Σάββατο, Οκτωβρίου 08, 2005

Πλησιάζοντας τον αγαπώντα

Για τον Αχιλλέα που το ζήτησε, ακολουθεί ένα από τα αγαπημένα μου κείμενα (με την απαραίτητη διευκρίνιση ότι η λέξη "βλάκας" αφορά προφανώς όσους κλεισμένοι στις βεβαιότητές τους αρνούνται το διάλογο, όχι όσους τον επιζητούν).
"Χαιρετισμός του καλοκαιριού"

του Ευγένιου Αρανίτση

Αν ο αγγελιοφόρος έρχεται με τη μορφή ενός φύλλου που πέφτει, μην τον αγνοήσεις. Γίνε μια κεραία και μείνε σιωπηλός για να συλλάβεις το μήνυμα. Το φύλλο αναγγέλλει έναν θάνατο που είναι κάθετος, αντίθετα απ' του ανθρώπου.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι ένα βότσαλο που έρχεται κυλώντας στην παλάμη σου ενώ κάθεσαι στην παραλία, μη βιαστείς να τον ξεφορτωθείς. Θα διαπιστώσεις ότι έχει να σου πει κάτι που δεν λέγεται, επειδή ο χαρακτήρας του λόγου ήταν και παραμένει ερμητικός. Αυτή η διαπίστωση μοιάζει με το ρίγος μπροστά στην έκρηξη της χλωρίδας. Παραδέξου ότι κάθε που εντοπίζεις έναν οιωνό ο χρόνος επιβραδύνεται και ότι τίποτα δεν συνδέεται πλέον άρρηκτα με το κόστος του. Ασε τη μυϊκή χαλάρωση για τους διαφημιστές και κοίτα η χαλάρωση ν' αρχίζει απ' την υπόφυση του εγκεφάλου, το μάτι που έδωσαν οι τρεις γριές στον Περσέα για να κοιτάξει την άμμο και το νερό και τους αστερίες.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι το σκοτάδι, μη σπεύσεις ν' ανάψεις τα φώτα αλλά άκου τι θα σου πουν οι γάτες και η υγρασία της νύχτας. Απαξ και το σώμα σου μετατραπεί σε ηχείο, μεταφορές και παρομοιώσεις στρατηγικής σημασίας θα αναπτυχθούν σε κάθε διασταύρωση της αντίληψής σου και πιθανόν να βρεθείς, για ένα δευτερόλεπτο, εκεί όπου ήταν ανέκαθεν το λίκνο του Homo significans, του παππού μας, θεός σχωρέσ' τον. Φρόντισε να τεμπελιάζεις, να είσαι μόνιμα εντός θέματος αλλά παράλογος στις απαιτήσεις, εν αγαθότητι. Χαιρέτα μου τον πλάτανο -κυριολεκτικά- μόλις τον δεις. Σε περίπτωση που δεν τον δεις, λυπήσου με ευγένεια, χωρίς πικρία. Ο πλάτανος σημαίνεται διά της απουσίας του.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι μια κατσαρίδα στον τοίχο, μην τον εξοντώσεις αλλά σκέψου ότι η ακινησία του ίσως αποτελεί την απάντηση στο ερώτημα του τι ζητάνε από μας οι νεκροί. Υπολόγισε ότι μπορεί να είναι ο προάγγελος της αγαλλίασης απ' τη βαθιά εμπειρία του παρόντος χρόνου, δηλαδή του αποχαιρετισμού. Μην κλείνεις τα ρουθούνια στο χαμομήλι και μην τρώγεσαι με τα ρούχα σου. Ασε την αναπνοή σου να τα βγάλει πέρα μόνη της.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι το φεγγάρι, μη φανταστείς έναν βράχο που κινείται γύρω από το σπίτι σου αλλά φαντάσου τον εαυτό σου ολόκληρο σαν ένα βλέμμα απείρως διεισδυτικό, που η μια του άκρη έχει πιαστεί στο άγκιστρο και τρέμει. Μη χάνεις την ευκαιρία, ζήτα δανεικά και αγύριστα. Μην ανυπομονείς. Μην είσαι φερέγγυος και μη συμπεριφέρεσαι όπως ο υπνοβάτης. Μη γίνεσαι κώλος και βρακί μ' αυτούς που ανακρίνουν τα πράγματα μέχρι να ομολογήσουν. Προσπάθησε να ξεχωρίσεις τα πράγματα που κρατούν ακόμη το στόμα τους κλειστό και ορκίσου να τα υπερασπίσεις.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι το κύμα, κοίτα να τον καλωσορίσεις και μη συγκρίνεις τον αφρό με την ευκολία της απομάκρυνσης. Γίνε λαθρακουστής του Λιβυκού Πελάγους και πάψε να λατρεύεις τα αντηλιακά· μάθε να είσαι ντροπαλός. Θυμήσου ότι τα νιάτα υπήρξαν όντως κάτι ανεπανάληπτο ενώ, αντίθετα, η νεολαία είναι απλώς μια ιδεολογία. Μην κοιμάσαι όρθιος. Μην αγρυπνάς ξαπλωμένος. Μην ακολουθείς τις συμβουλές μου κατά γράμμα. Και μην πειθαρχείς όταν σου λένε να μη σπαταλάς την ώρα σου. Σπατάλα την πριν προλάβει να αποκτήσει τον έλεγχο. Ξεκίνα απ' τα 8,9 δευτερόλεπτα που χρειάζεται το φως για να φτάσει από τον ήλιο στη Γη.

Αν ο αγγελιοφόρος έρθει σαν ένα γάβγισμα που ακούγεται από μακριά, μην είσαι σίγουρος ότι πρόκειται για κάτι συνηθισμένο. Μπορεί ο σκύλος να διαισθάνεται πως η παρηγοριά είναι για κείνους που δεν ξέρουν τι θα πει συμφέρον. Ετοιμάσου λοιπόν να δεχτείς ότι η ύπαιθρος σου χρωστάει, δεν της χρωστάς. Διαφορετικά θα υποφέρεις από τη φρίκη της αποταμίευσης. Και μη φωτογραφίζεις τίποτα γιατί η φλόγα του θα σβήσει.

Αν ο αγγελιοφόρος είναι μια κάμπια, ένα σκουλήκι, μην αγανακτείς. Συμφιλιώσου με τις απώλειες της ζωτικότητας δίχως να σε απασχολεί ο μηχανισμός τους. Μην αγαπάς τον πλησίον αλλά πλησίασε τον αγαπώντα. Αγγιξέ τον με χιούμορ ή θυμωμένος, εφόσον πρέπει. Εχε υπ' όψιν σου ότι με τον ανάδρομο Ποσειδώνα απέναντι στον Δία αρχίζουν τα προβλήματα, και ευτυχώς! Σελήνη ευνοϊκή αλλά, στα επαγγελματικά, ελάχιστη πρόοδος. Στα αισθηματικά, μην πιστεύεις όσα πιστεύουν όλοι. Δημοκρατία και καλοσύνη δεν είναι συμβατές. Η καλοσύνη είναι αφροδισιακό· το καλύτερο.

Όλα τα πλάσματα διαμηνύουν και μεσολαβούν, όλα είναι ταχυδρόμοι ή παιδιά για τα θελήματα, όλα κάτι ανακοινώνουν, όλα κάτι ευαγγελίζονται, όλα για κάτι προϊδεάζουν. Ακόμη κι αν ο αγγελιοφόρος είναι ο βλάκας που σε διδάσκει πως η ζωή αυτών των εξαιρετικών πλασμάτων συνοψίζεται σε μιαν ιδιοτροπία του μορίου του άνθρακα, μην του κλείσεις την πόρτα κατάμουτρα· ίσως αυτός να σε περιποιηθεί όταν αρρωστήσεις από μελαγχολία. Σκέψου τουλάχιστον πως η αρρώστια ισοδυναμεί με την αλήθεια μας. Διότι είναι στη φύση της αλήθειας να αρρωσταίνει.

Από κει και πέρα, τι άλλο να σου πω! Καλή τύχη.

4 Comments:

At 10/09/2005 09:11:00 μ.μ., Blogger lazopolis said...

"Αυτό που με κάνει εκτός εαυτού είναι η αποκλειστική αναγωγή του λόγου σε ρηματική διατύπωση" είχε γράψει στο "Κουτσό" ο Cortazar. Κι εμένα με κάνει εκτός εαυτού. Υπάρχει όμως ένας ωκεανός αποχρώσεων μέχρι το "ο χαρακτήρας του λόγου ήταν και παραμένει ερμητικός" του Αρανίτση.

Ίσως δεν είναι δίκαιο να δίνω βάρος σε κάθε του λέξη. Άλλωστε δεν ξέρω πόσο ακριβής ήθελε να είναι ο Αρανίτσης σ'αυτήν την πολεμική, από τη θέση ανθρώπου που εκπροσωπεί την "πνευματική του χώρα".

Όπως έχω ξαναπεί είναι δύσκολο να τον αντικρούσεις. Μου είναι και προσωπικά δύσκολο να σταθώ αντιμέτωπος μ'αυτό το συγκεκριμένο, τόσο Ελυτικό κείμενο.

Να πώ μόνο πως η νοηματοδότηση του κόσμου είναι μια διαδικασία που έπεται της κατανόησής του. Συνεπώς δεν μπορώ να δώ γιατί η Ποίηση (που πρέπει να γίνεται αδιάκοπα κτλ) οφείλει να βλέπει εχθρούς στην παθιασμένη προσπάθεια της Επιστήμης να γνωρίσει τον κόσμο. Γιατί θα πρέπει οι μεταφορές και οι παρομοιώσεις μας να μένουν ερμητικά τυφλές σ'όσα η κοινή μας πραγματικότητα έχει να ομολογήσει;

Μ'άλλα λόγια συμφωνώ πως αν ο κόσμος πρέπει ν'αποκτήσει νόημα, αν πρέπει ο καθένας μας να συνθέσει έναν μεταφυσικό βιότοπο όσο γίνεται πιο μεστό (που να προσδίδει το ρίγος μπροστά στην έκρηξη της χλωρίδας), η ηλιακή μεταφυσική του Ελύτη προσφέρει ίσως το πιο γόνιμο υπέδαφος. Γιατί όμως είναι χρήσιμο να μήν γνωρίζουμε τις χίλιες ιδιοτροπίες του ηλεκτρονίου ή τον λυσσασμένο τρόπο με τον οποίο οι γαλαξίες εκρήγνυνται στις απροσμέτρητες γωνίες του απείρου, αυτό δεν το κατανοώ. Και δεν ξέρω κι αν ο Αρανίτσης το υποννοεί ενδόμυχα ή το αφήνει να ίπταται σαν παράπλευρη απώλεια στον πόλεμο ενάντια στην αναλγησία της κοινής γνώμης.

Η επιστήμη ποτέ δεν διεκδίκησε την τελευταία λέξη (αυτή, λένε, αμήκει στην ποίηση). Διεκδικεί το αυστηρά περιγράψιμο, το μετρήσιμο, το αναντίρρητα πραγματικό. Το υπόλοιπο της πραγματικότητας μπορούμε να το γυρέψουμε στις λέξεις και σ'ότι κείται πέρα απο αυτές.

 
At 10/10/2005 02:30:00 π.μ., Blogger Old Boy said...

Κι εμένα μου είναι δύσκολο να σταθώ αντιμέτωπος με όσα λες. Δεν νομίζω ότι ο Αρανίτσης βλέπει εχθρούς στην παθιασμένη προσπάθεια της επιστήμης να γνωρίσει τον κόσμο ή στο να μάθουμε τον λυσσασμένο τρόπο με τον οποίο εκρύγνυνται οι γαλαξίες. Τον εχθρό -αν κι αυτόν εν τέλει τον περιβάλλει με αγάπη- τον βλέπει σε όσους διεκδικούν την τελευταία λέξη για όνομα της επιστήμης, αγνοώντας επιδεικτικά ότι -ακόμα τουλάχιστον- η επιστημονική τελευταία λέξη δεν απαντά στα ερωτήματα που υπάρχουν σε όλους μας.

 
At 3/02/2007 04:36:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

That's a great story. Waiting for more. tooth whitening philadelphia california tooth whitening Tampa mcse boot camp Play online keno free net baccarat games Earn cash by processing goverment loans Laser hair removal blacks baccarat heart passion baccarat live online How to request stationery companies catalogs Pay bill aspire 1988 pontiac fiero motor mounts and transmission mounts Lotto result philippines interior design living picture room

 
At 3/05/2007 09:35:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » » »

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home