον θάνατο».
Έτσι είναι.
«Αν ζεις μονος σου σε ενα ξερονησι σε μια κλειστη και καταπιεστικη κοινωνια με αλλους 100 κατοικους,πιο πιθανο να θες να κανεις σεξ με παιδια ή ζωα ή να αρχισεις να μιλας με τις πετρες παρα να παθεις καταθλιψη.Σε μια πολυβουη μεγαλουπολη ομως που μπορεις να κανεις ο,τι θες μαλλον κινδυνευεις να παθεις το τελευταιο».
Κι αυτό σωστό μου φαίνεται.
«old boy, αν η τρέλα είναι η νέα παγκόσμια υγεία, δλδ να αναχωρήσει ο καθένας για την μέσα του χώρα του παραδόξου, αν αυτό τον σώζει, τότε σε τι μας ωφελεί ο...Τσίπρας και ο Ομπάμα;»
Ακριβώς επειδή οι λευκοί τρελάθηκαν ψηφίζεται ο Ομπάμα.
Για τον Τσίπρα δεν ανησυχώ, πρώτα θα βγει μαύρος πρόεδρος και μετά θα σκεφτεί ο μέσος πασοκονεοδημοκράτης να αλλάξει συνήθειες.
Old boy
Τον Θεοδωράκη τον θεωρώ και εγώ γενικά αξιόλογο δημοσιογράφο, αρκετά πάνω του μέσου όρου, γι' αυτό και έχω αυξημένες απαιτήσεις.
Προσωπικά, δεν δαιμονοποιώ τη λέξη "τρελλός", είπα μόνον ότι με ξένισε η χρήση της. Μακριά από μένα οι politically correct υπερβολές.
Επίσης δεν θεωρώ ότι προσδίδω μεταφυσική διάσταση στην έννοια των προσωπικών δεδομένων όταν μιλάω για την έκθεση των απολύτως συγκεκριμένων προσώπων των νοσηλευομένων και των απολύτως διακριτών φωνών τους. Αν είμαι τρελλός ή όχι, έχω δικαίωμα να απαιτώ να μην το ξέρει όλος ο ντουνιάς. Αν δεν είμαι σε θέση να σταθμίσω το δικαίωμά μου αυτό, οι άλλοι θα πρέπει να το σέβονται ακόμη περισσότερο.
Το Έκβους το ξέχασες ή πάει κι αυτό για φτύσιμο ανάμεσα στα σκέλη σου;
Χασοδίκη, γενικό ήταν το σχόλιο και το ξέρω ότι δεν είσαι της πολιτικής ορθότητας. Στο συγκεκριμένο ζήτημα θεωρώ ότι αν κάποιος έχει πειραγμένα λογικά το να δείχνεις το πρόσωπό του και να του μιλάς σαν άνθρωπο δεν είναι κατακριτέο, δεν τον κατηγορείς για κάτι, αν έχεις πειραγμένα τα λογικά σου δεν είναι το πρόβλημά σου το να σε δείξει μια εκπομπή στην τηλεόραση με τον τρόπο τον οποίο σε έδειξε, γιατί δεν σε έδειξε ούτε ως κίνδυνο της κοινωνίας ούτε ως περίγελω.
Επεκτείνοντας αυτή τη λογική, αν έχεις πειραγμένα τα λογικά σου ίσως το πρόβλημά σου να μην είναι κι αν κάποιος θα σε τυλίξει και θα σου φάει το σπίτι. Δεν νομίζω ότι πρέπει να το δούμε έτσι, και δεν εξετάζω τις (καλές, είμαι σχεδόν βέβαιος) προθέσεις του κ. Θεοδωράκη αλλά το αποτέλεσμα.
Αύριο, ο ίδιος άνθρωπος που χτες βγήκε στην τηλεόραση και "σφραγίστηκε" ως τρελλός, μπορεί να βγει στην κοινωνία (οι ψυχικές παθήσεις δεν είναι πάντα ανίατες, και ο στόχος είναι η αποασυλοποίηση), κουβαλώντας τη "σφραγίδα" του.
Μέχρι να γίνουμε μια κοινωνία τόσο ώριμη που να κατανοεί στο σύνολό της, ή σχεδόν, ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν πρέπει να στιγματίζονται, πιστεύω ότι απαιτείται μέγιστη προσοχή και υπευθυνότητα. Αυτό μόνο.
Φοβάμαι ότι πρέπει να κοιτάξουμε την αλήθεια κατάματα, χωρίς πια να την αποφεύγουμε. Το ψυχιατρικό σύστημα στην Ελλάδα αφήνει αμείλικτα αβοήθητους τους ασθενείς του.
@GASIREU
Όταν έλεγα υπαρκτά, δεν εννούσα αντικειμενικά αλλά υπαρκτά με την οντολογική έννοια του όρου. Και τα υποκειμενικά είναι υπαρκτά. Τι δεν θα ήταν υπαρκτό; Μια ψευδαίσθηση, ή η οπτική κάποιου που θα έλεγε πως η τρέλλα δεν υπάρχει και είναι τεχνητή η διάκρισή σε φυσιολογικούς και τρελλούς. Δεν το πιστεύω.
@aerosol
Όχι δεν είναι τρελός όποιος δεν πετυχαίνει τους σκοπούς του. Η έκφρασή μου ήταν ασαφής. Σκοπός με την βαθιά ψυχολογική έννοια του όρου, δηλαδή αν κάποιος επιζητά την ηρεμία του (ψυχικά) με το να προσπαθεί να τα βάλει όλα σε τάξη και να ελέγχει τα πάντα γύρω του τότε είναι σε ένα φαύλο κύκλο από τον οποίο ψυχικά δεν μπορεί να βγει.
Σορρυ αν το σοβάρεψα.
"Φοβάμαι ότι πρέπει να κοιτάξουμε την αλήθεια κατάματα, χωρίς πια να την αποφεύγουμε. Το ψυχιατρικό σύστημα στην Ελλάδα αφήνει αμείλικτα αβοήθητους τους ασθενείς του."
Συμφωνω Γερασιμε. Οι συγγενεις τη πληρωνουν τη νυφη. Και κοστιζει πολυ ακριβα, ξερεις. Χανονται οι φιλοι και οι γνωστοι, αν και η ασθενεια δεν ειναι μεταδοτικη -ή μηπως ειναι; Και η κοινωνια καταδικαζει αυτους τους ανθρωπους δειχνοντας επιδεικτικη αδιαφορια και φοβο.
..το σοβαρεψα περισσοτερο, αλλα ειναι ενα θεμα που με καιει η περιθωριοποιηση των ανθρωπων αυτων..
(και δεν ζητω συγγνωμη)
Αψογο το ποστ :-)
''Τι δεν θα ήταν υπαρκτό; Μια ψευδαίσθηση, ή η οπτική κάποιου που θα έλεγε πως η τρέλλα δεν υπάρχει και είναι τεχνητή η διάκρισή σε φυσιολογικούς και τρελλούς. Δεν το πιστεύω.''
@Bάσκες: προσωπικά, λαμβάνοντας υπόψη κάποια ιατρικά δεδομένα που αποτελούν κριτήριo, λέω ότι κάποιες μορφές είναι αυταπόδεικτες. άλλες όχι.
ναι, γνωρίζω ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θεωρούν ότι αυτή η διάκριση είναι εικονική ή τεχνητή βασιζόμενοι σε δικές τους αντιλήψεις. αλλά πάλι αυτές οι θεωρήσεις είναι εντελώς υποκειμενικές.
εξαιρετικοί φέτος οι ''πρωταγωνιστές''.
Πολύ καλές εκπομπές.
Bάσκες και Ροδιά, οι διαδοχικές σας απολογίες επειδή «το σοβαρέψατε» αναδεικνύουν περίτρανα τον βαθμό μηδέν της σοβαρότητας του ποστ ;)
Γεράσιμε, γράνα (που θα πει υδραγωγός).
το σοβαρέψατε και δεν ''υπουργεύει'' και ο Βύρωνας, αδικία ρε γαμώτο...
http://ellinofreneia.blogspot.com/2008/02/14022008.html
Εγώ που έχω αρχίσει και φοβάμαι ότι πλησιάζω στην κατάθλιψη ποιος μπορεί να με βοηθήσει άραγε?
-i ktinovasia, opos kai oi typoloipes sexoualikes diastrofes, einai pisteyo eleipsi politismou kai koinis synidisis...enan an8ropo pou megalose apo zoa,i xoris allous an8ropous gyro toy, amfivalo na fanei diastrofi i sexoualiki epafi me zoa i paidia. Alloste an den toy exei e3igisei kaneis poia einai, pou na katalavei tin diafora anilikou kai enilika.
- I trela kata tin gnomi mou exei siggekrimeno orio mono sti vioximeia.
To ka8e atomo leitourgei kai antilamvanetai tin leitourgia ton allon diaforetika. O orismos tis trelas apo kapoion 3artatai apo to ti 8eorei fydiologiko. Apo to ti tou exoune ma8ei na 8eorei logiki kai "isoropoiimeni" symperifora.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
αγαπητέ/ή chewing gum, δεν νομίζω κυριολεκτικά να ισχύει αυτό που λέτε, διότι ο κύριος πρωταγωνιστής στο Zoo, ήταν μηχανικός στη Boeing και στη Boeing δεν βλέπεις φως και μπαίνεις.
Ο δε καθολικός κληρικός είναι μια χαρά μορφωμένος πονηρόγερος και τα έχει τετρακόσια όχι μόνο στον τρόπο που αναλύει τι νοιώθει, αλλά και στο τι έγινε ιστορικά και η εκκλησία τον συγκάλυψε. δεν είναι τόσο απλοϊκά τα πράγματα με τις δύο αυτές τάσεις και το επίπεδο μόρφωσης.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home