Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 02, 2005

Los Otros II

Τα τελευταία βράδια περιπλανιόμουν από τον κόσμο του Κώστα Γκόντζου στον κόσμο του Ίρβιν Γιάλομ, από τις αναλύσεις για τα εγκλήματα Μπριάκου στις αναλύσεις για την σκέψη του Σοπενάουερ. Λογοτεχνία βέβαια δεν το λες αυτό που κάνει ο Γιάλομ (εγώ τουλάχιστον δεν το λέω), σίγουρα όμως η αναπαράσταση των ομαδικών συνεδριών ψυχοθεραπείας σε συνδυασμό με τις εκλαϊκευμένες φιλοσοφικές σκέψεις ήταν εξαιρετικά συναρπαστική κι ερεθιστική (για το πνεύμα ερεθιστική - όχι για το σώμα).
Αντιγράφω απ' το βιβλίο: "Μια διατύπωση του Σοπενάουερ ... ήταν η ιδέα ότι η σχετική ευτυχία πηγάζει από τρεις πηγές:
απ' αυτό που είσαι,
απ' αυτό που έχεις
κι απ' αυτό που αντιπροσωπεύεις στα μάτια των άλλων.
Εκείνος μας προτρέπει να δίνουμε προσοχή μόνο στο πρώτο και να μη χτίζουμε πάνω στο δεύτερο και το τρίτο".
Πώς ξέρουμε όμως στ' αλήθεια τι είμαστε, αγαπητέ Αρθούρε; Με ποιά λογική αυτό που είμαστε είναι ανεξάρτητο από τη γνώμη των άλλων; Γιατί η ιδέα που έχουμε εμείς για τον εαυτό μας να είναι η ορθή; Είμαστε εμείς αντικειμενικοί κριτές του εαυτού μας; Αν εμείς έχουμε μια άλφα ιδέα για τον εαυτό μας και η ιδέα αυτή δεν επαληθεύεται από τους άλλους, γιατί τάχα να έχουμε εμείς δίκιο και όχι οι άλλοι; Αυτός δεν είναι ο ορισμός του "ψώνιου" ή της ψευδαίσθησης; Πού σταματά η αυτοπεποίθηση και η εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και πού αρχίζει η γραφικότητα;

12 Comments:

At 9/02/2005 06:27:00 μ.μ., Blogger nonplayer said...

Έχω την εντύπωση ότι ο Σόπενχάουερ δεν εννοεί "αυτό που είμαστε" τετελεσμένα, δηλαδή να ξέρουμε ήδη τί είμαστε και να δίνουμε σημασία σ’αυτό. Νομίζω ότι το εννοεί ως σκοπό, δηλαδή αυτό που μπορούμε να γίνουμε, χωρίς να δίνουμε σημασία σ’αυτό που έχουμε ή σ’αυτό που πιστεύουν οι άλλοι για μας, με την αυτογωσία να επέρχεται βαθμιαία. Αλλιώς έχεις απόλυτο δίκιο!

Btw, ενημερώθηκες πιστεύω για το ότι κυκλοφόρησε το CD από το OldBoy, έτσι δεν είναι;

 
At 9/02/2005 06:38:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Aγαπητέ Μαίανδρε, δεν έχω διαβάσει ποτέ Σοπενάουερ, αλλά στο βιβλίο ("Η Θεραπεία του Σοπενάουερ") γράφει αρκετά πράγματα για αυτόν και το έργο του. Σύμφωνα με το βιβλίο λοιπόν ο Σοπενάουερ ήταν εξ' αρχής πεπεισμένος ότι ήταν μεγαλοφυία και παρότι μόλις στα γεράματά του άρχισε να αναγνωρίζεται, εκείνος πάντα ΗΞΕΡΕ ότι είναι σπουδαίος. Το ερώτημά μου είναι αν γίνεται να βασίζεσαι μόνο στη δική σου κρίση. Ίσως η απάντηση είναι ναι, αλλά μόνο είσαι ο Σοπενάουερ ή αναλόγου διαμετρήματος φιλόσοφος ή καλλιτέχνης.
Τέλος, δεν έχω κυκλοφορήσει κανένα cd και θα κινηθώ δικαστικώς κατά οιουδήποτε εκμεταλλεύεται τ΄όνομά μου και κερδοσκοπεί εις βάρος των πνευματικών μου δικαιωμάτων.

 
At 9/02/2005 09:16:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Έχοντας δει με πόση διαύγεια και λογική συνοχή οι τρελοί αιτιολογούν, στους εαυτούς τους και στους άλλους, τις παραληρηματικές ιδέες τους, έχασα για πάντα την ασφαλή βεβαιότητα ως την διαύγεια της διαύγειάς μου.

 
At 9/02/2005 09:19:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

"..ως προς τη διαύγεια της διαύγειάς μου."

(τι σου κάνουν οι δαιμόνοι)

 
At 9/03/2005 03:54:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

"Μια νύχτα καλοκαιρινή, υγρή στη Λισσαβόνα,

ονειροπόλος ποιητής χαϊδεύει τη σιωπή·

-ο φόρος της διάνοιας πληρώνεται μ' αγρύπνια-".
Θ.Π.

Καμιά φορά και με τρέλα.

 
At 9/04/2005 03:04:00 μ.μ., Blogger averel said...

ΠΩΣ ΤΟΛΜΑΣ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΟΣΤ ΤΟΝ ΜΕΓΙΣΤΟ ΚΩΣΤΑ ΓΚΟΝΤΖΟ ΚΑΙ ΤΟ DERBY ΚΑΙ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΦΛΩΡΟ ΤΟΝ ΑΜΠΑΛΟ (που ειναι και κρυφογαυρος) ΤΟΝ ΓΙΑΛΟΜ? ΝΤΡΟΠΗ. ΙΕΡΟΣΥΛΕ

 
At 9/04/2005 03:18:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Με έβαλες στη θέση μου. Άνθρωπος είμαι, κάνω λάθη κι εγώ.

 
At 9/06/2005 11:02:00 π.μ., Blogger schottkey said...

Το είδα καθυστερημένα, απαντώ καθυστερημένα.

Ο Σοπενάουερ αγαπητέ old boy, θεωρούσε τον χαρακτήρα του ανθρώπου εμπειρικό: δηλαδή, ο χαρακτήρας ενός ανθρώπου αποκαλύπτεται μέσω της εμπειρίας, και καθόσον είχε ως δεδομένο ότι διαμορφώνεται σε μικρή ηλικία και δεν αλλάζει ποτέ, υποστήριζε ότι ο άνθρωπος ουσιατικά έχει μια μόνο εικόνα. Δηλαδή, αυτό που είμαστε δεν αλλάζει, αν ο άνθρωπος φερθεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο σε μια δεδομένη χρονική στιγμή, μελλοντικά σε ανάλογη περίπτωση θα πράξει αναλόγως-κι αυτό το διαπιστώνει μέσω της εμπειρίας. Κι αυτή η αντανάκλαση της εικόνας υπάρχει και στο γύρω περιβάλλον μας:δηλαδή αν κάποιος άνθρωπος μας έχει βλάψει, κατά πάσα πιθανότητα δε θα τον εμπιστευθούμε στο μέλλον, γνωρίζοντας βάσει της εμπειρίας ότι θα πράξει το ίδιο. Κι αν εμπιστευθούμε κάποιον άνθρωπο και φερθεί δυσανάλογα απ'ότι πιστεύαμε, δε θα πούμε ότι άλλαξε ο χαρακτήρας του, αλλά ότι εμείς πέσαμε έξω σε αυτό που αρχικά θεωρούσαμε.

Ουσιαστικά θεωρεί δηλαδή ότι αυτό που είμαστε δε διαφέρει από τι βλέπουν σε μας οι άλλοι-άσχετα αν μοιάζουν δυο διαφορετικές εικόνες, πρόκειται περί της ίδιας.

Δεν ξέρω κατά πόσον ισχύει αυτό σε βαθμό πληρότητας, έχω την εντύπωση πάντως ότι ο Σοπενάουερ αν και πεσιμιστής έβλεπε μακριά-άσχετα αν ο Γιάλομ στο βιβλίο του παίρνει σαφώς θέση υπέρ του μεταγενέστερου Νίτσε.

 
At 9/06/2005 03:19:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Πολύ ενδιαφέρον και σ' ευχαριστώ. Ωστόσο υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, υπάρχουν και άνθρωποι που αλλάζουν. ΄Η όχι;

 
At 9/06/2005 06:27:00 μ.μ., Blogger schottkey said...

Είμαι αρκετά μικρός για να κρίνω τετελεσμένα κι οριστικά κάτι τέτοιο. Ίσως στα γηρατειά μου να έχω βγάλει κάποιο συμπέρασμα.

Το πιθανότερο όμως είναι πως ναι, ίσως υπάρχουν κι άνθρωποι που αλλάζουν: αυτό τουλάχιστον μου έμαθε αυτό εδώ

 
At 9/06/2005 06:31:00 μ.μ., Blogger schottkey said...

oops, αυτό είναι το σωστό

 
At 9/06/2005 06:41:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Aπλά υπέροχο.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home