Δευτέρα, Μαΐου 29, 2006

Σολάρις


Είδα πριν λίγα χρόνια στο σινεμά το «Solaris» του Σόντερμπεργκ. Μόλις τελείωσα το βιβλίο του Στάνισλαβ Λεμ, πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία κι επ' ευκαιρία πήρα να δω σε dvd και το πρώτο «Solaris» που γυρίστηκε, αυτό του Ταρκόφσκι. Λίγο οι αργοί ρυθμοί της ταινίας και περισσότερο η νύστα μου και βρίσκομαι μεταξύ ύπνου και ξύπνιου. Έτσι νομίζω τουλάχιστον. Ίσως και να κοιμάμαι εντελώς, δεν είμαι σίγουρος, αλλά και να κοιμάμαι εντελώς με ξυπνάει ο ήχος του ονόματός μου· φωνάζουν το όνομά μου, κάποια φωνάζει το όνομά μου. Συνειδητοποιώ ότι έχω να ακούσω αυτήν την φωνή 45 χρόνια. Πριν 45 χρόνια δεν υπήρχα, αλλά αυτό με τρομάζει λιγότερο απ' όλα, καθώς την φωνή την θυμάμαι ξεκάθαρα, απλά τότε μου μιλούσε σε μια γλώσσα πιθανότατα σλάβικη κι εγώ τότε καταλάβαινα τι μου έλεγε. Τώρα, ενώ ανακαλώ τα λόγια εκείνα, δεν μπορώ να καταλάβω τι σήμαιναν. Oι λέξεις της αρνούνται να μου παραδοθούν και να αποκαλύψουν το νόημα τους κι εγώ αρνούμαι να ανοίξω τα μάτια και να δω αυτήν που μου μιλάει. Πιάνει το πόδι μου και με σκουντάει απαλά. Έχω κλειστά τα μάτια, αρνούμενος να την κοιτάξω, αλλά πάλι την βλέπω, την βλέπω να με κοιτάζει επίμονα, τότε, το 1961, κι είναι χειμώνας και χιονίζει και πετάει κάτω το πορτοκαλί σκουφί της και κλαίει, ενώ μου μιλά με παράπονο, το παράπονο το καταλαβαίνω, την γλώσσα όχι, τα δάκρυα τα καταλαβαίνω, την γλώσσα όχι, πρέπει να ανοίξω τα μάτια και να την δω, τώρα που είναι πάλι εδώ και μου μιλάει ελληνικά, τ' ανοίγω και είναι πράγματι αυτή, μόνο που δεν είναι ακριβώς αυτή, όπως και γω τότε δεν ήμουν ακριβώς εγώ, δεν θα μπορούσα να είμαι ακριβώς εγώ κι ας με θυμάμαι να είμαι εγώ, την βλέπω να με κοιτάει, με το ίδιο λευκό μπουφάν, με το ίδιο πορτοκαλί σκουφί έτοιμο να πεταχτεί, με τα ίδια δάκρυα έτοιμα να κυλήσουν, αλλά τώρα τουλάχιστον θα μάθω ποιό είναι το παράπονό της, τώρα θα μπορώ να την καταλάβω, τώρα που θα μου ξαναμιλήσει, αλλά τώρα ανοίγει το στόμα της και από το στόμα της βγαίνει χιόνι, χιόνι που πέφτει πάνω στα πόδια μου, χιόνι που αρχίζει να με καλύπτει ολόκληρο, θάβομαι κάτω από χιόνι, κι όσο κι αν ανοίγω τα μάτια, μόνο χιόνι βλέπω, στρώματα ολόκληρα, δεν υπάρχει διέξοδος, δεν υπάρχει φυγή, αρχίζω και χάνω τις αισθήσεις μου, αρχίζω και μουδιάζω, αλλά ξέρω πια ότι όλα αυτά είναι όνειρο, γι' αυτό ανοίγω διαρκώς τα μάτια, βλέποντας διαρκώς χιόνι, ανοίγω διαρκώς τα μάτια, βλέποντας διαρκώς χιόνι, μέχρι κάποιος τελικά να κουραστεί και να υποχωρήσει, ο Σολάρις ή το μυαλό μου.

17 Comments:

At 5/29/2006 08:37:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Μήπως φταίει η κεραία; :)

 
At 5/29/2006 09:08:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Δεν αποκλείεται.

 
At 5/29/2006 10:37:00 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Πώς λέγονται οι ταινίες που απλά δεν βλέπονται... ξύπνια;;; Ονειροσκόπ;;;

Δεν είναι περίεργο που οι κουλτουριαραίοι (ναι, με την ΚΑΚΗ έννοια) της δεκαετίας το '80 είχαν ξετρελλαθεί. Ο Ταρκόφσκι, άλλο.

Σ;))))

 
At 5/30/2006 01:42:00 π.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Δλδ οι μεταγενέστερες ταινίες του, η Νοσταλγία και η Θυσία, άλλο.

 
At 5/30/2006 09:58:00 π.μ., Blogger Μαρκησία του Ο. said...

Γιατί τον είδες καν τον Σόντερμπεργκ;

κατευθείαν στον Αντρέι έπρεπε να πας ;-)

 
At 5/30/2006 10:53:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ήταν μια ευκαιρία για μένα, να γνωρίσω τον Dylan Thomas.

And death shall have no dominion.

Από καιρό ήθελα να σας πω μια Καλημέρα.

 
At 5/30/2006 12:14:00 μ.μ., Blogger ggl said...

Ιδού ο λόγος, ο γητευτής λόγος, που επισκέπτομαι αυτό το μπλογκ.

Το μόνο που με ξενίζει είναι κάποια σχόλια Ταρκόφσκι vs. Σόντεμπεργκ, άλλες εποχές άλλοι σκηνοθέτες, πιστεύω, ωστόσο και οι δύο μάγοι της κινούμενης εικόνας. Αρκεί να δει κανείς το έργο του καθενός χωρίς προκαταλήψεις για να ανακαλύψει την ομορφιά και των δύο.

 
At 5/30/2006 12:19:00 μ.μ., Blogger 0comments said...

Τι ωραία!

 
At 5/30/2006 01:39:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Δεν μπορούσες να την καταλάβεις, γιατί ήσουν ενας Πιράχα.

 
At 5/30/2006 02:21:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Έχω μια ιδέα. θα στη στείλω με e-mail.
GeorgeS.

 
At 5/30/2006 04:53:00 μ.μ., Blogger πολυβιος said...

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=3A0E4ADF189FEB00

 
At 5/30/2006 06:09:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Anonymous, σχόλια σαν αυτό με τον Πιράχα, με κάνουν πολύ χαρούμενο.
Πολύβιε, έχεις δίκιο. Όπως έγραψα και στο προηγούμενο ποστ είμαι μέρος του προβλήματος. Sorry for the mess (ειλικρινά)
In silence, απαντάω στην καλημέρα με μια καλησπέρα.
Ο Comments, πανέμορφα ;)
GeorgeS, στείλε Python, Λάκη, ό,τι θες.
Μαρκησία, Μαύρε Γάτε και Ggl, από τους σκηνοθέτες που τελειώνουν σε «όφσκι», ο αγαπημένος μου αρχίζει από «Κισλ».

 
At 5/30/2006 06:49:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Με το πρώτο Solaris -που το είχα επιλέξει γιατί μου άρεσε σαν τίτλος-, προσκάλεσα σπίτι μου μια γήινη θεά της τότε εφηβικής ηλικίας για να ταξιδέψουμε και βιντεοκοιτώντας -τελικά, αυτήν την πήρε ο μάγκας ύπνος.
Με το δεύτερο, με κάλεσε αυτή να το δούμε, ενθυμούμενη το προηγούμενο περιστατικό για να επανορθώσει ..ίσως. Τελικά, απολαύσαμε το ανακάτεμα των ποδιών μας τα οποία είχαν αντικαταστήσει τις φωνές μας.
Ποτέ μην λες ποτέ, και οι ταινίες συνομοτούν.

 
At 5/30/2006 07:30:00 μ.μ., Blogger DJ Fat B. Rip said...

tarkovsy ??? ????????? ?????? ?????? ???????

 
At 5/30/2006 08:30:00 μ.μ., Blogger Old Boy said...

Rainboy, δες εδώ: http://www.imdb.com/name/nm0001789/
Αnonymous, ποτέ δεν λέω ποτέ:
http://www.imdb.com/title/tt0086006/

 
At 7/19/2006 05:33:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

 
At 7/22/2006 09:18:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home