Δευτέρα, Οκτωβρίου 03, 2011

Νοσηρό φαινόμενο

Το να χαρακτηρίζεις το σταυρό ως νοσηρό φαινόμενο μέσα στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού καθεστώτος, είναι κάτι σαν να χαρακτηρίζεις το σταυρό ως νοσηρό φαινόμενο μέσα στο πλαίσιο του χριστιανισμού. Τα χίλια δίκια του κόσμου να έχεις στραβώνοντας με την ιδέα ενός Θεού που χρειάστηκε να θυσιαστεί πεθαίνοντας μαρτυρικά, τι να κάνουμε, βρίσκεσαι σε λάθος μέρος. Είσαι ελεύθερος να πας σε αυτό που σε εκφράζει. Η θρησκεία αυτή μιλά για κάποιον που μάτωσε και καρφώθηκε πάνω σε ένα σταυρό για να πάρει στις πλάτες του τις δικές σου αμαρτίες. Ο σταυρός είναι το σύμβολό της. Να είναι νοσηρός ο σταυρός, μη νοσηρός όμως ο χριστιανισμός είναι κάπως σόλοικο.

Αντίστοιχα, ακόμα κι αν δεχθούμε ότι έχεις δίκιο και λόγω του σταυρού ο βουλευτής φτάνει στο έσχατο σημείο λαϊκιστικής εξαθλίωσης αναγκαζόμενος να πηγαίνει στο καφενείο, ακόμα κι αν δεχθούμε ότι κάθε σταυρός προτίμησης δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια κατάπτυστη σύμβαση εξαγοράς του βουλευτή, ακόμα και αν κάθε σταυρός προτίμησης δεν είναι τίποτα άλλο παρά η πηγή της πελατειακότητας και άρα η βαθύτερη πηγή όλων των κακών,

εκείνο που δεν μπορούμε ταυτόχρονα να δεχθούμε είναι ότι η δημοκρατία εξακολουθεί να σου φαίνεται πολιτικοφιλοσοφικά η καλύτερη λύση. Γιατί πώς γίνεται τότε το ίδιο καφενειακό ανθρωπάκι που θα ψήφιζε το βουλευτή για να κοιτάξει το δικό του συμφέρον, να μετατρέπεται στο σοφό λαό που θα ψηφίσει το κόμμα το οποίο θα υπηρετήσει το γενικό συμφέρον; Υπάρχει κάποιο μαγικό ραβδί που μετατρέπει τον ιδιοτελή ψηφοφόρο βουλευτών σε ανιδιοτελή ψηφοφόρο κομμάτων; Ο ψηφοφόρος βουλευτών ψηφίζει επιδιώκοντας να σώσει το τομάρι του και ο ψηφοφόρος κομμάτων ψηφίζει επιδιώκοντας να σώσει την πατρίδα του; Να είναι νοσηρός ο σταυρός, μη νοσηρή όμως η δημοκρατία είναι κάπως σόλοικο.

Άρα βρίσκεται ο Υπουργός Δικαιοσύνης Μιλτιάδης Παπαϊωάννου σε λάθος μέρος κι είναι ελεύθερος να πάει σε αυτό που τον εκφράζει; Όχι. Η βασικότερη ιδεολογική επίθεση -από άλλους συνειδητά κι από άλλους μη συνειδητά- που γίνεται την τελευταία διετία αφορά την ίδια τη δημοκρατία. Την καρδιά της, το πνεύμα της, τις επιλογές των λαών. Οι λαοί επέλεγαν πάντοτε να ακούνε το ευχάριστο, να αποφεύγουν το δυσάρεστο, να αντισταθούν στο ασφαλιστικό του Σπράου, να διοριστούν, οι λαοί επέλεγαν πάντοτε να βολευτούν οι ίδιοι εις βάρος των αντοχών της οικονομίας.

Δεν τολμάει κανείς ακόμα να ξεστομίσει ανοικτά ότι η δημοκρατία δεν του ταιριάζει, ότι η δημοκρατία έχει αποτύχει. Όλα όμως οδηγούν στο να μας το πουν και ανοικτά σε μερικά χρόνια. Απλά η ανακοίνωση θα έχει μεγάλο πολιτικό κόστος (pun intended), επειδή το brand name «δημοκρατία» πουλούσε πολύ και κουβαλά μεγάλο ιστορικό φορτίο, το οποίο δεν μπορεί να εξαφανιστεί από τη μια στιγμή στην άλλη. Όταν η διαδοχή των στιγμών φέρει στην καλή της ώρα και την κατάλληλη, τότε θα κληθούμε όλοι να συμφωνήσουμε ότι ο λόγος για τον οποίο στη δημοκρατία δεν υπήρχαν αδιέξοδα, είναι ότι η ίδια ήταν ένα αδιέξοδο. Μέχρι τότε θα επιλέγονται πλάγιες μέθοδοι άμεσης απόδοσης και σχεδόν ισοδύναμου πολιτειακού αποτελέσματος.

8 Comments:

At 10/03/2011 08:07:00 π.μ., Blogger ΑΦ said...

Καλοί οι προβληματισμοί και οι φόβοι, η νομοτέλεια ότι η δημοκρατία είναι εξορισμού καταδικασμένη δεν υφίσταται επ' ουδενί. Πάντα ήταν ένα πολίτευμα ισορροπιών μεταξύ οράματος και ιδιοτελούς συναλλαγής, ηθικών αρχών και ρεαλισμού, επιθυμιών και αναγκαιότητας και πάνω από όλα ισορροπία και αμοιβαία ανοχή διαφορετικών κοσμοθεωρήσεων. Ακόμα και τα αδιέξοδά της, πάλι σε αυτήν οδηγούσαν. Δεν είναι ανωμαλία της νομοτέλειας ότι σήμερα συνεχίζεται ταχύτατα ο εκδημοκρατισμός του πλανήτη, ακόμα και όταν χρειάζεται να καταβληθεί βαρύς φόρος ζωής από τους αγωνιστές της.

 
At 10/03/2011 10:01:00 π.μ., Blogger an said...

Νομίζω είναι λάθος η προσέγγισής σας αγαπητέ.

Όταν ο εκλεγμένος του λαού δεν έχει το δικαίωμα του να πάρει αποφάσεις μιας και πλέον αυτές έρχονται απέξω
γιατί να έχει δικαίωνα επιλογής ο ψηφοφόρος

Ισότητα

 
At 10/03/2011 11:39:00 π.μ., Anonymous kostas.nik said...

Το να επιλέγεις να απαξιώσεις αυτόν που καταδεικνύει το νοσηρό φαινόμενο με τη στάση αυταπάρνησης που αποτελεί η ανάληψη του πολιτικού κόστους είναι σαν να επιλέγεις να απαξιώσεις τον Σωτήρα που θυσίασε τη ζωή του καταδυκνείοντας προηγουμένος όλα τα νοσηρά φαινόμενα που έκτοτε ονομάστηκαν φαρισαϊσμός. Στην απορία σου για το πώς ένας λαός από εθισμένος σε φαινόμενα φαρισαϊσμού και καφενείου μετατρέπεται σε ένα λαό πολιτκά ώριμο και υπερασπιστή του γενικού συμφέροντος η απάντηση βρίσκεται στη παιδεία. Εν προκειμένω τη πολιτική παιδεία. 12 μαθητές ανέλαβαν να ερμηνεύσουν τα λόγια και το έργο του Σωτήρα που θυσιάστηκε και να κρατήσουν τη παράδοση του ζωντανή. Απέτυχαν βέβαια να την κάνουν mainstream οπότε ένας άλλος οραματιστής χρόνια μετά με λίγες σφαγές και λίγο παραπάνω φιλοδοξία την έκανε αυτοκρατορία. Έτσι λοιπόν θα επικρατήσει μελλοντικά και η μεταδημοκρατία. Στην αρχή θα την συζητούν ορισμένοι ρομαντικοί ορθολογιστές σε κλειστούς κύκλους στο μέλλον θα την αξιοποιήσει ένας μεγάλος και φωτισμένος ηγέτης. Ποιά άλλη αποροία έμεινε να λυθεί; Α, ναι! Το πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή να ξεστομίσουν την ακαταλληλότητα του παλαιού καθεστώτος. Μα όταν ο φορέας της νέας πρότασης σταυρωθεί και θυσιαστεί ολοκληρωτικά για χάρη της, όπου θα δημιουργήσει και της κατάλληλες συναισθηματικές μνήμες. Ποιός θα είναι αυτός; Ε! μάντεψε! δε μπορώ να στα πω όλα!

 
At 10/03/2011 01:01:00 μ.μ., Blogger ΑΦ said...

Πιθανώς να μην καταλαβαίνω σωστά, αλλά δεν νομίζω ότι ο Παπαϊωάννου αναφέρει αρνητικά την ύπαρξη ανάγκης να πηγαίνει ο βουλευτής στο καφενείο, μάλλον το αντίθετο, για να επισημάνει ότι θα πρέπει μερικώς να καταργηθεί ο σταυρός (ότι και να σημαίνει αυτό).

 
At 10/03/2011 05:05:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

AΦ, ενδέχεται να έχεις δίκιο για τα περί καφενείου. Και χθες που διάβαζα την συγκεκριμένη πρόταση δεν μπορούσα να την πολυκαταλάβω, αλλά και υπό το πρίσμα που λες δεν είμαι σίγουρος ότι βγάζει νόημα. Εν πάση περιπτώσει στο ενδεχόμενο που έχω παρερμηνεύσει, είναι άκυρο μόνο το σκέλος του ποστ περί καφενειακών πολιτών, το οποίο όμως είναι -νομίζω- δευτερεύον και δεν αναιρεί τη κεντρική ιδέα του.

 
At 10/03/2011 05:46:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

kostas.nik GAMISES.old-boy good job opos panta/meshuggener

 
At 10/04/2011 05:34:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Στο πρόσωπο του Μιλτιάδη ΠαπαΙωάννου, στις σκέψη του και στο λόγο βλέπω ολο το κομματικό κράτος και σύστημα.

Αρχαίες νοοτροπίες και θέσεις που δεν αλλάζουν ωστε να μη χαθεί η καρέκλα απο τη μεριά των βουλευτών.

Αμπελοφιλοσοφία και προβληματισμοί απο την άλλη πλευρά των βολεμένων ψηφοφόρων , των κομματόσκυλων που έτρεχαν για αφισοκολλησεις(είτε δημοσίων υπαλλήλων , είτε βολεμένων γενικά).

Το σύστημα σείεται γερά. Ο πολιτικός προσπαθεί να
διασώσει τη θέση του (βλέπε Παπαιωάννου).

Έυχομαι το άλλο μέρος να μην ανταποκριθεί.

Θάνος

 
At 10/05/2011 01:19:00 μ.μ., Blogger costinho said...

Γιατί είναι το κόμμα μου.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home