Η Άβυσσος
Πράγματι, αν η Λένα Διβάνη δεν ήταν συγγραφέας, αλλά ξέρω 'γω βουλευτής ή δημοσιογράφος ή τηλεοπτική περσόνα ή μέλος οποιασδήποτε ελίτ, κανείς δεν θα είχε ασχοληθεί. Το καίριο δεν ήταν αυτό που είπε και η απόστασή του από την τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα, αλλά ότι είναι συγγραφέας· και τους πνευματικούς ανθρώπους τους μισεί ο όχλος σε αυτόν το σκατόλακκο.
Και επειδή πράγματι δεν είναι αυθόρμητη η στοχοποίηση καλλιτεχνών, περνάμε εφεξής στο επόμενο στάδιο. Τόλμησε ο Σμαραγδής να γράψει και να αφιερώσει αυτή την μαγευτική μαντινάδα
(Σαν ήλιος βγήκες φωτεινός
τσ' Αμερικής τ' αλώνι
και έλαμψες κι ήρθες νικητής
και σε αγαπάμε όλοι)
στον Πρωθυπουργό μας σήμερα; Στοχοποιείται και χτυπιέται άμεσα, προς γνώση και συμμόρφωση των επόμενων πνευματικών ανθρώπων· ας τολμήσουν να μιλήσουν καλά για τον Σαμαρά αν τους βαστάει. Κι επειδή τα καλύτερα χτυπήματα είναι τα κάτω από τη ζώνη, δεν θα χτυπηθεί μόνο η πολιτική τους θέση, αλλά θα απαξιωθεί και το έργο τους. Ανασύρω λοιπόν απόσπασμα από παλιότερο "Unfollow" και χτυπώ:
Αυτή
η συναίρεση του ειρωνικού με το σοβαρό
βρίσκει την αθέλητη κινηματογραφική
της αποτύπωση στα δύο σύντομα περάσματα
του Λάκη Λαζόπουλου από το «Ο Θεός
Αγαπάει το Χαβιάρι». Ο Λαζόπουλος
υποδύεται τον «Ψαρά του Θεού», που κατά
τον Γιάννη Σμαραγδή «εκπροσωπεί μια
ανώτερη δύναμη». Αν γύριζες παρωδία θα
έδειχνες τον Λαζόπουλο ακριβώς έτσι,
με αυτό το μακιγιάζ, αυτά τα ρούχα, αυτή
την κώμη και γενειάδα, να βγαίνει μέσα
από αυτήν την ομίχλη και να λέει αυτά
τα λόγια επιφοίτησης για τα δώρα του
Θεού, που είναι κρυμμένα μπροστά στα
μάτια του κάθε δαιμόνιου επιχειρηματικού
πνεύματος. Αν
είχες δηλαδή όλο το υπόλοιπο σώμα της
ταινίας -αυτής της έστω όχι καλής ταινίας-
και σου έλεγαν κανιβάλισέ το με δυο
σκηνές σφήνες, δεν θα μπορούσες να το
κάνεις στάλα πιο ακραία·
πιο
συγκρατημένα, ναι, ίσως, αφού θα σκεφτόσουν
πως και η παρωδία για να είναι αληθινά
αστεία, πρέπει να έχει ένα μέτρο και να
μην γίνεται τελείως καρικατούρα. Στην
δεύτερη (του Λάκη) παρουσία, ο Βαρβάκης
βουτά στη θάλασσα απελπισμένος. Κάτι
αστραφτερά γαλάζια πραγματάκια
περιστρέφονται ολόγυρά του, καθώς ο
μετέπειτα ευεργέτης έχει μια υποβρύχια
«Στενή Επαφή Τρίτου Τύπου». Με το που
βγαίνει από το βυθό, το χαμόγελο του
Λάκη μας επαναφέρει στην πραγματικότητα:
δεν βλέπουμε την «Άβυσσο» του Κάμερον,
είμαστε μέσα στην άβυσσο του κιτς.
Στην περίπτωση του διευθυντή ειδήσεων του Μega Χρήστου Παναγιωτόπουλου, που γράφει στο aixmi,gr «Σημαντικές ήταν οι στιγμές της παρουσίας του Λάκη Λαζόπουλου. Ήταν, ίσως, ο καλύτερος που έχω δει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο», δεν έχουμε το ειρωνικό που μπορεί να εκληφθεί ως κυριολεκτικό, αλλά το κυριολεκτικό που θα μπορούσε κάλλιστα να εκληφθεί ως ειρωνικό. Η διατύπωσή του δε, δεν επιτρέπει να πούμε με σιγουριά αν πρόκειται για τον καλύτερο Λαζόπουλο, ή τον καλύτερο από όλους όσους έχει δει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο.
Στην περίπτωση του διευθυντή ειδήσεων του Μega Χρήστου Παναγιωτόπουλου, που γράφει στο aixmi,gr «Σημαντικές ήταν οι στιγμές της παρουσίας του Λάκη Λαζόπουλου. Ήταν, ίσως, ο καλύτερος που έχω δει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο», δεν έχουμε το ειρωνικό που μπορεί να εκληφθεί ως κυριολεκτικό, αλλά το κυριολεκτικό που θα μπορούσε κάλλιστα να εκληφθεί ως ειρωνικό. Η διατύπωσή του δε, δεν επιτρέπει να πούμε με σιγουριά αν πρόκειται για τον καλύτερο Λαζόπουλο, ή τον καλύτερο από όλους όσους έχει δει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο.
Είναι
κρίμα που τον Κολοκοτρώνη δεν πρόλαβε
να τον παίξει ο Σωτήρης Μουστάκας. Όπως
στο «Ελ Γκρέκο» δεν δίστασε να φορέσει
την περσόνα του υποδυόμενος τον Τιτσιάνο,
έτσι κι εδώ θα μπορούσε να δώσει έναν
Κολοκοτρώνη – Μουστάκα: οι γνωστές του
μούτες, το γνωστό του πνιχτό γελάκι, το
γνωστό του σπινθήρισμα στο βλέμμα θα
έκλειναν το μάτι στο κοινό, όχι με τον
κιτς τρόπο που τον κλείνει η εμφάνιση
του Λαζόπουλου (ή και υπό την έννοια
αυτή η παρουσία μεγάλου μέρους του καστ,
με ιδιαίτερη έμφαση στο ρωσικό ντουέτο
Ντενέβ – Παπακαλιάτης), αλλά με έναν
πιο μεταμοντέρνο τρόπο, αντιμετωπίζοντας
δηλαδή το έργο ως κατά βάθος επιθεώρηση
και όχι ως κατά φαντασίαν έπος.
7 Comments:
Δυστυχώς στήν Ελλάδα όταν λέμε διανόηση , πνευματική ζωή κλπ έννούμε τούς καλλιτέχνες .
Stefanos Max: ΓΙΑΝΝΗΣ Ο ΓΥΜΝΙΣΤΗΣ http://stefanosmax.blogspot.com/2013/08/blog-post.html?spref=tw
Στην αρχή νόμισα πως η μαντινάδα ήταν δική σου πλάκα, μετά είδα πως πράγματι τα είπε ο στρατευμένος ταλαντούχος της παρλαπίπας. Αλλά, όπως σωστά λέει ο ανώνυμος, αυτός ποτέ δεν ήταν “πνευματικός διανοητής”. Με εκνευρίζει όμως που δύο από τους τρείς τιτάνες της διανόησης, ο Ράμφος και ο Τάσιος, τώρα που σφίξαν τα πράγματα άρχισαν να σβήνουν με την γλώσσα τους ότι καλό είχαν διατυπώσει στο παρελθόν. Και κάνουν τόσο μεγάλη προσπάθεια που κατάφεραν να τους σιχαθώ πολύ περισσότερο από όσο κάποτε τους είχα εκτιμήσει.
Τους πνευματικούς ανθρώπους τους μισεί ο όχλος σε αυτόν το σκατόλακκο.
Για αυτούς του δύο που αναφέρεις, Λ.Διβάνη και Γ.Σμαραγδή με τη στάση τους συμβάλουν στην ψυχοθεραπεία του διαδικτυακού σχολιαστή. Κάποιοι το ξέρουν και το θέλουν γιατί προκαλεί αυτή τη φρενίτιδα άρθρων περί του τι είναι πνευματικό και τι όχι.
Το ερώτημα είναι, γιατί αρθρογραφούν για κάθε επώνυμη βλακεία που λέγεται; Το αγνοείς, δεν υπάρχει. Αν υπάρξει κάποια σοβαρή τοποθέτηση όπως του Ν.Βαλαωρίτη χάνεται μέσα στη δίνη της ανάγκης για κράξιμο.
Είναι μόνο αυθόρμητη η επώνυμη άποψη;
Τον Τατσόπουλο και την μανία του να παριστάνει τον αιρετικό την σκέφτηκες;
Ο Λαζόπουλος πάλι δεν είναι George Carlin.
Ο Μουστάκας ήταν ηθοποιός ακόμα και στις φτηνές περιπτώσεις που έπαιξε.
εχω στό email μου σέ μορφή bdf ένα μικρό καί σπάνιο δυστυχώς βιβλίο τού Γεράσιμου Κακλαμάνη πού άναλύει μέ έπιστημονικό -κατά τήν γνώμη μου-τρόπο τίς συνέπειες καί τίς παρενέργειες πού έχει στήν έξέλιξη τής κοινωνίας καί τού κράτους γενικώτερα ή συνόψιση τού νοήματος τής πνευματικής ζωής γύρω άπό τήν "τέχνη" καί τούς "καλλιτεχνοδιανοούμενους" . Οποιος τό θέλει μπορώ νά τού τό στείλω , γιώργος βλάχος λέγομαι καί ζώ στήν Λευκάδα .
@Old
Το ερώτημα είναι, γιατί αρθρογραφείς για κάθε επώνυμη βλακεία που λέγεται; Το αγνοείς, δεν υπάρχει.
@ Γιώργος Βλάχος
Το θέλω εγώ. Ανέβασέ το κάπου σε δημόσια θέα, ώστε να το κατεβάσει όποιος θέλει. Τόσα sites υπάρχουν και είναι όλα δωρεάν, δε μπορείς να βρεις ένα στο google; Κάνε το καλό για όλους.
@ Γιώργο Βλάχο
Συμφωνώ με τον ανώνυμο από πάνω.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home