Νομία Reloaded
Για το σκέλος του τρόπου κάλυψης -ή για την ακρίβεια μη κάλυψης- του σκανδάλου LUXLEAKS από τον ελληνικό Τύπο θα μπορούσες να αφιερώσεις δύο λεπτά από τη ζωή σου, να πατήσεις το λινκ και να διαβάσεις το ρεπορτάζ του Press Project.
Για το σκέλος της ουσίας του LUXLEAKS, θα αντιγράψω ένα ποστ μου απ' τον μακρινό Απρίλη του 11, επισημαίνοντας μόνο επιπρόσθετα πως, κατά το φτωχό μου το μυαλό, αν τέτοιου είδους δομικά ζητήματα του καπιταλισμού έμπαιναν σε ειδικά δημοψηφίσματα, δεν θα υπήρχε χώρα στον πλανήτη, όσα καντάρια πλύσης εγκεφάλου ή εκφοβισμού κι αν έμπαιναν στη ζυγαριά, όπου τα ποσοστά δεν θα ήταν συντριπτικά εναντίον τους.
Στα ράφια με τα ξένα περιοδικά, το μάτι πέφτει σε αυτό το εξώφυλλο. To Βloomberg Businessweek μας ενημερώνει ότι στη σελίδα 45 μπορούμε να μάθουμε
ΠΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΚΑΘΟΛΟΥ ΦΟΡΟΥΣ.
Επειδή ξέρω πόσο προπέτης είσαι, σε προφυλάσσω από την πτώση στη λούμπα της ανέξοδης αριστερολογίας: Το περιοδικό δεν προπαγανδίζει την ανομία, καλέ μου. Απλά παραθέτει «11 παραθυράκια, παραθυρίσκους και παραθυρούλια -όλα απολύτως νόμιμα- τα οποία χρησιμοποιούν οι πιο πλούσιοι Αμερικάνοι».
Mια ατάκα που έχω ξαναποστάρει και ξαναεπικαλεστεί είναι αυτή του μεγαλοδικηγόρου του φορολογικού δικαίου Τζιν Χάκμαν προς τον Τομ Κρουζ στην «Φίρμα»: «Ποιά είναι τελικά η διαφορά μεταξύ φοροαπαλλαγής και φοροδιαφυγής:
α) Ό,τι ορίζει η εκάστοτε ισχύουσα φορολογική νομοθεσία;
β) Ένας έξυπνος δικηγόρος;
γ) Δέκα χρόνια στη φυλακή;
δ) Όλα τα παραπάνω;».
Τότε με τις off shore του Βουλγαράκη
κολλήσαμε όλοι στο ότι το νόμιμο δεν είναι απαραιτήτως και ηθικό.
Διακρίνοντας ανάμεσα στις δύο έννοιες θεωρήσαμε ότι είχαμε κάνει το
καθήκον μας. Ως τι όμως άραγε; Ως ηθικοί αξιολογητές; Το πρωταρχικό
καθήκον μας θα ήταν το καθήκον που έχουμε ως πολίτες. Το πρωταρχικό
καθήκον μας θα ήταν όχι να ξεμπερδέψουμε
αποφαινόμενοι πως το νόμιμο δεν είναι πάντοτε και ηθικό, αλλά να
αναρωτηθούμε συνεπώς πώς γίνεται το ανήθικο να είναι και νόμιμο. Πώς
γίνεται να πρωτογίνεται νόμιμο και πώς γίνεται να εξακολουθεί να
παραμένει νόμιμο.
Το καθήκον που έχουμε
παγκοσμίως οι πολίτες όλων των δημοκρατιών είναι κάποια στιγμή να
αναρωτηθούμε τι σόι σύστημα είναι αυτό που επιτρέπει στους πλουσιότερους
πολίτες να χρησιμοποιούν 11 παραθυράκια, παραθυρίσκους και παραθυρούλια
ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΚΑΘΟΛΟΥ ΦΟΡΟΥΣ.
Το καθήκον που έχουμε ειδικά ως Έλληνες πολίτες είναι αφενός να σταματήσουμε να φοροδιαφεύγουμε, αλλά αφετέρου -και ταυτόχρονα- να καγχάζουμε δυνατά εναντίον όλων των εφαρμοστών και των υμνητών
νεοφιλελεύθερων πολιτικών, αν όχι γενικά, σίγουρα πάντως όταν τις
εφαρμόζουν και τις υμνούν επικαλούμενοι επιχειρήματα ηθικής χροιάς.
Επελάστε τώρα που είμαστε εύκαιροι και παραζαλισμένοι, αλλά φορ δε λαβ οφ Τζίζας, όχι στο όνομα των ηθικών παραπτωμάτων ενός λαού, όχι στο όνομα της ασωτίας του.
Ούτε καν στο όνομα της ανομίας του, όχι τουλάχιστον όσο δεν αηδιάζετε καθημερινά και μέχρι ναυτίας και με τη νομία πάνω στην οποία η ελίτ αυτού του κόσμου συνεχίζει το δικό της πάρτι που δεν τελειώνει ποτέ.
6 Comments:
η ανισότητα είναι συστατικό στοιχείο της φύσης. Ισχύει και στον άνθρωπο. Παρά τους ηθικούς φραγμούς και νόμους, πάντοτε θα υπάρχουν οι λίγοι πονηροί που με διάφορα προσχήματα θα διαβιώνουν πιο πλουσιοπάροχα από τους πολλούς. Μερική θεραπεία θα έβλεπα αν καθιερώνεται μεγαλύτερη διαφάνεια.
Ξενικός
Ακριβώς έτσι είναι. Μάλιστα οι πρώτες αναφορές που Αποκαλύπτουν τις φυσικές ιδιότητες του οικονομικού εγκλήματος βρίσκονται στον Σμαραγδένιο Πίνακα του Ερμή Του Τρισμέγιστου.
Δεν θα συμφωνήσω όμως με την διαφάνεια ως θεραπεία, πιο φυσικός τρόπος νομίζω είναι το ψέκασμα ή ακόμη και το ευχέλαιο. Ματιασμένος πρέπει να ήταν ο Γιούνγκερ.
Εν τω μεταξύ νέα πτώση στη βιομηχανική παραγωγή, νέα πτώση στη μεταποίηση, νέα πτώση στις εξαγωγές, νέα πτώση μισθού στη νέα τρίτη κατά σειρά τετράμηνη σύμβαση της Χριστίνας.
Με την υποσημείωση βέβαια οτι εγχώρια ελίτ που φοροαποφεύγει ανήθικα και φοροαπαλλάσεται αισχρά, καθώς και ευρωπαίους εταίρους που έχουν ανάγει το άθλημα σε θεσμικό επίπεδο, έχουν εκτός από εμάς και λαοί-έθνοι όπως οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, οι Νορβηγοι, οι Δανοί, οι Σουηδοί. Το ίδιο φυσικά και οι Αμερικάνοι. Όμως οι δικοί τους λαοί παρουσιάζουν άλλη εικόνα σε σχέση με εμάς τους Καήλες και Τζανετάκους του διεθνούς στερεώματος.
Σε κάθε περίπτωση παράγουν σοβαρότερη κρατική οντότητα σε σύγκριση π.χ. με τους Τούρκους, τους Αφγανούς, τους Σουδανούς, τους Παπούα, τους Έλληνες, τους Αλβανούς ή τους Εσκιμώους. Κάθε πολιτισμικό μοντέλο οδηγεί τον λαό του εκεί που του αναλογεί στην παγκόσμια ιεραρχία παραγωγής υλικού και άϋλου πλούτου. Μέσα σε αυτό τον άδικο ντουνιά λοιπόν άλλοι τα καταφέρνουν και επωφελούνται ενώ άλλοι σκούζουν για την κακούργα κοινώνα και "ας είχαμε ίσες ευκαιρίες και θα σας λέγαμε εμείς αλλά ας όψεται που δεν είμαστε ζαβολιάριδες να παίζουμε βρόμικα όπως εσείς και είμαστε από καλή πάστα που δεν μας ταιριάζει ο ρόλος του θύτη και του εκμεταλευτή γι' αυτό μας πατάτε στον σβέρκο, αλλά να ξέρετε υπάρχει και Μαρξ και κάποτε θα γυρίσει ο κοχλίας".
Η κρίση έδειξε πολλά πράγματα, αυτό είναι βέβαιο. Και διέλυσε κάμποσες ψευδαισθήσεις, αν και μερικοί συνεχίζουν και θα συνεχίζουν στο ίδιο τροπάρι γιατί τους έχει γίνει δευτέρα φύση.
Βασίλη, ο καθένας μας κοιτάει σε αυτή τη ζωή προς τα εκεί που θέλει. Εσύ συνέχισε να κοιτάς προς τα εκεί που θέλεις και κάνε και χιούμορ για την κακούργα κοινωνία. Ζήτω λοιπόν ο τρόπος που είναι δομημένο το σύστημα, είναι προφανώς εξ επιφοιτήσεως δομημένο έτσι και μόνο οι γραφικοί τολμάνε να το επισημάνουν. Οι σοβαροί λένε πως η Wind και η Ευrobank ας μην πληρώνουν φόρους, το θέμα είναι να μάθουμε να τους πληρώνουμε εμείς.
Έλα τώρα, αυτά που λένε οι σοβαροί δεν έχουν την ακραία και βολική διατύπωση που συμφέρει εσένα. Κυνικοί είναι, όχι ηλίθιοι. Λένε λοιπόν πως αν η Eurobank και η Wind φοροαποφεύγουν αισχρά αποτελεί μεν ρυτίδωση και λεκέ στο κοινωνικό συνεχές που χρήζει διόρθωσης ή έστω μετριασμού, αλλά όταν καταλήγει να σου τσακίζει εσένα προσωπικά τη ζωή και να υποφέρεις, μάλλον η ταυτότητά σου μέσα στην κοινωνική διαστρωμάτωση είναι τέτοια όπου αν δε σε τσάκιζε η Eurobank θα τσακιζόσουν από κάτι άλλο.
Οι σοβαρές δε κοινωνίες, εκείνες που λειτουργούν με όρους Καναδά, Ν. Ζηλανδίας, Σουηδίας, Βελγίου κ.α. όχι σε κάποιον άλλο πλανήτη, αλλά σε αυτόν εδώ που ζούμε και οι υπόλοιποι δεν είναι καθόλου Ξανθόπουλοι. Γιατί πολύ απλά σιχαίνονται την φουκαραδοσύνη και ξέρουν συνειδητά να είναι όσο θύτες χρειάζεται (κυρίως by proxy) αλλά και όσο θύματα απαιτείται. Όσο πολιτισμένοι θέλουν και όσο ζώα τους παίρνει. Είναι θέμα sweet-spot. Μέτρον άριστον. Το οποίο κάποιες κοινωνίες το κατέχουν κάποιες άλλες ψάχνονται και άκρη δεν βρίσκουν μπερδεύοντας συνεχώς τα μπούτια τους, μερικές περισσότερο από τις υπόλοιπες.
Αυτα τα ολίγα αν και κανονικά θα έπρεπε να με ευχαριστείς για το γεγονός πως πιάνοντας συζήτηση, σου τονώνω την αυταρέσκεια επιβεβαιώνοντας την θεωρία σου οτι είσαι ένας Άνθρωπος (με άλφα κεφαλαίο) που έχει μπλέξει σε έναν βούρκο με τομάρια. Δεν έχεις καταλάβει μόνο εσύ πώς σκέφτονται άνθρωποι σαν εμένα, ισχύει βλέπεις και το αντίστροφο. Η κρίση έχει δώσει την ευκαιρία σε όλους να δίνουμε ο καθένας το δικό του σόου, απλώς εσύ το κάνεις κυρίως μπροστά στον καθρέφτη σου.
Προπετής είναι το σωστό...ολόκληρη κουβέντα έγινε ένα βράδυ και έχασες και στοίχημα.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home