Κυριακή, Μαρτίου 12, 2006

Πέρα από την Ηθική

Πεταγόμαστε για λίγο στην Αφρική, γύρω στον έναν αιώνα πριν. Η Στριπ θέλει τον Ρέντφορντ περισσότερο χρόνο κοντά της, ο Ρέντφορντ όμως θέλει και τα επαγγελματικά σαφάρι του και την Στριπ. Της ζητά να μην τον πιέζει και να μην επεμβαίνει στην ελευθερία του. Η Στριπ τον ρωτά:
- Γιατί, άραγε, η ελευθερία σου είναι πιο σημαντική από την δική μου;
- Δεν είναι· ποτέ δεν επενέβην στην ελευθερία σου.
Ας πείσει όποιον θέλει ο Ρέντφορντ, ας πείσει τον εαυτό του αν το έχει τόσο ανάγκη, εμένα όμως δεν με πείθει/ψήνει/παραμυθιάζει. Ας μου επιτρέψει λοιπόν να τον πληροφορήσω, ότι δεν συζητάει επί ισότιμης βάσης με την Στριπ κι ότι δεν είναι τόσο λάρτζ και τόσο δίκαιος όσο παριστάνει.
Αν ένιωθε ακριβώς όπως η Στριπ, τότε θα επενέβαινε και θα παραεπενέβαινε στην ελευθερία της.
Δεν θυμάμαι ποιός έχει πει ότι αγάπη σημαίνει παραίτηση από τη δύναμη.
Ο Ρέντφορντ δεν παραιτείται από τη δύναμή του, δεν παραιτείται από την εξουσία που έχει πάνω της και φόρα - παρτίδα της λέει ότι, ναι μεν εγώ για σένα, αλλά δεν θα μου αλλάξεις και επάγγελμα. Πληρώνομαι για να κυνηγώ. Κι όχι μόνο πληρώνομαι, αλλά μου αρέσει κιόλας. Εκεί νιώθω πλήρης άντρας: στη ζούγκλα, με ένα όπλο στο χέρι, παρέα με άλλους άντρες και δικαίωμα ζωής ή θανάτου πάνω στα θηρία. Και με αντίστοιχο δικαίωμά τους πάνω μου.
Άντε γαμήσου Ρέντφορντ.
Αγάπη σημαίνει παραίτηση από τη δύναμη.
Μόνο που η παραίτηση αυτή δεν είναι οικειοθελής.
Δεν πρόκειται για επιλογή, αλλά για de facto κατάσταση, καταναγκαστική αδυναμία, κατάρρευση της γης που στεκόσουν, ζιγκ ζαγκ στην ομίχλη κι από κάτω γκρεμός.
Δεν φταίμε εμείς που γεννηθήκαμε μετά θάνατον Θεού.
Δεν φταίμε εμείς που η ύπαρξη συνείδησης είναι απλά ο τελευταίος εν ζωή αστικός μύθος, στα τελευταία του κι αυτός.
Αφού δεν υπάρχει Θεός όλα επιτρέπονται· κι αφού δεν υπάρχει συνείδηση, τι καθόμαστε και τα συζητάμε όλα αυτά;
Λόγια - απομεινάρια μιας μάσκας.
Λόγια - πρόβες της μάσκας του γαλάζιου θανάτου.
And Darkness and Decay and the Βlue Death held illimitable dominion over all.
Mα γιατί το ποστάκι να 'ναι λυπητερό;

19 Comments:

At 3/12/2006 06:48:00 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ωραία τα γράφει ο Old Boy όπως πάντα, αλλά μην κάνει κανείς/καμια το λάθος κ παραιτηθεί από τη δύναμη του στο όνομα της αγάπης γιατί θα τον πάνε γαμιώντας τουλάχιστον σε έκταση δύο ηπείρων κ ενός ωκεανού κ αυτό μονον για αρχή γιατί μετά, θα επακολουθήσουν άλλα, χειρότερα.

Μα γιατί αυτό το κομμεντ να ναι λυπητερό;

 
At 3/12/2006 09:09:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Δεν θυμάμαι ποιός έχει πει ότι αγάπη σημαίνει παραίτηση από τη δύναμη.

Εγώ το έχω πει. Δυστυχώς όμως για την υστεροφημία μου, κάπου το διάβασα κι εγώ, Μπερντιάγεφ ήτανε; κάποιος υπαρξιστής ήτανε; Γκορίτσεβα ήτανε; Θα σας γελάσω.

 
At 3/12/2006 09:09:00 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Ντοστογιέφσκυ;

 
At 3/12/2006 10:36:00 μ.μ., Blogger akindynos said...

Εμένα η επίμαχη φράση μου θύμισε τη συμβουλή κάποιου σε κάποιον, ελαφρώς παραλλαγμένη για την περίσταση:

Παραδόσου στην αγάπη όπως παραδίδεται ο νεκρός για να τον πλύνουν.

Ο πρώτος κάποιος είναι ο Ζ. Λορεντζάτος, ο δεύτερος ο Χ. Γιανναράς.

Δεν πειράζει που αυτοί μιλάνε για την Παράδοση. Η εικόνα του νεκρού που περιμένει να τον πλύνουν μου φαίνεται πως συμπυκνώνει το νόημα της "παραίτησης από τη δύναμη".

 
At 3/12/2006 11:42:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Παντα ειμαι επιφυλακτικος απεναντι σε αποφθεγματα και σε αποφθεγματα σχετικα με τοσο αοριστα και σκοτεινα θεματα, οπως ειναι η αγαπη. Χωρις να θελω να προσβαλλω κανεναν, πρωτο μου ποστ κιολα, νομιζω οτι ο εν λογω ορισμος της αγαπης, εστω και αν υποθεσω οτι ειναι υποθεση εργασιας, (παρα) ειναι μελο.

Αλλα ας το δουμε και πιο ψυχρα.Εστω οτι

αγάπη = παραίτηση από τη δύναμη = αδυναμια.

Αρα αγαπη = αδυναμια; Μα συνηθως η αγαπη προυποθετει παλη τοσο για την κατακτηση της οσο και την διατηρηση της.

Φονω λοιπον οτι πρεπει να ξεκινησουμε αναποδα, βρισκοντας εναν ορισμο της δυναμης. εινια η δυναμη και η αγαπη αμοιβαια αποκλειομενα μεγεθη; Θα μπορουσε καποιος να θεωρει την αγαπη ως την κορωνιδα της δυναμης του;

 
At 3/13/2006 02:23:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Sraosha, νομίζω ότι είναι Κούντερα, αλλά δεν είμαι σίγουρος.
Λαθρεπιβάτη, ακόμα δεν το άνοιξες το μπλογκ και το προδίδεις; Δεν θα πας μπροστά :)
Ακίνδυνε, υπέροχη φράση, πράγματι.
Αθήναιε, μου άρεσε ιδιαίτερα το σχόλιο σου, γιατί ήταν σε θερμοκρασία βρασμού.
Αnonymous, δες την φράση αυτή όχι ως ορισμό, αλλά ως μια ακόμη οπτική γωνία του τι σημαίνει αγάπη.

 
At 3/13/2006 08:25:00 π.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ακίνδυνος: Παραδόσου στην αγάπη όπως παραδίδεται ο νεκρός για να τον πλύνουν.

Ο πρώτος κάποιος είναι ο Ζ. Λορεντζάτος, ο δεύτερος ο Χ. Γιανναράς.


Σοβαρά το έχουν πει αυτό; Χαχαχαχα.

Ε όχι. "Δεν θα πεθάνουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη".

Old Boy, το ίδιο πράγμα εγώ το λέω " φλαμπέ". Να μπήγεις τα δόντια σου στο λαιμό του άλλου/άλλης κ να προλαβαίνεις να τον ρουφήξεις ολόκληρο,πριν να προλάβει να αντιδράσει,μετά του βάζεις μια φωτιά κ αν είναι πυρίμαχο σαν κ σένα έχει καλώς. Στη συνέχεια, αν θέλει,το " πτώμα" ας αφήνεται για πλύσιμο. Αν μην τί άλλο, θα έχει κάτι να καθαρίσει από πάνω του. Την κάπνα από το φλαμπάρισμα! :-)

Πρωινιάτικα...

 
At 3/13/2006 09:38:00 π.μ., Blogger Sraosha said...

Αθήναιε, κοψ' την Κάραλη -- αφού σε πειράζει!

:-Ρ

 
At 3/13/2006 01:41:00 μ.μ., Blogger Thrass said...

Old Boy, όντως Κούντερα είναι, από την Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι. (με το που το λέει ένας από τους ήρωες στην γκόμενά του, αυτή ξενερώνει αφάνταστα και σε λίγο καιρό τον παρατάει).

 
At 3/13/2006 02:46:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ποιος και πότε αποφάσισε πως η υψηλή διάνοια πρέπει να είναι συνώνυμη της (αυτο)καταστροφής; Το μυαλό, η διορατικότητα και το ταλέντο είναι χαρίσματα να τα πάρεις στα χέρια σου και να αλλάξεις τον κόσμο (σου). Μια χαρά η διαδικτυακή φιλοσοφία, απολαυστική η ανταλλαγή απόψεων, απαραίτητες η μοιρασιά και η έκφραση. Κάποια στιγμή όμως, πέφτει η σύνδεση, κλείνει ο υπολογιστής, τα φώτα στην αίθουσα ανάβουν. Γιατί τότε είναι μαγκιά να μένεις μόνος σου, γιατί είναι μαγκιά να διακυρήττεις την ανυπαρξία θεού και ως εκ τούτου συνειδήσεως; Μαγκιά είναι να δεις αλήθεια στα μάτια ενός άλλου ανθρώπου, όχι μόνο στο blog του. Την αγάπη τη νιώθεις, κι αν είσαι μάγκας την αποζητάς, την προκαλείς, δίνεσαι σε αυτή με ψυχή και με σώμα, δεν παραιτείσαι. Κι αν εσύ επιλέγεις να ζεις σε έναν κόσμο που έχει εκλείψει η συνείδηση (ουσία και στο σύνολο της ανθρωπότητας, όχι στις "ψαγμένες" εκφράσεις, στις μεγαλοστομίες και στη σύγχρονη μανία μηδενισμού), φρόντιζε να συνυπάρχεις με εξίσου ασυνείδητους, γιατί η ψυχή και η συνείδηση των άλλων δε σου έφταιξαν ποτέ. Φιλοσοφήστε ξεκινώντας ίσως από άλλη βάση: από την απόλυτη ταπεινότητα της ύπαρξής μας που μπορεί να αποθεωθεί μόνο στην επικοινωνία, στη δράση, στην ένωση, στη συνύπραξη, στη συμπόρευση, στον αγώνα, στην αγάπη.

Η αδερφή (αυτό ήθελα να βάλω ως όνομα, αλλά δεν ξέρω πώς το κάνετε)

 
At 3/13/2006 03:23:00 μ.μ., Blogger Το γκαζόν said...

Old boy αδερφέ μου, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω απόλυτα. Το κείμενό σου με πετυχαίνει σε πολύ ευαίσθητη περίοδο και ρίχνει αλάτι στις πληγές. Αλλά το μόνο βέβαιο είναι οτι τέτοιες πληγές αξίζει τον κόπο να τις υφίσταται κανείς. Η αδυναμία που σου προκαλεί η αγάπη έχει τόσο μεγάλη γλύκα που δεν μετανιώνεις ούτε όταν βρίσκεσαι στο ναδίρ. Καλημέρες και καλή δύναμη.

 
At 3/13/2006 03:55:00 μ.μ., Blogger Γεώργιος Χοιροβοσκός said...

Μπατζανάκη,
Αφού έχεις διαβάσει και την Γκορίτσεβα τι να πώ;;;-)
Καλά σ' έχω κόψει για αιρετικό ιεροκύρηκα...

Αθήναιε αγόρι μου,
Οταν λέμε να παραιτηθείς απο την δύναμη, δεν σημαίνει να σταματήσεις να γνωρίζεις ότι την έχεις.
Αλλά να ξέρεις που να την χρησιμοποιήσεις όταν και άν χρειαστεί.
Η μαγική λέξη είναι διάκριση.Παίξε και λίγο τη γυναίκα μέσα σου ρε αγόρι μου.
Ο Old Boy έγραψε σωστά για την συμπεριφορά στην γυναίκα.
Το comment δεν είναι λυπητερό.

H αδερφή τα έγραψε πολύ πιό καλά!

 
At 3/13/2006 04:10:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Αδερφή, δεν ξέρω πού ανίχνευσες «μαγκιά» και θαυμασμό. Τον μπινελίκωσα τον Ρέντφορντ. Επίσης για τον θάνατο του Θεού μίλησε ο Ντοστογιέφσκι κάποιους αιώνες πριν. Δεν τον διακήρυξα εγώ λοιπόν.
Λες: «Κι αν εσύ επιλέγεις να ζεις σε έναν κόσμο που έχει εκλείψει η συνείδηση ... φρόντιζε να συνυπάρχεις με εξίσου ασυνείδητους, γιατί η ψυχή και η συνείδηση των άλλων δε σου έφταιξαν ποτέ».
Εδώ μπορεί και να 'χεις δίκιο.
Επίτρεψέ μου όμως να θεωρήσω και 'γω μεγαλοστομίες όσα λες για το δέον γενέσθαι των διαπροσωπικών σχέσεων. Μου φαίνεται δηλαδή λίγο ιδεαλιστική η θεώρηση του κόσμου.
Δεν αποθεώνω κανένα μηδενισμό και κανέναν κυνισμό.
Ντρέπομαι για τον κυνισμό της πραγματικότητας, αλλά προτιμώ να τον λέω με το όνομά του, παρά να αναλίσκομαι σε ευχολόγια.

- Τhrass, τον ξέρεις απ' έξω. Υποκλίνομαι. Είχε και μανία φυγής όμως η συγκεκριμένη γκόμενα, έτσι δεν είναι; Οπότε ας μην τα ρίχνει στην ατάκα ;)

 
At 3/13/2006 04:38:00 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Αγαπητέ μου Γιώργο, με όλο το σεβασμό κ την αγάπη που σας έχω, αυτή την ωραία συζήτηση μπορούμε να την κάνουμε κ στο γλέντι του γάμου σας.

Υπόσχομαι ότι ΟΛΑ θα τα έχω μαγειρέψει με τα χεράκια μου.

 
At 3/13/2006 04:41:00 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ξέχασα κ για να εφαρμόσω τη συμβουλή του Γιώργου : σωστή η γκόμενα στην " Αβάσταχτη Ελαφρότητα"

Έχει κανείς το τηλέφωνό της; ( εδώ εφαρμόζω Σραόσα.) :-)))

 
At 3/13/2006 05:10:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Aθήναιε, είναι σίγουρο ότι θα το έχει ο Thrass :)

 
At 3/13/2006 06:57:00 μ.μ., Blogger Thrass said...

Old Boy, έτσι που τα λες είναι για τη Σαμπίνα. Γενικώς ήταν της προδοσίας και τη σταθερότητα τη θεωρούσε κιτς. Τους πρόδιδε όλους, πρόδωσε το Φραντς, και αν δεν της βρισκόταν κανείς πρόχειρος, τότε πρόδιδε και τον εαυτό της.

Aθήναιε, τη Σαμπίνα τελευταία φορά την είδαν στην Καλιφόρνια, να προσπαθεί να χάσει κιλά για να γίνει ελαφρύτερη. Stay away from that bitch.

 
At 3/14/2006 12:09:00 π.μ., Blogger akindynos said...

Αθήναιε, αν ήμουν υποχρεωμένος να στοιχηματίσω τι είναι πιθανότερο, δοθέντος ικανού χρονικού διαστήματος (π.χ. η ηλικία του σύμπαντος), να (μην) συμβεί:

α) να μην πεθάνεις (κουφάλα νεκροθάφτη)
β) να μην ερωτευτείς

δεν θα ποντάριζα ούτε μια δραχμή στο β.

 
At 4/23/2007 11:09:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

This is very interesting site... » »

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home