Τρίτη, Δεκεμβρίου 15, 2009

Aδειάζοντας το Σπίτι

Στέκομαι στο ταμείο του Multiplex. «Ένα εισιτήριο παρακαλώ». «Για πού;». «Για τον Καπιταλισμό». «Οκτώ ευρώ». Η είσοδος στον καπιταλισμό κοστίζει, όλα σε αυτόν έχουν μια τιμή, ακόμα και οι ταινίες που τον καταγγέλλουν ως το μεγάλο κακό, ενώ τίποτα δεν αποκλείει να υπάρξει ειδική έκδοση του dvd, που θα περιέχει και το σχοινί με το οποίο θα κρεμάσουμε τον τελευταίο καπιταλιστή που θα μας το πουλήσει.
Εκτός βέβαια κι αν δεν πληρώσουμε για να δούμε την ταινία, αλλά την κατεβάσουμε από το διαδίκτυο, ένα διαδίκτυο που πετυχαίνει (και) με αυτόν τον τρόπο να δίνει απρόσμενα χτυπήματα κάτω από τη ζώνη στο «μεγάλο κακό», γιατί στη ζωή αυτό που σε παίρνει να το κάνεις συνήθως το κάνεις, χωρίς να σε εμποδίζουν οι τύψεις για τις έξω από σένα συνέπειες. Καλές οι ειρωνειούλες, αλλά σε κάθε σχετική συζήτηση το τελικό αντεπιχείρημα φαντάζει πανίσχυρο: σε ένα κομμουνιστικό καθεστώς η παρακολούθηση ενός ντοκιμαντέρ με τίτλο «Κομμουνισμός: ιστορία ενός έρωτα» ενδεχομένως να γινόταν άνευ εισιτηρίου. Πιθανότατα όμως να ήταν και περίπου υποχρεωτική. Και σχεδόν σίγουρα ο τίτλος θα ήταν κυριολεκτικός και όχι δηκτικός. Και θα ήταν μάλλον αδύνατο ο Μάικλ Μουρ να είχε τη δυνατότητα να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ τόσο επικριτικό για το σύστημα. Μα θα το ήθελε; Το πιθανότερο είναι πως ναι. Γιατί ίσως η βασική ιδεολογική διαφορά ανάμεσα στους ανθρώπους να μην βρίσκεται στα θεωρητικά σχήματα• ίσως δηλαδή οι άνθρωποι να χωρίζονται σε εκείνους που θεωρούν a priori νομιμοποιημένο το καθεστώς στο οποίο ζουν και σε εκείνους που το αμφισβητούν και μαζί με αυτό όσα εκείνο προσπαθεί να πείσει πως είναι αυτονόητα, λυμένα, φυσικά.
Αλλά και εσφαλμένη να είναι αυτή η γενική υπόθεση, ειδικά για τον Μουρ πρέπει να ισχύει, αφού δεν φαίνεται η γενεσιουργός αιτία των ντοκιμαντέρ του να είναι μια ιδεολογία, αλλά η πραγματικότητα. Δεν έρχεται δηλαδή να εξηγήσει την πραγματικότητα η ιδεολογία του, αλλά είναι η πραγματικότητα που του διαμορφώνει σιγά σιγά τον τρόπο σκέψης. Το πώς εξελίσσονται τα πράγματα. Το πώς απέλυσε τους εργάτες η General Motors, οδηγώντας σε παρακμή τη γενέτειρά του, το Φλιντ του Μίσιγκαν. Το τί μπορεί να οδήγησε στη σφαγή του Κολουμπάιν. Το ποιές ήταν οι λογικές ενέργειες πριν και μετά την 11η Σεπτεμβρίου και ποιές τελικά έγιναν. Το πόσο ξεκρέμαστος από ασφάλιση είναι ο Αμερικάνος εργαζόμενος. Και επειδή βασίζεται στην πραγματικότητα, είναι και δυσκολότερο να τον αντικρούσεις. Για αυτό, αν σε ενοχλεί, η βασική επιλογή σου είναι να τον πεις λαϊκιστή και θεατρίνο. Ο Μουρ ούτε είναι ούτε μοιάζει με διανοούμενο, αλλά είναι ίσως κάτι ακόμη σημαντικότερο, είναι ένας άνθρωπος που ελεύθερα συλλογάται και μάλιστα κόντρα στο κυρίαρχο ρεύμα του πολιτισμού του. Είναι επίσης ένας άνθρωπος που ξέρει πολύ καλά τη γλώσσα του μέσου του, ένας ιδιότυπος αλλά αποτελεσματικότατος ακτιβιστής, που επιλέγει σωστά στον «Καπιταλισμό» να περιορίσει τη προβοκατόρικη συμμετοχή του στα δρώμενα στα απολύτως απαραίτητα, αφήνοντας το υλικό να μιλήσει μόνο του. Ο Μουρ είναι ένας άνθρωπος που εντοπίζει αδύνατα σημεία και εντοπίζει κραυγαλέες αντιφάσεις του συστήματος, σπεκουλάροντας πάνω σε αυτές, φωνάζοντας εκείνα που οι περισσότεροι αποσιωπούν, είτε γιατί δεν μπορούν να τα δουν είτε γιατί προτιμούν να τα κρύβουν.
Αντιγράφω από το βιβλίο του Αλαίν Ντε Μποττόν, «Περί του Κοινωνικού Status»: «Τον Ιούλιο του 1959 ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Νίξον ταξίδεψε στη Μόσχα για τα εγκαίνια μιας έκθεσης που αποτελούσε τη βιτρίνα των τεχνολογικών και υλικών επιτευγμάτων της χώρας του. Κεντρικό σημείο της έκθεσης ήταν ένα αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος της οικίας του μέσου Αμερικανού εργαζόμενου: διέθετε μοκέτα σε κάθε δωμάτιο, τηλεόραση στο καθιστικό, δύο ασορτί τουαλέτες, κεντρική θέρμανση και κουζίνα με πλυντήριο, στεγνωτήρα και ψυγείο ... Ο Νίξον είχε κληθεί να μιλήσει στη σοβιετική τηλεόραση και αξιοποίησε την περίσταση για να αναπτύξει διεξοδικά τα πλεονεκτήματα της ζωής στην Αμερική. Κατά δαιμόνιο τρόπο δεν άρχισε την ομιλία του με αναφορές στη δημοκρατία ή τα ανθρώπινα δικαιώματα• ξεκίνησε από το χρήμα και την υλική πρόοδο ... Στο πλευρό του Νίξον ο Χρουστσόφ είχε γίνει έξαλλος κι έσφιγγε τις γροθιές του, ενώ ... σύμφωνα με ένα ιστορικό ανέκδοτο είπε χαμηλόφωνα "Ëb' tvoyu babushky" (Άντε γάμα τη γιαγιά σου)».
Πρόκειται για την ίδια περίοδο που ο Μουρ παρουσιάζει με τα χρώματα των οικογενειακών του αναμνήσεων: αρκούσε ο ένας μισθός - η γυναίκα δούλευε αν ήθελε κι όχι επειδή έπρεπε - ο πατέρας του κάθε μεσημέρι ήταν σπίτι - είχε επαρκή σύνταξη - ξεπλήρωσε την υποθήκη ταχύτατα - άλλαζαν αυτοκίνητο κάθε τριετία. Το σύστημα τότε λειτουργούσε. Παρά τις διακηρύξεις του, ο Μουρ δεν στρέφεται ακριβώς κατά του καπιταλισμού, όσο κατά της ρεμπουμπλικάνικης εκδοχής του, όσο κατά του παρασιτικού, τζογαδόρικου και αυτονομημένου από την πραγματική αγορά καπιταλισμού των παραγώγων χρηματιστηριακών προϊόντων, της απορρύθμισης, της απληστίας των γκόλντεν μπόις, της μετατροπής των κυβερνήσεων σε θυγατρικές της Γουώλ Στριτ, με τα ίδια άτομα κλειδιά να παριστάνουν εναλλάξ τον ελεγκτή και τον ελεγχόμενο.
Τα σπίτια που γέμιζαν τη δεκαετία του 50 και του 60, τώρα αδειάζουν και σφραγίζονται. Τα στεγαστικά δάνεια δεν μπορούν να πληρωθούν, οι τράπεζες και οι μεσίτες αναλαμβάνουν δράση. Ο Αμερικάνος εργαζόμενος διώχνεται από το σπίτι του και πετιέται στο δρόμο. Ένας διαρρηγμένος κοινωνικός ιστός, μια χώρα πλουτοκρατούμενη, μια χώρα κομμένη στα δύο: στην παχύσαρκη και καταχρεωμένη συντριπτική πλειοψηφία της και στην στυλάτη και ζάμπλουτη ελίτ του 1%. Το τεράστιο κενό ανάμεσά τους κάποτε καταλάμβανε μια ευημερούσα μεσαία τάξη, που έκανε τους Σοβιετικούς ηγέτες να βλαστημούν και τους Σοβιετικούς πολίτες να ζηλεύουν. Σήμερα θα ζήλευαν πολύ λιγότερο.
(Kείμενο γραμμένο για το ελculture)

9 Comments:

At 12/15/2009 04:26:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ναι, ο Michael Moore είναι φοβερός λαϊκιστής, δεν είναι τυχαίο, ότι στην Ελλάδα των αριστερών ιδεοληψιών η σαθρή κριτική του βρίσκει τόσο πρόσφορο έδαφος.
Αφού δει κανεις τις ταινίες αυτού του ταλαντούχου ψεύτη, αξίζει να δει και το: Manufacturing Dissent, μονο έτσι θα έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της παραπληροφόρησης και του εντυπωσιασμού, στον οποιο στοχεύει.

 
At 12/15/2009 07:54:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Το σχοινί δώρο για να κρεμαστώ.
Παρακολουθούμαστε διαδικτυακώς, καμμία ελευθερία της έκφρασης λοιπόν, κανένα σχόλιο.-
Παίρνω το σχοινί και φεύγω ... Ρουφιάνοι ακολουθείστε με.....χα!
Bill Evans - The pianist

 
At 12/16/2009 01:07:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Όσκαρ, Χρυσός Φοίνικας, ναι, μόνο στην Ελλάδα των αριστερών ιδεοληψιών βρίσκει πρόσφορο έδαφος.

 
At 12/16/2009 10:02:00 π.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Καλημέρα αγαπητέ κ. Ο.Β. Άριστη η κριτική σας για την ταινία.

 
At 12/16/2009 07:18:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Με εχεις προβληματισει λιγακι...
Οι κριτικες σου ειναι καλογραμμενες,αμεσες και ξεφευγουν απο τον ξερολιστικο λογο των περισσοτερων του ειδους και αυτο αποτελει κατορθωμα..Απλα σε καποια σημεια τους χανομαι..(μαζι και η λιτοτητα)και μου θυμιζουν περισσοτερο masterclass καποιου τρομερου παιδιου..(Ελα μη το παιρνεις πανω σου..)Οσο για τον ευτραπη κυριο που εχει την τιμιτικη του αυτες τις μερες δε πρεπει να μας νοιαζει αν τα παιρνει,αν κρυβει στοιχεια η αν ειναι εκνευριστικα λαικιστης.Ο ανθρωπος ειναι κινηματογραφιστης με ολη τη σημασια τις λεξεως.Και απο τη στιγμη που εκανε το ντοκιμαντερ ενα ευχαριστο θεαμα(για τον οποιοδηποτε:σχετικο η ασχετο.!!) και το εβαλε σε σπιτια και σχολεια τον κανει ιδιαιτερο.
Γιατι οταν το σινεμα ενημερωνει χωρις να κουραζει...η μιση αληθεια δεν φανταζει και τοσο ψεμμα..Απο κει και περα οποιαδηποτε εκτιμηση για το τι πραγματικα συμβαινει θα χτυπαει παντα στον τοιχο της ημιμαθειας ολων μας για το θεμα.Οποτε μαγκες μη το πολυψαχνουμε..καλη προβολη!!!

Υ.Γ.Αφιερωμενο για την προ ημερων υπερασπιση..Ευχαριστω ..http://www.youtube.com/watch?v=3w33FVhjsOQ&feature=player_embedded#


akira 13

 
At 12/16/2009 09:10:00 μ.μ., Blogger costinho said...

...και μετά ο χοντρούλης Μάικλ πήρε και διάβασε ένα βιβλίο που έπεσε κατά λάθος στα χέρια του, ένα βιβλίο με το γενικό και αόριστο τίτλο 'Κεφάλαιο' -που τον έκανε να απορεί αν ολόκληρο το λογοτεχνικό αυτό έργο είναι ένα κεφάλαιο μόνο (καθώς τα περισσότερα βιβλία έχουν αρκετά κεφάλαια) ή αν είναι απλά ένα κεφάλαιο (για την ιστορία). Το όνομα του συγγραφέα του φαινόταν ακατανόητο όσο και η χημική σύνθεση ενός απορρυπαντικού, αλλά ήταν ευτυχισμένος που τουλάχιστον μπορούσε να το διαβάσει γρήγορα και εύκολα, γιατί αποτελούνταν μόνο από δύο συλλαβές: Καρλ Μαρξ.

Μετά την ανάγνωση, βαθιά συγκλονισμένος, σαν να τον χτύπησε η δύναμη μιας Αποκάλυψης, αποφάσισε να ξαναγυρίσει όλες τις ταινίες του και να τις κάνει πολιτικές. Πριν λίγες εβδομάδες, ξεκίνησε να ξαναμοντάρει το 'Bowling For Columbine' θαρρώ. Με μαθηματική ακρίβεια και εργατική συνέπεια -όπως αρμόζει σε έναν αντικομφορμιστή της κλάσης του- σε λίγα χρόνια, θα μας παραδώσει και το πρόσφατο πόνημά του 'Καπιταλισμός' σε κάργα πολιτική βερσιόν. Προς το παρόν διατίθεται μόνο σε ανημέησον και καρτούν. Σόρρυ.

 
At 12/17/2009 02:13:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Σωτήρη, να 'στε καλά.
Αkira, αυτό είναι από τα πολύ αγαπημένα μου τραγούδια.
Costinho, άρα, αφού δεν έχει διαβάσει Μαρξ δεν θα έπρεπε να γυρνά ντοκιμαντέρ για αυτό το θέμα με αυτήν την ελαφρότητα; Έχουμε πήξει στους κινηματογράφους με βαριές κριτικές του συστήματος ώστε να μας κακοφαίνεται η ελαφριά;

 
At 12/20/2009 02:51:00 μ.μ., Blogger costinho said...

Δεν είναι ακριβώς αυτό το point. Αλλά όταν η αμερικάνικη κινηματογραφική κουλτούρα μας έχει παραδώσει συγκλονιστικά αριστουργήματα της ντοκιμαντερίστικης γραφής, όπως ο 'Πάγος' του Ρόμπερτ Κράμερ, η περίπτωση του χοντρού είναι τουλάχιστον αστεία.

Εκείνος μάλλον είναι ο πονηρός, γιατί δεν κάνει ούτε καν ελαφριά κριτική ή ανάγνωση. Βαφτίζοντας ένα ντοκιμαντέρ (και όχι φιξιόν φιλμ) με τον καρα-γενικό και σούπερ-αόριστο τίτλο 'Καπιταλισμός', περιμένεις πρώτον να κατέχει τις βασικές έννοιες. Δεύτερον, δεν μπορείς να περιμένεις τίποτα παραπάνω, καθ'ότι είναι ένα πάααααααρα πολύ μεγάλο θέμα, που πιο πειστικά αναλύεται και διαλέγεται μέσω της δοκιμιακής γραφής, παρά της οπτικοποίησης -και, μάλιστα- οπτικοποίηση με όρους κινηματογραφικού σούπερ μάρκετ που βλέπεται απ'όλους. Κάπου έχω κι εγώ το δίκιο μου νομίζω.

Και, αν το θες, ναι, υπάρχουν πολλές και βαριές κριτικές του συστήματος, ακόμα και στον κινηματογράφο. Αρκεί να ψάχνουμε και να είμαστε σε θέση να βλέπουμε, να αναγνώζουμε και να καταλαβαίνουμε. Ελαφριά κριτική σε μη ελαφρό θέμα, δεν στοιχειοθετεί ούτε καν πρόταση.

 
At 12/20/2009 03:57:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεκτά τα περισσότερα απ' όσα λες. Διαφωνώ εντελώς όμως στο ότι η περίπτωσή του είναι αστεία ή στο ότι δεν έχει την (σημαντική) αξία του αυτό που κάνει.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home